Ibland, men ibland görs den enskilt.
Vi brukar alltid ha extriörbeskrivning på rasklubbens utställningar eller på rikslägret.

Behöver hunden på något sätt förberedas för en ex-bedömning? Jag tänker a la ringträning? Ska hunden visas på något särskilt sätt?

Friröntgad är inte ett krav för alla raser.
Dessutomr är det krav att hunden ska ha gått MH eller BPH.
Man kan också kontakta en exteriörbeskrivare privat och fråga om denne har möjlighet att göra en beskrivning samtidigt som en av rasklubbarnas tillställningar (så gjorde jag).

Jag tycker nog att man ska träna innan. Träna på att trava, att stå still och att främmande människor klämmer och känner och kollar tänderna.

Varför?
MT ska ju beskriva hunden som den är. Det är ju hela poängen med testet...att mäta hundens egensksper.
Om hunden inte tillåter att exteriörbedömmaren hanterar hunden kommer den ändå inte gå igenom. Finns inget att öva på där.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 785
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 643
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Detta gör mig så himla glad att läsa! Det går framåt, även om många på sociala medier inom berörda raser inte jublar, tror detta kan bli...
30 31 32
Svar
620
· Visningar
29 488
Senast: SiZo
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Valet i USA