Körkort för häst

Sv: Körkort för häst

DU tycker det är kallt, men det betyder inte att hästen gör det.

Vad gäller svettig häst så bör det på en bra lösdrift finnas tillgång till box, ifall hästen blir sjuk eller så, och då kan man faktiskt ställa in hästen om den är genomsvettig. Eller duschad för den delen. När hästen sen är torr kan man släppa ut den i flocken igen. Om man inte släpper tidigare och litar på de täcken man köpt.

Vad är det som är så fel med lösdrift, enligt dig?

Jag säger inte att det är något fel med en bra fungerande lösdrift. Men jag skulle inte själv ställa hästen på en lösdrift. Daglig och lång utevistelse vill jag ha, men jag vill gärna ha hästen inne över natten. Och jag tycker inte, av de exempel som jag har sett. Att man kan hålla igång en häst som går på lösdrift på samma sätt som en uppstallad häst. Och jag tror utifrån hästens ändamål inte att alla hästar passar på lösdrift.
Dessutom gillar jag vad stallet har att erbjuda. Eftersom att jag vill rida väldigt mycket och hålla igång hästen så att den har en bra kondition, då jag tycker det är roligt. Och eftersom att jag inte riktigt skulle ställa en sådan häst som jag vill ha på lösdrift, så tycker jag inte att det är något alternativ för mig.

Jag tror, att hästen har lättare att prestera om den står på stall. Fråga mig inte varför, utan det är vad jag tror. Inte något som jag vet. Det är ju som sagt bara en känsla som jag har fått. Och att det är lättare med rutiner på stall. Tycker också för min egen skull att stall är bättre. Såfort jag fryser så tappar jag motivationen som sagt. Och gör inte mer än vad som behövs. Medan jag annars är ambitiös..

Kanske är det en ren bekvämlighetsfråga.

det är lugnt! Som sagt, det är bara att bita ihop ska ju snart beställa tid hos sadelutrovare för det ser ut att lösa sej ganska snart! :)

Tack såmycket för sidan! :bow: Tappade bort den för något år sedan (det var där jag såg det om att ta morot under bakbenet) och hittade inte den igen. Så nu ska jag ut och trickträna igen :D

Helt galet vore det inte.. Jag tycker oxå att folk ska ha körkort för att få rida ut efter vägarna..
Mina föräldrar höll på att hamna i e olycka är några små tjejer va ute o red.. Tjejerna skrittade på som vanligt efter vägkanten.. Min styvfar kröp sakta förbi då han vet att hästar är opålitliga i många lägen i trafiken.. Vid tillfället hade han oxå en transport på släp.. Hästarna fick plötsligt ett frispel och en tjej föll av..
Ingen skada skedd tack o lov.. min styvpappa klev ut o såg till att allt va okej med tjejerna.. Gav sitt telefon nr ifall föräldrarna ville ringa om det visade sej vara något son inte märktes för stunden.. Det är ju alltid bilföraren som har det yttersta ansvaret då det kommer till oskyddade trafikanter..
Styvfar berättade att tjejerna sett honom.. Men inte gjort ngt för att rida av vägen eller bett honom att stanna..
Och då han oxå har 2 hästbitna familje medlemmar så vet han vad som gäller runt hästar. O körde så nära diket på andra sidan vägen som han kunde.
När jag rider ut o det kommer bilar så vänder jag min häst mot kommande bil.. märker jag att hästen är nervös så ber jag bilisten att stanna o så rider jag förbi bilen så jag kommer bakom den när den börjar köra igen..
Jag tycker Yngre ska lära sej små knep innan de får ge sej ut på vägen..

En bilförare vet aldrig hur en häst ska reagera.. vissa blir rädd om man inte saktar ner tillräckligt.. Vissa blir nervös då man kryper för långsamt bakom dem..

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 360
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
936
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V