Körkort för häst

Sv: Körkort för häst

Körkort för häst är en tanke jag själv har tänkt flera gånger. Men, vem ska utfärda det? Det finns massvis av sätt att hantera en häst, för att inte tala om ridstilar!
Det är klart att det är hemskt att folk HELT utan kunskap OCH känsla skaffar djur (inte bara häst), men ibland gynnar inte kunskap djuret, utan snarare tvärtom. När det kommer till hästhantering finns det som bekant massvis av teorier hur det "ska gå till" i olika situationer.
För att förtydliga kan jag som exempel nämna lastning. Jag är helt emot användande av linor för att "dra" in hästen, ja faktiskt alla sorts redskap som på något sätt hämmar hästen. Ett annat exempel är hjälptyglar och nosgrimmor av olika slag. Det är några exempel på vad jag tycker signalerar dålig hantering (och ofta dålig kunskap), men jag vet att det är många som inte håller med mig om det.

Ja man kan ha häst även fast man är arbetslös.. man kan bo hos föräldrarna och ha hästen på en gård där man hyr in sig för en mycket liten kallhyresumma, köper in foder och strö tillsammans 2 ggr om året och att man då tar från sparade pengar..

det behövs inte stadig inkomst på 14 papp för att ha råd att ha häst.. och "tid,omtanke och kunskap" kostar inget om man redan har det..
;)

jag förstår tanken o visst skulle det vara bra...

men vem ska bestämma vad som är tillräcklig kunskap?
vem ska sen kolla upp att detta följs?

många som skaffar häst kanske inte har jätte mycket kunskap men ser till att det finns folk runt som har den som kan hjälpa o ge stöd...
och det viktigaste är ju ändå ett gott hjärta o att man vill hästens bästa... o detta går ju inta att mäta i något test...

visst finns det även "rötägg" som inte tänker på detta sätt.. men även med ett "körkort" så skulle det nog vara svårt att komma åt dem...

ja, en del som har gott hjärta släpper sin islänning på 6 månaders bete med följd att den blir bautafet, ger sedan hela vintern fri tillgång på visserligen hygieniskt bra hö men som knappt innehåller en gnutta protein eller kalcium.. vad som händer? hästen får förslitningar och kotledsinflammation ett halvår efter det att den börjat ridas och får avlivas..

gott hjärta och omtanke är viktigast?

nej man bör som hästägare VETA hur en häst ska hanteras och veta hur viktig hästens foderstat är, om man inte orkar räkna själv så ska man ha vett att låta någon annan räkna.. men till och med det lilla fattas hos så många hästägare idag..

idag finns det alldeles för många arbetslösa, jag skulle gärna åka runt och göra besök och dela ut broshyrer, sedan göra återbesök och höra hur det har gått.. vilket drömjobb :love:

Jag tror att även hovslagarkåren måste ta sitt ansvar för att det inte blivit ngt vettigt.
PL

Då är du lika dåligt pålästa i Svenska rikets lag utifrån kommande lagstiftning och lagförslag som din uppdatering som verksam Veterinär och deras yrkesutövandes skyldigheter.

Hej, alla kanske inte har "tid att rida hästen" mer än en gång i veckan slog mig en tanke. Om det är så varför har man då skaffat sig en häst om man inte dagligen har tid???:confused:

Jag vet jättemånga som har sina hästar på lösdrift och tycker det är mest naturligt. Då behöver man inte ta ansvar för dagligt arbete och skötsel som dom hästarna som står uppstallade. Jag förstår inte detta resonemang då alla hästar som man har ansvar för utifrån ägare oavsett om det är en lösdriftshäst eller en uppstallad naturligt vis skall tas in dagligen för skötsel,kontroll,hantering,likväl stimullerande arbete. Att dygnet runt gå i en inhängnad hage kan knappast vare sig påstås vara stimulerande eller naturligt för hästens välbefinnande.

Har sett båda sidorna och dom hästar som står på stall med daglig utevistelse gentemot "lösdriftshästarna" har ALLTID uppvisat bättre psykiskt och fysikt välmående.

Håller med! tycker inte att man ska ha häst om man inte har tid att rida mer än en gång i veckan. Och jag håller även med om det sista. Jag tycker personligen att det är onödigt med en egen häst om man inte vill motionera den "dagligen" (dvs mer än en gång i veckan). Och att ha hästen på lösdrift tilltalar mig inte alls.
Har man inte tid med häst så ska man inte ha en häst heller. Och personligen tycker jag att det är viktigt med dagligt arbete för hästen. precis som du säger.

Håller med! tycker inte att man ska ha häst om man inte har tid att rida mer än en gång i veckan. Och jag håller även med om det sista. Jag tycker personligen att det är onödigt med en egen häst om man inte vill motionera den "dagligen" (dvs mer än en gång i veckan). Och att ha hästen på lösdrift tilltalar mig inte alls.
Har man inte tid med häst så ska man inte ha en häst heller. Och personligen tycker jag att det är viktigt med dagligt arbete för hästen. precis som du säger.

Jag har kikat lite på din profil, och sett bl.a. hur gammal du är. Det är en STOR skillnad på att vara 17 och 37 år, kan jag tala om. När jag var 17 år var hästarna mitt "allt". Jag hade inget heltidsjobb att gå till, ingen tvätt, matlagning/inköp eller städning att ta hand om (ja, jag fick väl städa mitt rum). Jag hade definitivt INTE ett helt hus att sköta om, både på insidan och utsidan. Jag har, dessutom, det fulla ansvaret för att köra och hämta grovfoder, spån och allt annat som hästarna behöver. Det tar, tro det eller ej, rättså mycket energi.

Under den mörka årstiden har jag inte all den energi som jag önskar, tyvärr. JAG har därför valt att jobba mina hästar mindre då, och mer under andra årstider när jag mår bättre och känner att tiden räcker till på ett annat sätt. Jag vill inte att mina hästar ska bli ett stressmoment för mig. Det mår varken jag eller hästarna bra på!

Vad räknar du som "dagligt arbete" för en unghäst förresten? Själv räknar jag sådant som att träna på att bli uppbunden utanför boxen och få sin svans tvättad. Det gjorde jag med min i förrgår. Igår skrittade vi ut en runda och hade med shettisen på promenaden.

Jag har tagit körkort, förra sommaren. Det var jättekul!!:) Man lärde sig bl.a. att göra en foderstat, avmaskning o vaccinering, hovslageri(tror man kunde gå vidare för att lära sig slå på tappsko) osv. Allt nödvändigt! Men det var inte t.ex. "hästen ska avmaskas då och då på året.punkt." utan mer "hästen ska avmaskas då och då på året. om inte kan de få denna masken, denna och denna. dessa är de vanligaste."

Man fick lära sig mer ingående, t.ex. om maskarna då:crazy: :D

Vi hade himla roligt och där var 3-4 st som hade haft häst i många år, men som nog tyckte att det var lika roligt som vi:D

Sedan får man ju en pärm där allt man gjort finns med. Händer det något så är det bara att kika i pärmen och slå upp vad ens fel är.

Vi behövde INTE visa vår ridning, men däremot var det lite grundläggande som hur man lindar benen, sätter på täcke o så:p det blev bortskämtat eftersom alla visste vad läraren snackade om.

Sedan var vi inne endast EN gång. Annars satt vi ute i tält, kollade på en hovslagare "in action"(gissa hur många som inte sett det), kollade på när en häst blev bra resp. dåligt riden, vi var på flyinge osv. Kollade kriterierna för olika sorters stall och så. Jätteroligt, även om det mesta var grundläggande!

Jag vet vad som är föreslaget på hovslagarsidan.
Vad jag skrev var "inte blivit ngt vettigt", det nya är bara ett föslag(dvs det har inte "blivit" än om du förstår skillnaden) o jag vet inte var det ligger för tillfället.
Däremot vet jag inte vad dina övriga oförskämda beskyllningar innebär. Precisera gärna vilka felaktiga påståenden jag skulle kommit med om veterinärers skyldigheter!
PL

Vi behövde INTE visa vår ridning, men däremot var det lite grundläggande som hur man lindar benen, sätter på täcke o så:p det blev bortskämtat eftersom alla visste vad läraren snackade om.

Detta med hur man lindar ben och sätter på och tar av täcken är faktiskt inget att skämta bort! Man kan tycka att dessa sysslor inte är speciellt svåra, men jag har sett hästaägare som haft hästar i MÅNGA år som gör kardinalfel just när det gäller påsättning och avtagning av täcken. Det är inte speciellt kul när man står i kollektivstall och man vill att folk ska sätta på och ta av täcken på rätt sätt på en unghäst. Just för att det inte skulle hända några otäcka olyckor. När det gäller att linda ben så är det också otroligt lätt att linda fel så hästen blir skadad för livet.

Nu visste ni säkert hur man skulle göra för att dett skulle utföras säkert och riktigt.

Men jag förstår mycket väl att detta tas upp på en kurs i "hästkörkort" för det är jätteviktigt.

/Lizzie

jo, självklart är detta viktigt! Men vi var i en sådan grupp där i princip alla(utom jag o mamma) haft hästar hur länge som helst. de kunde detta, det såg man direkt. inte som jag, jag är jättenoga så att jag inte lindar fel. Brukar inte linda benen, direkt. Men jag vet hur man gör.:p

Tanken är ju god. men Någonstans tycker jag att vi människor har ett egen ansvar över oss själva. Det jag ger mig in på vet jag att jag kommer att klara och det jag inte kan får jag lära mig. Det farliga blir när folk går en kurs och sedan tror att de är experter:crazy:

Dessutom tror jag att de allra flesta som håller på med hästar faktiskt överlag har mkt kunskaper, frågan är ju om alla använder sig av dem:smirk:

ja, en del som har gott hjärta släpper sin islänning på 6 månaders bete med följd att den blir bautafet, ger sedan hela vintern fri tillgång på visserligen hygieniskt bra hö men som knappt innehåller en gnutta protein eller kalcium.. vad som händer? hästen får förslitningar och kotledsinflammation ett halvår efter det att den börjat ridas och får avlivas..

gott hjärta och omtanke är viktigast?

nej man bör som hästägare VETA hur en häst ska hanteras och veta hur viktig hästens foderstat är, om man inte orkar räkna själv så ska man ha vett att låta någon annan räkna.. men till och med det lilla fattas hos så många hästägare idag..

idag finns det alldeles för många arbetslösa, jag skulle gärna åka runt och göra besök och dela ut broshyrer, sedan göra återbesök och höra hur det har gått.. vilket drömjobb :love:

Håller helt och hållet med dig!!!

Det kan man väl diskutera fram med tex. Djurens Rätt?

Ja men fint sörru!!..... Låt DR bestämma... Vi kan börja skicka våra hästar till slakt direkt nu. För "befriar" vi så mycket tamhästar som finns i Sverige så blir det en katastrof utan like...

Dessutom behöver vi inte fundera på hur bra vi måste rida för att få "körkortet". Vi kommer inte att behöva rida alls... det kommer nämligen att vara förbjudet.

Ja men fint sörru!!..... Låt DR bestämma... Vi kan börja skicka våra hästar till slakt direkt nu. För "befriar" vi så mycket tamhästar som finns i Sverige så blir det en katastrof utan like...

Dessutom behöver vi inte fundera på hur bra vi måste rida för att få "körkortet". Vi kommer inte att behöva rida alls... det kommer nämligen att vara förbjudet.

Aha du, verkligen. :rofl:

*lånar lite*

Enligt min filosofi gör du helt rätt.... Jag jobbar mina hästar mer under sommarhalvåret än under vinterhalvåret. Jag lägger upp träning och ridturer efter hästens ålder, kondition, utbildningsnivå och förmåga.
Jag tränar inte heller hästen varje dag. Max varannan... mestadels var tredje... Under vinterhalvåret kanske så lite som en gång i veckan.

Där emellan så får hästen gå i en stor hage. Den visstas ute drygt halva dygnet. Daglig vård får den ju i och för sig. För den hanteras ju dagligen. Även om den inte borstas varje dag. Den får mat enligt konstens alla regler. Den kommer in till ett rent och trevligt stall med en box som dagligen mockas. Den har alltid tillgång till rent vatten.

Min häst tackar mig för detta genom att vara kärnfrisk. Ha ett gott humör. Saknar helt och hållet olater eller stallovanor. Dessutom har den gott om muskler. En skinande och blank hårrem. Och så är den lätt att hantera.

Trots att jag inte motionerar den dagligen, OBS jag gör skillnad på motion och träning... så har den dessutom en förhållandevis god kondition.

Jag har VALT att ha egen häst helt enkelt därför att jag är intresserad av att ha häst. Samt att med egen häst så får jag hålla den enligt MIN filosofi...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 367
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
937
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025