Sv: Köra 9mån "föl"?
Det finns vissa entusiaster som börjar tömköra redan under senhösten och påbörjar uppbyggning i vagn som nybliven 1-åring. Men i början är det ofta inte snack om intervaller i trav eller snabbnjobb, utan en uppbyggnad som vanligtvis sker i skritt, för att stärka hästen och ge den en bra grund, före man börjar trava med den. Som bekant så byger skritten upp hästen och traven bryter ned, så det är ganska lätt att se vem som behärskar balansgången för att få en stark och bra och hållbar häst....
Jag vet en som brukar sätta för speedcart och skritta ett varv på banan när han på hösten är inne och frysmärker fölet. Efter det börjar han med arbetskörning. När fölen är 6 månader, så kör han med lätt timmerdoning 5 dagar i veckan eller varannan dag.
1 har lyckats mycket bra, och är fortfarande en av Sveriges framgångsrikaste hästar som aldrig varit sprutad i en led och startar minst 20 gånger per år. Dom andra två har det dock inte gått lika bra med.
Jon A Högstad i Norge börjar mycket tidigt. Han kör rejält, men hans mål är att ha en snabb, stark och tidig häst, som vi redan vet.
Men han medger dock att träningen är så hård, för att dom ska kunna vara på topp, att dom bokstavligt talat svävar mellan liv och död. Kloka ord från en erfaren man, anser jag.
Att jag sedan tycker att det är vansinne att träna så hårt är en helt annan sak, men att uppträningen sker explosivt och under en kortare tid än 2 år kan jag tycka är lika illa...
Jag har i Norge sett en del f.d 1- åringar som på vårkanten pressats i en trav som gör att dom redan på hösten som 1,5 åringar är trasiga för all framtid. Ingen vacker syn. Men vissa menar att går dom sönder så går dom, håller dom så håller dom.