Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mätte med en mätsticka (en sån där i järn eller vad det är) 2 gånger. Men svaret jag ville ha var om värdet på hästar sjunker ju lägre dom är?
Inte nödvändigtvis, jag har 140 cm avelssto till ett värde av ca 100000 kr. En vallack, 142 cm värde ca 55000 kr. Nej höjden har inget med värdet att göra.
En bra ryttare kan på väldigt kort tid rida en häst högre än vad den är medan en dålig ryttare på lika kort tid kan rida en häst lägre än den är.
Mao, är du säker på att den vid köptilfället var lika låg som den är nu?
i sverige är klasserna 1 dm lägre för c-ponny än d-ponny.. dvs LC för D-ponny är exakt lika högt som LB för C-ponny.. därav, om ponnyn mäts ner så kan den gå en klass högre än va den gjorde innan..Men man får inte tävla lika länge och klasserna är inte lika höga.
Eller jag vet inte exakt hur det är i sverige men i norge är det så i alla fall
det beror ju helt på hur gammal ryttaren är..Har något svagt minne av att en C ponny får man väll bra tävla till 16 år eller har jag fel ??
Och i ett sådant fallså har det stor betydelse , dock gäller ju inte detta i TS fall .
Mia
Hur kan du känna dig lurad?? Det är ju knappast någonting som inte går att upptäcka med blotta ögat.men lite lurad känner man sig ju...
RÄTT foder och träning kan visst ge muskler. Det i sin tur ger en välmusklad häst med "mera på översidan" vilket kommer att påverka mankhöjden. Bogarna sitter inte ihop med skelettet, heller, och påverkas otroligt mycket genom ridning och rätt förutsättningar i t ex foder och utevistelse.men hur funkar de då? hästen kan ju inte växa i mankhöjd för att den rids bra?
Om dom SER ut och BLIR högre utseendemässigt, tror du inte det går att mäta då?däremot kan dom ju se ut o bli högre utseendemässigt om dom rids bra men dom kan väl inte växa eller sjunka i mankhöjd?
En häst i vila kan mycket väl bli lägre, just för att ovanstående förutsättningar inte uppfylls.
RÄTT foder och träning kan visst ge muskler. Det i sin tur ger en välmusklad häst med "mera på översidan" vilket kommer att påverka mankhöjden. Bogarna sitter inte ihop med skelettet, heller, och påverkas otroligt mycket genom ridning och rätt förutsättningar i t ex foder och utevistelse.
En häst i vila kan mycket väl bli lägre, just för att ovanstående förutsättningar inte uppfylls.
Om dom SER ut och BLIR högre utseendemässigt, tror du inte det går att mäta då?
Ja en häst som är *liten* brukar vara billigare .
Anser du dig lurad så du vill ha hästen prisreducerad eller vad spelar det för roll ?
Antar att du köpte en häst som passar dig storleksmässig
Mia
Det är väl det jag tror oxå att så är fallet.
Grejen är den att dom som sålt hästen har undanhållit andra saker också... det här var bara en grej.
Men hästen är köpt för att jag gillade den inte för storleken... men lite lurad känner man sig ju...
Dock diskuterar du nu ponny och Ts stor häst ?
Och visst är en liten häst mindre atraktiv och svårare att sälja mot en häst som ligger mot 165 om dessa har samma kvaliteer ?
Det finns fler köpare till 165 hästen för denne passar fler människor än 156 cm hästen .
Mia
Fast man får ju tänka sig att hästarna man jämför ska vara likvärdiga i utbildning, ändamål, ålder osv... Då faller ditt argument lite, för jag antar att det inte är en avelsvalack du har?
Jag tror absolut att det är enklare att få ett bra pris på en häst på 162 än 158 cm om man förutsätter att de har samma egenskaper.
*kl*
Har inget med priset att göra kanske men jag har fått för mig att det är svårare att sälja tex en 153 cm häst än en 157-158 cm häst. Små stora hästar finns det knappt någon marknad för vad jag förstått. Men jag kan ha fel.
Där är det svårare helt klart. Runt 158cm och uppåt brukar det inte vara några problem, men som sagt under 155cm så är det svårare.