Sv: Köra hästen på höger eller vänster sida...
Man har samma rättigheter även om man går ut på vägrenen. Skillnaden är ju som du säger att man måste lämna företräde när man ska tillbaka in på körfältet igen. Men det är förbjudet för de på körfältet att tex jäklas med flit och hindra någon att komma tillbaka in i körfältet eller liknande.
Men jag tycker det verkar som om många ute i trafiken på något vis tror att ekipage med hästsläp har någon sorts skyldighet att åka på vägrenen. Man kan undra varför?!
Tyvärr så upphör rättigheterna vid vägrensskörning eftersom man då kör utanför körfältet. Därav anser jag att man inte ska gå ut i vägrenen eftersom övriga medtrafikanter verkar avse det som förnedrande att sammarbeta i trafiken och låta ett fordon med släp återgå in i körfältet.
Tyvärr har dom rätt, dom har ingen skyldighet att lämna företräde,, endast du har skyldighet att lämna företräde för trafikanter i körfältet oberoende om det står en parkerad bil eller liknande strax framför ditt framförande på vägrenen.
Kör ditt ekipage och låt andra framföra sitt fordon utifrån sitt eget omdömme,, för att inte irritera andra medtrafikanter så försök hålla lagstadgad hastighet gällande bashastigheten utanför tättbebyggt område. Det vill säga under normala omständigheter allt mellan 70-80 km i timmen och kör alltid i det högra körfältet för att underlätta för övriga medtrafikanter.
Att utanför tättbebyggt område där normalt bashastigheten är minst 70km/timmen framföra sitt ekipage under 50km/timmen utan att varna för långsamtgående fordon klassas som framkallande av fara och är enligt lagen att betrakta som brottsligt. Framför man trots detta sitt ekipage på detta vis så är det bevisligen något som brister i säkerhet och kunskap.
Tror fasen att ett sådant körsätt irriterar övriga medtrafikanter och medför till ökad olyckstillbud.
Jag har mer än en gång bevittnat vägrenskörning där hela ekipaget far fram och tillbaka med minst 1 meters slirande i sidled och legat som bakomvarande bil i körfältet,, tror fasen man blir nervös och snabbt som fasen vill passera innan släpet vobblar ut i körbanan och välter precis framför.
I dessa fall brukar jag försöka ligga kvar i körfältet långt ut i vänstersidan, försöka påkalla för den som kör i vägrenen att gå in i körfältet och hålla avstånd. Vad dom bakom håller på med skiter jag i mer än att jag har stenkoll på bakomvarande medtrafikanter. Aggerar på ett sätt som en sköld för framförvarande ekipage tills det finns ett säkert läge att snabbt som fasen ta sig förbi detta innan det har hänt något. Att aggera så är inte brottsligt på något sätt så länge man kör i sitt körfält,, lagen säger inget om var i körfältet man ska befinna sig, bara att man är skyldig att köra i sitt körfält.
Ska vi gå längre,,, dessa dubbelfiliga vägar som plötsligt blir enkelfiligt för att senare åter bli tvåfiligt. Hur många har inte fått ställa sig på bromsen strax innan det går ihop till en fil bara för att en dåra gett sig fasen på att komma före..
Hur aggerar ni när ni närmar er enkelfilen???