Körkort för häst

Sv: Körkort för häst

Visst men vilka skall få ridförbud?
Nybörjarna, skogsmullarna, mellangruppen som tränar för tävling utan att ha koll eller de av eliten som använder oacceptabla metoder som tex rollkür?
PL

Hej, jag tycker alla som orsakar hästen mer skada än utveckling oavsett vilken grupp man tillhör bör få ridförbud så vida man inte har avlagt ett teoretiskt och praktiskt körkort på att man har grundkunskapen för sitt utövande.

Som jag förstår det så har man utfärdat sk a,b,c, tränar licens för tränarna och det tycker jag är bra och hitils så nära ett körkort man kan i dagsläget komma.

Sedan behöver det ju inte innebära att man kör lika bra irl som vid uppkörningen och det är ju mindre bra. Man har dock i alla fall tagit del av grundkunskapen och kan inte skylla på "om man åker fast" att man inte hade en "aning om det".

Detta är även ett problem inom Svenska Hovsklagareföreningens medlemmar att det finns dom som avlagt sin examen med godkännt gesällbrev för att senare utifrån sitt personliga utövande börja slarva i tron om att det inte kommer synas. Därav har man från SHF nyligen startat upp en sk etnisk grupp (kontrollverksamhet) dit snart missnöjda kunder kan vända sig till för opartisk bedömmning av utfört arbete.Jag tycker det låter jättebra och det kommer höja statusen på varje enskild individs utförda arbete liksom jag tycker det är sorgligt beklagligt att den tidigare socialdemokratiska regeringen varit så motstridiga och förhalat denna påtryckning från SHF om en lagstadgad legitimering av Hovisar för hästarnas väl. Det verkar dock som om den borgerliga regeringen ser saken i annan dager både avseende legitimering av hovisar samt övrigt myndighetsutövande.

Hur kan man ha råd med det då?

Bara för att man är arbetslös så säger det ju inte att man inte har ett ända öre i plånboken, eller hur? Jag är arbetslös, har egen häst samt betalar sonens häst. Man får prioritera.

*kl*

Har själv hästar på lösdrift och varken ridhus eller belyst ridbana att tillgå, ändå rider jag minst 5 ggr/vecka även på vintern (har heltidsjobb). Fattar inte varför vissa är så lata? Gör ni likadant med jobbet ("åh nej, det är mörkt ute och regnar, jag skiter nog i att gå till jobbet idag!")..?:confused:

Att ha häst är att ta ansvar året runt!

Ansvar tar jag så det räcker till och blir över! Jag kör och hämtar grovfoder när det behövs, hämtar spån när det tar slut, ringer ut vet när hästarna är sjuka, har ute hovslagaren regelbundet, etc. etc. etc.

Jag tycker att du är rättså fräck som kallar människor som väljer att göra på ett annat sätt än vad du gör för lata:mad: ! VARFÖR har du fått för dig att alla hästar och hästägare ska fungera likadant, och precis som du gör? Det finns MÅNGA sätt att hålla häst där hästen ändå mår bra. Jag antar att dina hästar vilar någon gång på året också? Det bör de göra, men jag lägger mig inte i när du väljer att lägga vilan. Blir man en BÄTTRE person för att man tvingar sig till att rida vid en otrevlig årstid? Varför skulle det vara fel att lägga hästvilan då, och i stället rida mer när man är mer motiverad och positivt inställd???

Bara för att man är arbetslös så säger det ju inte att man inte har ett ända öre i plånboken, eller hur? Jag är arbetslös, har egen häst samt betalar sonens häst. Man får prioritera.

Vart får en arbetslös pengar ifrån? :eek:

*kl*

Kom på hur det lätt kan kontrolleras om man har körkort el ej... Man måste helt enkelt visa upp det när veterinären(som man måste göra med hästpass om dn får medicin/vacc) /hovslagaren kommer eller man rider för någon tränare/går på clinic.

Vad i hela friden har vet, hovslagare och tränare med ett hästkörkort att göra:crazy: ???

Så om hovslagaren kommer och hästägaren inte har hästkörkort, vad ska h*n göra då? Vägra att sko hästen? Ta mer betalt? Vara "polis" och rapportera till myndigheterna?

Vad ska vet göra? Vägra att behandla häst vars ägare inte har hästkörkort? Så fungerar det ju inte ens med hästpasset...

Vart får en arbetslös pengar ifrån? :eek:
a-kassan, har man inte jobbat tillräckligt får man grundbelopp (4800 per mån för mig) har man dessutom ett barn som vill ha häst kan denne lugnt räkna med att få lägga sina 1050 per mån på hästen och inte sig själv..

sedan kanske en del har SAMBO eller ÄKTA HÄLFT som har arbete.. kanske till och med ett SKITBRA BETALT arbete..
eller så har man vunnit 25 papp i mån i 25 år på triss.. lucky bastards :devil:

*kl*
Fattar inte varför vissa är så lata?

Hej, det behöver inte nödvändigtvis vara så att folk är lata utan bara lite mer "ego" tänkande liksom många är när dom parkerar precis utanför ingången till macken eller vid en pump utan att tanka.

Jag håller med dig, på den tiden jag hade hästar så kunde man inte glatt säga, hej då nu åker jag på semester i två veckor eller nu får ni klara er själva för nu e det julhelg,nyårshelg,påskhelg,pingshelg eller midsommarafton.

Att ha egen häst är ingen hobby utan en livs stil man själv väljer och att ta ansvar över ett djur som kräver daglig skötsel,omsorg och stimmulans. Att tro att hästen kan stimmulera sig själv i en hage dygnet runt är enbart att skriva ut sin egen okunskap och bekvämlighet.

Sedan kan sociala problem och ändrade familjeförhållande drastiskt ändra hästens tidigare välmående utifrån hantering mm men då är det otroligt viktigt att medmänniskorna stöttar och hjälper till att få denna hästägare att inse att en försäljning,förflyttning eller i värsta fall avlivning för den enskilda individen är mer humant än den situationen som den kommer stå inför utifrån hästägarens bristande engagemang.

Detta är inget ovanligt att det inträffar utifrån vad man kan läsa på olika webbsidor och för dagen är Svensk lagstiftning inget skyddsnät för hästarnas väl vilket Svensk djurskyddslag i första hand borde vara gällande för.

Jag har kikat lite på din profil, och sett bl.a. hur gammal du är. Det är en STOR skillnad på att vara 17 och 37 år, kan jag tala om. När jag var 17 år var hästarna mitt "allt". Jag hade inget heltidsjobb att gå till, ingen tvätt, matlagning/inköp eller städning att ta hand om (ja, jag fick väl städa mitt rum). Jag hade definitivt INTE ett helt hus att sköta om, både på insidan och utsidan. Jag har, dessutom, det fulla ansvaret för att köra och hämta grovfoder, spån och allt annat som hästarna behöver. Det tar, tro det eller ej, rättså mycket energi.

Under den mörka årstiden har jag inte all den energi som jag önskar, tyvärr. JAG har därför valt att jobba mina hästar mindre då, och mer under andra årstider när jag mår bättre och känner att tiden räcker till på ett annat sätt. Jag vill inte att mina hästar ska bli ett stressmoment för mig. Det mår varken jag eller hästarna bra på!

Vad räknar du som "dagligt arbete" för en unghäst förresten? Själv räknar jag sådant som att träna på att bli uppbunden utanför boxen och få sin svans tvättad. Det gjorde jag med min i förrgår. Igår skrittade vi ut en runda och hade med shettisen på promenaden.

Istället för heltidsjobb har jag skolan, och skolan tar extremt mycket tid. Då inte bara timmarna i skolan, utan timmarna hemma är de värsta. Och självklart är det skillnad mellan att vara sjutton och trettiosju.
Jag är minst lika engagerad i att rida ofta och hålla kondisen på hästen som det andra arbetet runt omkring. Jag ansvarar dock inte för inköp eller för att hämta en massa foder. Men det är väl ändå inte så ofta man gör det? i "mitt" stall så köps både hö och torv in. Och kraftfoder behöver man ju inte köpa sååå himmla ofta heller. Och JAG tycker personligen att träningen av hästen är viktig. Men det kan ju som du säger bero på min ålder. Jag vill rida, om du förstår vad jag menar. Vilket jag tror att du gör ;).
För en unghäst så byter man ju ut den rena träningen mot annan träning. Dvs att stå uppbunden. Och bli hanterad. Det är ju äldre hästar jag pratar om, som man kan rida och träna regelbundet. Och det byts ju ut mot annat med unghästen om man säger så. Tycker att det är en väldig skillnad att ha och äga en unghäst än en äldre utvecklad häst. (jag snackade om ÄLDRE hästar när jag sa att jag vill rida nästan varje dag och hålla igång dem mycket).
:D

Att tro att hästen kan stimmulera sig själv i en hage dygnet runt är enbart att skriva ut sin egen okunskap och bekvämlighet.

Fast det finns väl ändå ett mellanting mellan att rida varje dag och att låta hästen går 24 h/dygn i en hage och klara sig själv:crazy: ?

Jag förstår egentligen inte varför alla hakar upp sig så mycket på ridningen i den här tråden. Mina hästar bor utanför min husknut. Varje gång jag går utanför huset säger jag "hej" till hästarna. Min man arbetar hemma. Han är ute hos hästarna minst tre gånger per dag. Fodrar, pratar och tittar till dem.

Hästarna ingår i min familj, och vi umgås mycket. Fast kanske inte alltid på traditionellt vis. Antagligen har jag ett nämare förhållande till mina hästar än vad många som rider mer har...

Vad i hela friden har vet, hovslagare och tränare med ett hästkörkort att göra:crazy: ???

Så om hovslagaren kommer och hästägaren inte har hästkörkort, vad ska h*n göra då? Vägra att sko hästen? Ta mer betalt? Vara "polis" och rapportera till myndigheterna?

Vad ska vet göra? Vägra att behandla häst vars ägare inte har hästkörkort? Så fungerar det ju inte ens med hästpasset...

Veterinärer, hovslagare och även a,b,c, tränare är enligt lagen skyldiga att rapportera till berörd myndighet för utredning om man konfronteras med en hästägare som innehar en häst som stider mot djurskyddslagen.

Jag tror risken för dessa fall kommer minskas om det införs ett körkort eller i alla fall så kommer ägaren som innhar körkort få mkt svårare att i rätten slinka undan med löjliga kommentarer som "det hade jag ingen aning om".

Alla som har körkort för bil och kör rakt in i en rondell med påföljden att dom krockar med en bil som redan befinner sig i rondellens yttre fil kommer knappast att gå skadefri vid en rättslig prövning då det i körkortsutbildningen och lagen klart framgår att man skall lämna företräde vid ingång i rondell likväl att om rondellen har två filer så har man väjningsplikt om man ligger i den inre filen, oavsett färdriktning.

*delvis knapplån*
Men vem är det som bestämmer vad som är rätt och fel? :confused:

En häst måste inte jobbas varje dag om den har bra med utrymme att röra på sej. Och ja, jag har min 5åring på lösdrift och ett mycket fysiskt krävande jobb men inte rider jag henne varje dag för det. Hagen är kuperad och på ca 10ha stort (kanske ännu större?) område. Där finns stenar de måste lyfta benen för, träd att gå runt samt en massa föl/unghästar/avelsston så jag anser inte att hon behöver ridas 5ggr/vecka. Huvudsaken är att hon rör på sej. (hon arbetas inte heller särskillt hårt när hon rids)

Jag har mina hästar på liknande som dej (stora, flera ha, kuperade hagar med skog, ängar, bäckar osv) men det räcker inte för att utsätta dom för lika mycket psykisk stimulans som en vildhäst utsätts för, än mindre en häst som står halva dygnet i box.
Varför har du en häst om inte för att rida (el köra ) den?:confused:
Visst motion, men det är samma som med en hund. Det räcker inte att den får springa av sej en stund varje dag, den måste även stimulera huvudet!

Nej, man behöver inte rida varje dag, men man kan försöka iaf, blir ändå nån dag ibland som det helt enkelt inte funkar...

Fast det finns väl ändå ett mellanting mellan att rida varje dag och att låta hästen går 24 h/dygn i en hage och klara sig själv:crazy: ?

Hej, ja det beror väl på vilken gångart hästarna under 24 h/dygnet rör sig i. Står dom bara blick stilla eller bara skrittar så får dom enligt Djurskyddsmyndighetens lag inte den naturliga rörelsen som man så väl värnar om och då gäller det nog att sitta upp och rida dom i derat två högre naturliga gångarter. I annat fall bryter man mot lagen.

Jag tror i alla fall att man måste börja tänka i andra banor är i bananer.

JA!

Rapportera till myndigheten är ju det man får göra om någon är förbjuden att hålla djur ändå gör det och har man inget häst-körkort (om det skulle bli lag på det)så gäller ju samma sak!

Hej, det behöver inte nödvändigtvis vara så att folk är lata utan bara lite mer "ego" tänkande liksom många är när dom parkerar precis utanför ingången till macken eller vid en pump utan att tanka.

Jag håller med dig, på den tiden jag hade hästar så kunde man inte glatt säga, hej då nu åker jag på semester i två veckor eller nu får ni klara er själva för nu e det julhelg,nyårshelg,påskhelg,pingshelg eller midsommarafton.

Att ha egen häst är ingen hobby utan en livs stil man själv väljer och att ta ansvar över ett djur som kräver daglig skötsel,omsorg och stimmulans. Att tro att hästen kan stimmulera sig själv i en hage dygnet runt är enbart att skriva ut sin egen okunskap och bekvämlighet.

Sedan kan sociala problem och ändrade familjeförhållande drastiskt ändra hästens tidigare välmående utifrån hantering mm men då är det otroligt viktigt att medmänniskorna stöttar och hjälper till att få denna hästägare att inse att en försäljning,förflyttning eller i värsta fall avlivning för den enskilda individen är mer humant än den situationen som den kommer stå inför utifrån hästägarens bristande engagemang.

Detta är inget ovanligt att det inträffar utifrån vad man kan läsa på olika webbsidor och för dagen är Svensk lagstiftning inget skyddsnät för hästarnas väl vilket Svensk djurskyddslag i första hand borde vara gällande för.

Bra skrivet, så uppfattar jag det med!:bow:

Istället för heltidsjobb har jag skolan, och skolan tar extremt mycket tid. Då inte bara timmarna i skolan, utan timmarna hemma är de värsta. Och självklart är det skillnad mellan att vara sjutton och trettiosju.
:D

Hej, jag säger inte att du har fel utifrån ditt resonemang däremot så vill jag gärna ställa dig en fråga.

Anser du att du nu för tiden verkligen har tid med att ha hästar utifrån ditt övriga liv som tar så mkt av din tid??

Jag får en uppfattning att du stångas mellan två tidsrum där det endast finns tid i ett rum för att du skall känna dig till freds och må bra.

Ansvar tar jag så det räcker till och blir över! Jag kör och hämtar grovfoder när det behövs, hämtar spån när det tar slut, ringer ut vet när hästarna är sjuka, har ute hovslagaren regelbundet, etc. etc. etc.

Illa vore det ju annars!!!:eek:

Jag tycker att du är rättså fräck som kallar människor som väljer att göra på ett annat sätt än vad du gör för lata:mad: ! VARFÖR har du fått för dig att alla hästar och hästägare ska fungera likadant, och precis som du gör? Det finns MÅNGA sätt att hålla häst där hästen ändå mår bra. Jag antar att dina hästar vilar någon gång på året också? Det bör de göra, men jag lägger mig inte i när du väljer att lägga vilan. Blir man en BÄTTRE person för att man tvingar sig till att rida vid en otrevlig årstid? Varför skulle det vara fel att lägga hästvilan då, och i stället rida mer när man är mer motiverad och positivt inställd???[/QUOTE]

Vad ska man annars kalla det?:confused:
Visst kan dom må bra, men stimulerade blir dom inte... Varken människa eller häst mår bra utan någon livsuppgift.

Tja... Stoet mitt vilade dom sista månaderna i dräktigheten+dom första efter, annars brukar dom få en 2-3 veckors vila på sommaren när jag ändå reser bort och min kompis som har sin unghäst hos mej ser till dom.
Eg behövs säkert ingen vila för rids hästen rätt så slits den heller inte utan byggs snarare upp, men det har blivit så dom senaste åren iaf.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 365
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
937
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18