Körkort för häst

Sv: Körkort för häst

Vem skall bestämma vad som anses vara ok hästhållning inför "körkortet" ?
PL
jag skulle inte sätta hästkörkortet till något som är så nyanserat som rätt eller ennan hästhållning..

mer generella kunskaper, vaccinationer, avmaskning, hovlära, skador, utformning på hage/stall, kunna lagstadgade regler om hästhållning m.m

som tillägg på det jag skrev tidigare i tråden så bör hästveterinärer ha detta kort med veterinär iprickat, utbildade licensierade hovslagare med hovslagarrutan iprickad..

eller ähh vafan, vi gör en lagringsbank på nätet, sätter chip i armen på alla människor och ger varje människa en avläsare, bara att scanna veterinären sin och se om denne har erfarenhet av just den skadan som hästen har fått..
varje fel som vetten gjort ska hoppa upp också "warning, your veterinarian has let down 3 horses due to hoofinjuries that could have been healed" :rofl:

men seriöst ändå, ett behörighetskort för folks om jobbar med hästverksamhet vore bra, en hyresvärd för ett inackorderingsstall ska ha kortet, hovslagare ska ha det, massörer, kiropraktorer och dom som laserbehandlar, folk som räknar ut foderstater och dom som driver ridskola, uthyrningsverksamhet eller turridning samt alla utbildade tränare..

Senast ändrad av en moderator:

Nja... tanken är god men jag tror inte den är genomförbar. För genomför man körkort för att få äga djur borde vi ha körkort för att få skaffa barn och en massa andra saker och det är ju inte möjligt.

För övrigt, jag tror inte att ngn häst mår dåligt av att inte ridas sålänge den har bra hagar och hästkompisar. I såna fall skulle väl inte något utav alla vilda djur må bra eftersom de inte får ngn daglig "motivation" av oss människor?

Och för att få bli sambo, skaffa barn o varför inte för att få leva?
Vi spärrar in alla som inte kan bevisa att de klarar att leva ute i samhället.
PL

:bow: :bow: jaaa.om vi skaffar körkort på ALLT så har alla arbetslösa snart nåt att göra.Nämligen sitta och göra kort hit och dit,hur ska folk då hinna med jobb,familjer,barn,hästar osv??

Varför finns inte den möjligheten då?
De som klarar provet och får körkort har ju då kunskapen iaf. och skulle de åka dit vid kontroll, så blir de av med körkortet. Precis som när man kör för fort med bilen.

och alla som har körkort kör lagligt eller:angel: :angel: Körde olagligt senast i dag själv...över en heldragen linje...fy på mig.:devil:

NÅN som vet hur det kan komma sig att ALLA trådar skapade av AWAKE (eller kommenterade, för den delen) SPÅRAR UR?!? jag fattar det bara inte...:o :angel:

:bow: :bow: jaaa.om vi skaffar körkort på ALLT så har alla arbetslösa snart nåt att göra.Nämligen sitta och göra kort hit och dit,hur ska folk då hinna med jobb,familjer,barn,hästar osv??

Hur ska en arbetslös ha råd att köra hit och dit? :D

Jag anser inte att det skett ngt katastrofal kunskapssänkning under just de sista 5 åren. Om du syftar på den alternativa hovården så beror dess frammarch delvis på bristen på kompetenta o intresserade hovslagare.
Vad beträffar äldre tiders hästkunskap/hästhållning så har jag sett tillräckligt av dess efterdyningar för att ha en kluven inställning.
PL

"körkort" för hovslagare har jag fortvarande inte sett trots årtionden av diskussioner!
PL

Hej, då har du missat att hovisar kan "certifiera sig" under Djurskydds myndighetens "certifierande" hovisar tidigare i tron om att det skulle innebära någon mer seriös certifiering än ex Strasser utbildades egen certifiering.

Kostade dessutom 500:- och gav ingen högre status än en som kan fila lite själv utifrån två dagars kurs. Kallar du det för seriöst utifrån Djurskyddsmyndighetens "seriösa" aggerande utifrån att den certifieringen gav -0 och enbart en hel stor irritation över dom seriösa hovisar som "gick på detta" .

Min hovis skrattade gott åt detta "tjuvtricks" när det informerades om detta och menade att en god grundutbildning, innehavande av gesällbrev samt genomgången fortbildning kommer ha högre status än en certifiering utfärdad av Djurskydds myndigheten som är lika trovärdig som en certifierad Strasserverkares trovärdighet.

Körkort på hovisar ligger sedan länge på regeringens bord men har hitills av ngn oförklarig anledning fördröjts, men Jordbruksverket kommer sätta det högt på sin prioritet.

Senast ändrad:

Jordbruksverket har haft årtionden på sig att fixa detta, varför tror du att det kommer att hända ngt om DSM blir en avdelning under SJV????
Certifieringen beslutades vad jag vet under jordbruksverkets tid.
PL

Hur ska en arbetslös ha råd att köra hit och dit? :D

Hej. hur kan en arbetslös ha råd med att ha häst???
Som jag har förstått det så krävs det god ekonomi,tid,omtanke och kunskap att ha ansvaret för att äga en hästa.

Hästar har faktiskt den skyldigheten utifrån välbefinnande att ha ekonomiskt hästkunniga ägare.

Hej. hur kan en arbetslös ha råd med att ha häst???
Som jag har förstått det så krävs det god ekonomi,tid,omtanke och kunskap att ha ansvaret för att äga en hästa.

Hästar har faktiskt den skyldigheten utifrån välbefinnande att ha ekonomiskt hästkunniga ägare.

Nej, kan en arbetslös ha häst? Jag känner ingen som har det iaf..

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 365
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
937
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18