Köra släp i snöyran!

Sv: Köra släp i snöyran!

*kl*

Nu blev jag förvirrad. :confused: Nu har jag ju bytt till dubbdäck på min bil och måste iväg med släpet inom någon vecka. Släpet har dock fortfarande sommardäck. Får jag alltså köra den kombinationen, dubbdäck bil + sommardäck släp, nu bara det inte är vinterväglag?
Ingen blir gladare än jag om jag får göra det då jag har förlagt vinterdäcken till släpet. :angel:

Nej, fortfarande måste du ha likvärdiga däck på transport & bil oavsett årstid & vad som är lämpligast just då.
Men det blir som sagt även böter på att du inte har passande däck till årstiden.
Kör du tex med vinterdäck på sommaren anses detta inte försvarbart & du får böter.
Kör du med vinterdäck nu på bilen men inte på släpet får du böter.

Det är även så som samtliga poliser (trafikpoliser + andra) som jag pratat med (känner en bunt poliser...) tolkar det. Kravet gäller då det är krav på vinterdäck (1/12-31/3), inte annars. (men däremot, om något skulle hända vid vinterväglag utanför dessa datum, och bil eller påkopplad släpvagn inte har vinterdäck så kan det bli vårdslöshet i trafik)

Precis, krav är det inte förrän det speciella datumen men man bör ha omdöme att sätta på vinterdäck om det blir vinterväglag innan 1/12(vilket det alltid blir här i trakterna).

jag kör med släp endast om det är absolut nödvändigt när det är mkt snö o det yr runt....

när snön väl lagt sej så är det inga större problem....

men har lite respekt för det då jag föra året fick sladd i en påfart till motorvägen o sen fastnade m bil o släp.. o pålle i , i en backe o inte kom upp...

så helst inte när det är vinter.. :)

Skulle ni ge er ut och köra eran häst med boogiesläp utan vinterdäck och framhjulsdriven bil nu, 1+ och mkt snöslask?
Vad har ni för bil, vart går gränsen?
vissa säger att även om man har vinterdäck så går det inte och köra i detta väder om man har framhjulsdrivet?

:confused:

Jag hade inte kört nej... Anser att det e för stor risk.

*kl*

Tack alla som svarat. Synd bara att ni inte är överrens. :D Ska säga att det kommer inte vara någon häst i transporten utan enbart halm. Inte för att det gör någon skillnad om det ändå skulle vara olagligt men jag skulle inte riskera hästen.

Nu vet jag inte om de på bilprovningen har något med det att göra egentligen men stallkompisen var inne och besiktigade sin transport igår, dubbad bil och icke dubb på släp, ingen kommentar.

Bilprovningen kollar bara om det är lagligt mönsterdjup på däcken, de säger ingenting om du kör med olaglig kombination (vilket det i din kompis fall ju inte var, eftersom det inte är 1/12 ännu). Skulle du komma in med en bil med sommardäck under perioden då det är krav på vinterdäck så säger de ingenting om det heller, sålänge mönsterdjupet är godkänt för den däcktypen som sitter på bilen.

*kl*

Tack alla som svarat. Synd bara att ni inte är överrens. :D Ska säga att det kommer inte vara någon häst i transporten utan enbart halm. Inte för att det gör någon skillnad om det ändå skulle vara olagligt men jag skulle inte riskera hästen.

Nu vet jag inte om de på bilprovningen har något med det att göra egentligen men stallkompisen var inne och besiktigade sin transport igår, dubbad bil och icke dubb på släp, ingen kommentar.

Hos bilprovningen får du ha vecka däck som helst, bara dom ä lagliga....

Hrm....läste alla inlägg....men missade 46.

Ok, tänkte att de åtminstone skulle påpeka "av ren vänlighet" om någon körde olagligt. Inte att de skulle kunna anmäla det på något sätt då.

Känns hur som helst som att jag nog ska ringa och fråga någonstans VAD exakt det är som gäller. Här var det ju väldans olika bud. :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 247
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 407

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka