Köra hästen på höger eller vänster sida...

Sv: Köra hästen på höger eller vänster sida...

Herregud människa, tar du upp TVÅ körfält?! :eek: Snacka om att verkligen provocera om det kommer någon fartdåre!
Försöker du minska antalet omkörningsdårar med något sorts naturligt urval, typ de som kör om kör ihjäl sig eller?
Man blir ju mörkrädd! :crazy:

Du som anser dig påläst i trafikförfattningen, konstigt att du inte vet att det tydligt står i trafikförfattningen att man inte får "hindra och störa" i trafiken. Att med flit ockupera fler körfält och blockera för bakomvarande går in under "hindra och störa".
Trafikförfattningen säger också att om man blir omkörd, då är man skyldig att göra två saker, hålla till höger och inte öka farten. Har du missat det också? Vojne, vojne!
Vill du att jag skriver ner exakt varit i trafikförfattningen ovanstående står? Om du vill slå upp och läsa menar jag?

Senast ändrad:

Herregud människa, tar du upp TVÅ körfält?! :eek:

Var har jag skrivit det??? När två körfält börjar gå ihop till ett så är det faktiskt inte längre två körfält. Sedan om du läser vad jag skrev så har jag aldrig påstått att man ska blockera för bakomvarande. Med ditt resonemang så borde fordon som får framföras i max 80km/timmen förbjudas på 2+1 väg när det blir enkelfiligt och hastighetsbegränsningen är 90 eller högre eftersom det tydligt står i trafikförfattningen att man inte får "hindra och störa" i trafiken.

Trafikförfattningen säger också att om man blir omkörd, då är man skyldig att göra två saker, hålla till höger och inte öka farten. Vill du köra i diket med ditt ekipage för att en idiot absolut försöker klämma sig om dig 20 meter innan vajerräcket så är det ditt val.

Som sagt, man blir ju mörkrädd.

Senast ändrad:

Här säger du just det, att du "spärrar" båda filerna :crazy:
Jag är övertygad om att du som yrkesförare är mera uppmärksam än "vanliga" trafikanter. Vad jag menar är att som du skriver ditt ekipage får framföras i max 80km/tim,, mig veterligt är även det högsta tillåtna hastighet för personbil med bromsat släp.

För att nu försöka stävja idiotomkörningar strax innan 2+1 går ihop till enfiligt så brukar jag så snart informationen påvisar att filerna går ihop kontrollera hur trafikflödet på bakomvarande bilar är. ca 100 meter innan filerna går ihop blinka vänster ett par signaler och svänga ut lite åt vänster så jag "spärrar" båda filerna för att undvika extremt sena omkörningar från idioter. Jag slipper då riskera att få en bil i sidan och mina medtrafikanter framför mig slipper riskera att bli påkörda bakifrån av en idiot. Förfarandet brukar kallas för stävjande av aggresivt körsätt.

Det mest dramatiska med detta förfarande som kan inträffa är att man har en idiot i häcken hängande på tutan och i takt med ökat adrenalinflöde ivrigare blinkande med helljuset,, detta kan man ta med ro eftersom det hela brukar lösa sig så snart det åter blir 2 filigt.

100 meter innan filerna går ihop till en så är de ju i allra högsta grad fortfarande två filer!

Senast ändrad:

Nu tror jag du missuppfattat! Trafikförfattningen säger inte att man måste köra i diket med sin hästtransport om man blir omkörd! I och för sig så säger ju lagen inte att man inte FÅR det, men det verkar ju opraktiskt att behöva köpa ny häst, ny transport och förmodligen ny bil nästan varje gång man kört en sväng med sin häst och transport!

Här säger du just det, att du "spärrar" båda filerna :crazy:

100 meter innan filerna går ihop till en så är de ju i allra högsta grad fortfarande två filer!

Jag brukar nog hellre se till att minska farten ngt så de som vill kör om innan.

Sist som jag skulle ut på en just då enfilig så kom det en gammal gubbe fräsande från ingenstans. Jag har väjningsplikt, men hur ska jag uppfatta att ngn kommer med dubbel hastighet.
Sen la han sig precis bakom o blinkade o tutade. Vad hjälpte det .. liksom.

Han fick lugna sig några 100 m, men dessa brukar vilja imponera på den gamla hustrun:D

Ja visst är det förvånansvärt många som fräser på i både 90 och 100 med sina hästsläp med häst/hästar i! :eek:

Det var någon gubbe som faktiskt fick böter för att han "hindrade och störde" när han utan anledning låg och kröp i 50 km/h på en motorväg.

Att böter utdelas i detta fall hänger samman med att den lägsta hastigheten på motorväg är 70 km, så har man fordon som inte uppnår den hastigheten så får man böter. Håller man inte den hastigheten så kan man få böter.

Att jag skriver kan få böter hänger ju också samman med om väglaget tillåter 70 km eller högre, ingen får ju böter i full snöstorm trots att man ligger och kryper i 30-40 km på motorvägen. Trots det så är fordon med lägre maxhastighet inte tillåtna.

Henras ena modell har just stora dörrar fram- step-ut;)

Coari:bow:

Folk må tycka att jag är tokig, men jag fick jucket när lettiska lastbilar låg i arse-et o t o m tutade på hästen o har nu kladdat på lilla luckan vid nedfälld- HÅLL AVSTÅND o på engelska o väntar på ngn baltiskt tolk.

På bakluckan har jag min 20-åriga skylt med samma budskap som funkar på alla utom analfabeter o mobilfokuserade.

Estniska: Eemale Jääma
Lettiska : Palieciet prom
Litauiska: Likti Nuošalyje

Jag är ledsen du har fel! För övrigt finns det vägar med 100 km/h som INTE är motorvägar! Det finns tom vägar som inte är motorvägar där det är 120 km/h.
Och ja, jag VET det! ;)
Jag åkte senast idag på en 2+1 väg som har 100 km/h som hastighet.

Men det som händer om du håller 100 blås på en liten grusväg och en olycka händer, det är att du anses vållande, för man ska veta att det är fullkomligt olämpligt att köra 100 km/h på den vägen. Sunt förnuft råder även i trafiken, även om man ofta ser att det saknas på fler än en trafikant!

Ja det fanns ju motortrafikled som också omnämndes, även här kan hastigheter mellan 90-110 användas.

Ehhh, där gick min gräns. De baltiska språken kan jag, polska är inte min grej men ska kolla om jag hittar någon med dessa språkkunskaper.:D

Det finns ingen lägsta hastighet på 70 km/h på motorväg. Men man får inte köra fordon som inte är konstruerade för 40 km/h eller mindre på motorväg.

Självklart får man ju krypköra om väglaget, sikten eller sådant kräver det! :laugh:

Att någon kan åka på böter för att de sitter och maskar i 50 knyck på en motorväg när det är väglag, sikt osv för att hålla hastigheten, det tror jag är individuellt och beror på vilken polis det är som ser det hela.
Personligen tycker jag att fler "väglusar" skulle få tillsägelse, för är det tät trafik typ semester, runt stora städer osv, då är det ju en stor olycksrisk att någon maskar utan anledning. :crazy:

Det finns ingen lägsta hastighet på 70 km/h på motorväg. Men man får inte köra fordon som inte är konstruerade för 40 km/h eller mindre på motorväg.

Självklart får man ju krypköra om väglaget, sikten eller sådant kräver det! :laugh:

Att någon kan åka på böter för att de sitter och maskar i 50 knyck på en motorväg när det är väglag, sikt osv för att hålla hastigheten, det tror jag är individuellt och beror på vilken polis det är som ser det hela.
Personligen tycker jag att fler "väglusar" skulle få tillsägelse, för är det tät trafik typ semester, runt stora städer osv, då är det ju en stor olycksrisk att någon maskar utan anledning. :crazy:

Mkt personligt som du delger.;)

Senast i dag hamnade jag (och flera andra på en 2+1 väg i det enfiliga körfältet bakom en traktor som framfördes maskande i 50 knyck och det va bara att gilla läget eftersom det va på en motortrafikled.

Tät trafik typ semester runt stora städer??? Du anar inte hur gles trafik det är runt om och i Stockholm just under semestertider, som att köra på landet vintertid.

Sedan tror jag inte att polisen utger böter individuellt utan utifrån lagen. Som några ex,, kör du på en trefilig motorväg i vänster eller mittkörfältet och det är fritt i det högra körfältet så kan du få böter för att du inte framför ditt fordon i det högra körfältet. Kör du på väg med flera körfält som har högre bashastighet än 70km och kör om framförvarande fordon på höger sida så blir det både böter och indraget körkort. Kör du i en rondell som är tvåfilig och inga vägskyltar eller vägmarkeringar förekommer och du ligger i den vänstra filen så har du alltid väjningsplikt mot det fordonet som ligger i det högra körfältet. Rätt förfarande i en sådan rondell är att alltid ligga i det högra körfältet hur många varv du än tänker åka runt och endast ge tecken åt höger när du ska lämna rondellen.

Fast allt det här känner ju du redan till,, tanken va att upplysa ev. andra om trafikregler och lämpligt framförande av sitt fordonsekipage.

*kl*

Alltid vänster sida.

Sedan har man INGA SOM HELST rättigheter i trafiken!

Bara skyldigheter.

(Ja en gång i tiden hette det "förkörsrätt" men det är borttaget).

Vägrenskörning sysslar jag inte med (annat än med mkt god sikt väldigt långt bort och jag av nöd måste ligga en bra bit under gällande maxhastighet). Just för risken att inte bli utsläppt igen, folk är nämligen dumma i huvudet när man framför hästsläp (eller buss).

Planering och översikt är A och O. Kör man med levande last är det ännu viktigare att planera. Och köra mycket, då lär man sig nämligen att förutse även de mest idiotiska beteenden så man kan kompensera och slipper bli inblandad i en olycka, alla går förstås inte att undvika men många.

I semestertider tycker jag för övrigt att trafiken är ganska långsam, så väglusar är svåra att upptäcka ;)

Jag tror det står underlätta. Hålla till höger är dessutom i sin fil, inte ut i spenaten.

Sedan har man INGA SOM HELST rättigheter i trafiken!

Bara skyldigheter.

Håller inte med dig där. Har jag grönt ljus så har jag rättighet att framföra mitt fordon,( den som har rött ljus har skyldighet att stanna) kör jag på huvudled så har jag rättigheten att framföra mitt fordon, övriga medtrafikanter som ska köra in på huvudleden bara skyldighet att lämna företräde,, detta gäller oxå vid den sk högerregeln som bl.a. gäller vid omarkerat skyltad eller vägmarkering i tvåfilsrondeller.

Om alla bara skulle ha skyldigheter i trafiken så skulle det inte behövas trafikregler och ingen skulle bli vållande vid olyckstillbud.

Vissa trafikanter har rättigheter och andra trafikater skyldigheter,, så säger lagen,, Bryter du däremot mot dina rättigheter eller skyldigheter så kan du bli fälld för vållande av agressivt körsett, liksom vårdslöst framförande av motordrivet fordon.

Som ett ex.. jag framför mitt ekipage på en 70 väg och en lokalbuss står vid en hållplats, 75 meter innan jag passerar denna lokalbuss blinkar bussen vänster och svänger ut från sin hållplats ut i körbanan. I detta fall har bussen ingen RÄTTIGHET att gå ut i körfältet framför bakomvarande trafik.. Samma senarie fast inom en tätort där hastighetsbegränsningen är max 50 km så har bakomvarande fordon SKYLDIGHET att lämna företräde för bussen in i körfältet.

Du om någon borde känna till detta.:angel:;)

Senast ändrad:

Att vi bara har skyldigheter, ja.

Att andra har väjningsplikt ger inte dig rättigheter.

Nja, visst har man också rättigheter. Men med varje rättighet följer en skyldighet. Du har t.ex. förvisso rätt att köra vid grönt ljus. Men du är samtidgt skyldig att ha uppsikt och t.ex. stanna för utryckningsfordon som i sin tur har rätt att köra mot rött under vissa omständigheter.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 132
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 264
Senast: skiesabove
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 185
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka