Köra släp i snöyran!

K

Knasunge

Skulle ni ge er ut och köra eran häst med boogiesläp utan vinterdäck och framhjulsdriven bil nu, 1+ och mkt snöslask?
Vad har ni för bil, vart går gränsen?
vissa säger att även om man har vinterdäck så går det inte och köra i detta väder om man har framhjulsdrivet?

:confused:

Sv: Köra släp i snöyran!

Med dubbdäck på både bil och släp kan du köra i snöyra,med sommardäck kör man inte släp i vinterväglag.

Jag är ju en extrem fegis när det gäller att köra med släp i halka men om det t ex gäller att åka till veterinär, om det är nödvändigt, så hade jag kanske gett mig ut. Väldigt SAKTA och försiktigt:crazy:

Är det bara att åka till träning eller liknande så ställer jag alltid in vid dåligt väglag.

Framhjulsdrift vet jag inte hur pass det påverkar negativt faktiskt, är dåligt insatt i det där. Har fram till för lite sen haft en Landrover, fyrhjulsdrift plus en trevlig liten funktion som man kunde "klättra" med om man satte sig i en backe:).
Nu har vi en Volvo cross country, jag är värdelös på bilar men tror att det har samma fyrhjuldrift som Landrovern men ingen klättringsknapp:( - tycker att den är lite läbbigare att köra i halka faktiskt.

utan vinterdäck - aldrig.
med vinterdäck ger jag mig ut i nästan vilket väder som helst, med framhjulsdriven bil :)

Inte en chans att jag skulle ge mig ut utan vinterdäck! (har dubbat på bil + släp) Med vinterdäck däremot så måste det vara ett rejält snöfall alternativt mkt blåst om jag inte ska ge mig ut (men har jag en orolig/hoppig häst så avstår jag oftast vid dåligt väglag, nu brukar mina stå som ljus). Har nästan bara kört med framhjulsdrivna bilar utan problem, det gäller ju bara att anpassa farten efter väglaget och ta god tid på sig.

Jag är ju en extrem fegis när det gäller att köra med släp i halka men om det t ex gäller att åka till veterinär, om det är nödvändigt, så hade jag kanske gett mig ut. Väldigt SAKTA och försiktigt:crazy:

Är det bara att åka till träning eller liknande så ställer jag alltid in vid dåligt väglag.

Framhjulsdrift vet jag inte hur pass det påverkar negativt faktiskt, är dåligt insatt i det där. Har fram till för lite sen haft en Landrover, fyrhjulsdrift plus en trevlig liten funktion som man kunde "klättra" med om man satte sig i en backe:).
Nu har vi en Volvo cross country, jag är värdelös på bilar men tror att det har samma fyrhjuldrift som Landrovern men ingen klättringsknapp:( - tycker att den är lite läbbigare att köra i halka faktiskt.

Jag är oxå urusel på bilar, men de jag känner som har Volvo XC (de har XC-70) anser att Volvos 4WD bara är leksaks-4WD, knappt värd namnet... (men smaken är ju som baken...) Vet bara att min mammas toyota corolla 4WD tar sig fram bättre med släp på leriga parkeringar än vad deras stora volvo´s gör.

Jag gillar min nya Volvo skarpt i övrigt men den slår inte Landrovern när det gäller att klara halkan och antagligen inte någon jeep heller...men den är rätt snygg o skön att köra annars:)

skulle aldrig nånsin köra utan dubbdäck oavsett bil..fast ja kör knappt annars heller för är så nervös när vi ska ut o åka..

alltid vinterdäck på vid dåligt väder, famhjulsdrivet har funkat bra för mig de senaste åren. Fast i våras kördes vi fast, men det var i oplogad uppförbacke med 2 dm blötsnö o 700 kg häst bak...

Tack för svaren!

jag hoppas ni förstod vad jag menade, det är vinterdäck på bilen men inte på släpet..
ska ju till kliniken och känner att jag måste dit.. hmhm...
aja får vell så hur det blir.

:crazy:

Så får du inte köra, du får inte ha vinterdäck på bilen och inte på släpet! Däremot får du ha vinterdäck på släpet men inte på bilen. Finns det inget släp du kan hyra/låna som har vinterdäck om du inte har det själv?

Det är riktigt farligt (och som tidigare sagt, olagligt) att köra med dubbat på bilen men inte på släpet!
Har man dessutom 500kg häst i skulle jag aldrig få för mig att köra så.
Det är lätt att släpet fortsätter på sniskan förbi bilen om man bromsar och det är grepp på bilens hjul.
Så jag håller med föregående, hyr ett släp eller få på dubbdäck.

Så får du inte köra, du får inte ha vinterdäck på bilen och inte på släpet! Däremot får du ha vinterdäck på släpet men inte på bilen. Finns det inget släp du kan hyra/låna som har vinterdäck om du inte har det själv?

Jo, man får köra så t o m 30 november. Fr o m 1 december måste man ha vinterdäck på båda fordonen om det är vinterväglag. Hos Vägverket kan man läsa mera om reglerna.

http://www.vv.se/templates/page3____2714.aspx

:crazy:Jaha, misstänkte att man inte fick köra utan vinterdäck på släp, men att man fick köra tvärtom hade jag ingen aning om..
är ju inte ute och åker så mkt dock..
har inge släp nu som jag kan låna.. hhmm

får se hur underlaget är i morgon bitti, det är ju inte frysgrader iaf och på motorväg är det ju uppkört.

:crazy:

Saxat från din länk:

"Om bilen har dubbdäck måste också en släpvagn som är kopplad till bilen ha det vid vinterväglag. Har bilen odubbade däck får släpvagnen ha antingen dubbade eller odubbade vinterdäck."

"Det får inte finnas både dubbade och odubbade däck på fordonet."

"Vinterväglag
Det anses vara vinterväglag om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan."

Dessutom lärde jag mig i trafikskolan att det ej var tillåtet att ha dubbdäck på bilen och inte ha det på släpet.

Saxat från din länk:

"Om bilen har dubbdäck måste också en släpvagn som är kopplad till bilen ha det vid vinterväglag. Har bilen odubbade däck får släpvagnen ha antingen dubbade eller odubbade vinterdäck."

"Vinterväglag
Det anses vara vinterväglag om det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan."

Dessutom lärde jag mig i trafikskolan att det ej var tillåtet att ha dubbdäck på bilen och inte ha det på släpet.

MEN: Detta gäller bara 1/12-31/3 (precis under samma tid som det är lag på vinterdäck på bil vid vinterväglag)

Som du skriver, det är inte tillåtet med odubbat på släpet om du kör med dubbat på bilen (men detta gäller även det bara under nämnda period och vinterväglag). Däremot är det tillåtet att ha tvärtom (dvs odubbat på bilen och dubbat på släpet).

När det inte är lag på vinterdäck på personbil vid vinterväglag (dvs all tid på året utom 1/12-31/3) så är det okej (enligt lagen) att köra med vinterdäck på bil och sommardäck på släp även vid vinterväglag (även med sommardäck på både bil + släp), men frågan är om det är lämpligt vid vinterväglag...

Det är riktigt farligt (och som tidigare sagt, olagligt) att köra med dubbat på bilen men inte på släpet!
Har man dessutom 500kg häst i skulle jag aldrig få för mig att köra så.
Det är lätt att släpet fortsätter på sniskan förbi bilen om man bromsar och det är grepp på bilens hjul.
Så jag håller med föregående, hyr ett släp eller få på dubbdäck.

Olagligt endast under perioden 1/12-31/3 (dvs den tid då det är lag med vinterdäck vid vinterväglag)

Att det var tillåtet med tvärtom har jag skrivit sedan tidigare.

Att det var tillåtet övrig tid hade inte jag förstått, eller kanske helt enkelt inte brytt mig om då jag inte skulle köra med dubb på bil och inte på släp...

Saxat från din länk:

"Vinterväglag

Jag uppfattar Vägverkets skrivning som att detta gäller när det är vinterväglag under den period på året då det är krav på vinterdäck vid vinterväglag d v s mellan 1 december och 31 mars.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 247
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 407

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5
  • Att hata mat

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud