Köpte en häst som är lägre än vad som utgavs???????????????

J

Josefina

Köpte en häst för ett tag sen som nu visar sig vara 4 cm kortare än vad som den är såld som. Är det så att en häst blir "billigare" eller sjunker i värde ju lägre dom är? Tex mellan 158 och 162 cm...:confused:

Sv: Köpte en häst som är lägre än vad som utgavs???????????????

det heter lägre ;)

och ja visst är det så, det är ju därför man ska kontrollera det! personligen tycker jag inte det spelar så stor roll, man har ju arit där och sett hästen, tyckte man inte den var för liten då så ska man väl inte stirra sig blind på siffror?

Njaa.. om du provat hästen och är nöjd med vad den presterar, då är det kanske inte så mkt värde som skulle skilja för de cm du pratar om.

En häst som är jättestor kan kännas liten och smidig och en liten kan vara som att styra ett helt fartyg. Hade förstått om det var en häst man köpt utan att ha sett den och att det var viktigt med mankhöjd men 4 cm på stor häst? njaa..

det heter lägre ;)

och ja visst är det så, det är ju därför man ska kontrollera det! personligen tycker jag inte det spelar så stor roll, man har ju arit där och sett hästen, tyckte man inte den var för liten då så ska man väl inte stirra sig blind på siffror?

Jag menar lägre he he..:smirk:

Det är ju klart man gillar hästen, men är det inte att luras att säga och skriva i annonsen att den är högre än vad den är?

Njaa.. om du provat hästen och är nöjd med vad den presterar, då är det kanske inte så mkt värde som skulle skilja för de cm du pratar om.

En häst som är jättestor kan kännas liten och smidig och en liten kan vara som att styra ett helt fartyg. Hade förstått om det var en häst man köpt utan att ha sett den och att det var viktigt med mankhöjd men 4 cm på stor häst? njaa..

Alltså jag tänkte mer på värdet generellt?

Ibland kan de ja vara registrerade med en högre höjd än vad de verkligen har. Kan ju bero på omständigheterna och noggrannheten vid mätning. En häst som behöver skos och spänner sig är högre än en nyskodd avslappnad häst.
Hur vet du att din mätning stämmer bättre äön den som gjorts tidigare? (nyfiken bara..)

Ibland kan de ja vara registrerade med en högre höjd än vad de verkligen har. Kan ju bero på omständigheterna och noggrannheten vid mätning. En häst som behöver skos och spänner sig är högre än en nyskodd avslappnad häst.
Hur vet du att din mätning stämmer bättre äön den som gjorts tidigare? (nyfiken bara..)

Mätte med en mätsticka (en sån där i järn eller vad det är) 2 gånger. Men svaret jag ville ha var om värdet på hästar sjunker ju lägre dom är?

personligen så backar jag på alla hästar mindre än 160 cm, de får gärna vara 170 också, så för mig är värdet högre på en större häst.
men jag har ingen aning om ifall det verkligen är så eller inte.

Om det hade gällt en ponny hade det i alla fall spelat stor roll.
Som man kan få mer pengar för en B ponny än vad man kan få för en A ponny. Och är då hästen utgett att vara en B men i själva verket är en A då kan det ju skapa problem för 'värde' och för ev. tävlingar.

Malin

det är ju inte säkert att säljaren försökt luras, som ngn nämde så kan det skilja en hel del mellan olika mättillfällen o på olika mätstickor om man ju inte har en riktig proffs sticka.
Sen tycker inte jag är 4 cm är så mkt att bråka om, den är ju fortfarande liten. Värdet ligger mer i vad hästen har gjort o har för kapacitet. Sen är det klart att lite större hästar har en större marknad eftersom fler kan rida dem.

En bra ryttare kan på väldigt kort tid rida en häst högre än vad den är medan en dålig ryttare på lika kort tid kan rida en häst lägre än den är.
Mao, är du säker på att den vid köptilfället var lika låg som den är nu?

En bra ryttare kan på väldigt kort tid rida en häst högre än vad den är medan en dålig ryttare på lika kort tid kan rida en häst lägre än den är.

Ja, då måste jag vara en mycket dålig ryttare då???:eek::eek::eek:

Jag menar lägre he he..:smirk:

Det är ju klart man gillar hästen, men är det inte att luras att säga och skriva i annonsen att den är högre än vad den är?

Ja en häst som är *liten* brukar vara billigare .

Anser du dig lurad så du vill ha hästen prisreducerad eller vad spelar det för roll ?

Antar att du köpte en häst som passar dig storleksmässig ;)

Mia

Vad menar du?

Folk luras.
Hästar som är runt 156- 157 cm saluförs ofta som 160 cm hästar.

Generellt ju mindre destu billigare.

Folk luras.
Hästar som är runt 156- 157 cm saluförs ofta som 160 cm hästar.

Generellt ju mindre destu billigare.

Det är väl det jag tror oxå att så är fallet.
Grejen är den att dom som sålt hästen har undanhållit andra saker också... det här var bara en grej.

Men hästen är köpt för att jag gillade den inte för storleken... men lite lurad känner man sig ju...

Sv: Köpte en häst som är lägre än vad som utgavs?

nja, där är det väl bara ett plus i kanten.. säg att du köper dig en liten kanonhoppande D-ponny.. och vid en mätning inser att det är en C-ponny.. har du då gjort dig ett dåligt köp? nej du kan ju tävla en klass högre bland c-ponniesarna då..

allmänt:
med stora hästar spelar det ingen roll, man köper ju inte hästen för mankhöjden utan för att hästen passar för det ändamål man har tänkt sig och är nöjd med det.. dolda fel är ju en sak men mankhöjden räknas knappast varken som dolt fel eller något som ligger till grund för prisreducering..

Sv: Köpte en häst som är lägre än vad som utgavs?

nja, där är det väl bara ett plus i kanten.. säg att du köper dig en liten kanonhoppande D-ponny.. och vid en mätning inser att det är en C-ponny.. har du då gjort dig ett dåligt köp? nej du kan ju tävla en klass högre bland c-ponniesarna då..

Men man får inte tävla lika länge och klasserna är inte lika höga.
Eller jag vet inte exakt hur det är i sverige men i norge är det så i alla fall

Men om jag skulle sälja min häst så hade jag skrivit ca 168 i mankhöjd och det kan vara plus eller minus någon cm för han är inte ordentligt mätt. Jag tycker att det är upp till köparen att kontrollera det om man nu tycker att det är viktigt. Blir givetvis helt annorlunda om det handlar om en ponny.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 105
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 049
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 540
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 492
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt
  • Muddypaws 24/25
  • Hemlösa hundar ökar