Köra hästen på höger eller vänster sida...

Sv: Köra hästen på höger eller vänster sida...

Det blir den sidan hästen går in på :p I början hade vi henne alltid till vänster för balansen, det kändes bättre. Men sen påpekade min pappa att om det skulle hända en olycka (krock) så är det tusen gånger större chans att det är sidan in mot vägen som blir tillbucklad, så då börja ställa hästen till höger. Men nu blir det som det blir, spelar ingen roll för mig.

Vänster sida. Mest av gammal vana och hästen åker bra där, så då kan han ju få stå där. Minskar vältrisken - å andra sidan OM man ändå välter vill jag inte veta hur stora skador hästen får av att mosa mellanväggen under sig... Samt att som någon sa, det är enkelt och bra plats när man går in genom skötardörren.

När han åkte utan mellanvägg brukade han stå med framdelen över mitten ungefär och bakdelen till vänster (alltså 'av sig själv' - lite fascinerande då 'alla andra' valt att ställa bakdelen till höger då)

Det beror nog på konstruktionen. Har man VV så förstår jag...

Skötardörren bör vara på hö. sida då man kan titta till hästen utan större risk på vägren.
Ev. urlastning fram ska vara på vä sida. då de flesta släpen som välter lägger sig på hö. o därmed är den obrukbar som den nödutgång som den är tänkt för- ursprungligen.
De flesta släpen är inte genomtänkta- utom de som ska användas i G.B.

Fast jag har till dags dato inte sett en mellanvägg jag skulle vilja ha en häst vält ovanpå. Varken de med mittbom eller de utan osv. De är ju tyvärr inte gjorda för att motstå sån belastning, och när plyfa krossas, metall knäcks och sprintar går av kan det nog bli läskigt oavsett.

Då känns det eg bättre om de får mellanväggen 'över sig'. Eller tja, helst inte välta alls då. Men det var en av de saker som var skönt angående köra utan vägg - man behövde inte bry sig om just den detaljen.

Mitt släp har skötardörren på vänster sida. Men skötardörren är så väl tilltagen att den i en nödsituation går att ta ut hästen igenom!

I morgon ska jag köra mitt sto med fölet till fölvisning, då blir det ju två hästar i kärran, så då blir det en på varje sida ändå! Visserligen utan mellanvägg men de kommer ju stå bredvid varandra.

lastar alltid på vänster när jag har en häst... argumenten har redan tagits upp av andra dvs vägren mm..

Alltid vänster sida!! Om man måste gå ut i väggrenen med trailern och den brister, kan hela ekipaget välta p g a den extra tyngden på höger sida. (Jag hade en god vän som numera är död, hon färdades i en folkabuss som gick ut i väggrenen och slog runt p g a att väggrenen inte höll).

Du har inga skyldigheter att gå ut i vägrenen,, kör du på vägrenen bör du oxå känna till att du inte har några rättigheter i att gå ut i vägrenens vänstra körfält utan att lämna företräde.

Alla dina rättigheter som finns när man färdas på allmän väg upphör automatiskt så snart man går ut i vägrenen.

Jag vet,, många gör det för att "underlätta" men det är absolut inget bra "vägval".

Som några nämde så är risken större att transporten skär ner i diket om man transporterar hästen på höger sida och kör långt ut (eller tvingas långt ut) i högerkanten. Transporterar man hästen på vänster sida så är risken mindre att detta inträffar, risken för att hästen ska uppfatta ljudet högre om den transporteras på vänster sida av tex ett omkörande tungt fordon är en personlig reflektion eftersom ljudets resonans blir lika i en transport oavsett om ljudet kommer framifrån/bakifrån eller från höger/vänster sida.

Vintertid kan det dock vara mera riskabelt att transportera hästen på vänster sida om man försöker hålla god marginal till höger vägren och det ligger en stor snösträng i mittremsan.

Jag tror det bästa är att använda sunt förnuft och anpassa situationen efter rådande omständigheter och främst förarens erfarenhet och omdöme av framförande av osäkrad last. För det är just det detta klassas som,, osäkrad last!!

Att köra på vägrenen främst nattetid eller uppför ett skymt backkrön är att leka med döden, man har ingen aning om vad som är "parkerat" helt utan varning strax framför.

Personligen skiter jag i hur mina medtrafikanter uppfattar mig som bilförande vid framförande av osäkrad last, jag kör mitt ekipage och gör det så grundligt som möjligt för att underlätta för övriga medtrafikanter. Håller gällande hastigheter och vid över 70km/timmen, håller den lagliga hastigheten mitt ekipage enligt lag får framföras i.

Jag kan omöjligt svara på hur andra medtrafikanter framför sina fordon och vilka risker dom vill ta,,, däremot så har jag full förståelse för övriga medtrafikanter som svär ve och förbannelse för ett ekipage med osäkrad last som på en 70-90 vägsträcka kör i 40 km/timmen.. Jag har sett det många ggr och blir själv lika frustrerad eftersom inom tättbebyggt område så är maxhastigheten 50/km, utanför tättbebyggt område så är bas hastigheten 70 km/timmen.

Det är faktiskt brottsligt att på en vägsträcka med bashastighet framföra sitt fordon i lägre hastighet utan att på fordonets baksida antingen ha en triangel eller strax bakom en vägtransport bil som varnar för antingen brett fordon eller långsamtgående fordon.

Så använd sunt förnuft,, har du bristande kunskaper i hur man framför ett fordon med tillhörande släp med osäkrad last,, ta mitt råd och utsätt inte dig själv/din häst och främst alla andra medtrafikanter för allmän vårdslöshet.

Handen på hjärtat,, är jag helt ensam om att mer än en gång hört förare av denna typ av fordonskombination säga,, ja men jag kan ju inte backa med ett släp.

Skrämmande är det och man undrar ju i dessa fall vari det brister.

Jag kan trafikreglerna min vän... Nu gällde inte frågan trafikregler utan varför man lastar en häst på en viss sida i trailern, och jag gav ett svar på den frågan utifrån det sätt som JAG ser på det hela. Och det står jag fast vid.
PS! Jag är en jävel på att backa med släp! :p

Senast ändrad:

Jag kan trafikreglerna min vän... Nu gällde inte frågan trafikregler utan varför man lastar en häst på en viss sida i trailern, och jag gav ett svar på den frågan utifrån det sätt som JAG ser på det hela. Och det står jag fast vid.

Och jag utifrån hur jag ser på den enskilda situationen samt vad man bör tänka på utifrån trafikreglerna,, i annat fall så begår vi ju ett trafikbrott.

jag kan upplysa dig om att det finns fall där man transporterat sin häst på ett (för mig) mindre bekvämt sätt för hästen vilket resulterat i att hästen slängt sig hit å dit.. Hela transporten far fram å tillbaka över mer än ett körfält. Övriga medtrafikater har kontaktat trafikpolisen för att dom känner oro över att detta kan leda till framkallande av fara. Trafikpolisen har stoppat ekipaget och belagt transporten med förbud för fortsatt framförande på allmän väg.

I bland hinner dom inte aggera utan kommer fram strax efter att hela ekipaget har "svajjat ner i diket eller vält mitt på vägen.

Hur många ggr har vi inte tagit del av olyckor i trafiken där räddningstjänsten fått rycka ut för att klippa sönder transporten och försöka få ut en sargad häst??? Hur många ggr har inte veterinär fått avliva fastklämda hästar i transporter.

Du har rätt det har inget med vilken sida man transporterar hästen på så vida man transporterar en häst i en tvåhästarstransport.

Däremot så anser jag när frågan kom upp att man kanske ska tänka lite längre än om höger eller vänster är optimalt,,, jag anser att man även bör notera helhetsbilden av sitt framförande av osäkrad last..

Du gick själv in på ett sidospår (vägrenskörning) och hur förödande dom konsekvenserna kan bli.. Jag utvecklade detta och försökte förmedla helheten,, även om det nu framgår att det va otrevligt delgivande information.

Jag önskar ingen annan att behöva IRL ta del av det jag delgivit utan enbart som några goda råd på vägen.

Jag ställer alltid den tyngsta lasten på vänster sida. Dvs en häst, eller den större/tyngre av två, när det gäller hästar.
Alla våra svenska vägar lutar ut mot vägrenen och jag lastar det tyngsta på vänster sida för att "kompensera" den lutningen litegrann. Det har alltså inte alls med risken att hamna utanför vägkanten och välta att göra, utan helt annan orsak.
Som yrkeschaufför har jag lärt mig att man lastar tungt på vänster sida och högt gods på höger - där har det höga godset bättre stöd i sidled, tack vare nämnda väglutning.

KL

Jag lastar min häst på höger sida.

Helt enkelt av den anledningen till att han vill gå in där, betydligt svårare att få honom att gå in på vänster sida.
Jag har även skötardörren på vänster sida vilket gör det enkelt och praktiskt att hästen står på höger sida.
Fronturlastningen är även på höger sida och jag använder alltid den när jag lastar ur och även det är då enklast att ha hästen på höger sida.

Om släpet nu mot förmodan skulle välta så han inte kan ta sig ut genom fronturlastningen finns alternativet baklämmen eller skötardörren då min kille är en liten islänning och kan enkelt ta sig genom skötardörren om nöden kräver det.

Sen kan man ju köra som folk, se till att inte högerhjulet hamnar utanför vägkanten osv, men visst man kan bli trängd och det kan hända en massa oförutsedda saker som gör att det skiter sig.
Men det kan med största sannolikhet skita sig totalt även om hästen är lastad på vänster sida med om det vill sig så illa.

Det beror nog på konstruktionen. Har man VV så förstår jag...

Skötardörren bör vara på hö. sida då man kan titta till hästen utan större risk på vägren.
Ev. urlastning fram ska vara på vä sida. då de flesta släpen som välter lägger sig på hö. o därmed är den obrukbar som den nödutgång som den är tänkt för- ursprungligen.
De flesta släpen är inte genomtänkta- utom de som ska användas i G.B.

Just därför vill jag ha skötardörren på vänster sida om släpet saknar fronturlastning. Vill inte kräla bakvägen in för att lösgöra hästen från uppbindningen.

Det är faktiskt brottsligt att på en vägsträcka med bashastighet framföra sitt fordon i lägre hastighet utan att på fordonets baksida antingen ha en triangel eller strax bakom en vägtransport bil som varnar för antingen brett fordon eller långsamtgående fordon.

Nej.
LGF-triangel måste du ha på fordon som inte kan framföras i högre hastighet än 45 km/h.

Så vitt jag är informerad så finns ingen regel om att man inte får framföra sitt fordon lägre än bashastigheten men du får gärna ange en källa till detta om det är så att jag är felinformerad.

Senast ändrad:

Just därför vill jag ha skötardörren på vänster sida om släpet saknar fronturlastning. Vill inte kräla bakvägen in för att lösgöra hästen från uppbindningen.
Dä'r hade du en aspekt, men vi får hoppas att det är tio ggr fler ggr som man bara måste titta till hästen o då inte behöva stå i trafiken- samma fara som att byta däck på samma sida.

Kanske dörrar på båda sidorna som en modell av Henras är optimalt- genomtänkt.

Jag har 2 trianglar med för att kunna sätta en på mötande vägbana eller tillkallar helst polisen utifall att hästen måste lastas ur- för folk har ingen empati o ska fram till varje pris o kan t o m tuta- som om man har stannat olämpligt med flit. Inte en s på midre väg utom tättbebyggt område.

Coari hade många vettiga åsikter o här har vi en dm "vägren" o där man nu satt upp räcken lite här o var, men inte där folk verkligen åkt av, utan där folk har prejats av vägen av utländska lastbilar som ligger mer på mitten av körbanan, genar o kör om... där det är omöjligt t o m för personbilar.:mad:

Så nu blir det en sidofrontning p då kommer nog hästen i andra hand.

Förresten har inte dessa lastbilsförare ngn som helst kunskap i rörelseenergi eller bromssträckor o ligger gärna o nosar hästsläpen i rumpan- som är i hästens rumpa. En halvmeter ifrån.:eek:

Nej.
LGF-triangel måste du ha på fordon som inte kan framföras i högre hastighet än 45 km/h.

Hmm nu blev jag konfunderad...

En av mina båt-trailers är en 30-vagn och kräver LGF skylt, men det GÅR ju att köra betydligt fortare med den.
Är det då fel? För jag kan köra 80km/h med den också...Fast jag får inte..

... som inte FÅR framföras i högre hastigheter än 45 km/h är nog mer korrekt uttryckt.

Vi gör som Mitrolle och ett par andra: Vänster sida och bomull i öronen på min som är känslig för ljud (jag lyckades glömma det en gång och helvete vad svårt det var att lasta honom efter det :crazy:)

KL
Det pratas mycket om vägrenar och det finns ju faktisk ANDRA vägar än asfalterade 80-100 vägar. Vi körde ofta grusvägar och små, asfalterade landsbygdsvägar, där man måste lägga sig långt ut vid möte, annars hade det inte gått.
Bara en reflektion, jag hade alltid mina på vänster sida, bredåkaren bands på vänster, men hade rumpan åt höger för det mesta.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 132
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 264
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 185
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka