Köpte en häst som är lägre än vad som utgavs???????????????

Sv: Köpte en häst som är lägre än vad som utgavs???????????????

Har något svagt minne av att en C ponny får man väll bra tävla till 16 år eller har jag fel ??
Och i ett sådant fallså har det stor betydelse , dock gäller ju inte detta i TS fall .

Mia :)

Mätte med en mätsticka (en sån där i järn eller vad det är) 2 gånger. Men svaret jag ville ha var om värdet på hästar sjunker ju lägre dom är?

Inte nödvändigtvis, jag har 140 cm avelssto till ett värde av ca 100000 kr. En vallack, 142 cm värde ca 55000 kr. Nej höjden har inget med värdet att göra.

Inte nödvändigtvis, jag har 140 cm avelssto till ett värde av ca 100000 kr. En vallack, 142 cm värde ca 55000 kr. Nej höjden har inget med värdet att göra.

Dock diskuterar du nu ponny och Ts stor häst ?

Och visst är en liten häst mindre atraktiv och svårare att sälja mot en häst som ligger mot 165 om dessa har samma kvaliteer ?

Det finns fler köpare till 165 hästen för denne passar fler människor än 156 cm hästen .

Mia

En bra ryttare kan på väldigt kort tid rida en häst högre än vad den är medan en dålig ryttare på lika kort tid kan rida en häst lägre än den är.
Mao, är du säker på att den vid köptilfället var lika låg som den är nu?

men hur funkar de då? hästen kan ju inte växa i mankhöjd för att den rids bra?

däremot kan dom ju se ut o bli högre utseendemässigt om dom rids bra men dom kan väl inte växa eller sjunka i mankhöjd?

Fast man får ju tänka sig att hästarna man jämför ska vara likvärdiga i utbildning, ändamål, ålder osv... Då faller ditt argument lite, för jag antar att det inte är en avelsvalack du har? ;)

Jag tror absolut att det är enklare att få ett bra pris på en häst på 162 än 158 cm om man förutsätter att de har samma egenskaper.

Sv: Köpte en häst som är lägre än vad som utgavs?

Men man får inte tävla lika länge och klasserna är inte lika höga.
Eller jag vet inte exakt hur det är i sverige men i norge är det så i alla fall
i sverige är klasserna 1 dm lägre för c-ponny än d-ponny.. dvs LC för D-ponny är exakt lika högt som LB för C-ponny.. därav, om ponnyn mäts ner så kan den gå en klass högre än va den gjorde innan..
sedan beror ju den tekniska biten på banbyggaren.. i söndags var det lokal div 3 med en megasvår bana och i en reg bana var rätt så enkel i senaste cupen..

Har något svagt minne av att en C ponny får man väll bra tävla till 16 år eller har jag fel ??
Och i ett sådant fallså har det stor betydelse , dock gäller ju inte detta i TS fall .

Mia :)
det beror ju helt på hur gammal ryttaren är..

och en d-ponny tävlad LC eller en c-ponny tävlad LB.. c-ponnyn är nog dyrare iom att den är högre utbildad och samtidigt är det svårt att hitta riktigt bra utbildade och justa mindre ponnies.. så om ryttaren nu skulle vara 15 och bara kan tävla ett år så får de säkert ut mer för ponnyn när den säljs..

men lite lurad känner man sig ju...
Hur kan du känna dig lurad?? Det är ju knappast någonting som inte går att upptäcka med blotta ögat.

Som köpare har man undersökningsplikt och du skulle lätt kunnat uppskatta hästens höjd genom att jämföra med dig själv eller mätit den med en mätsticka. Jag hade inte känt mig lurad om hästen var 4 cm lägre än vad säljaren påstod, då hade jag känt mig dum och klantig eftersom jag inte hade mätt hästen.

Undersökningsplikt!

men hur funkar de då? hästen kan ju inte växa i mankhöjd för att den rids bra?
RÄTT foder och träning kan visst ge muskler. Det i sin tur ger en välmusklad häst med "mera på översidan" vilket kommer att påverka mankhöjden. Bogarna sitter inte ihop med skelettet, heller, och påverkas otroligt mycket genom ridning och rätt förutsättningar i t ex foder och utevistelse.
En häst i vila kan mycket väl bli lägre, just för att ovanstående förutsättningar inte uppfylls.

däremot kan dom ju se ut o bli högre utseendemässigt om dom rids bra men dom kan väl inte växa eller sjunka i mankhöjd?
:confused: Om dom SER ut och BLIR högre utseendemässigt, tror du inte det går att mäta då?

En häst i vila kan mycket väl bli lägre, just för att ovanstående förutsättningar inte uppfylls.

Nu var det inte alls från början tal om vila utan att en duktig ryttare fick hästen att växa och att en dålig fick hästen att minska i sitt mått.

Ber om ursäkt - men mitt svar är till Uddatyps fråga, och anspelningen du kopierat hänrör sig till min tidigare kommentar.

OM hästen i första inlägget krymt eller någon gång varit så hög är omöjligt att kommentera, därför är heller inte mitt svar riktat dit.

RÄTT foder och träning kan visst ge muskler. Det i sin tur ger en välmusklad häst med "mera på översidan" vilket kommer att påverka mankhöjden. Bogarna sitter inte ihop med skelettet, heller, och påverkas otroligt mycket genom ridning och rätt förutsättningar i t ex foder och utevistelse.

:confused: Om dom SER ut och BLIR högre utseendemässigt, tror du inte det går att mäta då?

Ja, precis så är det!! Har jag lärt mig den hårda vägen :D Hade inte en aning om att det kunde vara så! Köpte för 5 år sen en då 8-årig kallblodsvalack för ändamålet fritidsridning. Hästen var vid köpet avställd och ingen utvecklad överlinje. Han var något stor, men kändes jätteliten att rida så jag tyckte storleken var perfekt! Nu fem år senare står det en 13-årig jättestor valack i boxen! Skillnaden blev avsevärd och likaså känslan från sadeln. Ingen liten häst längre *pust*.

En ponny köptes in för en par månader sen. Var enligt uppgift 143 cm, säljaren upplyste om att ponnyn var omusklad och något mager och därför antagligen kommer att bli något större när den blivt uppfodrad och riden en tid.

Ja en häst som är *liten* brukar vara billigare .

Anser du dig lurad så du vill ha hästen prisreducerad eller vad spelar det för roll ?

Antar att du köpte en häst som passar dig storleksmässig ;)

Mia

Nej nej nej detta stämmer INTE när det gäller hästar runt 160cm!!!

När man pratar om mindre hästar som är billigare så är det hästar runt 150-155cm!!

Många av världens bästa hopphästar har inte varit högre än runt 160cm och dessa har ju def inte varit billigare!

Se bara på Roffe som nu rider en häst som är runt 156cm!! Ninja är inte speciellt stor heller liksom Mynta etc

Det är väl det jag tror oxå att så är fallet.
Grejen är den att dom som sålt hästen har undanhållit andra saker också... det här var bara en grej.

Men hästen är köpt för att jag gillade den inte för storleken... men lite lurad känner man sig ju...

En fråga bara??

Hur kan du känna dig lurad av hästens höjd när du uppenbarligen provridit hästen och således borde ha sett att den inte var den höjden de sa att den var???

Det är ju ganska lätt att mäta hästen :crazy:

*kl*

Har inget med priset att göra kanske men jag har fått för mig att det är svårare att sälja tex en 153 cm häst än en 157-158 cm häst. Små stora hästar finns det knappt någon marknad för vad jag förstått. Men jag kan ha fel.

Dock diskuterar du nu ponny och Ts stor häst ?

Och visst är en liten häst mindre atraktiv och svårare att sälja mot en häst som ligger mot 165 om dessa har samma kvaliteer ?

Det finns fler köpare till 165 hästen för denne passar fler människor än 156 cm hästen .

Mia

Fast detta stämmer inte heller så bra idag! Marknaden för mindre hästar har ökat enormt.

165cm är inte så litet utan det är i många fall för stort. Hästar runt 160cm är oftast den "bättre" storleken för många.

Värdet är precis detsamma på två hästar som är likvärdiga oavsett höjd. Dock så ligger de runt 155cm kan det vara svårare. Men runt 160cm så minskar de inte i pris.

Fast man får ju tänka sig att hästarna man jämför ska vara likvärdiga i utbildning, ändamål, ålder osv... Då faller ditt argument lite, för jag antar att det inte är en avelsvalack du har? ;)

Jag tror absolut att det är enklare att få ett bra pris på en häst på 162 än 158 cm om man förutsätter att de har samma egenskaper.

162-158cm skiljer det inte i pris. Du måste nog jämföra runt 155cm istället!

*kl*

Har inget med priset att göra kanske men jag har fått för mig att det är svårare att sälja tex en 153 cm häst än en 157-158 cm häst. Små stora hästar finns det knappt någon marknad för vad jag förstått. Men jag kan ha fel.

Där är det svårare helt klart. Runt 158cm och uppåt brukar det inte vara några problem, men som sagt under 155cm så är det svårare.

Där är det svårare helt klart. Runt 158cm och uppåt brukar det inte vara några problem, men som sagt under 155cm så är det svårare.

Jo jag har förstått det. Tycker själv att det är konstigt eftersom jag tycker 160 är i störtsa laget.

Du menar att man skall använda höjden som ett argument för att pruta ?

Ahh, nu läste jag att du redan har köt hästen. Nej, i det läget kan du inte göra ett smack. Du hade kunnat mäta den på plats och upptäckt skillnaden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 105
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 049
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 540
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 492
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt
  • Muddypaws 24/25
  • Hemlösa hundar ökar