Kör han med mig?

skogsridmulle

Trådstartare
Köpten en 18 årig isis valack i höstas som stått för mycket genom åren och som inte låtit sig ridas. Han kom sedan till en fodervärd som arbetade mycket med honom både från mark och med uppsittning och ridning. Hon hade honom i 8 månader innan han kom till mig.
Ska sägas att han är röntgad, besiktigad m.m. och det ska inte vara några fysiska fel på honom. Dock hittade kiropraktorn en läkt ryggskada.
Detta gör antagligen att han blir spänd just när man ska sitta upp. I början innan vi lärt känna varandra så kändes det som att han faktiskt var lite rädd och nervös just vid uppsittningstillfället(marktränar honom innan jag sitter upp) men nu känns det mer som att han blåser upp sig och försöker skrämmas. Precis som att han lärt sig genom åren att om han skräms lite så slipper han jobba....
Det är som att kliva upp på ponnyexpressen för efter jag suttit upp så galopperar han iväg om man låter honom, men jag brukar snabbt försöka få in honom på en volt. När han kommit ner går han jättebra - som vilken annan häst som helst.
Skulle dock önska att han kunde sluta dansa runt så fort man ska sätta foten i stigbygeln och stå still tills jag bad honom gå framåt och då som omväxling skritta. Har någon förslag?

Sv: Kör han med mig?

Han kan ju ha ont av ryggskadan även om den är "utläkt", man kan alltid få men av gamla skador.Det är ju så svårt för mej som inte sett hästen att bedöma om han gör det för att han har ont eller att han lärt sig att det funkar för att slippa undan.
Jag hade testat fler alternativa behandlingsmetoder först innan jag vågade rida, tex massör, osv.
Om det skulle vara så att han bara testar dig så rid på inhägnat område & träna uppsittning, att han ska stå still, ta gärna hjälp av ngn som kan hålla i hästen om det behövs.

Tack för svaret, har faktiskt beställt en kiropraktor idag igen och har provat massage ibland. Vi övar ibland på uppsittning, men om någon håller i då får han panik. Hörde efter köpet att förra ägarna bla annat använt stångbett för att försöka komma upp på honom så det känns som att han själv måste acceptera att jag sitter upp.
Det är ju trots allt inte varje gång han rusar iväg eller dansar runt heller.
Jag värmer alltid upp först från marken, sedan på volten. Ibland springer han men inte alltid. Om han springer tar det allt från tre steg till 10 varv för honom att sluta. Rider vi sedan ut känns det att han slappnar av och tycker att det är kul. Om vi ska skritta runt vill han inte det utan han måste få galoppera vid varje tillfälle. Därför verkar det också märkligt om han hade ont - även fast det ligger absolut närmst att misstänka.
Har försökt jaga veterinär(igen) också för nu är det ändå ett halvår sedan sist och kanske har något hänt på den tiden.

Förra vintern red jag väldigt mycket barbacka. Det gick jättebra att sitta upp osv. Men en dag började han helt oväntat att bocka när jag försökte ta mig upp. Jag for ju i backen :/ Så gjorde han sen varje gång jag skulle sitt upp.. Sen visade det sej när vi hade tagit honom till en kiropraktor, att han hade ont i korset. Inte konstigt att han inte ville att jag skulle sitta upp, då hängde jag ju först på ena sidan och dessutom så kunde jag komma åt korset när jag svingade över benet.. Iof så blev han sämre på andra sätt också, spände sej i traven osv.. men jag tycker iaf att du ska kolla upp ryggproblemet, för det verkar vara det som spökar!

hur mycket kostar ett besök hos kiropraktor ungefär?

Om min häst skulle bete sig så där så vet jag att han har ont nånstans. Behöver inte vara ryggen den här gången också , kan vara nån annanstans. Kompensationssmärta av att avlasta den ömma ryggen.
Kiropraktor o veterinär är klokt tycker jag.

Mitt sto rusade förut iväg när man skulle sitta upp när hon skulle sättas igång. Nu efter 2 behandlingar av en duktig kiropraktor så har det blivit en annan häst trots att hon inte är helt bra än. Sitter upp barbacka utan hon rör sig ur fläcken

Vad skönt! Jag har bokat en kiropraktor som kommer imorgon. Visste inte hur mycket jag skulle våga hoppas på det, det är ju mycket pengar också men det känns bra att ni haft så positiva erfarenheter av det.

Håller tummarna att han/hon hittar något som går att fixa. Skriv gärna hur det går.

Själv köpte jag ett T-märkt sto i mellandagarna (de förra ägarna åkte skyttetrafik till bla strömsholm under ett år utan hitta orsaken till symtomen) med lynesfel (står det i kontraktet :d ).

Och kommer att få en frisk häst och hennes speciella lynne är betydligt bättre. Har nu mkt framåtanda men endast pigg och glad och inte stress som förut.

När jag började sätta igång henne förra året så hade hon väldigt mkt bus för sig. Backa, kasta sig, reste, bocka och rusa. Tror du jag var totalt chockad nu efter andra behandlingen så red vi ut och inte ett enda bus :banana: . När vi skrittade iväg gick hon lugnt och avslappnad som en gammal ko men när vi började trava så blev hon till en raket.

Det är nog 3 veckor sedan och hon har fortfarande inte bråkat eller busat (det enda lilla är att hon vill springa fortare hela tiden). :bow: :bow:

Tyvärr är jag i dåligt skick just nu (har fibromyalgi) så har inte klarat av att rida då hon är så pigg att det gör väldigt ont när jag måste hålla in henne så det har inte blivit så mkt ridning nu på ett tag. Dock ridit lite i paddock och med ledare.

Vad skönt! Jag har bokat en kiropraktor som kommer imorgon. Visste inte hur mycket jag skulle våga hoppas på det, det är ju mycket pengar också men det känns bra att ni haft så positiva erfarenheter av det.

Jag har bara positiva erfarenheter av kiro och ET.

Ja då var kiropraktorn över igår. Han var lite spänd i bäckenet och lite spänd i halsen, det han lider av är enligt henne är sadeltvång alltså tvånstankar om uppsittning. Det kommer från något som traumatiserat honom och kan yttra sig
1. när man kommer med sadeln
2. när man ska sänna sadelgjorden
3. När man ska sitta upp, som det är i vårt fall.
Det kan bero på att man sparkat hästen med tårna varje gång man suttit upp, att sadelgjorden inte varit spänd och hela sadeln åkt ner och bränt sidan, att man dundrat ner på ryggen för hårt eller en illasittande sadel.
Hon sa att jag skulle fortsätta värma upp innan ridning samt hitta ett hörn i paddocken så att han inte kan backa eller gå åt sidan samt att jag alltid ska använda pall vid uppsittning. Pga hans ålder kommer han aldrig komma över dessa tvångstankar och då och då kommer han rusa iväg, sa hon.
Det kändes jättebra att anlita henne, att få bekräftat att jag är på rätt spår fast det inte går hundra bra jämt. Samt att få rådet med hörnet - han går ju själv in i hörnet ibland men jag trodde att han skulle känna sig trängd där men enligt henne blir det en trygghet.
Jag är jättenöjd och om någon undrar om en kiropraktor är värd 800 spänn så är svaret: ja.

Om någon annan har erfarenheter av häst med sadeltvång får ni gärna berätta lite.

Måste vara skönt att vara säker på att han inte gör det pga smärta. Tyvärr har jag inget att tipsa om när det gäller sadeltvång.

En fråga. Gör han samma sak om du försöker sitta upp med hjälp av en pall? Använder oftast (just nu alltid då jag rider backacka) pall själv. Det är så skönt när isläningarna är så små för från ikeas stegpall är det bara att lägga benet över ryggen och sätta sig mjukt på mitt sto på ca 133cm (har jag för mig att vi mätte henne till i alla fall).

Vet inte, har inte provat pall tidigare och hon tyckte att jag skulle avvakta att rida ett par dagar efter behandling så idag har vi bara skritat och böjt vid hand. Ska prova pall imorn, perfekt med IKEApall - tänkte inte själv på det och vi har en stående som jag kommer ta från familjen:angel:

Och ja-det är jätteskönt att ha uteslutit smärta. Men jag kommer fortsätta med massage och kiropraktorbehandlingar några gånger per år eftersom stressen ger mycket spänningar. Sist visade massören mig hur jag skulle massera upp bogen så nu var han ju väldigt mjuk där men stel i mitten av halsen. Det märkte inte jag trots stretching, hon förklara det med att han böjer nacke och övrig hals så bra... Så nu har jag lärt mig ett nytt ställe att massera, om tre månader är han säkert spänd mågon annanstans igen...

Pall var verkligen ett bra förslag. Kanske ett renskinn mellan sadel och rygg? Den är mjuk och luftig och kan kanske kännas bättre för ryggen. Finns fina prova-på-renskinn att köpa för ett humant pris.

En tjej i mitt föra stall hade en häst som fick en rygg skada. Vet inte riktigt hur dom gjorde men du kanske skulle mark träna han från hand så han lär känna dig. Kan inte så mycket om sånt här, men det är ett ganska bra tips att markarbeta honom så han lär sig lita på dig.H
Han kanske har ont i ryggen nu med? Tjejen som jag berättade om köpte en bomlös sadel för hon tyckte att den var skönare till hästen.

Enligt kiropraktorn har han inte ont men ska kolla med vetrinären på tordag för säkerhetsskull. Jag har en fårsinnsvojlock och jag marktränar honom varje gång innan ridning. Nu har jag provat två gånger med kiropraktorns råd och det är redan jättestor skillnad så vi är helt klart på rätt spår.

hej hej.
Min isis har också lätt för att vilja rusa iväg när man sitter upp men hon lugnar ner sig betydligt om man "ber om lov först". Vet inte om du provat det,står i boken "Reinirs ridskola". Det hela handlar om att innan man sitter upp ställer man sig strax bakom bogen och tar lite lätt i tyglarna tills hästen ger dig en eftergift,t.ex tuggar och böjer på nacken osv för att visa att den tänker med dig. Vet inte om du provat det men annars är det ett bra tips. Funkar på min i alla fall.
En annan sak man kan testa är att backa hästen var gång den försöker gå iväg. Vissa hästar blir mer upphetsade medans andra lugnar ner sig betydligt eftersom man då demostrerat sitt ledarskap tydligt..
Lycka till!

Tack för alla tips! Det går bättre o bättre!
Nu har vi dumpat pallen men marktränar fortfarande. Har en oerhört kompetent medryttare numera:love: och det är jätteskönt att kunna dela framsteg, träning o motgångar med någon.
Tack för be om lovtipset, jag gör det men inte riktigt på det sättet så det ska jag ge en chans.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 199
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 682
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 217
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar