Sv: Körkort för häst
*kl*
Tycker det skulle va jättebra med körkort för häst! Och ridningen ska definitivt ingå (alt körning om det är det man ska ha hästen till) i kontrollen. Hur bra är det för hästen att aldrig bli riden i form? Och tror man att den inte behöver det så har man definitivt för lite kunskap om hästens anatomi för att ha häst...
Jaha och vilket krav på "form" är det som ska gälla då?
Det är ju viss skillnad på att rida t ex westernridning mot engelsk ridning. Båda två varianterna av ridning har ju helt olika krav på vad det betyder att "rida i form".
Westernryttaren som har hästen lång - är det fel form då? För jag antar att du utgår från den engelska ridningen!
Det är dessutom inte alls fel och man är absolut inte LAT bara för att man ställer av hästen under den värsta perioden under vintern. Jag tycker att man visar på att man tar ansvar då. Det betyder inte att man skiter i sin häst. Själva ridningen är ju en pytteliten del i det hela stora jobbet att ha häst.
Man ska se till att finns hö, kraftfoder, strö hemma. Dessutom så behöver man kolla över att hagarna är i bra skick. Att strömmen funkar och att inga trådar hänger osv. Tillkommer naturligtvis det dagliga pysslet med hästen.
När det kommer till ridningen så kan det faktiskt vara skadligt att rida hästen FÖR mycket. För mycket ridning och träning bryter ner mer än vad det bygger upp.
Min eget halvblod rids 4 dgr i veckan på inrådan av C-tränare i dressyr och min equiterapeut. Vi håller på med ett långsiktigt arbete att bygga upp hennes muskulatur som var icke existerande när jag köpte henne i höstas. Detta är ett jobb som kommer ta cirka 1,5-2 år innan hon är ordentligt musklad.
Hon rids varannan dag för att musklerna ska hinna vila mella passen, hon rids enbart
mycket korta stunder på lång tygel i skritt. 1 gång varannan vecka tränas det för C-tränaren, oftare än så behövs inte ordentlig träning.
Skulle jag börja rida denna häst oftare så bryter jag allstå ner det jag försöker bygga upp.
Jag är också av den uppfattningen att en del av dem som propagerar att man måste rida hästen varje dag, ser mer till sin egen del än till hästen. Att man tycker det är så himla kul att rida helt enkelt.
En annan c-tränare som jag tränat för tycker att det är bra att lägga in en veckas vila för hästen t ex var 4:e eller var 5:e vecka. Det kan man göra om man inte vill ställa av hästen en längre period. Gemensamt för att tränare som jag ridit för är i alla fall att det INTE finns något krav på ridning/motion av hästen VARJE dag.
/Lizzie