Köra 9mån "föl"?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Tronspira
  • Startdatum Startdatum
Sv: Köra 9mån "föl"?

gladys skrev:
Kolla på Stig h´s hästar dom tävlar sällan som 2 åringar och i gengäld håller dom längre.

Finns det verkligen belägg för ett sånt påstående?

Det säger väl egetligen sig självt att en häst som tas lugnt och inte gör en massa hårda 2åringstarter håller längre? En 2åring är långtifrånfärdigväxt både fysiskt och psykiskt....om hästen får moga och alla delar får växa ikapp varandra är ju chansen större att de håller längre....
Min 4åring ser fortfarande ut som en traktor!! :) Och hon var så grymt tränad inför 2åringssäsongen samt 3årings så att hon nästan gick sönder, tappade ALLT hon hade på kroppen.....och det går trögt med henne, felen kommer som ett brev på posten, ännu idag!
I hennes fall är det oklart om hon ens kommer bli travare igen....hade dom bara VÄNTAT och insett att hon aldrig skulle bli mogen för tidig start kan jag lova att jag haft en kanontravare ute i hagen.....
När man menar att en häst håller längre om den inte gör 2årsstart kan man givetvis inte räkna med annat som kommer hindra hästen i sin karriär, så som medfödda fel, olyckor etc...
Att ta det lugnt och låta hästen träna på i de farter den klarar av, UTAN att stressa och låta hästen vara "barn" när den är det bäddar ju för en bra framtid...eller? :)

Jämför med oss människor....det är inte heller bra för oss att börja träna för tidigt, att börja styrketräna innan kroppen växt nog är tillex livsfarligt.... kan gå in på en rad olika jämflrelser men det skulle ta ett år :smirk:

Min fråga var om hon hade belägg för att just Stig H's hästar höll längre än andras i detta avseende?

Dom få du ser är resultatet av massor med andra skrotade hästar.
Vi har själva haft "spjäll" från SH..

Dom som inte håller för träningen fdär försvinner snabbt till konvalecentstall..

Men så är det väl mer eller mindre med alla "stjärnkuskar/tränare"

Skulle stjärnkusk L ha 100 ettåringar i träning så skulle enbart 2 bli stjärnhästar..
Övriga..tja...några hamnar till slut hos mindre tränare som får börja med "stor reparation"..
Några blir ridhästar..
Andra får vandra runt bland olika tränare..
Osv.

AM

CK skrev:

Det finns inte något proffs som har ett åringar tills dom är 5-9år...
Dom vandrar runt lite hos olika proffs.... Endel står kvar flera år! Men det är rätt ovanligt...

CK skrev:

Nej, jag har inte belägg för ett sådant påstående. Ursäkta. :o
Men JAG tror att hästarna håller bättre om dom inte startas så hårt som unghästar. Generellt.

Hmmm, jag var inne på banan igår och hälsade på "min" tvåååring...tränaren frågade faktiskt mig om det var ok att börja tempoträna henne lite..Om du känner att hon är mogen för det sa jag MEN jag vill röntga tillväxtzonerna på henne innan sa jag....det var ok tyckte han och jag tog sonika gumman o knallade bort till kliniken med henne..optimist som jag är så räknade jag iskall med att få en tid bara sådär :rofl: ...som jag också fick :D

Veterinären tyckte att det var överkurs att rntga men jag stod på mig och skulle ha en iallafall( förr röntgade man alltid tvååringarna i tillväxtzonerna i framknäna) Min häst hade INTE slutit sig.....(normalt gör dom det vid denna tiden på året) och det innebär att hon inte skall gå snabbare tempo än på ett par tre månader...Vet skämdes lite :D....

Jag tror att hjag besparat ägaren en massa behandlingar o t om operationer i framtiden enbart pga att hon röntgades nu....problemet blir ju att om man belastar för hårt så får dom inflammationer helt i önödan, man skyller på att dom växer och det ena å det andra, hästen får ont och det sätter sig på psyket.....man måste alltid göra att man KAN påverka för att få en löpglad häst i framtiden och det innefattar en hel del olika punkter under deras uppväxt....man skall träna med insidan av skallen....för tränas skall dom...men var lyhörd för vad hästen säger dig...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 335
Senast: Svartkatt
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 950
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 834
Senast: Anonymisten
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
28 035
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka