Körkort för häst

Sv: Körkort för häst

Men hur ska man öht kunna bedömma ridkunskaper rättvist när det finns engelsk ridning, AR, western och alla möjliga läror. Bara inom dressyren kan det ju skilja sig väldigt mycket!
Och som redan påpekats; de som vill ha körhästar eller bara sällskapshästar (till andra hästar) - varför ska de visa upp ridkunskaper.

I så fall är det ju bättre att man bedömmer om man kan bedömma när en häst är bra i exteriören eller om den rör sig korrekt.

Precis... Hur skall man bedömma de olika användingsområdena av häst... En som arbetar med hästen i skogen till exempel har inget behov av att kunna rida...

Det kan ni ta och fundera på under natten och morgondagen... Ser med spänning fram emot att komma hem från jobbet...

Under den mörka årstiden har jag inte all den energi som jag önskar, tyvärr. JAG har därför valt att jobba mina hästar mindre då, och mer under andra årstider när jag mår bättre och känner att tiden räcker till på ett annat sätt. Jag vill inte att mina hästar ska bli ett stressmoment för mig. Det mår varken jag eller hästarna bra på!

Håller med dig. Min häst rids ca 4 dagar i veckan nu under den mörka, trista perioden av året (varken hon eller jag gillar dåligt väder). Under resten av året ca 5-6 dagar. Det mår hon bra av. Det har hänt att jag har ridit 7-8-9 dagar i sträck och jag märker att hon blir trött då. Inte fysiskt, men psykiskt.
Dessutom brukar vi vara ute och resa några veckor i taget några ggr om året och då passar jag på att lägga viloperioderna då. Reser man inte vilar hon några veckor under vintern och vid behov. Hon får tid att smälta det vi tränat på, ta igen sig och sen när vi börjar ta nya tag igen går allt så mycket bättre!
Det är inte för att man är lat, vissa dagar tar det emot att inte rida, men jag märker ju om hon behöver det.

Någon skrev att lösdrift är värdelöst (eller nåt liknande) - bara för att man har hästen på lösdrift behöver väl inte det betyda att man inte tar hand om den?

Hej!
Själv går jag steget längre och anser att man även ska ha "körkort" för barn.

Hej, Jag tycker man ska införskaffa en premieringsnämd för föräldrar. Blir man "kasserad" så är man inte lämplig att skaffa barn.:rofl:

Jag tror allvarligt inte att det är fel på vare sig barn eller föl, bara dålig avel kommer nedärvda mindre goda gener. Jag vet då jag tillhör en i den gruppen.

Jag håller med dig.

Ska det vara ett körkort, ska det vara om själva hästhållningen.
Sjukvård, utfodring, lära om hur man kollar om utrustningen fungerar och inte skadar, djurskyddslagar, smittorisker och hovvård.

Vad man sen har hästen till är irrelevant.

Hej, det är hit jag vill komma här jag talar om körkort på häst. Körkort på bil är exakt samma sak, grundläggande kunskap innan man får "lappen" inte har det med att göra med i vilken form man kör bilen utan hur man klarar av att hantera den i olika situationer utifrån grundläggande basinformation.

Sedan lär man sig oxå vägmärken,vilken sida man ska köra på samt vikten av att skydda sig själv genom att ha säkerhets bälte och halvljus så man syns i mörkret. Dessa enkla saker är det otroligt många ryttare för dagen som verkar totalt sakna insikten om hur det förhåller sig på ett fordon som för dagen är helt utan körkort trots högre hastighet än en laglig EU moppe och inte alltid skulle klara av en bilbesiktning då den i bland verknar sakna både styrbar ratt och fungerande bromsar.

Hej Carolus!

Om du läst hela tråden så hade du sett att jag skrev att man skulle kontrollera att folk kunde basics inom ridning för att få hästkörkort eller basics inom körning om det är det man vill ägna sej åt. Skulle nog förebygga mycket av olyckorna inom hästsporten...

Hej Carolus!

Om du läst hela tråden så hade du sett att jag skrev att man skulle kontrollera att folk kunde basics inom ridning för att få hästkörkort eller basics inom körning om det är det man vill ägna sej åt. Skulle nog förebygga mycket av olyckorna inom hästsporten...

Ja jag har läst tråden... Men man kan ha häst till olika saker, alla behöver inte användas till att ridas på, de kan gå och vara sällskapshästar...

Sen är det så här att de man skall komma åt, kommer man aldrig att komma åt, hur mycket det än skulle kontrolleras... Hur skall såna kontroller gå till??? Hovslagare används inte, vetrinärer används inte, pass finns inte, hästarna finns inte registrerade... Jo det finns såna hästägare faktist...

Jag har ingen sadel som passar (jättekul att trilla av från en studsig hal ungponny i mörkret), noll belysning här ute, ingen ridbana att tillgå (eller stall för att ta in och sadla hästen ens. pröva gör det i mörker ;) )

Är väl inte så svårt att skaffa sadel? Tycker jag låter som en dålig bortförklaring...:confused:

Som jag skrev ovan (*trött man blir på att alltid behöva upprepa sej därför att folk inte orkar läsa tråden ordentligt...*) så har jag oxå mina hästar på lösdrift i mycket stora hagar (är inte så kul alltid att behöva leta en halvtimme efter dom i mörkret varje dag...) och har inte heller ridbana, ridhus eller ridbana. Tränar jag rider jag på närmaste äng (ja, jag har frågat om jag får rida där) och där är inte heller belyst...;)
Och kommer jag inte ut för att rida innan det blir mörkt (dvs typ hela vintern utom på helgerna) så får jag oxå sadla i mörkret. Går alldeles utmärkt både m western- och camarguesadeln, diverse padar och benskydd, träns, kapson...

Vem har sagt att man måste rida flera timmar varje dag men jag tycker inte det är för mycket begärt att aktivera hästen en stund varje dag (man kan ju även tömköra, jobba från marken, longera, träna trick, köra...).

Mvh/_Smulan_

Ok!

Trodde inte det fanns såna faktiskt....:o

Jaha, då verkar ju den ide'n vara ganska körd... Typiskt, jag som tyckte det var en sån bra ide'...!:crazy: :D

En liten allmän fråga till alla i tråden...

Vem ska bedömma att man kan rätt saker?
Vem ska bestämma vad som krävs?
Vem ska ha rätt att utfärda korten?
Vem ska kontrollera allting?
Vem ska betala för allt?

Ok!

Trodde inte det fanns såna faktiskt....:o

Jaha, då verkar ju den ide'n vara ganska körd... Typiskt, jag som tyckte det var en sån bra ide'...!:crazy: :D

Det här har det pratats om många gånger... Ute i verkligheten... Men det kommer inte funka, pekar på Malumbub som har ett mycket bra inlägg ovanför mig nu,

Vem skall betala allt, det blir hästägarna, de som blir de som har kortet, det skulle kosta många kronor... Och hur kollas det upp att alla har kort som har häst...

Det enda jag kan svara på är sista frågan.
Självklart den som skall ta kortet o det skulle vara ok om jag trodde på tanken. Men dina övriga frågor visar just på de saker som gör mig negativ. Att sen vissa är så naiva o ologiska att de tror att vi kan avskaffa alla regelverk bara vi får "körkort" gör mig inte mer positiv.
PL

Jag tycker nog inte att detta med att ha körkort för häst är någon bra idé.. Eller ja, egentligen så vet jag inte. Behövs det verkligen?

Det var någon som skrev om att man måste veta att man inte får dra hästen i munnen, öhm, det hör väl till sunt förnuft? Eller är det bara jag som ser det som en sjävklarhet? Det är ungefär som att säga att vi måste ha ett "körkort för barn", för man måste förstå att man inte får slå ett barn.

Sunt förnuft, ekonomin, tålamod och det faktum att man är kapabel till att ge ett djur kärlek kommer man långt med. Visst, lite "baskunskap" om hästens sjukdomar och behov är ju nödvändigt, men det är väl ändå något man förstår att man måste veta innan man skaffar häst (eller vilket annat djur som helst, faktiskt)? Att man ska kunna rida bra är inte heller något jag priorietar, men visst, varför inte.. Man måste ju ha kul med sin häst. Man måste trivas ihop. Det eviga "målet" är väl att hålla hästen frisk, hel och glad? Sen om det betyder att man hårdtränar, tävlar och håller på med alla olika sorters ridstilar eller om man bara struttar omkring i skogen 3-4 dagar i veckan, det kvittar väl?

Vad är det som säger att när man har hästen på lösdrift så betyder det att man inte har tid för hästen?

En liten allmän fråga till alla i tråden...

Vem ska bedömma att man kan rätt saker?
Vem ska bestämma vad som krävs?
Vem ska ha rätt att utfärda korten?
Vem ska kontrollera allting?
Vem ska betala för allt?
1. En samlad grupp med representanter från alla län och alla inriktningar av hästeriverksamheten, avel, turridning, trav och galopp, ridskola, foderagronom, veterinär, hovslagare och hobbyryttare..
2. Den samlade gruppen..
3. Svenska HästVerket..
4. Anställda hos Sv HästVerket
5. De som måste ha hästkort, man kan banta ner provet till enbart teori, för de som gått utbildningar till ridlärare har väl förmodligen redan intyg att dom har gått utbildningen? då uppvisar man det och får det instämplat på kortet.. vill man uppdatera sitt kort kostar det också..

det som ska bedömas ska vara en helhet, och den helheten ska vara att hästen mår bra, är frisk och tas om hand om på ett bra sätt..

bra hästhållning ser till individens bästa..

Men vem har rätt kunskaper att bedömma att det du eller jag gör är rätt eller fel?!?
Vi är alla individer med egna åsikter och bedömningar och ska vi gå ner till grunden så mår hästen bra om den får vatten och nåt att äta. Sen skiljer vi oss i mängd mat och utevistelse, träningssätt, åsikter om lastning och utrustning och hur man går till hagen och så vidare. Hur ska man då rättvist bedömma det?
"Alla följer en lära" vill jag inte vara med om. Även om jag tycker att det finns många som gör fel, så är det inte rätt eller fel, utan mina egna åsikter...

Vem ska avgöra om nån är kompetent nog att ingå i gruppen?

Vad är det som säger att när man har hästen på lösdrift så betyder det att man inte har tid för hästen?

Hej!

Jag skulle vilja säja tt det snarare är tvärt om. Min tjej går på lösdrift för första året och jag har äntligen tid för henne, istället för mockning, diverse fodringar och fixande av andras hästar. Ibland hinner jag tom rida på en häst till, som också går på lösdrift:-)

/ Lavinia, fast detär bara min erfarenhet

hej!

Och vem ska kolla att alla verkligen skaffar körkortet?
Inte alla som kör bil har körkort och bilar är klart mer noggrann registrerade och försäkrade.

Jag är inte emot ide´n i sej, bara möjligheterna att genomföra den..

/ lavinia, som lyssnar på "vårfågeln".

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 360
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
936
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka