Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Körfolkets snacktråd!

Man får och bör använda rösten på tävling, även i dressyren.

Ser ut som att bröstan behöver komma upp mera, så antingen byta eller ta fram håltången.

Igår körde jag Menthol igen för första gången efter hans vila. Det gick superbra, han var precis som innan olyckan :love:

Va skönt!!

*kl*

Idag kom min nya framtida stjärna hem :-D

Cosa Nostra, c-ponny-welsh partbreed på fem år. Ska bli superspännande att lära känna henne och börja jobba ihop oss :-)

:love::love::love:

Låna knapp

Kom på att jag aldrig presenterat min lilla korvponny i denna tråd!

Gaterley Golden Moonbeam "Lilleman", född 2001. Är efter Gaterley Golden Fleece och kommer från Påninas i Överkalix. Har haft honom sen han var tre år och är både inkörd och inriden. Brukar dock tömköra oftare än vad jag kör, vi har så trista körmöjligheter här:(

Väldigt trivsam att jobba med och så, dock lite full i fan vid hantering.

Dagsfärsk bild, nyss varit ute på byn och charmat tanter! Bröstan hänger då vi just backat in rockarden och står lite i nedförslut.

Favoritstället på betet - tältet! Trodde tältet skulle bli toalett, men inte! Han stormtrivs där och är alltid full i spån.

Bonusbild

Tyvärr har jag inga direkta körbilder, ingen som kan fota när vi är igång. Ska försöka muta sambon så jag kan bjuda på några bilder i rörelse.

:love: å vad fin!

Lilleman i inlägget under är också bedårande! :love:

*kl*

Körde med riktig utrustning igår, vilken skillnad på hästen.... ! Det blev ju sån enorm skillnad (har kört med en travsele i ett par veckor)- steglängd, att han faktiskt Drog, jobbade med hela kroppen... knatade på i samma takt i nedförsbackarna mm. Jättekul, eller sorgligt ... att se ....
Jag som ryckt lite på axlarna åt det här med skitselar.....just skillnaden i steglängden fick mig att bli riktgt förvånad!

Hur hårt ska draglinorna sitta förresten? Det är jag lite osäker på.

Gudomligt med fjädring på vagnen också.

Hur draglinorna ska sitta är svårt att förklara, ska ju vara ett lagom samspel mellan de och bakselen så att säga. Hur ser fästena ut på skaklarna? De ska ju kunna röra sig lite fram och tillbaka i och med att hästen drar och bromsar i linor resp. baksele, skaklarna stabiliserar och bromsar vagnen (i bakselen då).
Så linorna ska vara så pass att hästen drar i dem och inte i skaklarna, som bara ska vila i sina hållare när hästen drar framåt.

I helgen var jag till Villvattnet på första fullständiga tävlingen med fyrspannet! Är så himla nöjd med mina fina ponnyer :love:

Godkänd dressyr (71 straff) och felfri maraton! Även om ena förlöparen var mycket skeptisk till att bada i vattenhindret, men när de andra tryckte på och prejade honom hade han ju inte mycket att välja på :p

Precisionen var jätteklurig med många snäva svängar som inte riktigt hade plats för ett fyrspann. Vi rev inga bollar men fick en massa tidsfel.

Nu till helgen ska vi till Sundsvall och inspireras ännu mera! Ser mycket fram emot clinicsen med Anders och att köra precisionen där. Jag flyttade om hästarna i spannet idag och det ska bli spännande att prova det på en riktig bana! Det är väl fler bukefalister som ska dit, vilka är det jag ska spana efter? :D

prec1.jpg

Här är en som tänkte försöka sig på att tävlingsdebutera på Pay & Drive´n i Sundsvall till helgen...får se hur det kommer att gå :p

Vi skall ju också agera som "prova på att köra häst-ekipage" under dagen, så att vi kanske kan ragga lite nya kuskar till körsporten :D

Vilket fint spann du har! Kul! :)

Jag har fått förhinder i helgen, barndop, så jag missar hela tillställningen. :p synd när det är så nära!

Jag kommer med min nya stjärna som jag ska träna med Anders Eriksson för och köra pay and drive trots att jag bara kört henne en gång :p

Men det ska bli superkul!

Här är min stjärna då jag provkörde henne med min för tunga och stora vagn en stund.

Vi skulle ha åkt men det har hänt lite saker på det personliga planet så vi blir hemma :(

Jag såg er live i villvattnet! Superkul med inspiration, vill ju på sikt köra mina shettisar fast "bara" i par ;)

*kl*
Nästan så jag önskar att jag bodde längre norrut, trots långa vintrar;)
Är ju tyvärr lite långt att åka till Villvattnet härifrån ön, men jag ser verkligen fram emot att, förhoppningsvis, börja tävla nästa år!

Körde en sväng med båda hästarna idag, vilket gick jättebra. Är mycket utbildning kvar men båda hittar en trevlig form till och från under passen. Tonvikten ligger dock på konditionsarbete då båda har väldigt lätt att lägga på sig:crazy:

Mård:

Järv: (i en sväng, därav lite konstig vinkel)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info