Sv: Köra 9mån "föl"?
Det säger väl egetligen sig självt att en häst som tas lugnt och inte gör en massa hårda 2åringstarter håller längre? En 2åring är långtifrånfärdigväxt både fysiskt och psykiskt....om hästen får moga och alla delar får växa ikapp varandra är ju chansen större att de håller längre....
Min 4åring ser fortfarande ut som en traktor!!
Och hon var så grymt tränad inför 2åringssäsongen samt 3årings så att hon nästan gick sönder, tappade ALLT hon hade på kroppen.....och det går trögt med henne, felen kommer som ett brev på posten, ännu idag!
I hennes fall är det oklart om hon ens kommer bli travare igen....hade dom bara VÄNTAT och insett att hon aldrig skulle bli mogen för tidig start kan jag lova att jag haft en kanontravare ute i hagen.....
När man menar att en häst håller längre om den inte gör 2årsstart kan man givetvis inte räkna med annat som kommer hindra hästen i sin karriär, så som medfödda fel, olyckor etc...
Att ta det lugnt och låta hästen träna på i de farter den klarar av, UTAN att stressa och låta hästen vara "barn" när den är det bäddar ju för en bra framtid...eller?
Jämför med oss människor....det är inte heller bra för oss att börja träna för tidigt, att börja styrketräna innan kroppen växt nog är tillex livsfarligt.... kan gå in på en rad olika jämflrelser men det skulle ta ett år :smirk: