S
shampiz
Sv: Köra släp i snöyran!
Utan vinterdäck skulle jag inte ens komma på tanken.
Utan vinterdäck skulle jag inte ens komma på tanken.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När du kör personbil, lätt lastbil eller buss med en totalvikt av högst 3,5 ton är det krav på vinterdäck eller annan likvärdig utrustning (till exempel sommardäck med snökedjor på alla hjulen) under perioden 1 december – 31 mars, om det är vinterväglag. Drar du släpvagn efter så gäller kravet även denna.
Obs att det skiljer i reglementet mellan vinterdäck (friktionsdäck) och dubbdäck och under de olika datumen.Tillåtet med dubbdäck 1 oktober- 30 april
Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober – 30 april. Dubbdäck får användas även under annan tid om det är eller befaras bli vinterväglag.
Om bilen har dubbdäck måste också en släpvagn som är kopplad till bilen ha det vid vinterväglag. Har bilen odubbade däck får släpvagnen ha antingen dubbade eller odubbade vinterdäck.
Det får inte finnas både dubbade och odubbade däck på fordonet.
Det är ju faktiskt inte vad som står i Vv:s regler jag citerat ovan.Har du DUBB på bilen MÅSTE du ha dubb på släpet (oavsett vilken period och väglag).
Det är ju faktiskt inte vad som står i Vv:s regler jag citerat ovan.
LIA
Om bilen har dubbdäck måste också en släpvagn som är kopplad till bilen ha det vid vinterväglag.
Skulle ni ge er ut och köra eran häst med boogiesläp utan vinterdäck och framhjulsdriven bil nu, 1+ och mkt snöslask?
Vad har ni för bil, vart går gränsen?
vissa säger att även om man har vinterdäck så går det inte och köra i detta väder om man har framhjulsdrivet?
Nej. Läs noga!Jo det är ju exakt vad som står i ditt citat!
Vart vill du komma?Dubbdäck ska ju "bara" användas vid vinterväglag eller risk för det.
Jag uppfattar Vägverkets skrivning som att detta gäller när det är vinterväglag under den period på året då det är krav på vinterdäck vid vinterväglag d v s mellan 1 december och 31 mars.
Tack för svaren!
jag hoppas ni förstod vad jag menade, det är vinterdäck på bilen men inte på släpet..
ska ju till kliniken och känner att jag måste dit.. hmhm...
aja får vell så hur det blir.