R
Raderad medlem 94602
Har iaf inte varit så för Schäfer på en massa år.Har dom ändrat reglerna? tidigare fick du inte titeln om hunden inte var UA på röntgen. (gäller brukshund)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har iaf inte varit så för Schäfer på en massa år.Har dom ändrat reglerna? tidigare fick du inte titeln om hunden inte var UA på röntgen. (gäller brukshund)
Dvärgschnauzer och Dvärgpinscher (och affenpinscher) behöver ej vara röntgade. Hos Schnauzer och Pinscher tror jag att kravet finns kvar. Inte relevant för TS dock.
Det är väl inga röntgenraser annars heller va (som Schäfer)?
Inte pinnar i alla fall ( bara patella )Det är väl inga röntgenraser annars heller va (som Schäfer)?
Oj då missuppfattade jag. Jag menade att man ska träna på exteriörbeskrivningen. Och det tycker jag. Trava runt, inte hoppa och att domaren klämmer och känner.Varför?
MT ska ju beskriva hunden som den är. Det är ju hela poängen med testet...att mäta hundens egensksper.
Om hunden inte tillåter att exteriörbedömmaren hanterar hunden kommer den ändå inte gå igenom. Finns inget att öva på där.
Inte pinnar i alla fall ( bara patella )
JO,innan lev till valpköpareIngen ögonlysning för dom?
Oj då missuppfattade jag. Jag menade att man ska träna på exteriörbeskrivningen. Och det tycker jag. Trava runt, inte hoppa och att domaren klämmer och känner.
JO,innan lev till valpköpare
Finns ingen anledning att träna,hunden får både hoppa,pussa och ställas om i det oändliga.Oj då missuppfattade jag. Jag menade att man ska träna på exteriörbeskrivningen. Och det tycker jag. Trava runt, inte hoppa och att domaren klämmer och känner.
Finns ingen anledning att träna,hunden får både hoppa,pussa och ställas om i det oändliga.
Man är olika. Jag gillar att vara förberedd. Även om det inte är som på utställning så tycker jag att det är trevligare om hunden kan trava ordentligt och inte hoppar och biter i kopplet till exempel och om man tränar på att en främmande människa kollar munnen mm så vet man hur hunden reagerar. Man måste inte lägga ner så mycket energi men nått träningsvarv tycker jag att man kan göra.Fast det är väl inget att träna på? Kan hunden gå i koppel och tillåter hantering är saken klar. Inte någon av varken våra egna eller uppfödningar har tränat på en vanlig exteriörbeskrivning. Det är ju långt ifrån som på utställning.
Ja den FÅR men jag känner mig mer bekväm om den inte gör detFinns ingen anledning att träna,hunden får både hoppa,pussa och ställas om i det oändliga.
PHTVL/PHPVJaha vad intressant! Vad kollar man efter så tidigt på dom?
DS är ögonlysning inför parning, katarakter, PRA, ögonhår ffa.
Vi hade en tik som hånglade upp e-bedömmaren i brygga och sen släpade runt matte i full kareta runt grusplanden.Finns ingen anledning att träna,hunden får både hoppa,pussa och ställas om i det oändliga.
Med tanke på att detta görs när hunden är mellan 2-4 år,så är det väl fan om inte hunden kan stå still o springa som "folk"Man är olika. Jag gillar att vara förberedd. Även om det inte är som på utställning så tycker jag att det är trevligare om hunden kan trava ordentligt och inte hoppar och biter i kopplet till exempel och om man tränar på att en främmande människa kollar munnen mm så vet man hur hunden reagerar. Man måste inte lägga ner så mycket energi men nått träningsvarv tycker jag att man kan göra.
Man är olika. Jag gillar att vara förberedd. Även om det inte är som på utställning så tycker jag att det är trevligare om hunden kan trava ordentligt och inte hoppar och biter i kopplet till exempel och om man tränar på att en främmande människa kollar munnen mm så vet man hur hunden reagerar. Man måste inte lägga ner så mycket energi men nått träningsvarv tycker jag att man kan göra.
Ok! Tack! (antecknar i mob)Eftersom du finns i Halmstad så rekomenderar jag dig att beskriva hunden i Rommelanda hos Reino Oskarsson. Bättre beskrivare på Schäfer finns inte.
Varför är det bra om det går något år emellan?MT ska göras innan hunden blir 4 år (tidigast vid 2 års ålder tror jag) men exteriörbeskrivningen är det ingen övre åldersgräns för. Först ska ni ju göra MH, sen får det gärna gå något/några år innan man gör MT
Man vill se hur hunden utvecklas mellan testen. Ligger de för tätt ihop visar de mest samma sak.Varför är det bra om det går något år emellan?