Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Tack för bra tips!!
Känns som vi har en del jobb kvar innan vi når uppmärksamhet och att han är riktigt framme på tömmen. det fina är att han också är mycket riden = han har galoppat tidigare...
bra att du skrev att jag inte ska ta galoppen ur -trav-traven! Jag testade två gånger vilket slutade i ett litet irriterat skutt från Wilmer. Ska bli så kul att jobba med Wilmer. Känns härligt att det finns lite att "bita".
Knas-traktorn gillar verkligen att vara körhäst! Har precis börjat sätta igång honom efter en massa vila.
Om jag sitter på är han rätt seg och tycker det kan kvitta. Hänger jag på vagnen måste jag nästan slänga in nödbromsen Igår när vi var på travbanan (tungsand!) och tog en liten galopp började han bocka! Knasbollen
Sladdade paddocken med mitt russ igår, vi har gjort det en gång innan men då med en "tyngre" gallerdel som sladd. på med lokselen och nya draglinor, svängel och denna gång en mindre "egenmonterad" sladd - en liten pall med en sten på och en kedja som jag fäste i svängeln. Funkade bra. Fast matte var slarvig i anspänningen och skulle ta ett kort med mobilen. Det straffade sig då lilltösen inte stod stilla och "vände upp" och blev lite överraskad och skrämd över att pallen skramlade lite. så hon stack iväg med pallen efter sig. galopperade runt mig en stund på en liten volt - fastnade i vinkelvolten. men lugnade ner sig sen. Hon verkade inte vara för skrämd så jag började jag om från början. Denna gång med full
koncentration och då gick allt jättebra.
Det beror väl helt på vad man har i andra änden av tömmen. Min welsh är inkörd med postkandar, russen på tredelade eggbett. Med tanke på hur welshen ligger på vid ridning lär jag fortsätta med stång vid körning.
Jag har stång på min pålle. Han gillar raka bett bättre än delade. Dessutom har han en tendens att lätt svanka i körning och ridning och med stång så kan jag lättare få honom att söka framåt-neråt i och med att det blir ett litet tryck i nacken om jag tar lite i bettet. Tar jag i tredelat så får jag bara honom att böja in halsen. I ridningen ha jag oftast stång + kapson, såvida jag inte rider på bettlöst.
För mig och pållen fungerar stång helt enkelt jättefint, men han är väldigt mjuk i munnen och jag inbillar mig att jag är väldigt mjuk i min hand, ofta går han på mer eller mindre långa tömmar/tyglar. Jag använder rösten och sitsen som bromsande, aldrig bettet.
Oj, kör man in hästar på postkandar?
Det här är rätt nytt för mig, jag tycker att det är spännande. Självklart handlar det ju alltid om vad man har i handen, oavsett disciplin.
Men det här med att använda rösten,,hur ser man på det i tävlingssammahang?
Jo jag håller på med lite akademiskt, iaf på hobbynivå
Jag har aldrig upplevt problem med ställande på stång, men det kanske beror på att vi haft det i ridningen också. Det blir ju inte lika tydligt som med delat bett men jag tycker ändå det känns som att han förstår utan problem när man ska ställa. Man kan ju även använda pisken och visa att han ska böja på t ex en volt.
Är inte så insatt i tävling men för mig känns det som en välkörd häst ska lyssna på röstsignaler så för mig skulle det kännas konstigt om man såg negativt på det i tävling. I maraton är det ju ett himla gapande inne på hindrena Men i dressyren vet jag inte, men det är ju inte som att man skriker när hästen ska gå in i trav eller stanna, små trevliga röstsignaler och en häst som svarar fint på det tycker jag borde ses som positivt.
Men ... återigen - här kommer ärke-puckot : jag trodde poängen med kombon kapson+stång var för att man inte kan ställa hästen med stången...? Att det bara är för att formge?
Vad har du för häst förresten?
Ja, jag håller då helt med dig ang. rösten. Jag älskar att Wilmer lyssnar så fint på rösten, nu har ju jag iofs. sagt att jag inte ska/vill tävla så det är väl detsamma, men. det ska ju vara "rätt"...
Får man inte poängavdrag då?
jag har bara varit på en körtävling i mitt liv.... flera år sen nu ... jag tog bara för givet att man inte ska använda röstkommando? i dressyren tex?
*kl*
Min rockard (oxer) står nu färdigmonterad på garageuppfarten.
jag har svårt att nå ned till golvet med mina taxben.. får se om det funkar annars får jag byta ....det var ganska högt att kliva i och ur också. Får sno med mig dotterns badrumspall ...
håller tummarna för att selen kommer idag ..den skickades igår.
Du får montera en upponervänd låda på golvet, det har vi gjort i vår Tidaholmsrockard för att 4-åringen ska få stöd för fötterna . Själv har jag också korta ben men jag har flyttat fram sätet och stöder fötterna mot främre gallret (vad det nu heter? Alltså längst fram.)
Ha! Smart ide!
jag når så jag kan ta stöd framtill, lite osäker på ergonomin dock!
Idag kom selen!!!
Har packat upp och kollat, mjukt fint läder. Ska testa bara dottern somnat... Spännande och nervöst... är lite rädd att jag mätt som en tok och att det inte passar alls....
Hundavel & Ras Dagens rasklubbar gör det ofta baserat på rent nonsens. Denna punkt i historien brukar nämligen infalla samtidigt som när man började...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.