Köra släp i snöyran!

Sv: Köra släp i snöyran!

Utan vinterdäck skulle jag inte ens komma på tanken.

Jag uppfattar det som att det gäller när det är vinterväglag även utanför "vinterdäcksperioden".
PL

har du vinter däck på bilen måste du ha de på släpet.. altså dubb på båda eller allround däck på båda. du får inte ha dubb på bilen å alround på släpet. de e olagligt. vi köra hällst aldrig när de e minsta snö på vägen även fats vi har en stor rejäl boggi vagn. men måste man så måste man. då kör man förbannat sakta.

*kl*

Nu blev jag förvirrad. :confused: Nu har jag ju bytt till dubbdäck på min bil och måste iväg med släpet inom någon vecka. Släpet har dock fortfarande sommardäck. Får jag alltså köra den kombinationen, dubbdäck bil + sommardäck släp, nu bara det inte är vinterväglag?
Ingen blir gladare än jag om jag får göra det då jag har förlagt vinterdäcken till släpet. :angel:

Du får köra med den kombinationen (om än olämpligt) före 1 dec. Därefter går det bra om inte vinterväglag råder.

Kl

Från Vägverkets sida:

När du kör personbil, lätt lastbil eller buss med en totalvikt av högst 3,5 ton är det krav på vinterdäck eller annan likvärdig utrustning (till exempel sommardäck med snökedjor på alla hjulen) under perioden 1 december – 31 mars, om det är vinterväglag. Drar du släpvagn efter så gäller kravet även denna.

Tillåtet med dubbdäck 1 oktober- 30 april
Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober – 30 april. Dubbdäck får användas även under annan tid om det är eller befaras bli vinterväglag.

Om bilen har dubbdäck måste också en släpvagn som är kopplad till bilen ha det vid vinterväglag. Har bilen odubbade däck får släpvagnen ha antingen dubbade eller odubbade vinterdäck.

Det får inte finnas både dubbade och odubbade däck på fordonet.
Obs att det skiljer i reglementet mellan vinterdäck (friktionsdäck) och dubbdäck och under de olika datumen.

Dubbdäck på bilen och odubbat på släpet?
På barmark spelar det mindre roll, då släpet inte riskerar att kana fram förbi bilen. Ändå inget att rekommendera!
På vinterväglag är det tvärtom, dvs släpper det så blir det fällkniv! Därför är det otillåtet.

Svar till TS:
Javisst, om nödvändigt. Tillhör dom som började köra i vinterväglag utan vare sig dubb eller saltade vägar. ;)

LIA

Nu blir jag lite osäker..på lagen,men förr höll jag på med släåpvagsnuthyrning,ca 15 år sen,då gällde: Har du dubb på bilen,så måste det vara dubb på kärran

När jag skulle hyra transport för ca 2 v sen,då frågade killen om jag hade dubb på bilen,ja sa jag,då bytte han till dubb på transportn..

Har du DUBB på bilen MÅSTE du ha dubb på släpet (oavsett vilken period och väglag).

Regeln är att släpet aldrig får ha sämre grepp än bilen, och då förutsätter man att dubb ger bästa grepp (vinterväglag). Att sedan dubb är halare på ren asfalt är en slamis...

Vilket jag är mycket konfunderad över. Dubbelkollade med inspektör och lärare när jag körde upp med släpet, och de var överens. Jag var överens redan innan, men hade också fått mig till livs just detta, att om det inte var vinterväglag behövde inte dessa två överensstämma.

Nå, jag återkallar mitt tvärsäkra påstående.

Du får ju inte köra det lagligt ens? Du måste alltid ha bättre fäste på släpets däck än bilen du får tex köra odubbat på bilen och dubbat på släp men ej tvärom, och det blir det ju nu vinterdäck på bil sommardäck på släp. Skulle inte chansat på att köra i sånt väglag med min häst där bak, man vet aldrig hur fästet är? iså fall är det bättre att hyra ett släp med bra däck.

Det stämmer bra, för så säger lagen i allafall när jag utbildade mig till lastbilschaffis.

Skulle ni ge er ut och köra eran häst med boogiesläp utan vinterdäck och framhjulsdriven bil nu, 1+ och mkt snöslask?
Vad har ni för bil, vart går gränsen?
vissa säger att även om man har vinterdäck så går det inte och köra i detta väder om man har framhjulsdrivet?

:confused:

Just nu kör jag inte bil med sommardäck öht... därmed drar jag definitivt inte heller släp med sommardäck....

Med vinterdäck - inga problem! Framhjulsdrivet eller bakhjulsdrivet spelar ingen som helst roll.
Enda gången det har betydelse är om du har för högt kultryck... dvs släpvagnen är mycket tung framtill och trycker ner bilen baktill - om framhjulen då "lyfts" så är det svårt att komma fram. Fast.. på en bakhjulsdriven bil i det läget får du svårt att styra.... å det är lika illa även om det inte är halt ;)

Senast ändrad:

Är det inte vinterväglag är det lagligt att köra med mer grepp på bilen än släpet, dvs dubb på bilen och inte på släpet. Oavsett period på året.
Ett undantag som inte bör nyttjas av säkerhetsskäl.

Generellt gäller dock att man ska ha minst lika bra grepp på släpet som på bilen. Dvs dubb på bilen = dubb på släpet. Friktion på bilen = friktion eller dubb på släpet.

Jag uppfattar Vägverkets skrivning som att detta gäller när det är vinterväglag under den period på året då det är krav på vinterdäck vid vinterväglag d v s mellan 1 december och 31 mars.

Det är även så som samtliga poliser (trafikpoliser + andra) som jag pratat med (känner en bunt poliser...) tolkar det. Kravet gäller då det är krav på vinterdäck (1/12-31/3), inte annars. (men däremot, om något skulle hända vid vinterväglag utanför dessa datum, och bil eller påkopplad släpvagn inte har vinterdäck så kan det bli vårdslöshet i trafik)

Du har säkert fått bra svar men jag har inte läst igenom allt.

Du får INTE köra ekipage med transport/släp om inte både bil & transport har samma däck.
Alltså går det inte att ha vinterdäck på transport & sommardäck på bilen.Det blir böter direkt.

Min andra åsikt är att det är oansvarigt att utsätta hästen & andra bilister/trafikanter för färd på vinterväglag utan lämpliga däck.
(Nästan bara i södra delen av landet man kommer på såna dumheter).

För det tredje är du mer säker med framhjulsdriven bil än med bakhjulsdrift på sånt väglag.

Tack för svaren!

jag hoppas ni förstod vad jag menade, det är vinterdäck på bilen men inte på släpet..
ska ju till kliniken och känner att jag måste dit.. hmhm...
aja får vell så hur det blir.

:crazy:

Då är det bäst att du byter däck på släpet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 247
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 407

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka