Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Körfolkets snacktråd!

IMAG0191_1_zps9e5b97ff.jpg

Känns som att Fiona minns det här med körning efter alla år.

Vad kul! Vilken fin häst!

Jag hade tänkt åka, sen blev det dop och slutar ändå med att jag är hemma och sjuk. :( Trist! Men det kanske kommer fler tillfällen?!

Men Klockan är det här du är :D Och skaffat russ också (älskar russ :love: ) Kul att det går så bra. Men var det inte du som köpte en ung islandshäst? Eller har jag förvirrat mig igen?

Till er andra så tillhör vi tråden vårföräldrar 2013 och hon verkar ha smitit där ifrån :sneaky: ;)

Kl

Har länge smugit runt här på körning men glömt bort det sista tiden. Har en liten körhäst. En shetlandsvalack på 24 år som jag haft sedan jag var liten och han bara var fyra. Hade ett härligt russ tidigare men fick ta bort henne på grund av fång :( . Hon var en helt fantastisk körhäst.

Jag har tyvärr tappat inspirationen och inte kört på ett år nu. Men blev sugen igen av denna tråden. Har en roslagsrockard och två riktiga selar (tyvärr passar ingen av dem så bra som jag skulle vilja) som bara står och samlar damm. Har inte så roliga körvägar här och ingen egen ridbana att träna på.

Ni får gärna tipsa om sådant som kan få upp inspirationen igen. Och vad kan man göra när körvägen som finns blir tråkig?

Bild på min lilla från förra vintern (hade ingen nyare i ipaden)

2012_01_29_10_40_37_828.jpg

Vi var bara uppe på lördagen, hade varit kul med söndagen också men ibland kommer ju övriga livet emellan!

Så roligt som jag hade igår när vi var i Sundsvall har jag nog aldrig haft med häst!! Visst var clinicsen med Anders inspirerande, men inte i närheten av inspirationen jag fick av MINA PONNYER :love:

På tävlingen förra helgen körde jag fyra ponnyer, men igår körde jag ETT SPANN! Hade flyttat om hästarna och nu föll allt på plats. Vi kunde gasa på ordentligt i precisionskörningen och ändå ha bra styrning. Jag kände mig nästan som "de stora i Globen" när vi galopperade mellan konerna och klarade MSV portbredd och tempo felfritt :D

Så roligt också att träffa nya och gamla körvänner!

Foton från Pernillha Engström

spann1.jpg

spann2.jpg

Mkt trevliga bilder på fina ekipage! Kul, även jag som inte ens var på plats blir riktigt inspirerad! Kanske skulle försöka fixa något liknande här på ön!

En snabb fråga till alla:

Hur använder ni skydd på era körhästar? Alltid, aldrig? Dressyr, terräng, precision? Vilken typ av skydd?

Tänker spec. sen när Grabbarna Russ är skodda och ska gå i par, så de inte trampar på varandra i snabba svängar eller så... Men parhästar kanske brukar ha så bra koll på varandra att de inte gör det?

Jag använder aldrig skydd annat är kronrandsskydd (boots, neopren eller dyl.) i maraton.

Jag har i många år tränat min häst på alla underlag. Hårda för senor och ligament och mjukt för styrka. Dessutom är han kallblod (fjording) och verkar inte behöva några för att skydda mot ansträngning.

Han är mycket stadig på benen och har aldrig trampat sig på sina tretton år. Men, i maraton är det skillnad där det kan vara trångt, snabba svängar och snabba byten av underlag och då kan en fot ibland vara lite sen iväg. Där ser jag tydligt att han trampat på skydden.

Att ha i förebyggande syfte känns fel.

Jag har inte kört par på många många år och då körde vi aldrig annat än bröllop eller pick nick i skogen. Då hade vi inte skydd.

Coben är för tillfället rätt omusklad och orkar inte hålla ihop sitt steg ordentligt, så hon slår i sko så fort man ökar traven lite. Hon har skydd runt om och boots fram, så fort plånboken tillåter så köper jag en omgång Professionals Choice. Brukar använda sådana när jag rider offroad också.

Russet som är under inkörning har mycket bättre koll på sina ben och är oskodd, så hon går "naken".

*kl
Det slutade visst med att Fiona blev körd idag!

IMAG0190_zps6da7c2af.jpg

IMAG0202_zps8b3ec244.jpg

:)

Det här var det som gjorde starkast intryck på mig från helgen. Från att ponnyn promenerade omkring med en vilsen människa i andra änden av tömmen under första lektionen till att han blev kusk i andra lektionen. Häftigt att se en ny kusk födas!! :D

Hade vi haft lite mer pengar över redan nu hade det nog stått en maratonvagn på gården den här veckan ;) Vi klippte fram detsom ska bli ridbanan i söndags.

Alltid allti alltid senskydd fram (även i töm). Senskada orsakade av bakhovar är vanligt och skydd är en billig försäkring. I vagn har han skydd runt om och ibland boots. Bootsen är mest för snyggheten.
Har en 4-årig shettishingst. Han är oskodd.

Men Klockan är det här du är :D Och skaffat russ också (älskar russ :love: ) Kul att det går så bra. Men var det inte du som köpte en ung islandshäst? Eller har jag förvirrat mig igen?

Till er andra så tillhör vi tråden vårföräldrar 2013 och hon verkar ha smitit där ifrån :sneaky: ;)

Kl

:o Ja här är jag. Du hitta mig. ;) Jag sålde islandsfölet när jag hamnade i rullstol, ingen skillnad för honom (han gick fortdarande med mamma) Tvivlar på att jag kommer upp i sadeln igen....och ska jag rida igen om en fem-tio år ska det vara på nån jädrigt stabil kuse...

Det verkar ha varit en väldigt intressant helg :)

Själv sörjer jag för tillfället... Jag och Menthol skulle ha debuterat i LA på Vaggeryd nu till helgen, men det blir inget med det. Kusen hade 39,5 i feber och inga andra symtom. Så det blir stanna hemma för vår del.

KL

Isak har vilat från vagnen sen maj nu men igår vart jag så körsugen så det blev en liten tur! Det var väldigt varmt och vi båda blev svettiga, trots att jag "bara" satt i vagnen. Så vi körde en mysig runda på ca 20 min.
Isak skötte sig perfekt! Så himla skönt med en så okomplicerad ponny trots att han är både ung och hingst :D

s1rg.png

vgb7.png

Hur går det för er andra med körningen nu under sommaren? Eller har ni och hästarna semester? :)

Vi har ju inte spänt för efter inkörningen ännu men det är så sjukt mkt bromsar här så vi gör mest ingenting, väntar in och längtar efter hösten. Lime är dock skapligt sur, Fiona (på bilderna ovan) rids nästan varje dag av medryttaren och då springer Lime längs med staketet och är tvärsur, hon vill också komma ut och göra saker, försöker tränga sig med ut genom grinden också.

*kl*

Jag hade med min nya ponny ner till Sundsvall på inspirationshelgen och tränade för Anders och det var superkul! Verkligen inspirerande och kul att se att det var en hel del där!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar