Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Körfolkets snacktråd!

Jag har två elvor, ett russ som är på inkörning och en connemara. Jag hoppas att jag kan klämma in båda två :D Eg är ju 30min alldeles lagom för sådana småttingar och husse är med, vore kul om han kan få lektion med russet :)

Sen är min lilla welsh cob också inlärd men är inte körd på ett par år, satsar på småttingarna ett tag nu och rider henne istället :)

Min älskling, världens bästa körhäst jag kört in själv, som drog ALLT man spännde för utan att blinka, blev i dag diagnostiserad med SVÅR artros i carpus vänster fram och blev därmed också triangelmärkt på studs. Gå i hagen klarar han bra så länge han inte mår sämre, men får aldrig mer sitta på hans rygg eller åka bakom honom i vagnen. Aldrig mer släpa stockar i skogen.
Jag har inte förstått det ännu. Fasen vad de är bra på att dölja smärta, han blev halt i maj förra året och blev sedan bra, halt åter igen nu tidigt i våras och detta var alltså orsaken.

14 år är han, 9 när jag köpte honom och körde in honom själv. Syrran red in honom åt mig.
Mitt hjärta, min andra hälft. Min terapi och dagliga dos lycka. Det finns INGEN som honom! Han charmar alla han träffar ganska omgående!

200056_10150121480779648_3678981_n.jpg

181401_10151579890959648_734252771_n.jpg

Han får sommaren sedan får vi se till hösten. Har ingen aning om hur det blir.

Men så tråkigt att höra :(

Jag fick igår tråkigt besked även jag. Tummen har ju haft problem med hosta och fång sedan februari men var iväg och röntgade hovarna för en månad sedan och det var inge hovbensrotationer så glad i hågen började jag med igångsättning men ser att han är halt i bak. Igår på kliniken konstaterades spatt i båda bakbenen, vilket han troligtvis gått med flera år för att nu när jag vet om det så kan jag tänka tillbaka och förstå att det är det han känt av vid vissa tillfällen då jag stått och funderat på om han varit oren. :(

*kl*

Hur förvarar ni era vagnar?
Jag ska beställa en helt ny rockard/gig. och har hittat en som är så "fin så man nästan dör" med underbara detaljer- i trä ...

Vi ska stå inackorderade och vad jag förstår så finns det plats under tak "just nu"- men i ett långsiktigt perspektiv kan ju det ändras ...

Klurar på om jag ska välja en mer "oöm" modell på vagn just för att kunna förvara utomhus om det behövs...

Men näe, men tusan vilken otur det ska vara då :( Det var en kass dag i går alltså! Fy för den 10 juni 2013.

-----------------------------------------------------------------------------

Har min vagn i stallet, nu tänkte jag arkivera den någon annan stans under tak där den inte blir så skitig men annars har det funkat att ha den i stallgången, har stort stall med få hästar så den får plats.

Åh, vad svårt.. den är såååååå fin den med trädetaljerna på... Lyxproblem nånting. ;-)

Hur ska man tänka egentligen? Jag vill/ska ha en reäl vagn för vardagsträning i skog och mark och på ridbanan. Ska jag släppa iden om att den ska vara fiiiiiiiiin och satsa på funktion?

Sen kanske ni kan hjälpa mig att välja sele. Står och väger mellan Dr***out Diplomat och Start... Är det lika bra att slå till på en diplomat på en gång? Det "känns" som man får mer för pengarna, eller? Nån som provat båda?

Näe nu blir det ingen arkivering av vagn och sele riktigt ännu, för ska ha en häst på foder :) Låna 2 veckor på prov, sen ska hon hem 1 vecka och sedan om vi vill så kommer hon tillbaka och blir min foderhäst. Lite kul mitt i all skit i alla fall..
Hon är en 21 år gammal fjordhäst, mycket riden och körd och lagom pigg och glad, en riktig klippa. Känner redan hästen och ägaren så det känns bra att man vet vad man får så att säga :)

Det känns så :)

Så blir tre hästar att ha hand om ett tag men det fungerar nog. Två eller tre kan nog kvitta nästan om det bara är en som motioneras.

Jag vill ha en ny sele! Inte för att det är några fel på den jag har, den gör sitt jobb och är kanon. Men en kompis skaffade en sele i nån slags syntetmaterial som känns lika mjukt och fint som läder. Den verkar helt underbar! Underhållsfri, trevlig känsla, snygg. All I ever wanted!
Men men .. Jag ska bara bli rik på min nystartade fondhandel, sen så!

Funderar på att köpa en ny brösta till hösten dock. En fransk eller en Emphaty från Zilco. Fast det ser ju dumt ut när inte hela selen är samma.. Jaja, vi får väl se vad som händer.

*KL*

Tjoho! Nu ska det bli åka av!

Wilmer är nu MIN lilla ponny!

Jag har länge drömt om/tänkt på att "satsa" på att köra, lära mig ordentligt, inte bara åka för skoj. Wilmer är ett russ på 12 år som gått på travet. Arbetsglad och pigg!

wilmer1_51bdffa2e087c30298bfbd54.jpg

Beställning på en Drive Out diplomatsele ligger, vi väntar med spänning ... hoppas på att kanske få lite support här om inpassning? ;)

wilmer2_51bdffd89606ee7a21861546.jpg

En annan grej, han har ju gått på travet och när jag föreslår galopp framför vagn så tror han att jag skämtar aprillo. :p Jag har inte föreslagit så väldigt intensivt heller ska väl erkännas. Vi kör just nu med lånad travsele och tillhörande travrockard utan finesser what so ever - inte så ergonomiskt.

Han är hyffsat mycket riden så jag tänkte ta honom på longering/tömkörning och lära in kommando galopp från marken och sen försöka överföra det...?

Är det någon annan som haft "fd. travare" och hur gjorde ni?

Jag har flera fd travare. Lära in kommandot vid tömkörning är bra. Gå innanför hästens spår (eller på volt) så att den ser dig, se till att den är väl framme på tömmen och uppmärksam på dig. Halvhalt (räta upp dig själv), lätta på innertömmen, ge kommandot och ta ett "galoppsteg" själv så brukar de förstå. Förstärk med drivande pisk om det behövs. Och så MASSOR med beröm och eftergift när de provar galopp så de förstår att de gör rätt. Försök inte fatta galopp från "travartrav", utan be om galopp ur balanserad trav eller nästan ännu lättare tycker jag (om man har en häst med bjudning) ur skritt.

Jag tycker de brukar fatta väldigt snabbt, första gångerna i vagn är de väldigt frågande, men bara man är noga med eftergift och beröm så tar det inte lång tid. De flesta hästar tycker ju att galopp är en väldigt rolig gångart :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar