Körkort för häst

Sv: Körkort för häst

Intressant tanke det där med körkort - varför inte?

Men det där man ridningen inte skulle vara så viktigt, det kan jag hålla med om till viss del, men man bör ju ändå kunna grunderna, typ rida i rätt form, klara av alla gångarterna osv.

Men en annan tanke som slog mig, gäller i så fall "körkortet" till fodervärdar och medryttare också, eller bara till ägaren?

ägaren ansvarar för hästen och ansvarar för om medryttare inte har hästkort.. dvs det är upp till ägaren om dom vill lämna ut sin häst till någon som inte har hästkort eller inte..
så i ett fall om ej hästkortsinnehavande medryttare gör fel och åker dit är det ägaren som har varit oansvarig och delar/tar hela skulden, medans en medryttare med hästkort får stå för skulden helt själv..

samma hos fodervärd.. det är upp till ägaren att avgöra..

Men det där man ridningen inte skulle vara så viktigt, det kan jag hålla med om till viss del, men man bör ju ändå kunna grunderna, typ rida i rätt form, klara av alla gångarterna osv.

Men en annan tanke som slog mig, gäller i så fall "körkortet" till fodervärdar och medryttare också, eller bara till ägaren?

Nej, jag tycker inte att det skulle gälla fodervärdar och medryttare, iaf. inte medryttare. Jag anser att det utifall skulle hända hästen något pga. medryttaren så ansvarar ägaren för det... så då hade ägaren åkt dit.. ;)

Bara för att man är arbetslös så säger det ju inte att man inte har ett ända öre i plånboken, eller hur? Jag är arbetslös, har egen häst samt betalar sonens häst. Man får prioritera.

Jag har varit arbetslös - har ett stort hus 8 rum & kök - häst - katter -höns - bil och har klarat det bra :bow:
Som Shady skriver man får prioritera så går det bra.

Hej, ja det beror väl på vilken gångart hästarna under 24 h/dygnet rör sig i. Står dom bara blick stilla eller bara skrittar så får dom enligt Djurskyddsmyndighetens lag inte den naturliga rörelsen som man så väl värnar om och då gäller det nog att sitta upp och rida dom i derat två högre naturliga gångarter. I annat fall bryter man mot lagen.

Nej, mina hästar står verkligen inte blickstilla i sin hage. Vilka friska, normala hästar gör det:confused: ? De leker och busar, som det ska vara.

Så om en häst står blickstilla (vilken häst gör det?), eller bara skrittar på egen hand (även det rättså otroligt) så menar du att man enligt lag måste ut och rida i trav och galopp:crazy: . DET var väl ändå det uttalande som tog priset hittills i tråden!

Så med en unghäst, som ännu inte ska utsättas för en ryttare på ryggen några längre stunder i taget, menar du att jag måste ut och trava och galoppera? Det är fortfarande en haflinger jag har, inte ett fullblod som kan ridas in mycket tidigt. Många haflingerägare rider inte in sina hästar förrän de är 4, eller till och med 5 år. Min reds in det året hon skulle fylla 3 år. Hon fyller i år 4 år. Det är i år, den här våren, som jag planerar att trappa upp träningen med henne. Sedan tränar vi vår, sommar och höst. Fast inte varje dag. Cirka 3 dagar/vecka, tror jag kommera att bli alldeles lagom för henne. Jag kommer sedan att ta ett uppehåll nästa vinter, precis som jag gör i år. Men det betyder inte att jag kommer att släppa ut henne 24 h/dygn i en hage och strunta i henne, vilket du på något konstigt vis har fått för dig.

Nej, jag tycker inte att det skulle gälla fodervärdar och medryttare, iaf. inte medryttare. Jag anser att det utifall skulle hända hästen något pga. medryttaren så ansvarar ägaren för det... så då hade ägaren åkt dit.. ;)

Skulle det finnas ett körkort skulle det gälla alla som har ett kontrakt att de tar hand om och rider en häst, dvs alla sorters fodervärdar och medryttare.

JA!

Rapportera till myndigheten är ju det man får göra om någon är förbjuden att hålla djur ändå gör det och har man inget häst-körkort (om det skulle bli lag på det)så gäller ju samma sak!

Så de riktigt fula fiskarna, de som varken tar ut hovslagare eller veterinär, vem ska hitta dem? Det blir aldrig de som missköter sig riktigt ordentligt som åker dit, och det är väl till syvende och sist dem man vill åt?

Ska "hovvårdarna" också be om körkort, eller är det bara de utbildade hovslagarna som kommer att få befogenhet att göra det?

*kl*

Tycker det skulle va jättebra med körkort för häst! Och ridningen ska definitivt ingå (alt körning om det är det man ska ha hästen till) i kontrollen. Hur bra är det för hästen att aldrig bli riden i form? Och tror man att den inte behöver det så har man definitivt för lite kunskap om hästens anatomi för att ha häst...:crazy:

Jaha och vilket krav på "form" är det som ska gälla då?

Det är ju viss skillnad på att rida t ex westernridning mot engelsk ridning. Båda två varianterna av ridning har ju helt olika krav på vad det betyder att "rida i form".

Westernryttaren som har hästen lång - är det fel form då? För jag antar att du utgår från den engelska ridningen!

Det är dessutom inte alls fel och man är absolut inte LAT bara för att man ställer av hästen under den värsta perioden under vintern. Jag tycker att man visar på att man tar ansvar då. Det betyder inte att man skiter i sin häst. Själva ridningen är ju en pytteliten del i det hela stora jobbet att ha häst.

Man ska se till att finns hö, kraftfoder, strö hemma. Dessutom så behöver man kolla över att hagarna är i bra skick. Att strömmen funkar och att inga trådar hänger osv. Tillkommer naturligtvis det dagliga pysslet med hästen.

När det kommer till ridningen så kan det faktiskt vara skadligt att rida hästen FÖR mycket. För mycket ridning och träning bryter ner mer än vad det bygger upp.

Min eget halvblod rids 4 dgr i veckan på inrådan av C-tränare i dressyr och min equiterapeut. Vi håller på med ett långsiktigt arbete att bygga upp hennes muskulatur som var icke existerande när jag köpte henne i höstas. Detta är ett jobb som kommer ta cirka 1,5-2 år innan hon är ordentligt musklad.

Hon rids varannan dag för att musklerna ska hinna vila mella passen, hon rids enbart mycket korta stunder på lång tygel i skritt. 1 gång varannan vecka tränas det för C-tränaren, oftare än så behövs inte ordentlig träning.

Skulle jag börja rida denna häst oftare så bryter jag allstå ner det jag försöker bygga upp.

Jag är också av den uppfattningen att en del av dem som propagerar att man måste rida hästen varje dag, ser mer till sin egen del än till hästen. Att man tycker det är så himla kul att rida helt enkelt.

En annan c-tränare som jag tränat för tycker att det är bra att lägga in en veckas vila för hästen t ex var 4:e eller var 5:e vecka. Det kan man göra om man inte vill ställa av hästen en längre period. Gemensamt för att tränare som jag ridit för är i alla fall att det INTE finns något krav på ridning/motion av hästen VARJE dag.

/Lizzie

Jaha och vilket krav på "form" är det som ska gälla då?

Det är ju viss skillnad på att rida t ex westernridning mot engelsk ridning. Båda två varianterna av ridning har ju helt olika krav på vad det betyder att "rida i form".

Westernryttaren som har hästen lång - är det fel form då? För jag antar att du utgår från den engelska ridningen!

Både western-och engelskryttare rider (förhoppningsvis) sina hästar i form. Det är inte vilken form av form (;) )man rider i som spelar roll utan ATT man gör det!

Själv rider jag reining och AR (under mina ponnyår+några år till red jag fälttävlan upp till msv)...

Så du menar att om man inte lägger in viloperioder titt som tätt så bryts hästen ner? Intressant med tanke på att man inte tog någon större hänsyn till sånt (eft vad jag har läst iaf o min far och min bästa vän är historiker) ända fram till 17-1800 talet, kanske längre och då reds hästarna fortfarande ut i krig efter att dom fyllt 30 år gjorde skolsprång mm...
Anser fortf att om man rider på ett för hästen uppbyggande sätt så tar den inte skada av att ridas (räcker med en liten stund, vem säger att man alltid ska rida en timme prick..?:eek: ) varje dag. Men hur många sk tävlingshästar tävlar när dom är över 20 idag?

Men nu blev detta trådnappning (sorry!:D ) så nu diskuterar jag inte detta mer, har lagt fram min åsikt.

Har jag aldrig hört talas om men ok...
Men hästpass måste dom väl ha ändå/reggad häst och då kan man ju komma åt dom på det sättet..?

Har jag aldrig hört talas om men ok...
Men hästpass måste dom väl ha ändå/reggad häst och då kan man ju komma åt dom på det sättet..?

Finns många som skiter i hästpass! Och det är många hästar som inte heller är registrerade i något avelsförbund.

/Lizzie

Det finns många olika anledningar till att jag inte rider henne varje dag. Jag har ingen sadel som passar (jättekul att trilla av från en studsig hal ungponny i mörkret), noll belysning här ute, ingen ridbana att tillgå (eller stall för att ta in och sadla hästen ens. pröva gör det i mörker ;) ) och så har jag ett riktigt fysiskt krävande jobb. Jag är brevbärare och cyklar 3-4 dagar/ vecka. 1-2 ggr/vecka kör jag en bilrunda på ca 12mil som tar 4timmar och då är jag hemma när det är mörkt.

De dagar jag är hemma tidigt har jag oftast cyklat och då orkar jag helt enkelt inte med att rida (försök sitta kvar på en sprallig hal unghäst med trötta benmuskler, jag gör det inte varifall). Det blir förmodligen bättre i takt med att det blir varmare och ljusare kvällar och jag får bättre ork i mina ben. Hon får i princip sin "sommarvila" på vintern istället.

Oftast händer det saker i den hagen; traktorn kommer med mat, människor och bilar passerar hagen, nya hästar kommer andra försvinner. Så det händer alltid något där. Men hade hon stått i ett stall hade det varit annorlunda.

Hej!

Visst hade det varit trevligt, men vem skulle kontrollera det? Polisen har annat att göra och hästägare som vill sälja kunde nog inte egentligen bry sig mindre ffa hästhandlare. Tror inte det är genomförbart på något sätt, tyvärr, men visst hade det varit bra.

Själv går jag steget längre och anser att man även ska ha "körkort" för barn.

/ Lavinia, som tog hästskötarexamen innan hon skaffade första hästen (och då hade jobbat 2 år med hästar och ridit i ca 15 år).

Nu har inte jag egen häst, men om jag skulle ha det, så är jag inte ett dugg intresserad av att lära mig rida för det... Man kan använda hästen till annat... Bara för att man har häst skall man inte behöva kunna rida... Vad har det med saken att göra???

Jag håller med dig.

Ska det vara ett körkort, ska det vara om själva hästhållningen.
Sjukvård, utfodring, lära om hur man kollar om utrustningen fungerar och inte skadar, djurskyddslagar, smittorisker och hovvård.

Vad man sen har hästen till är irrelevant.

Precis... Jag är inte ett dugg intresserad av att hålla på att rida, det jag vill göra med hästen är att ägna mig åt körning, tömkörning och vagnskörning, inget annat...

Tyvärr så är det så här att de som ovårdar djuren kommer man aldrig åt, för de använder inte hovslagare, vetrinärer osv... Så enkelt är det, hur sjutton skall man komma åt dem, de har inga pass osv...

Det finns de som har förstökt att jobba fram hästkörkort men de jobbar motströms, tyvärr... De ridskolor som har försökt med teori de blir motarbetade... Föräldrarna anser inte att de skall betala för det...

Men hur ska man öht kunna bedömma ridkunskaper rättvist när det finns engelsk ridning, AR, western och alla möjliga läror. Bara inom dressyren kan det ju skilja sig väldigt mycket!
Och som redan påpekats; de som vill ha körhästar eller bara sällskapshästar (till andra hästar) - varför ska de visa upp ridkunskaper.

I så fall är det ju bättre att man bedömmer om man kan bedömma när en häst är bra i exteriören eller om den rör sig korrekt.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 365
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
937
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18