Kör-ämne

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Blicken
  • Startdatum Startdatum
B

Blicken

någon som har förslag på en hinst vars avkomma ska passa för körning. Sto= Havlblod e: Bamtung. Tycker om hennes temperament. Vill ha ett bra temrament ingen som stessar upp sig av att komma till nya ställen eller platser med mycket folk, hästar i rörelse.
Ska helst vara naturlig betäckning.

/

Tomas Eriksson har väl ett par avkommor efter Falleur 762 i sitt spann så det är väl ett hett tips. :banana:

Falleur är död, tror inte att det finns fryst efter honom. Annars hade väl han varit ett utmärkt alternativ!

Själv har jag sett ett par bra körhästar efter Bernstein, men hans avkommor kan ibland bli lite tittiga.
Kul att du ska avla för körning, det är ju inte så vanligt.

Fel av mig! :o :crazy: 2003 stod han på naturlig betäckning, men det stod att han även fanns på FAI. Så förmodligen finns det väl kvar fryst då.

fanns inte pascal el vivaldi som hade lämnat bra kör avkommer om jag inte mins helt fel :confused:

Vivaldi experterades till USA 1999, och så vitt jag vet finns det inget fryst kvar efter honom, men Pascal lever fortfarande!

Fortfarande nyfiken på vad ditt sto har mer i stammen... :cool:

De hingstar som har avkommor som tävlar med framgång idag är väl mestadels inte tillgängliga idag. Sedan tycker jag att du skall tänka lite längre än enbart till körning - det är ju inte fel om du får en avkomma som fungerar väl i andra grenar? Om den nu av nån anledning inte skulle fungera som körhäst?

Några hingstar som jag skulle tro borde lämna ett lämpligt temperament för körning är väl t ex Rubinrot (unga avkommor men han har själv imponerat stort vad det gäller temperament på mig - rör sig ju dessutom otroligt bra), Sack (har god ridbarhet vad jag förstått och nedärver det) och Chess (i mitt tycke en mycket underskattad hingst - verkar nedärva gott temperament och både gång och hoppförmåga).

Mvh Cissi

Om jag säger att hon är u:Arcona och själv heter hon Blickfang, så vet du nog mer, om du är den jag tror!!!
(Skickar PM till dig.)
Om blivande avkomman ska "funka" till något mer så ska det nog vara dressyr.

/Lina

Hej Blicken!

En hingst som jag tror skulle passa bra är Dardel 847.
Han är en trevlig hingst med mycket bra temprament och hög ridbarhet.
Han har avkommor som går körning ex. Danilo 2 plats årgångschapionat 4-5 år.
Dardel har gått Prix S:t George och intermediaire I med placeringar.
Med 50% fullblod i sin stam, lättar han upp det ofta lite tyngre Svenska Halvblodet.
Jag har två mycket trevliga avkommor efter honom.

Mvh Pia

Jo, det var just henne jag tänkte på... Så det var Arcona som var mamma? Nära släkt med min gamla häst :D

Ja, Stanford t ex kan vi ju utesluta direkt då, om nån skulle föreslå honom... Hon är ju rätt linjeavlad på Hartung redan...

Har svarat på ditt pm! :)

Mvh Cissi

Sv: Kör-ämne

Snälla om du har kvar ditt sto kan du väl höra av dig och berätta om henne. Har själv ett sto efter Bamtung, en kopia av honom men betydligt mkt mindre. Hon har oxå ett otroligt psyke.

Om du kollar på datumet ser du att Stanford fortfarande levde när cissiny skrev inlägget :)

Det har du rätt i :) Sen hade jag fel vad det gällde Hartung, just den här hästen är inte linjeavlad på honom. Tänkte fel...

Mvh Cissi

Hej !
Jag måste också få blanda mig i lite.. ;) Jag hade tidigare ett sto efter Bamtung-Pontus-Lansiär. Hon hade ett fantastiskt psyke, mycket snäll och pålitlig i alla läge. Hon var dessutom en utomordentlig körhäst. Tyvärr lever hon inte längre men vi hann få ett föl efter henne. Han är född 02 och är efter Dardel 847 och han är mycket trevlig. Lättare i typen än vad mamman var och mycket lätt att hantera. Vi håller på med inkörningen nu. Han har ganska hyfsad gång vilket gläder mig då jag tänkt rida dressyr med honom.
Hoppas du hittar en passande hingst till ditt sto.
Berätta gärna mer om henne, hör så sällan om någon som har häst efter Bamtung och är nyfiken.

Vi har ett halvblod som är inkörd förresten. Han är e. Chapman och var helt okomplicerad att köra in och är suverän att köra nu.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 882
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar