Köpte en häst som är lägre än vad som utgavs???????????????

Sv: Köpte en häst som är lägre än vad som utgavs???????????????

fast 4 cm är en marginell skillnad, tror inte det spelar ngn roll. Visst kan kan kundkretsen vara mindre men att häst på 158cm är sämre än en häst på 162cm tror jag inte på.

Måste fråga bara... Tittade du inte på hästen först....
Och egentligen är ju inte skillnaden så stor... som sagt det är ju ridbarheten som bestämmer storleken mer än mankhöjden hos hästen.. Det hade varit en helt annan sak om det var en ponny.... Då kan du ju ha köpt en B ponny och inte få lov att tävla på den för att du fyllt 14... Men jag menar vi har rätt många elit hästar som pendlar på 158-160 utan att ha vare sig några problem på hoppbana eller dressyrbana.. Det viktigaste är RIDBARHET
:confused:

Allt kan man inte riktigt lita på jämt, ibland kan de säja fel, de kanske bara säjer att de tror hästen är så hög eller så har de mätt hästen själv men är har hästen dock ett riktigt mätintyg så ska den aldrig bli mindre ifall den inte skulle bli svakryggig, tappa muskel eller få ont i ryggen så den sjunker ihop ryggen, dock kan den blui nån cm högre. För att veta exakt hur hög hästen är så ska man egentligen ha ett färskt nytt mätintyg.....

Måste fråga bara... Tittade du inte på hästen först....
Och egentligen är ju inte skillnaden så stor... som sagt det är ju ridbarheten som bestämmer storleken mer än mankhöjden hos hästen.. Det hade varit en helt annan sak om det var en ponny.... Då kan du ju ha köpt en B ponny och inte få lov att tävla på den för att du fyllt 14... Men jag menar vi har rätt många elit hästar som pendlar på 158-160 utan att ha vare sig några problem på hoppbana eller dressyrbana.. Det viktigaste är RIDBARHET
:confused:

Jo det är väl självklart att jag tittade på hästen... men det var inte frågan. Ridbarheten var mycket god, fick känslan av att den var mindre än vad som utgavs men tänkte inte så mycket på det. Letade häst som var över 165 egentligen... Men fastnade ändå för denna så det är inget att säga om. Det var inte RIDBARHETEN jag frågade om.... jag frågade om priset/värdet! När man lyssnar runt och frågar så är det lättare att sälja en häst med samma bakgrund som är runt 165-167 än 158-160 eller?

Jo det är väl självklart att jag tittade på hästen... men det var inte frågan. Ridbarheten var mycket god, fick känslan av att den var mindre än vad som utgavs men tänkte inte så mycket på det. Letade häst som var över 165 egentligen... Men fastnade ändå för denna så det är inget att säga om. Det var inte RIDBARHETEN jag frågade om.... jag frågade om priset/värdet! När man lyssnar runt och frågar så är det lättare att sälja en häst med samma bakgrund som är runt 165-167 än 158-160 eller?

Priset /Värdet på hästen är satt av dig som köpare oavsett vad säljaren sa om hästens höjd !

Sen är en högre häst attraktivare på marknaden eftersom det finns fler köpare .

Mia

Ja herregud, detta med mankhöjd. Köpte ett fint halvblod osedd söderifrån som enligt säljaren skulle vara 170, och hon SÅG väldigt stor ut på film. Verkade dock liten ut när hon anlände, och mycket riktigt: 163 cm. Men det gjorde inte så mycket, 163 cm är ganska bra höjd ändå :).

Nästa häst köpte vi också osedd (man gör ofta så här uppe i norr). Den skulle enligt säljaren vara 160 cm, någon mindre häst ville maken inte ha. Mätningen visade 155 cm :angel:. Viktbärande tack och lov!

Nästa häst vi köpte skulle enligt uppgift vara 155 cm, men mätningen visade 149 cm :o. Henne köpte vi inte osedd, och hon SÅG faktiskt större ut. Hur som helst, där blev jag nästan lite glad, för en häst på 149 cm kan man säkert mäta ned till ponny, och få mycket mera betalt om man någon gång skulle sälja :p

när mätman mätte min häst startade vi på 155 cm... och slutade 20 min senare på 150cm..

Så om ägaren bara mätt lite fort för att få ett hum om hur hög hästen är så behöver det inte vara ljug....

höjden på hästen har ju inte med värdet på hästen att göra :confused:
om det inte är ponny mått på de.. men då är de ju hårdare.. med på hästar är det inte höjden som bestämmer priset.. det är ju stam och utbildning som bestämmer de.

höjden på hästen har ju inte med värdet på hästen att göra :confused:
om det inte är ponny mått på de.. men då är de ju hårdare.. med på hästar är det inte höjden som bestämmer priset.. det är ju stam och utbildning som bestämmer de.

Det är ju självklart att det ha betydelse med stam och så men om det är samma förutsättningar har inte höjden någon som helst betydelse menar du?

när mätman mätte min häst startade vi på 155 cm... och slutade 20 min senare på 150cm..
..

Hur menar du att mankhöjden kan ändras med 5 cm på tjugo minuter? Eller kapade ni hovarna och klippte ned pälsen :D

Det gäller att få hästen att slappna av. När hästen blir avslappnad sjunker manken i förhållande till bogbladen eftersom upphängningen bara består av muskler.
5 cm låter mkt men inte helt otroligt.
PL

Aha, då kanske våra hästar är ÄNNU lägre då än säljarna angav. Kanske skulle starta ponnyridskola :D

Min var också lägre än vad de angav, 4 cm lägre, men eftersom hon blev D-ponny då så tror jag att hon är mer värd som maxad D-ponny än som liten häst, så för mej blev det nog bättre.

Jag skulle säga att så länge det inte är en häst med VÄLDIGT mycket kapacitet så skiljer det faktiskt rätt mycket på en häst på 158 och 162.
För det första har de mindre hästarna en mindre kundgrupp, och sedan är det svårare för en mindre häst att hävda sig bland de större då man kommer upp i klasserna (MSV/Svår dress & hopp)

Här har vi antagligen det korrekta svaret. Kärnan i det hela är att enligt statistiken så är det hästar med lite högre mankhöjder som tävlar på elitnivå med framgång. Hästar med något lägre mankhöjder, låt oss säga under 163 cm har oftst bara framgångar upp till LA eller medelsvår klass. Gäller både dressyr och hoppning. Sedan finns det ju alltid undantag som t ex Mynta. Hindren i hoppning blir högre i höga klasser och då är det naturligt att en högre häst lättare kan ta sig felfritt över dessa hinder. Jämför med ponnyerna där t ex b-ponnyer hoppar lägre än t ex c-ponnyer.

I dressyr vill man ha mkt luft under magen=långa ben och hög mankhöjd. Däremot är jag lite förvånad att så många korta kvinnliga ryttare vill ha de där stora hästarna på över 170 cm. Det blir svårare att rida ihop hästen, få kontroll och få ut någonting riktigt bra än på en lite lägre häst. En STOR häst kräver sin ryttare annars är det ingen idé liksom. Själv är jag 165 cm och rider mkt hellre framgångsrikt i Medelsvår på en häst under 165 cm än jag har en häst på 170 cm som jag knappt klarar av att lotsa runt LA eller 120 cm hoppning på. De något mindre halvbloden måste marknadsföras bättre till korta ryttare. Sedan tycker jag i och för sig inte att det gör någonting om man är lite större heller på en häst som är ca 160 cm hög. Det brukar funka alldeles utmärkt.

Men helt klart betinger högre hästar högre pris och tvärtom. Det verkar som att det är någon sorts status i att äga ett tyskt halvblod på 175 cm...:confused: Folk tänker inte heller på att dom höga hästarna äter mer=dyrare och tyvärr ofta har sämre hållbarhet.

Angående TS häst tycker jag att 4 cm skillnad var i mesta laget för att vara rimligt. Det är ju inte TS som satt priset som någon påstod men däremot har TS accepterat priset gm att dels inte mäta hästen och dels betala priset.

Hon som hade hästen när jag hämtade han sa att Manne var 170, han är knappa 160 cm ;)

Det är ju självklart att det ha betydelse med stam och så men om det är samma förutsättningar har inte höjden någon som helst betydelse menar du?

inte när det handlar om 4 cm. om.. lyssna nu om det inte är ponny.. och hästar kan vara olika höga vid olika tillfällen.. ha följt med vet och vet att om man mäter efter ridning kan de skilja 2-3 cm.. och skor.... hur länge sen den va verkad.. och en häst som är lite uppspelt han vara lite högre ca 2-3cm.. så jag skulle inte haka upp mig på priset.. sen om man vill ha stor häst kan jag förstå att man kan bli besviken.. men de borde man veta vid provridning.

*knapplån*

Om jag skulle sälja min häst skulle jag skriva den höjden jag fått fram när jag mätt hästen, om ägaren anser att den exakta mankhöjden är viktigare än känslan så får de väl mäta men jag vet inte om jag vart intresserad av att sälja till någon som har centimeter-mani... Blir man bättre ryttare för att man har en högre häst?

Dessutom anser jag att Djurjouren har rätt - hur hästen rids påverkar den definitivt utseendemässigt, förmodligen också cm-mässigt, har dock inte kontrollmätt men jag har sett tydliga resultat på vårat sto nu när hon börjar jöbba rätt, hon ser inte ens överbyggd ut längre!

Vidare fundering, jag köpte min häst som 5,5 år gammal. Han var då 151 cm i mankhöjd. Helt perfekt ansåg jag som är 151 cm lång. Dock växte han som ogräs ända till åtta års ålder och stannade på 163 cm. Ska jag känna mig lurad som ville ha och köpte en liten häst? Och ja, jag är tvärsäker på att han inte var yngre när jag köpte honom.

på tal om ingenting var jag och provred en häst. Det stog i annonsen att hon var 165 cm, när jag kom dit var hon inte större än max 158 cm och jag är lixom 183 själv. Som tur var var det inte långt. Provred lite men kom ganska snabbt fram till att jag var för lång:P

Är det så att du känner dig lurad av säljaren så tycker jag att du skall kontakta denne, även om det är en sak du borde märkt och sagt nåt om redan då du var och tittade. Vet inte om det är skäl nog att låta köpet gå tillbaka...

Personligen kan jag tycka att skillnaden mellan 158-162 inte är nåt att orda om för som tidigare talare sagt kan höjden variera mellan mättillfällen och inte helt omöjligt att hästen vid säljarens mättillfälle var 162.

Lägger mig inte i diskussionen om värdet då jag inte är insatt, ville bara lägga in en åsikt.:angel:

Mätte igår min ena häst som är 161cm (jag har kontrollmätt honom tidigare). Efter ridning igår var han endast 158 cm dvs 3cm lägre än vanligt. Där fladdrade tusenlapparna iväg :D

För övrigt måste jag säga att jag tycker mig ha en känsla av att intresset för lite mindre hästar har ökat (detta gäller ca 160cm hästar, tror fortfarande att 155cm hästar är svårsålda). Har haft ett par hästar i 160cm storleken till salu och fått oerhörd respons från folk som sagt att dom letade inte för stor häst. Hade även en 160cm och en 166cm till salu samtidigt och det var flera som sa att dom tyckte 166 var för stor....

Naturligtvis är det annorlunda för dom som letar elithästar där är det mkt svårsålt med småhästar. Men det är ju faktiskt så att dom flesta köpare har inte tänkt rida svår klass.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 105
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 049
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 540
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 492
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sånger som du hatar
  • Gift vid första ögonkastet 2024
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur