Köra ensam...?

Sv: Köra ensam...?

Om jag och hästen haft ett långt uppehåll så har jag gärna med mig någon dom första gångerna bara för att liksom. Annars kör jag alltid själv. Jag har ingen hästkunnig som kan åka med hela tiden och skulle det hända något är nog inte mamma och pappa till så stor hjälp ändå.

Unghästen hade jag med folk dom första gångerna ute. Nu kör jag honom själv också. Kör på vägar där det i princip inte finns någon trafik och det är det jag vill hålla mig ifrån ett tag. Tycker att det är lugnare att vara själv med honom för jag känner honom utan och innan så jag vet hur han reagerar på olika saker och kan lösa situationen ganska snabbt själv, och framför allt säkrare än att någon ska stå och dra honom i tränset. För vad ska medhjälparen göra då? Stå och hålla i tränset och hoppas att hästen inte plöjer över dom?

När jag ger mig ut i trafiken med bäbisen så har jag med mig någon som i alla fall kan hjälpa till lite, stoppa bilar om det skulle hända något och sådant.

Nussikan:Alltid bra att ha en medhjälpare med.Har jag fått erfara flera ggr.Ja klart att medhjälparen kan får hjärnskakning lr liknande.Jag kanske inte får d dock,skulle ju vara mkt värre om man var sj?Om man är två så går d.

Aa det kan ju faktiskt hända något med medhjälparen.
Nää jag vill heller inte att de ska hindra mig att köra bara för jag inte har någon med mig. Men det gör de ju nu :( men det kommer bli bättre sen när man känner sig säker.

men det måste vara väligt skönt att kunna köra ut själv eller? :)

Det gör det absolut, ju mer man kör dessto säkrare känner man sig och då kommer man våga sig ut själv sen, jag kör inte heller ut ensam med en häst jag inte litar 100% på.

Det är jätte skönt att köra själv, väldigt rogivande :)

Nussikan:Alltid bra att ha en medhjälpare med.Har jag fått erfara flera ggr.Ja klart att medhjälparen kan får hjärnskakning lr liknande.Jag kanske inte får d dock,skulle ju vara mkt värre om man var sj?Om man är två så går d.

Det är klart att det är bra, men det förhindrar inte att oyckor händer, och då blir två personer inblandade istället för en. Det är som med det mesta, det finns både fördelar och nackdelar.

Jag kör oftast ensam, när nån följt med så har de haft sin egen häst på släp bakom.
Efter idag när jag äntligen köpte en speedcart (gjorde ett fynd och hittade en som är skabbig i lacken men annars fräsch för 400:-) kommer jag inte ha nån med mig.

Ja det gör vi och det ska jag "låta oss tycka" (?), jag diskuterar bara, det är väl det forumet är till för?

du bor inte i närheten av mariestad möjligtvis? För jag har exakt samma problem, man kanske kunde hjälpas åt på nåt sätt? :)

Nej inte direkt i närheten... Sådär 7-8 mil bort! :crazy: Nu har jag dock kommit igång och kör henne själv vilket går bra!

Kör i stort sett alltid själv, lätt bästa stunden på hela dagen. Brukar dock försöka ta med mig en medhjälpare när jag kör gröna hästar och hästar jag aldrig kört tidigare.

kör oxå själv, har bara haft det som alternativ eftersom jag bara haft travsulky tills nu, men nu har jag införskaffat en ordentlig rockard som skall fixas till så sen ska det bli lite "ordentlig" körning hoppas jag!

Du har ingen koll på bra körträna i trakten? Jag har fått ett par namn/nummer men jag har ju ingen aning onm hur de är...

Jo det är klart att man kan köra själv. Det gör jag alltid. Som du säger, lugnt å skönt :)

Fast är man själv är det ju alltid bra att ha en kniv med sig så man kan skära loss hästen om det skulle hända nått.
Själv har jag alltid en kniv på vagnen, även om hästen e hur trygg som helst.
Bäst att vara på den säkra sidan juh :)

Jag önskar att jag vågade köra själv. Då jag sällan har någon som kan följa med blir det tyvärr alldeles för sällan vi kommer ut, vilket inte gör hästen lättare att köra. Men med en lite osäker 3-åring känns det trots allt för riskfyllt att köra själv. Så fort jag vågar (så fort vi fått vi kört lite mer och blivit ett lite tryggare ekipage) kommer jag nog ändå köra själv, inte så mycket annat att välja på när man oftast inte har någon som kan hjälpa en.

Jag kör min häst själv, hon var mycket körd när jag köpte henne.
Jag vet hur hon reagerar och hon är en verklig super körhäst:love:

Det första året körde jag dock inte själv utan hade alltid någon med, mest för att jag själv var osäker;)

Jag har gjort det en hel del men inte lägre.
Nu7 är jag för feg och min häst är inte tillräckligt rutinerad.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 765
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 257
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 617
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 745
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv