Köra 9mån "föl"?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Tronspira
  • Startdatum Startdatum
T

Tronspira

En bekant till mig har sålt sitt kbl-travar"föl" till en travkusk. Jag tappade hakan då jag fick höra att han redan körde henne 3dagar i veckan. Hon är 9månader gammal :eek: Min "bekanta" tycker att detta bara är bra men jag tycker det låter totalt fel. Detta måste väl vara en engångsföreteelse? inte är det väl vanligt?

Sv: Köra 9mån "föl"?

Skulle nog gissa på att dom menar tömkörning...

Det låter lite tidigt att köra ....annars brukar man ta in unghästar för att tömmköra dom nu och "hålla på med dom " för att sedan ha dom i vagn och köra dom 2 månader innan betet.

En tränare här i Örebro satte sin egenuppfödda fölunge (varmblod) i vagn *innan* årsskiftet när den fyllde ett år...

Den blev supertidig som tvååring och gick runt 1.20 redan i mars. Men sedan tog det stopp. Det har väl inte precis rosat marknaden när den kom ut och startade sedan. Tror de körde musten ur den på vårkanten som ettåring.

Det finns vissa entusiaster som börjar tömköra redan under senhösten och påbörjar uppbyggning i vagn som nybliven 1-åring. Men i början är det ofta inte snack om intervaller i trav eller snabbnjobb, utan en uppbyggnad som vanligtvis sker i skritt, för att stärka hästen och ge den en bra grund, före man börjar trava med den. Som bekant så byger skritten upp hästen och traven bryter ned, så det är ganska lätt att se vem som behärskar balansgången för att få en stark och bra och hållbar häst....;)

Jag vet en som brukar sätta för speedcart och skritta ett varv på banan när han på hösten är inne och frysmärker fölet. Efter det börjar han med arbetskörning. När fölen är 6 månader, så kör han med lätt timmerdoning 5 dagar i veckan eller varannan dag.
1 har lyckats mycket bra, och är fortfarande en av Sveriges framgångsrikaste hästar som aldrig varit sprutad i en led och startar minst 20 gånger per år. Dom andra två har det dock inte gått lika bra med.

Jon A Högstad i Norge börjar mycket tidigt. Han kör rejält, men hans mål är att ha en snabb, stark och tidig häst, som vi redan vet.
Men han medger dock att träningen är så hård, för att dom ska kunna vara på topp, att dom bokstavligt talat svävar mellan liv och död. Kloka ord från en erfaren man, anser jag.

Att jag sedan tycker att det är vansinne att träna så hårt är en helt annan sak, men att uppträningen sker explosivt och under en kortare tid än 2 år kan jag tycka är lika illa...

Jag har i Norge sett en del f.d 1- åringar som på vårkanten pressats i en trav som gör att dom redan på hösten som 1,5 åringar är trasiga för all framtid. Ingen vacker syn. Men vissa menar att går dom sönder så går dom, håller dom så håller dom.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker sånt här är så sjukt! Dom stora pengarna kommer ändå inte förrns efter treårs säsongen... Man vill väl inte bara träna pengar under två och treårs säsongen heller :eek: :(

Det är ju ganska så mycket pengar i tre års säsongen... Jag ser inga större fel i att köra in en ettåring nu och låta den lunka omkring med en lätt vagn, mycket miljöträning! Och sen släppa ut dem på ett rejält sommarbete och börja träna ordentligt efter sommaren.
De blir hållbarare om de får träna tidigt och dessutom så går ofta inkörningen väldigt smidigt.

inkörd som 6månader slaktad som 2-3åring för att dom inte håller
djurvänner??
snacka om sjuk bransch.......

det sker överallt

även i ridsporten! ridna fel, obrukbara vid tidig ålder

vi ska tacka dom som kan ta våra unghästar rätt! :bow:

Ja. Låt oss istället fokusera på dom som förvaltar dessa tidigt inkörda hästar så att dom håller i många år på tävlingsbanan. För det är ett fåtal. :)

Jag har förstått att man ska vara försikgit med lunkadet i vagn i början (med fölen), mycket försiktig.

Vi brukar bara tömköra våra hästar i den åldern...det är först efter betet vi sätter dem för vagn. Däremot tömkör vi ganska mycket...mest för miljöträning, som någon nämnde tidigare...ex. på ängar brevid vägar så hästarna får se bilar och liknande...men det brukar aldrig vara några problem. Vi har inte brottom med våra hästar...vi ser hellre att de tävlar länge än kort och intensivt. Bodbäckspålle kom ju själv inte igång förrän som 4-åring...och för han gick det väl hyfsat :angel:

Däremot så har ju bodbäcksgull startat som treåring...där var jag och pappa lite tveksamma...men tränaren sa att hon skulle klara av det...och det har hon ju gjort som det verkar i dagsläget.

Det är synd att så många fina hästar skall förstöras bara för att man har för brottom...men man skall tänka på att det inte bara är så inom travet...det händer nog inom alla grenar (tråkigt nog)

Min valack är inkörd när han var 6 månader.....inte tömkörd utan riktigt alltså...jag köpte honom som 4åring och det har tagit mig 1½ år att hitta alla fel han hade kroppsmässigt....nu beror väl inte dom på att han kördes in så tidigt utan mer att han som hade honom innan var en Galning till att köra fort.....
DÄremot ÄR inte hästen slut, utan verkar ha blitt mkt stark ändå....men han är en filbunke var than är, hur mkt havre han än får osv....att hantera dom tidigt är ju bra, men körninge kunde de ju gott väntat med....han är fransk i stammen oxå, alltså "sen" å nu är han 6 år, gjort en start och snart klar för kval, så de hade ju inte behövt börja sååå tidigt ..........

Finns ju en hel del intressant forskning att läsa i ämnet, det kan ju inte avgöra hur man tränar individen men ger kanske kunskap om vad som händer (och inte händer) med hästens kropp vid träning tidigt.
Vad jag läst och förstår så är det ganska tydligt att det första levnadsåret så kan inte hästens utveckling "skyndas" på eller förändras av träning, den största förändringen sker helt enkelt av tillväxten och inget annat. Men efter det så kan man se skillnad mellan hästar som är otränade och hästar som är tränade, som jag förstår framförallt i syreupptagningsförmåga -starkare lungor & hjärta, bättre mjölksyratolerans etc. Plus att det verkar som om träningen till viss del kan påverka hur muskelfibrerna utvecklas, dvs med rätt träning kan unghästen utveckla typ IIa-fibrer som är de oxidativa snabba fibrerna (enkelt förklarat), de otränade har större andel typ IIb (icke-oxidativa mjölksyrabildande snabba fibrer, ungefär).

Några intressanta länkar;

http://www.travsport.se/appImage/ATG_muskulatur.pdf
http://www.travsport.se/appImage/ATG_unghasttraning.pdf

Finns ju också en del intressant att läsa på; http://www.stallbredbyn.com/

Som ridmänniska är det ju väldigt lätt att förfasas över när jag hör bekanta som kör in sina knappt 1-åriga hästar och redan under sommaren/hösten sätter igång med "träning". Men väl utfört kan det säkert ge många mycket positiva effekter, hästar som har fin grundkondition och därmed bättre förmåga att stå emot sjukdomar etc, hästar som tidigt belastas och byggs upp på ett vettigt sätt och får chans att utveckla sina kroppar för framtida belastning.
Men det ställer som jag ser det höga krav på kvaliteten på träningen... Precis som det påpekas i de ovanstående avhandlingarna, så gäller det att vara väldigt lyhörd för hur hästen växer & svarar på träningen.

Lyhördheten är nog det allra viktigaste när unghästens kropp 'stressas' i uppbyggnads- träningen för att senare tåla stenhård belastning.

[lånar knapp]

Glöm inte huvudet i debatten !!!

Jag tror på att hästen ska "tränas" (givetvis med måtta, lyhördhet och gott omdöme) i tidig ålder för att klarar senare påfrestningar, men man får aldrig någonsin glömma att huvudet ska hänga med. Kroppen är i många fall lättare att reparera än skallen.

Att låta hästen gå i hagen i 3 år för att sedan starta uppbyggnaden och träningen är nog mer stressande för både kropp och själ än att börja så smått vid ett års ålder.
Personligen tycker jag att det brukar vara lagom att sätta på vagnen på hösten efter ettårsbetet, men tömkörningen kan gärna påbörjas tidigare.

// Suzanne som gillar EST ( Early Stressless Training ;) )

Senast ändrad av en moderator:

Visst kan man börja köra som 1 åring - absolut men hur man tränar är en annan sak. Som någon här på forumet sa: man vill väl tävla längre än 3 års säsongen.
Kolla på Stig h´s hästar dom tävlar sällan som 2 åringar och i gengäld håller dom längre.
En av farorna med att börja så tidigt är att det är svårt (för en del) att inte köra på för hårt om hästen blir bra.
På ett ställe där jag jobbade sattes hästarna för vagn i mars som 1 åringar men sen gick dom heller inga snabba jobb förän i Juni som 2 åringar. Därifrån kommer många hästar i världsklass. :D

Det är verkligen skillnad. Jag frågade om inkörning av treårig islandshäst och flera tyckte det var för tidigt.

Det är ju lite skillnad mellan raserna och sen beror det det ju lite på vad man lägger in i körningen.
Travaren är ju avlad för att vara tidig i utvecklingen, medans man inte alls har avlat på det med islandshästar. Sen ser många körning som något tungt att dra på och glömmer bort att tex en långvagn är väldigt lätt att dra.

Hej Bodbäckspålle!! :)
Har en stilig son till Pålle som är två. Han tömkördes och kördes in i höstas efter lösdrift och hingstbete under ett år. Han fick nog en hel del grundträning därifrån, så nu slipper vi plåga honom. Han visar inga tecken på att körningen nu skulle vara jobbig eller stressande.

Men att gå från stillastående lugnt liv i hagen och sedan in i riktig täning är nog tufft. Då kanske bättre att börja så försiktigt från yngre år...

Andra kallblodet kördes in samma tid och var mycket snabb som treåring. Fast ett minne av tre och fyraåringssäsongen är en förkalkad karpalled. Säkert oundviktigt om man vill vara ute tidigt i årgångsloppen och köra snabbt..

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 335
Senast: Svartkatt
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 950
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 835
Senast: Anonymisten
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
28 035
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka