Sv: Köra hästen på höger eller vänster sida...
Jag kan trafikreglerna min vän... Nu gällde inte frågan trafikregler utan varför man lastar en häst på en viss sida i trailern, och jag gav ett svar på den frågan utifrån det sätt som JAG ser på det hela. Och det står jag fast vid.
Och jag utifrån hur jag ser på den enskilda situationen samt vad man bör tänka på utifrån trafikreglerna,, i annat fall så begår vi ju ett trafikbrott.
jag kan upplysa dig om att det finns fall där man transporterat sin häst på ett (för mig) mindre bekvämt sätt för hästen vilket resulterat i att hästen slängt sig hit å dit.. Hela transporten far fram å tillbaka över mer än ett körfält. Övriga medtrafikater har kontaktat trafikpolisen för att dom känner oro över att detta kan leda till framkallande av fara. Trafikpolisen har stoppat ekipaget och belagt transporten med förbud för fortsatt framförande på allmän väg.
I bland hinner dom inte aggera utan kommer fram strax efter att hela ekipaget har "svajjat ner i diket eller vält mitt på vägen.
Hur många ggr har vi inte tagit del av olyckor i trafiken där räddningstjänsten fått rycka ut för att klippa sönder transporten och försöka få ut en sargad häst??? Hur många ggr har inte veterinär fått avliva fastklämda hästar i transporter.
Du har rätt det har inget med vilken sida man transporterar hästen på så vida man transporterar en häst i en tvåhästarstransport.
Däremot så anser jag när frågan kom upp att man kanske ska tänka lite längre än om höger eller vänster är optimalt,,, jag anser att man även bör notera helhetsbilden av sitt framförande av osäkrad last..
Du gick själv in på ett sidospår (vägrenskörning) och hur förödande dom konsekvenserna kan bli.. Jag utvecklade detta och försökte förmedla helheten,, även om det nu framgår att det va otrevligt delgivande information.
Jag önskar ingen annan att behöva IRL ta del av det jag delgivit utan enbart som några goda råd på vägen.