Körkort för häst

Sv: Körkort för häst

Är väl inte så svårt att skaffa sadel? Tycker jag låter som en dålig bortförklaring...:confused:

Som jag skrev ovan (*trött man blir på att alltid behöva upprepa sej därför att folk inte orkar läsa tråden ordentligt...*) så har jag oxå mina hästar på lösdrift i mycket stora hagar (är inte så kul alltid att behöva leta en halvtimme efter dom i mörkret varje dag...) och har inte heller ridbana, ridhus eller ridbana. Tränar jag rider jag på närmaste äng (ja, jag har frågat om jag får rida där) och där är inte heller belyst...;)
Och kommer jag inte ut för att rida innan det blir mörkt (dvs typ hela vintern utom på helgerna) så får jag oxå sadla i mörkret. Går alldeles utmärkt både m western- och camarguesadeln, diverse padar och benskydd, träns, kapson...

Vem har sagt att man måste rida flera timmar varje dag men jag tycker inte det är för mycket begärt att aktivera hästen en stund varje dag (man kan ju även tömköra, jobba från marken, longera, träna trick, köra...).

Mvh/_Smulan_

Lyckos dej, jag har ingen äng att rida på. Utan jag måste bege mej ut i stora skogen(bland älgar, vildsvin och rådjur) om jag ska rida. Bilisterna har en förmåga att köra som idioter på dessa krokiga vägar (ponnyn tycker inte om att de först bländar henne och sen ser hon inget när de har passerat). Och fort kör de om en fast att man ser ut som en vandrande julgran. Kan för allt i världen inte förstå att jag inte syns med alla reflexer :confused:

Anledningen till att jag hakar upp mej på sadeln är att jag inte har så lätt för att hålla mej kvar på henne. Lägg till trötta benmuskler ovan på det så är det ännu mindre chans att hålla sej kvar om det skulle vara något. Jag är trött på att bara gå en massa runder med henne, har gjort det nästan dagligen i 3år. Jag har tömkört och gått många mil med henne när hon var ung och inte kunde ridas. Dragit täcken över huvudet, hållt plastpåsar vid öronen, tagit med henne ut i trånga utrymmen som ex. foderkammaren, satt på henne olika saker som benskydd/reflexer m.m. för att vänja henne. Men att rida ut barbacka när det är mörkt i skogen? Nej, aldrig i livet. Det är lite grann en fråga om säkerhet.

Trick träning har jag försökt mej på. Lätt att göra det i hagen ifall man ändå är där ute och kollar till henne. Buga lite lätt, tass och ta en morot under bakbenet kan hon men sen kommer jag inte på att lära henne något annat :crazy:

Edit: JAg har inte tillräkligt mycket pengar för att köpa en sadel som passar henne pga familjens ekonomiska "problem". Måste lägga min lön på utgifterna inom familjen (som räkningar som ligger efter m.m.) för att vi ska kunna behålla huset men det är tills vi har kommit ikapp med betalningarna. Lösdriften kostar inte mycket för min del, 400kr/månad. så, nu vet du varför jag inte har råd till en sadel. :smirk:

Senast ändrad:

Jag håller med dig.

Ska det vara ett körkort, ska det vara om själva hästhållningen.
Sjukvård, utfodring, lära om hur man kollar om utrustningen fungerar och inte skadar, djurskyddslagar, smittorisker och hovvård.

Vad man sen har hästen till är irrelevant.

håller med dej. Det är "bassaker" för hästens välbefinnande. Det är sånt som alla hästar behöver oavsett användningsområde och ålder

ja,det är ju så sorligt med alla proffsiga hästägare som kan allt.
nån form av körkort ska det finnas,då skulle många hästar ha det betydligt bättre.
då kanske det skulle bli slut även på folk som ger bort sina hästar! pga:skador osv,till människor som inte vet nått om varken kostnad eller hästhållning.
kanske skulle börja med en namn insamlings lista?!

vad som bestämmer att hästen mår bra?
. hästen får friskt vatten minst en gång om dagen och då fri tillgång.
. hästen får minst 1 kg ts grovfoder på 100 kg häst och kraftfoder OM grovfodrets näringsvärden inte är bra.
. hästen är inte mager eller jättefet.
. hästens hovar sköts så att hästen inte haltar.
. hästen vaccineras och mask kollas/avmaskas.
. hästen är uppstallad nattetid eller har ligghall.

alltså BARA basicsaker, inte om man har matchande lindor eller inte..

sedan ska man givetvis ha koll på svenska lagen för den gäller alla hur man än vrider och vänder på det..
ska man vara berättigad att tävla ska man ha kunskaper utifrån TR, dvs grönt kort..

det behövs egentligen ingen expertgrupp för detta, mer att man plockar folk utifrån olika fack just för att få in alla aspekter, så att man inte glömmer en del..

Hej!

Jag skulle vilja säja tt det snarare är tvärt om. Min tjej går på lösdrift för första året och jag har äntligen tid för henne, istället för mockning, diverse fodringar och fixande av andras hästar. Ibland hinner jag tom rida på en häst till, som också går på lösdrift:-)

/ Lavinia, fast detär bara min erfarenhet

Hej!

Jag håller med om att det är tvärtom, dock måste hagen mockas varje dag iaf.. Dessutom är jag själv och plockar efter 2 hästar, så det tar ju ett tag. Men jag har ändå mer tid nu än vad jag har med stall. Jag kan inte förstå vad det är som säger att när man har hästen på lösdrift så har man inte tid för den? Det är ju knappast så att man slänger ut hästen på lösdrift med fri tillgång till foder och vatten och sen aldrig är där. Jag spenderar många timmar med min häst, oavsett om jag har henne i stall eller lösdrift!

OM grovfodrets näringsvärden inte är bra.
Vem bestämmer om värdena inte är bra? Går man in på foder och kollar så är det ju rätt spridda åsikter om det. Samma sak IRL. Folk tycker olika. Alla följer inte det som SLU (t ex) rekommenderar. Ska vi då alla tvingas till att följa det? Hur kollar man det?

. hästen är inte mager eller jättefet.
Den häst som i mina ögon är jättefet kanske i nästes ögon är normal. Vad är det som bestämmer? Samma oavsett ras, eller rasanpassat?

. hästens hovar sköts så att hästen inte haltar.
Det kan i princip räcka med att kratsa ur dem. Alla hästar blir inte halta av att ha jättelånga hovar. Eller ja, det ligger i betraktarens ögon.

. hästen är uppstallad nattetid eller har ligghall.
Varför just nattetid? På sommaren kan det vara bättre att ha hästen inne på dagen och ute på natten...

alltså BARA basicsaker, inte om man har matchande lindor eller inte..
Mycket om "bara basics" som är svårt att få rätt så att det verkligen funkar. Det är därför jag inte tror att det går att få igenom ett allmänt körkort för häst. Vi är så pass olika och det skulle faktiskt kräva en heeeel del jobb från olika håll. Visserligen bra med fler jobb, men jag är väldigt tveksam till om det verkligen skulle bli så bra som det kan låta.

Även bara i denna frågan tycker vi olika.
Min åsikt är att idén med kortet låter bra, men i praktiken inte är genomförbar.

värdena är inte bra:
.om de understiger 5 i kvot.
.om näringen i minsta/aktuell giva understiger 90% av underhållsbehovet.

den som bestämmer om hästen är i lagom hull är veterinär och ja, rasanpassat.. en islandshäst på 135 cm ska inte väga 500 kg.. avvikelser på viss procent av normalvikten ska betraktas som underhull eller överhull..

hovarna bör kollas av hovslagare vid skepsis om hoven är rätt, hovarna ska ha rätt hovvinklar och rätt ställning.. hovslagare kan besluta om hästen ser OK ut eller om något måste göras (ex fel hovviknel som orsakar hästen smärta)

nej under betesäsong får man ha hästen ute dygnet runt och den måste inte komma in.. det står redan i lagen.. så egentligen är punkten onödig..

så du menar att varenda hästmänniska gör olika? vissa matar hästarna med bara olja och soja till rätt näringsnivå, andra låter hovarna skäras ut i stjärnform, en del förvarar hästen i garaget med bilarna utan varesig strö eller ordentliga boxväggar.. men alla ska ändå vara godkända hästägare menar du?

det finns många övergripande regler och lagar som gäller ALLA hästar, hästar är ändå hästar, dom KAN inte må bra av att leva som hundar, katter, kaniner, älgar eller sköldpaddor.. de ska leva hästliv och kortet ska vara ett hästkort inte ett sportkort som säger att endast travträning är rätt..

så du menar att varenda hästmänniska gör olika?
Mer eller mindre.

Mitt tänk kanske bäst går att förklara med Viskleken, när man sitter i en stor ring och en börjar viska ett ord till den bredvid. När ordet viskats runt ett helt varv kan det vara nåt helt annat än vad det bar från början...

men alla ska ändå vara godkända hästägare menar du?
Nej, det har jag aldrig påstått.

Bara i mitt senaste inlägg skrev jag att idén var bra.
Jag ifrågasätter bara hur det ska genomföras och få att funka på ett bra, rättvist och balanserat sätt. Jag tror inte det skulle funka.

Kolla t ex hur man får sitt GrönaKortet. Vissa behöver rida och lasta och visa allt praktiskt medans det för andra bara behövs rätt svar på teoriprovet. Och vilken häst man får rida och vilket sätt kan skiljer sig, eftersom en och samma häst inte kan ridas av alla som tar kortet.

det finns många övergripande regler och lagar som gäller ALLA hästar
som ska följas.
Vore det inte bättre då att informera mera istället för att tvinga folk ta ett kort?

Hej, jag säger inte att du har fel utifrån ditt resonemang däremot så vill jag gärna ställa dig en fråga.

Anser du att du nu för tiden verkligen har tid med att ha hästar utifrån ditt övriga liv som tar så mkt av din tid??

Jag får en uppfattning att du stångas mellan två tidsrum där det endast finns tid i ett rum för att du skall känna dig till freds och må bra.

Jag anser att jag har tid ja. Visst är det svårt att hinna. Men jag priorieterar stallet framför det mesta. Jag är i skolan, jag gör läxorna, jag är i stallet, jag äter och jag sover. Sedan så får jag ägna tid på helgen åt kompisar osv. Om det var så du menade?

Och ja, det är nog som du säger. Jag mår bäst i stallet... Om det var så du menade?

Är lite looost :o

Vad är det som säger att när man har hästen på lösdrift så betyder det att man inte har tid för hästen?

Har jag sagt det?
det har jag mycket svårt att tänka mig. För jag tror att det är jobbigare att ha hästen på lösdrift.. Men du får gärna berätta varifrån du hämtade att jag sagt så.

Vad är det som säger att det som inte tilltalar dig inte är bra?

Här kommer ett VÄLDIGT bra exempel på hur f-n ska allt gå att reglera och bedömma korrekt?

Det säger jag inte. Det tilltalar inte mig. Eftersom att jag inte tycker att det är schysst att ha en häst som går ofta på lösdrift. Jag anser att det passar hästar som inte rids fullt lika ofta bättre. Men jag kan ha fel. Men jag vet inte, känns lite taskigt att släppa ut den om den är svettig som exemel. Dessutom tycker JAG att det är kallt. Och det handlar mycket om min bekvämlighet. Jag skulle personligen tycka det är jobbigt.. inget annat!!

DU tycker det är kallt, men det betyder inte att hästen gör det.

Vad gäller svettig häst så bör det på en bra lösdrift finnas tillgång till box, ifall hästen blir sjuk eller så, och då kan man faktiskt ställa in hästen om den är genomsvettig. Eller duschad för den delen. När hästen sen är torr kan man släppa ut den i flocken igen. Om man inte släpper tidigare och litar på de täcken man köpt.

Vad är det som är så fel med lösdrift, enligt dig?

nej under betesäsong får man ha hästen ute dygnet runt och den måste inte komma in.. det står redan i lagen.. så egentligen är punkten onödig..

Får ja, men det kan vara mer humant att ta in dem under en varm sommardag, varför, jo det är flugor och andra insekter, och de behöver komma i skuggan... Har man inte tillgång till skugga i hagen, vilket inte är helt ovanligt faktist så kan det vara bättre för hästarna att komma in... Hästar brukar nämligen må bättre av kylan än värmen...

Det säger jag inte. Det tilltalar inte mig. Eftersom att jag inte tycker att det är schysst att ha en häst som går ofta på lösdrift. Jag anser att det passar hästar som inte rids fullt lika ofta bättre. Men jag kan ha fel. Men jag vet inte, känns lite taskigt att släppa ut den om den är svettig som exemel. Dessutom tycker JAG att det är kallt. Och det handlar mycket om min bekvämlighet. Jag skulle personligen tycka det är jobbigt.. inget annat!!

Så bara för att du tycker att det är kallt så gör hästen det??? Många verkar tro att bara för att de själva tycker det är kallt så måste hästen tycka det är kallt, ruskigt väder... Det är kanske värre att ha hästen ute en varm sommardag än en ruskigt tråkig, grå trist dag... Eller???

Hej!

Ursäkta, jag trodde inte att det var så illa för dej...:o
Verkar verkligen jobbigt...

Ang trick så kan du ju lära den stegra, spansk skritt (borde ju va en baggis nu när den redan kan "tass") mm. Här hittar du fler tips:

http://www.trick-training.nu/

Mvh/ _Smulan_

Jag har läst tråden lite snabbt bara och vad jag kan se och som jag redan visste sedan tidigare, så tycker alla olika om hur hästar ska skötas, ridas osv. och det bör självklart respekteras! Jag anser, att så länge hästen inte skadas psykiskt eller fysiskt så anser jag att alla slags hästhållningar är helt okej.

så du menar att varenda hästmänniska gör olika?
Mer eller mindre.

Mitt tänk kanske bäst går att förklara med Viskleken, när man sitter i en stor ring och en börjar viska ett ord till den bredvid. När ordet viskats runt ett helt varv kan det vara nåt helt annat än vad det bar från början...

men alla ska ändå vara godkända hästägare menar du?
Nej, det har jag aldrig påstått.

Bara i mitt senaste inlägg skrev jag att idén var bra.
Jag ifrågasätter bara hur det ska genomföras och få att funka på ett bra, rättvist och balanserat sätt. Jag tror inte det skulle funka.

Kolla t ex hur man får sitt GrönaKortet. Vissa behöver rida och lasta och visa allt praktiskt medans det för andra bara behövs rätt svar på teoriprovet. Och vilken häst man får rida och vilket sätt kan skiljer sig, eftersom en och samma häst inte kan ridas av alla som tar kortet.

det finns många övergripande regler och lagar som gäller ALLA hästar
som ska följas.
Vore det inte bättre då att informera mera istället för att tvinga folk ta ett kort?
varför det inte räcker med att informera? jo för att folk tar inte till sig det om dom inte måste.. folk är lata.. tror du att alla skulle ta körkort om det var frivilligt?

det man inte vet mår man inte dåligt av, skiter man i att analysera fodret och samtidigt inte vet om att man ens kan göra det, då lider man inte som hästägare men hästen kanske gör det.. och bdet är det man vill komma åt, att hästarna inte ska lida, därför bör varje person som ansvarar för häst ha kunskap om foder, hovvård, uppstallning, lagar och regler..
är det för mycket begärt att en mäniska ska kunna första hjälpen för häst? otur otur hästen får en pinne rekt in i benet och blodet forsar ur, men ryttaren kan inte ens stoppa blödningen så hästen förblöder.. där ska hästkortet finnas och när man har det ska man veta vad man ska göra för att stoppa blödningen.. eller finns det grupper av hästfolk som lägger handen på såret, hummar "kalbalalahokuspokus" så är hästen frisk? en blödnings stoppas alltid på samma sätt, det är det jag försöker säga att det finns grunder som gäller ALLT hästfolk, oavsett om det är en som har sin häst på lösdrift eller en som har en häst som går GP och bara skrittas i skrittmaskin..

Får ja, men det kan vara mer humant att ta in dem under en varm sommardag, varför, jo det är flugor och andra insekter, och de behöver komma i skuggan... Har man inte tillgång till skugga i hagen, vilket inte är helt ovanligt faktist så kan det vara bättre för hästarna att komma in... Hästar brukar nämligen må bättre av kylan än värmen...
onödigt att diskutera, hästen bör bara där den mår bäst..

Så bara för att du tycker att det är kallt så gör hästen det??? Många verkar tro att bara för att de själva tycker det är kallt så måste hästen tycka det är kallt, ruskigt väder... Det är kanske värre att ha hästen ute en varm sommardag än en ruskigt tråkig, grå trist dag... Eller???

Ehmm.. För det första så kan jag ju börja med att klargöra en sak, jag har aldrig sagt att hästen skulle frysa. Jag har däremot sagt att JAG fryser. Det betyder inte automatiskt att min häst skulle ha på sig femhundra täcken, ha element i boxen och vara ute i solen och få solsting.
Kanske är det en bekvämlighet för mig att ha hästen uppstallad, men jag trivs med det. Anledningen till att jag helst har hästen uppstallad är att såfort jag fryser försvinner all min motivation. Jag gör bara det nödvändigaste. Och då skall man inte ha häst. Därför har jag gärna hästen uppstallad. Härmed inte sagt att hästen fryser. de har ju päls...

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 360
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
936
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka