Köra hästen på höger eller vänster sida...

Sv: Köra hästen på höger eller vänster sida...

Man har samma rättigheter även om man går ut på vägrenen. Skillnaden är ju som du säger att man måste lämna företräde när man ska tillbaka in på körfältet igen. Men det är förbjudet för de på körfältet att tex jäklas med flit och hindra någon att komma tillbaka in i körfältet eller liknande.

Men jag tycker det verkar som om många ute i trafiken på något vis tror att ekipage med hästsläp har någon sorts skyldighet att åka på vägrenen. Man kan undra varför?! :confused:
 
Sv: Köra hästen på höger eller vänster sida...

Ja visst är det förvånansvärt många som fräser på i både 90 och 100 med sina hästsläp med häst/hästar i! :eek:

Det var någon gubbe som faktiskt fick böter för att han "hindrade och störde" när han utan anledning låg och kröp i 50 km/h på en motorväg.
 
Sv: Köra hästen på höger eller vänster sida...

Intressant med hur vägarna är konstruerade! Bra att veta! :laugh:

Jag körde sto och föl idag, det blev fölis på vänster sida, det för att det fungerat bäst om jag lastar stoet som hon är van vid, dvs går på hennes vänstra sida och "skickar" in henne.
 
Sv: Köra hästen på höger eller vänster sida...

Man har samma rättigheter även om man går ut på vägrenen. Skillnaden är ju som du säger att man måste lämna företräde när man ska tillbaka in på körfältet igen. Men det är förbjudet för de på körfältet att tex jäklas med flit och hindra någon att komma tillbaka in i körfältet eller liknande.

Men jag tycker det verkar som om många ute i trafiken på något vis tror att ekipage med hästsläp har någon sorts skyldighet att åka på vägrenen. Man kan undra varför?! :confused:

Haken är att bevisa att man inte blev insläppt, och när man tvingades ut i vägbanan igen för att inte köra över mopedisten som dök upp och krockade med en annan bil kommer ord stå mot ord. Och du hade väjningsplikt.

Och folk är TYVÄRR förbannat dåliga på att 'släppa in' en från vägrenen igen. Så jag har slutat gå ut helt i vägrenen om det inte är för att släppa förbi bara en bil (och sen är det tomt t ex), och det är en lång raka. Annars går jag bara ut på vägrenen med högerhjulen sas, och är således 'kvar på vägen' regelmässigt. Då ger sig faktiskt folk och släpper gasen när man vänsterblinkar och börjar gå ut igen inför backen eller liknande.

Men - sålänge andra, speciellt i tät trafik, till varje pris SKA om hästsläp, så är diskussionen om att hamna för långt ut i vägrenen och vad som kan hända då synnerligen aktuell tycker jag. För det är inte bara en gång det bokstavligt talat prejats hästsläpsekipage ut i vägrenen om man säger så... Och då väjer faktiskt de flesta förare - för en påkörning i sidan (spec om det är där hästen står) är/känns värre. Eller för den delen ha en irriterad, stressande bilförare som frenetiskt helljusblinkar åt dig att du ska gå ut i vägrenen, och ligger 50 cm bakom släpet. Och skiter komplett i att det är en 70-väg, du håller 70 och det kommer ett backkrön 200 meter längre fram...
 
Sv: Köra hästen på höger eller vänster sida...

Låter man bli att köra på vägrenen om man inte ser, då kommer man ju inte i någon situation där man mejar ner någon på vägrenen! ;)

Skuldfrågan är alltid svår, det är tom så att polisen och försäkringsbolag kan döma olika!
Men faktum kvarstår, man får inte hindra andra trafikanter i trafiken, lika lite som man får tex läxa upp någon genom att göra en tvärnit framför! Och man ska absolut inte tro att det är några garantier att man kommer undan för att någon som det vi diskuterade, har väjningsplikt från vägren och man underlåter sig att släppa in den!

Minns när jag frågade min lärare i trafikförfattning (han är också trafiklärare, förarprövare och är med och tar fram nya lagar i trafiken) om jag varit skuldfri om jag krockat med puckot som kom i full fräs på en enkelriktad gata från höger. Svaret var förvånansvärt nog nej! :eek: Alltså att trots att en bilist körde åt fel håll på en enkelriktad gata så skulle "lagen" kunna döma att högerregeln gäller, dvs att jag underlåtit mig att stanna!

Så till de som är "bergsäkra i trafiken", sluta med det, för det kan kosta er rejält att tänka så! :crazy:

Om jag får gissa varför det är så ologiskt så är det för att lagen ju även säger att man ska "rätta andras misstag i trafiken" och att lagen aldrig någonstans säger att man har rättigheter, lagen lägger ju fram det så snyggt att det hela tiden står vilka skyldigheter man har! Och att det är så fick jag förklarat för mig är för att om man skulle säga att folk i trafiken har rättigheter, då skulle fler än alla dårar som redan finns i trafiken börja ta sig farliga friheter! :crazy:
 
Sv: Köra hästen på höger eller vänster sida...

Man har samma rättigheter även om man går ut på vägrenen. Skillnaden är ju som du säger att man måste lämna företräde när man ska tillbaka in på körfältet igen. Men det är förbjudet för de på körfältet att tex jäklas med flit och hindra någon att komma tillbaka in i körfältet eller liknande.

Men jag tycker det verkar som om många ute i trafiken på något vis tror att ekipage med hästsläp har någon sorts skyldighet att åka på vägrenen. Man kan undra varför?! :confused:

Tyvärr så upphör rättigheterna vid vägrensskörning eftersom man då kör utanför körfältet. Därav anser jag att man inte ska gå ut i vägrenen eftersom övriga medtrafikanter verkar avse det som förnedrande att sammarbeta i trafiken och låta ett fordon med släp återgå in i körfältet.

Tyvärr har dom rätt, dom har ingen skyldighet att lämna företräde,, endast du har skyldighet att lämna företräde för trafikanter i körfältet oberoende om det står en parkerad bil eller liknande strax framför ditt framförande på vägrenen.

Kör ditt ekipage och låt andra framföra sitt fordon utifrån sitt eget omdömme,, för att inte irritera andra medtrafikanter så försök hålla lagstadgad hastighet gällande bashastigheten utanför tättbebyggt område. Det vill säga under normala omständigheter allt mellan 70-80 km i timmen och kör alltid i det högra körfältet för att underlätta för övriga medtrafikanter.

Att utanför tättbebyggt område där normalt bashastigheten är minst 70km/timmen framföra sitt ekipage under 50km/timmen utan att varna för långsamtgående fordon klassas som framkallande av fara och är enligt lagen att betrakta som brottsligt. Framför man trots detta sitt ekipage på detta vis så är det bevisligen något som brister i säkerhet och kunskap.

Tror fasen att ett sådant körsätt irriterar övriga medtrafikanter och medför till ökad olyckstillbud.

Jag har mer än en gång bevittnat vägrenskörning där hela ekipaget far fram och tillbaka med minst 1 meters slirande i sidled och legat som bakomvarande bil i körfältet,, tror fasen man blir nervös och snabbt som fasen vill passera innan släpet vobblar ut i körbanan och välter precis framför.

I dessa fall brukar jag försöka ligga kvar i körfältet långt ut i vänstersidan, försöka påkalla för den som kör i vägrenen att gå in i körfältet och hålla avstånd. Vad dom bakom håller på med skiter jag i mer än att jag har stenkoll på bakomvarande medtrafikanter. Aggerar på ett sätt som en sköld för framförvarande ekipage tills det finns ett säkert läge att snabbt som fasen ta sig förbi detta innan det har hänt något. Att aggera så är inte brottsligt på något sätt så länge man kör i sitt körfält,, lagen säger inget om var i körfältet man ska befinna sig, bara att man är skyldig att köra i sitt körfält.

Ska vi gå längre,,, dessa dubbelfiliga vägar som plötsligt blir enkelfiligt för att senare åter bli tvåfiligt. Hur många har inte fått ställa sig på bromsen strax innan det går ihop till en fil bara för att en dåra gett sig fasen på att komma före..

Hur aggerar ni när ni närmar er enkelfilen???
 
Sv: Köra hästen på höger eller vänster sida...

Dä'r hade du en aspekt, men vi får hoppas att det är tio ggr fler ggr som man bara måste titta till hästen o då inte behöva stå i trafiken- samma fara som att byta däck på samma sida.

Kanske dörrar på båda sidorna som en modell av Henras är optimalt- genomtänkt.

Jag har 2 trianglar med för att kunna sätta en på mötande vägbana eller tillkallar helst polisen utifall att hästen måste lastas ur- för folk har ingen empati o ska fram till varje pris o kan t o m tuta- som om man har stannat olämpligt med flit. Inte en s på midre väg utom tättbebyggt område.

Coari hade många vettiga åsikter o här har vi en dm "vägren" o där man nu satt upp räcken lite här o var, men inte där folk verkligen åkt av, utan där folk har prejats av vägen av utländska lastbilar som ligger mer på mitten av körbanan, genar o kör om... där det är omöjligt t o m för personbilar.:mad:

Så nu blir det en sidofrontning p då kommer nog hästen i andra hand.

Förresten har inte dessa lastbilsförare ngn som helst kunskap i rörelseenergi eller bromssträckor o ligger gärna o nosar hästsläpen i rumpan- som är i hästens rumpa. En halvmeter ifrån.:eek:

Två dörrar vore att föredra. En "vanlig" skötardörr och en större som i nödfall kan användas som nödutgång vore bra. En svängdörr snarare än ramp kanske...(skissar på transportdesign:D)

Jag undviker faktiskt väggrenen när jag skjutsar min häst. Han kan ibland gunga till och då vill man inte ligga för nära kanten:crazy:

Jag blir också tämligen irriterad på folk som ligger i rumpan på hästen. Är det en liten bil så har jag ingen aning om att den är där eftersom den skyms helt av släpet.
 
Sv: Köra hästen på höger eller vänster sida...

70 km/h är ju visserligen bashastigheten på vägar utanför tättbebyggt område. Men det spelar inte så där jättestor roll, det är hastigheten på den aktuella vägen som räknas! Det är faktiskt så konstigt att om du sväger av en landsväg med 100 km/h in på en grusväg, då är det sista hastighet som gäller tills nästa skylt! Så du kan inte åka dit för fortkörning om du kommer i 100 blås på den lilla grusvägen, däremot så åker man dit för vårslöshet i trafik om något händer, man ska fatta att man inte kan åka 100 km/h på en sådan väg. Så det där med bashastighet är inte av så där jättestor betydelse!

2+1 väg kollar jag alltid i vänster backspegel när vänster körfält börjar försvinna, dvs när man precis passerar vägmarkeringarna (pilarna) i marken som säger att två körfält nu blir ett. Då slipper jag bli överraskad om Rallyharry kommer och känner att han absolut måste förbi för att må bra.

Och återigen, jag åker bara på vägrenen om jag har sikt. Och jag har faktiskt aldrig upplevt problem att ta mig tillbaka till körfältet. En väg är ju inte bara befolkad av hjärndöda idioter, även om en och annan vill prejas och krångla så kommer det ju alltid en lucka med förare med hjärna, speciellt om man har god uppsikt bakåt och ändrar sin fart.
Upplever samma sak som när jag åker upp på en motorväg eller europaväg på en påfart, extra uppmärksamhet, anpassa farten, på med tiggartecknet (vänster blinkers), sedan kommer man in, med mer eller mindre arbete.
 
Sv: Köra hästen på höger eller vänster sida...

Idag hade jag en sådan där idiot som klistrade sig en halvmeter från kärran när han kom ifatt! :mad: Och köra om, varför då, det var väl lämpligt att ha den placeringen?! :mad:

Sådant brukar jag lösa med att minska farten så mycket som behövs när det blir en omkörningssträcka, ända tills "arsellimmaren" kör om.
 
Sv: Köra hästen på höger eller vänster sida...

Två dörrar vore att föredra. En "vanlig" skötardörr och en större som i nödfall kan användas som nödutgång vore bra. En svängdörr snarare än ramp kanske...(skissar på transportdesign:D)

Jag undviker faktiskt väggrenen när jag skjutsar min häst. Han kan ibland gunga till och då vill man inte ligga för nära kanten:crazy:

Jag blir också tämligen irriterad på folk som ligger i rumpan på hästen. Är det en liten bil så har jag ingen aning om att den är där eftersom den skyms helt av släpet.
Henras ena modell har just stora dörrar fram- step-ut;)

Coari:bow:

Folk må tycka att jag är tokig, men jag fick jucket när lettiska lastbilar låg i arse-et o t o m tutade på hästen o har nu kladdat på lilla luckan vid nedfälld- HÅLL AVSTÅND o på engelska o väntar på ngn baltiskt tolk.

På bakluckan har jag min 20-åriga skylt med samma budskap som funkar på alla utom analfabeter o mobilfokuserade.
 
Sv: Köra hästen på höger eller vänster sida...

min åker alltid på vänster sida ^_^ dock endast för att vid last träningen så gick hon på v sida ,eftersom transportens ägare hade sina på höger :D. dvs vanesak för häst och mig.
 
Sv: Köra hästen på höger eller vänster sida...

Att utanför tättbebyggt område där normalt bashastigheten är minst 70km/timmen framföra sitt ekipage under 50km/timmen utan att varna för långsamtgående fordon klassas som framkallande av fara och är enligt lagen att betrakta som brottsligt. Framför man trots detta sitt ekipage på detta vis så är det bevisligen något som brister i säkerhet och kunskap.

Beror ju helt på väg med.. Att framföra ett ekipage med bil + hästsläp i 50 km/h hela vägen på den slingriga lilla vägen här (hastighetsbegränsning 70 km/h, och utanför tättbebyggt område) skulle vara otroligt omdömeslöst mot hästen/hästarna i släpet - och vintertid närmast en garanti för att hamna utanför vägen på ett eller annat sätt.

Så, det är ju skillnad på väg och väg. Både vad gäller vägren eller ej och så vidare.
 
Sv: Köra hästen på höger eller vänster sida...

70 km/h är ju visserligen bashastigheten på vägar utanför tättbebyggt område. Men det spelar inte så där jättestor roll, det är hastigheten på den aktuella vägen som räknas! Det är faktiskt så konstigt att om du sväger av en landsväg med 100 km/h in på en grusväg, då är det sista hastighet som gäller tills nästa skylt! Så du kan inte åka dit för fortkörning om du kommer i 100 blås på den lilla grusvägen, däremot så åker man dit för vårslöshet i trafik om något händer, man ska fatta att man inte kan åka 100 km/h på en sådan väg. Så det där med bashastighet är inte av så där jättestor betydelse!
På vår grusväg känns det som att man kör "SKITFORT" om man håller 50...
Men du har rätt, det finns nog inga hastighetsskyltar uppsatta efter avtagsvägen, så det är nog hastighetsbegränsning 100 där... :eek:
2+1 väg kollar jag alltid i vänster backspegel när vänster körfält börjar försvinna, dvs när man precis passerar vägmarkeringarna (pilarna) i marken som säger att två körfält nu blir ett. Då slipper jag bli överraskad om Rallyharry kommer och känner att han absolut måste förbi för att må bra.
Jag brukar oftast också göra det, men i somras insåg jag vid ett tillfälle att jag missat detta. Satt i godan ro i lastbilshytten och filosoferade när det plötsligt skramlade till ordentligt - visade sig att ett pucko lyckats tränga sig förbi med bilen, medan dess släpvagn uppenbart blev klämd mellan lastbilen och vägräcket, där filerna gick ihop... Jag lättade nog en halvmeter ur sätet. För grejen är att i hytten sitter man så högt att hela personbilsekipaget (som var en medelstor skåpvariant med kapellsläp bakom) är lägre än hyttens sidoruta, så jag såg dem inte förrän de hade passerat...
Tur man inte hade hästar i lasten, utan enbart döda ting!
Och återigen, jag åker bara på vägrenen om jag har sikt. Och jag har faktiskt aldrig upplevt problem att ta mig tillbaka till körfältet. En väg är ju inte bara befolkad av hjärndöda idioter, även om en och annan vill prejas och krångla så kommer det ju alltid en lucka med förare med hjärna, speciellt om man har god uppsikt bakåt och ändrar sin fart.
Upplever samma sak som när jag åker upp på en motorväg eller europaväg på en påfart, extra uppmärksamhet, anpassa farten, på med tiggartecknet (vänster blinkers), sedan kommer man in, med mer eller mindre arbete.
instämmer :)
 
Sv: Köra hästen på höger eller vänster sida...

Låter man bli att köra på vägrenen om man inte ser, då kommer man ju inte i någon situation där man mejar ner någon på vägrenen! ;)

Nej, men det förutsätter ju att man blir INSLÄPPT på vägen igen innan sikten upphör.

Innan de drog om E4an, så det var hopplöst gå ut på vägrenen en fredag em t ex. 2 km raksträcka med fri sikt. Snällt släpvagnsekipage går ut på vägrenen. Efter 1.8 km börjar man få rätt bra med panik, då man INTE blir insläppt och sikten strax är skymd.

Det jag menar, om du inte blir insläppt där för 'alla' jäklar ska hem, det går inte köra om om man har möte på den vägen, och det är ett pärlband av bilar i båda riktningarna - ja då vill varenda en förbi så de slipper ligga i 80 km/h på 90-väg efter släpet i 1 km, hemska tanke.

Dvs där har man tre val eg.. Sakta av och stanna och stå där tills tja, trafiken lagt sig några h senare. Att fortsätta förtvivlat få komma ut men fortsätta på vägrenen (och riskera det är en mopedist, havererad bil eller annat i vägrenen strax efter sikten är skymd). Eller att helt enkelt slå ut vänsterblink och börja flytta ut ekipaget och hoppas att de fattar läget och hittar bromsen.

Men om man mejar ner en mopedist eller får en annan bil i sidan när man går ut på vägen igen - ja då är det svårt att 'bevisa' att de andra bilarna med flit inte släppte in en på vägen. (Även om det naturligtvis kan gå så att man blir helt friad med, men precis som du säger är ju det där med bevisning och lagtolkningar ett kapitel för sig ibland).

Så, jag slutade ganska snart gå ut annat än med yttre hjulparet, då är jag lagligen kvar på vägen och har inte regelrätt väjningsplikt mot övriga fordon. De ligger dock risigt till om de kör in i mig bakifrån. Tragiskt det ska behövas dock. Jag skulle ju gärna ligga på vägrenen 'helt' såfort jag kunde, och finns ingen och jag får en kö efter mig brukar jag gå in i en P-ficka eller bussficka och släppa förbi. Men jag vill ju inte riskera varken mitt eller hästens liv för att rallykalle ska komma hem 5 minuter tidigare. Men om man kunde samarbeta lite mer, skulle ju fler rallykalleförare komma hem tidigare - för jag skulle kunna släppa förbi fler, och bli insläppt när det behövdes - och gå ut igen såsnart möjlighet fanns.

Men jag ÄLSKAR sen de drog om E4an. Motorväg är baske mig det 'bästa' som finns rent släpmässigt, då slipper man de där som ligger i arslet och stressar och stressas. Enda nackdelen är ju att OM något händer och man hastigt och olustigt måste stanna är ju motorvägen sista stället man vill stå på..
 
Sv: Köra hästen på höger eller vänster sida...

Beror ju helt på väg med.. Att framföra ett ekipage med bil + hästsläp i 50 km/h hela vägen på den slingriga lilla vägen här (hastighetsbegränsning 70 km/h, och utanför tättbebyggt område) skulle vara otroligt omdömeslöst mot hästen/hästarna i släpet - och vintertid närmast en garanti för att hamna utanför vägen på ett eller annat sätt.

Så, det är ju skillnad på väg och väg. Både vad gäller vägren eller ej och så vidare.

Förlöjliga inte din interligens,, på den typen av vägar "brukar" det finnas sk mötesfickor där det går alldeles utmärkt att först blinka, sedan bromsa och därefter svänga in i fickan och släppa förbi bakomvarande. Använd sunt förnuft och visa omdöme,, det kommer man långt på.

Att ligga bakom eller möta hästekipage på småvägar har jag stor erfarenhet av,, mkt större erfarenhet av hur det borde gå till för att sammarbeta i trafiken än dom som framför sitt ekipage verkar ha många ggr.

Stadstrafikanter på mindre landsvägar är värst,, dom vet inte vad en mötesplats innebär och tror envist på att en 2 meter bred grusväg både innehar dubbla körfält samt vägren. Värst av allt, när dom väl inser att det inte finns plats för båda fordonen mellan två mötesplatser och dom "enligt bondpraksis" skulle ha stannat vid sin mötesplats eftersom dom precis passerar och mötande bil passerade sin 100 meter tidigare så kommer den klassiska komentaren. Jamen jag kan inte backa med släp. :angel:
 
Sv: Köra hästen på höger eller vänster sida...

förlåt mig men, varför gå ut i vägrenen om du vet att det är svårt att komma ut igen? aldrig att jag skulle göra det om jag har flera bilister bakom mig, en bil och jag sett att det inte finns flera bakom den går bra, då kan jag ju gå ut på vägen direkt efter att jag släpt förbi den.
jag förundras alltid över varför traktiorer och häst transporter går ut på smala vägrenar för att släppa förbi bilar efteråt, de gör det ju även när det är möte längre fram, det är heldraget eller snart heldraget, skymd sikt osv:O! varför inte bara låta fartdårarna vänta tills de kan köra om utan att du behöve gå ut på vägrenen? jag kör på väg 13 i skåne varje dag, den är hemsk med heldraget där man har fri sikt och där det är skymd sikt så är det fritt fram att köra om. kör aldrig om när ekipage går ut på den smala vägrenen och vill ha bort en, då bromsar jag in istället och ökar luckan så de inte blir stressade, ska oftast svänga in efter en stund och har inget emot att ligga och hålla laglig hastighet (vilket det är extremt få som håller på den vägen XD) och vänta tills dt är tryggt att köra om. det är farligt att locka bilar till att köra om, specielt om de inte vet hur vägen är längre fram. sen så är det farligt för transporter att köra nära smala vägrenar.
helt ot men förstår inte varför många går ut på vägrenen när det kommer hulliganer som kör för fort och vill om. bättre att låta dom vänta och t ex sakta in ännu mer när man ser att det är fritt för dem att köra om.
 
Sv: Köra hästen på höger eller vänster sida...

Jag brukar oftast också göra det, men i somras insåg jag vid ett tillfälle att jag missat detta. Satt i godan ro i lastbilshytten och filosoferade när det plötsligt skramlade till ordentligt - visade sig att ett pucko lyckats tränga sig förbi med bilen, medan dess släpvagn uppenbart blev klämd mellan lastbilen och vägräcket, där filerna gick ihop... Jag lättade nog en halvmeter ur sätet. För grejen är att i hytten sitter man så högt att hela personbilsekipaget (som var en medelstor skåpvariant med kapellsläp bakom) är lägre än hyttens sidoruta, så jag såg dem inte förrän de hade passerat...


Det här visar ju bara på att man alltid måste vara koncentrerad vid bilkörning, ha minst lika stor kontroll på bakomvarande trafik som framförvarande. Även korrekta inställda backspeglar och vid högre fordon även extra sidospeglar som täcker upp "döda vinkeln" Du körde lastbil och blev omkörd av ett fordon med släp skriver du.. Mig veterligt så har dom flesta lastbilarna enligt lagen rätt till att köra i en högre hastighet än en bil med släp,, inte mycket men i alla fall minst 10-20 km.

OK så här gör jag på en 2+1 väg när den två filiga går ihop till enfil. Det brukar försegå av en varnings skylt att om 400meter /eller ibland 200 meter så går körfälten ihop till ett.. I detta läge kontrollerar jag var exakt mina bakomvarande belister befinner sig, ca 100 meter innan det blir ett körfält ger jag tecken med blinkersen åt vänster,, därefter för jag ut ekipaget mitt i hela körfältet och spärrar därmed bakomvarande "dårar" för extremt sena omkörningar. Gör man det bara genom att först visa tecken, påkalla uppmärksamhet och inte slänger sig ut i sidan på passerande fordon så har man visat hänsyn och övriga medtrafikanter svarar med tillmötesgående. Det har aldrig uppstått ngn insident vid detta förfarande och det är ett helt lagligt förfarande. Många yrkesförare gör exakt på detta sätt och deras uppfattning är att är det enda sättet att på ett säkert sätt framföra fordon med släp.
 
Sv: Köra hästen på höger eller vänster sida...

70 km/h är ju visserligen bashastigheten på vägar utanför tättbebyggt område. Men det spelar inte så där jättestor roll, det är hastigheten på den aktuella vägen som räknas! Det är faktiskt så konstigt att om du sväger av en landsväg med 100 km/h in på en grusväg, då är det sista hastighet som gäller tills nästa skylt!

Mig veterlig är det endast motorväg och motortrafikled som har den typ av högre hastighet, dessutom brukar det även vara huvudled. Det är faktiskt så konstigt att svänger du av en huvudled in på en grusväg och lever i tron om att skyltarna på huvudleden fortfarande gäller tills "du" hävdar att du sett en ny skylt som påvisar annat så får det stå för dig. Mig veterligt är och har heller aldrig en grusväg benämts som motorväg eller motortrafikled , ännu mindre benämts som huvudled.

Ditt ex va roligt och jag tog det inte för ett ögonblick som att du menade på allvar det du skrev. Fast säker kan man ju inte vara även om man önskar för oss övriga medtrafikanter att man kan vara säker.

Det som avslöjar dig är när du skriver: Det är hastigheten på den aktuella vägen som räknas.

Du bör känna till att det är så konstigt att svänger du av den aktuella vägen så gäller heller inte längre den hastighet som gällde på den aktuella vägen du just tagit av ifrån.
 
Sv: Köra hästen på höger eller vänster sida...

70 km/h är ju visserligen bashastigheten på vägar utanför tättbebyggt område. Men det spelar inte så där jättestor roll, det är hastigheten på den aktuella vägen som räknas! Det är faktiskt så konstigt att om du sväger av en landsväg med 100 km/h in på en grusväg, då är det sista hastighet som gäller tills nästa skylt! Så du kan inte åka dit för fortkörning om du kommer i 100 blås på den lilla grusvägen, däremot så åker man dit för vårslöshet i trafik om något händer, man ska fatta att man inte kan åka 100 km/h på en sådan väg. Så det där med bashastighet är inte av så där jättestor betydelse!

Mig veterlig är det endast motorväg och motortrafikled som har den typ av högre hastighet, dessutom brukar det även vara huvudled. Det är faktiskt så konstigt att svänger du av en huvudled in på en grusväg och lever i tron om att skyltarna på huvudleden fortfarande gäller tills "du" hävdar att du sett en ny skylt som påvisar annat så får det stå för dig. Mig veterligt är och har heller aldrig en grusväg benämts som motorväg eller motortrafikled , ännu mindre benämts som huvudled.

Ditt ex va roligt och jag tog det inte för ett ögonblick som att du menade på allvar det du skrev. Fast säker kan man ju inte vara även om man önskar för oss övriga medtrafikanter att man kan vara säker.

Det som avslöjar dig är när du skriver: Det är hastigheten på den aktuella vägen som räknas.

Du bör känna till att det är så konstigt att svänger du av den aktuella vägen så gäller heller inte längre den hastighet som gällde på den aktuella vägen eftersom du just tagit av ifrån den in på en ny väg.

Man bör fatta trafikreglerna innan man ger sig ut på vägarena,, eller hur.;)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 132
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 264
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 185
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp