Köra med föl vid sidan

via

Trådstartare
Är det någon här som har erfarenhet av att köra med föl vid sidan? Positiva och negativa komentarer, vad ska man tänka på osv. Har ni i sådana fall haft fölet löst, eller bundet vid mamman? Vilken typ av sele tycker ni i så fall är lämpligast, och var på selen binder man? Förr gjorde man väl nästan alltid så här?

med mitt hingst föl så satt min pappa brevid i vagnen och hade han i grimma och grimskaft,det var ju inget direktträningspass utan endast skritt och lite trav.jag skulle nog rek att inte ha fölet vare sig bundet eller helt lös,för mitt hingstföl brydde sig inte om mamma längre när han var runt 2månader,utan stakiväg.men visst om ditt föl fortfarande följer med eller är mkt van vid att stå bunden så är det nog inga problem.

Jag har ingen erfarenhet av att köra med föl, men jag tycker att det låter vanskligt att inte ha fölet bundet.

jag skulle rekomndera att börja med att tömköra, med fölet bundet vid mamman. Principen blir den samma, men man slipper vagnen, som fölet kanske kan bli rädd för, trassla in sig i eller vad som helst. När han går lungt och fint där kan man sätta för, men jag tro nog att det är bra att ha någon med sig, som kan leda fölet om det blir kris av en eller anna anledning.

Lycka till! :bump:

Tack för era svar. Någon mer som har någon erfarenhet av, eller tankar om detta?

japp jag har det! kör med våra fölston varje år! fölen lär sig ju judet av vagnen som är bakom å det blir halva jobbet av inkörningen. vi har våra föl alltid bundna i selringen. det går oftast bra men man får ta det lungt dom blir snabbt trötta. lycka till

Har kört in min lilla favorithäst på det viset, genom att hon fått gå bredvid. Ofta har jag bundit i seltungan, eg. splitsad ögla igenom, kort grimskaft och panikhake, samt kniv i brallorna mina. Förutsätter lugn å tryggt sto, knappast meningsfullt å ha föl bredvid stressigt sto. Då är det bättre att vänta till hösten å ta en trygg körhäst att "köra in" fölet med. Ha inte ett förlångt grimskaft, inge kul om fölet tar sig framför stoet å hamnar på andra sidan. Kör med omdöme, hjälp skadar inte, men man behöver inte göra det så kompicerat eller märkvärdigt. Själva inkörningen blir sedan helt odramatisk.
Rekommenderas!

Jo, glömde lite
Brukar börja med att ha fölet på höger sida om stoet, så att stoet skyddar fölet mot trafiken. När fölet blir större och tryggare kan man växla till andra sidan, blir mindre bakrädd på båda sidorna. Förr kunde ju parhästar vara höger eller vänsterhästar, eftersom de alltid hade haft den positionen :)

Jag har kört med föl ett flertal gånger. Kan bara rekomedera det. För den dag ni ska köra in det så är det inte mycket att göra. Jag har det oftas på höger sida. Men jag har aldrig bundit fast det i seltunga eller något annat. Utan har haft ett rep på 5m som gått från ett nackstycke på fölet och igenom grimman, därefter har det löpt igenom en ring som suttit på skackeln intill genomföringen för seltungan. ringen har fästs men en skackelrem. Efter att repet löpt igenom ringen så löper det till vagnen där jag gör ett halvslag runt en stolpe. Detta gör det lätt och snabbt kunna släppa efter om fölet kastar sig och går omkull. Första gången kan även medhjälpare hålla i linan.

Jag har gjort något liknande som Fingall. Jag har haft en medhjälpare på vä sida om stoet och fölet på hö sida och medhjälparen har haft ett grimskaft som legat ver stoets rygg och fastsatt ien snabbutlösare (sådana som jag har på svängeln) Fölet sitter fast med en kort rem i snabbutlösaren som i sin tur sitter fast i skackelloopen (maratonvagn) Händer något så drar bara medhjälparen i sitt rep och snabbutlösaren löser ut även under drag. :) En mkt smart uppfinnig som säljes i båtaffärer. :D

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 972
Senast: Anonymisten
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 426
Senast: MML
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar