Köra hästen på höger eller vänster sida...

Sv: Köra hästen på höger eller vänster sida...

Bara ett litet passus.
du ska blinka höger om du vill att de kör om o att det är fritt fram.

Herregud, man måste ju för f-n vara helt blind om man så totalt missbedömer storleken på en LASTBIL och försöker klämma sig förbi?! :eek: :eek:
Man tycker folk i allafall borde ha självbevarelsedrift... :crazy:

Jag skulle inte heller gå ut på vägrenen någon mer gång på en sträcka där medtrafikanterna var så tjafsiga! Men faktum kvarstår, de kan åka dit de också för att ha stängt in dig på vägrenen! Ingen kommer ju tro du ljuger om du säger du försökte komma in och ingen släppte in dig. De har ansvar, även om man har väjningsplikt när man ska in från vägrenen!

Men det är ju i vanlig ordning en klen tröst om de får skulden när DU står där med en skadad häst! :(

Jag är ledsen du har fel! För övrigt finns det vägar med 100 km/h som INTE är motorvägar! Det finns tom vägar som inte är motorvägar där det är 120 km/h.
Och ja, jag VET det! ;)
Jag åkte senast idag på en 2+1 väg som har 100 km/h som hastighet.

Men det som händer om du håller 100 blås på en liten grusväg och en olycka händer, det är att du anses vållande, för man ska veta att det är fullkomligt olämpligt att köra 100 km/h på den vägen. Sunt förnuft råder även i trafiken, även om man ofta ser att det saknas på fler än en trafikant!

Jag kan trafikreglerna rätt hyfsat, faktiskt! Skulle inte kunna sköta mitt jobb annars...

förlåt mig men, varför gå ut i vägrenen om du vet att det är svårt att komma ut igen?

Nu gör jag det ju inte. Men när jag gjorde det, så helt enkelt för att ge andra en chans att köra om, så de slipper bli stressade, ligga i 'arslet' på släpet och tillslut göra vansinnesomkörningar.

Jag har ju inte någon tillfredsställelse i att ligga i 80 km/h på 90-väg en fredag eftermiddag och ha ett pärlband av irriterade bilförare som jag effektivt hejdar att ta sig om. (VISSA idioter gör insidesomkörningar på vägrenen i det läget btw..). Utan att då gå ut och släppa förbi 25 bilar, även om jag när jag går ut har 150 bilar efter mig, så i min tidiga karriär bakom ratten trodde jag som sagt att de bilarna som då hamnade 'bakom' när jag gick ut skulle förstå att så fort det finns möjlighet kommer de med att släppas om. Dvs lite teamwork och alla nöjda.

Sen insåg jag som sagt den hårda vägen att folk är fullblodsegoister i trafiken..

För alla släpper tyvärr inte och ger lucka, utan gör vansinnesomkörningar ÖVER heldragen linje, MOT mötande trafik och prejar ut dig i vägrenen när de tillräckligt många mil legat bakom och känt blodtrycket öka. ÄVEN om den ev försening det innebär i slutänden att ligga bakom ett släpvagnsekipage är 5 minuter på hela sträckan - så är det tydligen för alltför många värt att riskera både sitt eget och andras liv för...

Minns den motorcyklist som likt alla oss andra satt fast i en enda jättelång bilkö på en landsväg (90-väg) och där det gick i 70 km/h. Ingen aning vem som 'ledde kön', det var ett pärlband av bilar både framför och bakom så långt man såg. Och det var likadant i mötande körfält. Dvs ett sådant där läge där det bara är att ratta in en lugn kanal på radion och helt enkelt luta sig tillbaka och flyta med och inse att det finns ingenting att göra mer än rulla med i rytmen. Dvs det GÅR INTE köra om, och kommer du om EN bil gör det ingen skillnad.
Men motorcyklisten tyckte annat. Och får tillslut spel och går ut och kör om 5 bilar i rad MOT mötande trafik. Samtliga 5 bilar i MC-killens körfält tvingades (valde för att mckillen inte skulle dö..) att gå ut i vägrenen. Manövern hade säkert ansetts lyckad ur MC-förarens synvinkel om inte den femte bilen hade varit en civil polisbil :devil:

Förlöjliga inte din interligens,, på den typen av vägar "brukar" det finnas sk mötesfickor där det går alldeles utmärkt att först blinka, sedan bromsa och därefter svänga in i fickan och släppa förbi bakomvarande. Använd sunt förnuft och visa omdöme,, det kommer man långt på.

Finns inte en enda mötesficka på aktuell väg. Det behövs förvisso inte heller.

Min häst åker helst brett, och de släp vi brukat låna har inte haft någon mellanvägg i.

Men jag binder henne på vänster sida, och hon ställer sig diagonalt i släpet med framdelen på vänster sida, så jag får ändå ungefär den viktfördelning jag vill ha. :)

Med mellanväggen kvar lastar jag på vänster sida, av samma skäl som de flesta i början av tråden angivit. (Har inte läst hela.)

Det var RIKTIGT bra att det var en civilpolis just där, just då! Kan tänka mig MC-killens min! :D :bow:

Man kan ju lugnt säga att MC-föraren hade dödslängtan, men även om man är skuldfri så är det ju absolut inte kul att vara den som kör ihjäl en trafikdåre! :crazy:

Min gammelpålle gjorde som din! Alltså stod diagonalt i kärran så fort jag tog bort mellanväggen.

Jag körde min häst igen idag, vi var på hälsokontroll på Strömsholm. Vi hade denna gång tagit bort även hingstväggen framför bommen. Så lugnt som pållen stod idag har hon aldrig stått! :laugh:
Förra släpet jag hade var ett 1,5 hästars, så jag hade ju ingen mellanvägg där och utrymmet var ju större än ena sidan på ett 2-hästarssläp.
I allafall så är nuvarande släp ett extra brett 2-hästars, så pålle hade ju enormt gott om plats! Det trots att fölungen åkte med.

Jag kan trafikreglerna rätt hyfsat, faktiskt! Skulle inte kunna sköta mitt jobb annars...

Var vet jag inte i vari det brister,, om du slarvar med att först läsa innan du svarar eller om du svarar först och läser sedan???

Har jag någonsin enbart nämt att enbart motorvägar kan ha en hastighet på allt mellan 100-120/km i timmen???

NEJ,,, däremot så borde du med anledning av ditt jobb vara mkt medveten om att dessa vägar alltid är huvudlerer och så snart man svänger av en huvudled så upphör gällande trafikregler för huvudled.

Nog om detta för när olyckan väl är framme så kommer det uppdagas om hur väl påläst man är som trafikant.

Min tanke va att förebygga brott, inte uppmana till brottslighet och vårdslöshet i trafiken.

Det här visar ju bara på att man alltid måste vara koncentrerad vid bilkörning, ha minst lika stor kontroll på bakomvarande trafik som framförvarande. Även korrekta inställda backspeglar och vid högre fordon även extra sidospeglar som täcker upp "döda vinkeln" Du körde lastbil och blev omkörd av ett fordon med släp skriver du.. Mig veterligt så har dom flesta lastbilarna enligt lagen rätt till att köra i en högre hastighet än en bil med släp,, inte mycket men i alla fall minst 10-20 km.
Vet du, jag är garanterat mycket mer uppmärksam på vad som händer runt mig i trafiken än de flesta andra. Och lastbilarna jag kör HAR vidvinkelspeglar - dem använder man bland annat till att kunna se slutet på släpet även när man svänger.
Men där tvåfiligt blir enfiligt håller jag nog mest koll framåt.
Tänkte du att jag borde ha ställt mig på bromsen för att idioten skulle hinna förbi mig? SJälv anser jag att IDIOTEN borde ha ställt sig på bromsen och gett fan i att försöka klämma sig förbi. Jag höll laglig hastighet och idioten dundrade förbi i betydligt högre fart.

Och vad gäller hastighetsbegränsning så är högsta tillåtna hastighet för lastbil med släp 80 km/h. Det åkeri jag jobbar för har dessutom spärrat bilarna så de inte går att köra fortare än så.

Vet du, jag är garanterat mycket mer uppmärksam på vad som händer runt mig i trafiken än de flesta andra. Och lastbilarna jag kör HAR vidvinkelspeglar - dem använder man bland annat till att kunna se slutet på släpet även när man svänger.
Men där tvåfiligt blir enfiligt håller jag nog mest koll framåt.
Tänkte du att jag borde ha ställt mig på bromsen för att idioten skulle hinna förbi mig? SJälv anser jag att IDIOTEN borde ha ställt sig på bromsen och gett fan i att försöka klämma sig förbi. Jag höll laglig hastighet och idioten dundrade förbi i betydligt högre fart.

Och vad gäller hastighetsbegränsning så är högsta tillåtna hastighet för lastbil med släp 80 km/h. Det åkeri jag jobbar för har dessutom spärrat bilarna så de inte går att köra fortare än så.

Jag är övertygad om att du som yrkesförare är mera uppmärksam än "vanliga" trafikanter. Vad jag menar är att som du skriver ditt ekipage får framföras i max 80km/tim,, mig veterligt är även det högsta tillåtna hastighet för personbil med bromsat släp.

För att nu försöka stävja idiotomkörningar strax innan 2+1 går ihop till enfiligt så brukar jag så snart informationen påvisar att filerna går ihop kontrollera hur trafikflödet på bakomvarande bilar är. ca 100 meter innan filerna går ihop blinka vänster ett par signaler och svänga ut lite åt vänster så jag "spärrar" båda filerna för att undvika extremt sena omkörningar från idioter. Jag slipper då riskera att få en bil i sidan och mina medtrafikanter framför mig slipper riskera att bli påkörda bakifrån av en idiot. Förfarandet brukar kallas för stävjande av aggresivt körsätt.

Det mest dramatiska med detta förfarande som kan inträffa är att man har en idiot i häcken hängande på tutan och i takt med ökat adrenalinflöde ivrigare blinkande med helljuset,, detta kan man ta med ro eftersom det hela brukar lösa sig så snart det åter blir 2 filigt.

Senast ändrad:

tja, man kan ju välja att reta upp sina medtrafikanter om man vill. det resulterar nog oftare i att de gör idiotomkörning nästa gång det blir dubbelfiligt, i bästa fall utan att de ställer sig på bromsen framför en för att markera att man har "bråkat" med dem.

(och nu har ämnet lämnat "hästvård" sedan länge...)

NEJ,,, däremot så borde du med anledning av ditt jobb vara mkt medveten om att dessa vägar alltid är huvudlerer och så snart man svänger av en huvudled så upphör gällande trafikregler för huvudled.

Nu börjar det ju bli riktigt spännande, kan du redogöra för vilka regler det är som gäller för huvudled och som upphör så fort man svänger av huvudleden?
Du kanske kan skriva ner vad du anser är skillnaden på huvudled och inte huvudled också?

Kan man spärra bilarna på 80 km/h? Vad smart! :laugh:

Det vore ju inte en dag för tidigt om det blev lag på en sådan spärr för alla! För nu när jag tillbringar många timmar i bil varje dag, då är jag ofta ganska chockad över hur fort många långtradare och lastbilar kör! :crazy: Speciellt de utländska! :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 132
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 264
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 185
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka