Köpte en häst som är lägre än vad som utgavs???????????????

Sv: Köpte en häst som är lägre än vad som utgavs???????????????

På vilket sätt kan den höjdskillnade du beskriver vara ngt som gör att hästen är mindre värt ekonomiskt?

*kl*

jag tycker du får skylla dig själv. Du som köpare kan gått och väl mäta hästen vid en besiktning för köp. Inte speciellt ovanligt. Och ett par centimeter spelar ingen roll på priset. Det är ju fortfarande samma häst med eller utan de där centimetrarna. Och du har väl antagligen provat hästen och tyckt att den var värd priset när du köpte den, även om du var ovetande om den mindre storleken.

men hur funkar de då? hästen kan ju inte växa i mankhöjd för att den rids bra?

däremot kan dom ju se ut o bli högre utseendemässigt om dom rids bra men dom kan väl inte växa eller sjunka i mankhöjd?

Manken är inte statisk på en häst utan höjden på den kan variera så mycket som 4 - 5 cm beroende på hur välmusklad hästen är.
Jag har själv en valack som innan han blev skadad och var i full tävligskondition var inmätt till 162 cm. Den mätningen gjordes på skoj vid ett mätttillfäll för mätintyg för ponny. Så det var ett riktigt proffs som gjorde det. När han var som sämst blev han mätt och väg på djursjukhus innan han skulle sövas och då var han 158 cm. Idag på väg tillbaka till ett aktivt liv är mätt till 160 cm.

162-158cm skiljer det inte i pris. Du måste nog jämföra runt 155cm istället!

Jasså jag var med och tittade på unghästar för ett tag sen och två tvååriga ston SWH av likvärdig stam med samma utbildningsstatus (ingen) varav en 158 och den andra 163 skillde det 40000:- pga höjden!!
Det erkände uppfödaren själv och jag har upplevt motsvarande på fler ställen...
(jag pratar främst om gångartshästar)

Det går en magiskt gräns 160 cm. Är hästen under den höjen är den svårare att sälja.

Ja det verkar så:D Själv gjorde jag ett riktigt klipp för ett par år sen med ett av stona. Jag chansade på att en liten tvååring skulle växa till sej och prutade REJÄLT Både prutningen och tillväxten gick hem så jag hade tur!!

Jasså jag var med och tittade på unghästar för ett tag sen och två tvååriga ston SWH av likvärdig stam med samma utbildningsstatus (ingen) varav en 158 och den andra 163 skillde det 40000:- pga höjden!!
Det erkände uppfödaren själv och jag har upplevt motsvarande på fler ställen...
(jag pratar främst om gångartshästar)

Jo förvisso så skiljer det sig säkert när det gäller dressyr, men 40 000kr pga av 4cm låter rätt otroligt :crazy: Då måste det ha varit något annat som inte var likadant

Nej, han är ännu ung och väldigt outbildad. Hans värde kan komma upp i över 100000 kr beroende på prestation, trots att han inte är avelshäst.

Nej det tror jag faktiskt inte mer än att det var en chansning för köparen hur många cm ytterligare den mindre faktiskt skulle få 160 eller mer däremot kunde man ju se att den större skulle hamna runt 165cm minst eller mer oavsett skulle den landa på det högre "prismåttet"...

Sen är det väl så att en lite mindre/kortare ryttare kan rida en 160 -> häst men en lite större/tyngre ryttare kan inte sitta på en häst <- 160 utan att det blir nån form av "problem" tycker man det ljuger man för sig själv anser jag.
Därför har det större hästarna en större kundkrets men de mindre en mer begränsad alltså kan man trycka upp priserna på de större...

Senast ändrad:

Nej det tror jag faktiskt inte mer än att det var en chansning för köparen hur många cm ytterligare den mindre faktiskt skulle få 160 eller mer däremot kunde man ju se att den större skulle hamna runt 165cm minst eller mer oavsett skulle den landa på det högre "prismåttet"...

Fast en 2 åring på 158cm kan ju knappast räknas som liten :crazy:

Det beror ju på var man som uppfödare vill att den ska hamna i slutändan och hur stor häst man som köpare söker samt vilka prisklasser det handlar om...

japp det är det! en häst under 160 får man mkt mindre för.

men om du inte ska sälja den igen så spelar det väl ingen roll? du har ju sett och ridit hästen och förmodligen varit nöjd med den...

Kan fortfarande inte förstå varför en 2åring som är endast 4cm mindre än den andra har en prisskillnad på 40 000kr :crazy:

En 2åring på 158cm kan mycket väl sluta på över 165cm

RÄTT foder och träning kan visst ge muskler. Det i sin tur ger en välmusklad häst med "mera på översidan" vilket kommer att påverka mankhöjden. Bogarna sitter inte ihop med skelettet, heller, och påverkas otroligt mycket genom ridning och rätt förutsättningar i t ex foder och utevistelse.
En häst i vila kan mycket väl bli lägre, just för att ovanstående förutsättningar inte uppfylls.

:confused: Om dom SER ut och BLIR högre utseendemässigt, tror du inte det går att mäta då?

de ja menade med att dom ser högre ut är för att överlinjen blir mer musklar o hästen får bättre hållning..då ser den ju högre ut, min häst sjönk ihop väldigt under sin konvalicent, men mankhöjden va densamma trots bristen på muskler..som musklad ser han väldigt mycket högre ut än vad han är..

går de ens då att slutmäta ponnysar om dom kan skifta så mycket i mankhöjd pga av träning?

o klart man kan mäta..man kan väl alltid mäta eller vad menar du?

då får man ju helt enkelt i annonser skriva att som musklad är hästen så hög och som omusklad så är den så hög..

Senast ändrad av en moderator:

En bra ryttare kan på väldigt kort tid rida en häst högre än vad den är medan en dålig ryttare på lika kort tid kan rida en häst lägre än den är.
Mao, är du säker på att den vid köptilfället var lika låg som den är nu?

Intressant.

Min ponny har från att han var 8 år och 148 cm mätt då, växt till att bli 154 cm idag, han är idag 16 år.

Har i stort sett bara gått i hagen och skrittat sporadiskt pga av en mycket lång konvalescensperiod och en svårdiagnosticerad skada.

Han är alltså inte arbetsriden alls på 8 år!

Undrar varför han då har växt så pass mycket.?

Han borde ju krympt i stället!

Kan fortfarande inte förstå varför en 2åring som är endast 4cm mindre än den andra har en prisskillnad på 40 000kr :crazy:

En 2åring på 158cm kan mycket väl sluta på över 165cm

Ja det känns lite tokigt!!
Javisst kan den det!! men det kan du inte vara lika SÄKER på som att en 163 cm gör det då kan du vara så gott som 100% säker!!

Alltså jag säger inte att jag tycker att det är rätt jag säger bara vad jag upplever när jag är ute och tittar på hästar. Jag tycker absolut att en mindre häst kan ha minst lika goda kvaliteer som en större men marknaden är som den är och där spelar storleken roll det går inte att blunda för sanningen Flertalet hästbekanta som köpt unghäst sista åren bevisar bara detta de som köper små kommer billigare undan än de som köper större...
Sen kan ju jag personligen tycka vad jag vill om det är rätt eller fel

går de ens då att slutmäta ponnysar om dom kan skifta så mycket i mankhöjd pga av träning?
Det är ju därför det är så mycket snack och problem med ponnymätningen, som jag förstått det.

Vi kan aldrig komma ifrån att hästar är levande djur, och de har INTE en konstant status. Då är det säkrare att köpa en cykel ... ;)

Intressant.

Min ponny har från att han var 8 år och 148 cm mätt då, växt till att bli 154 cm idag, han är idag 16 år.

Har i stort sett bara gått i hagen och skrittat sporadiskt pga av en mycket lång konvalescensperiod och en svårdiagnosticerad skada.

Han är alltså inte arbetsriden alls på 8 år!

Undrar varför han då har växt så pass mycket.?

Han borde ju krympt i stället!

Bra foder gör också sitt till!! Min valack som "fritidsrids" var 8 år när han köptes och skillnaden på honom är också enorm. Och hänger knappast ihop med den korrekta träningen han fått som skogsmullehäst, däremot har han fått bra foder.

Det är ju därför det är så mycket snack och problem med ponnymätningen, som jag förstått det.

Vi kan aldrig komma ifrån att hästar är levande djur, och de har INTE en konstant status. Då är det säkrare att köpa en cykel ... ;)

okej om dom växer eller minskar någon cm hit o dit beroende av om dom är i träning eller inte men 4cm? de är ju inte direkt lite att växa..

isåfall är ja en väldigt bra ryttare för min häst är 3cm högre än va de står att han är och vad dom sa att han va..fast han har ju inte minskat heller i höjd sen konvalicenten..betyder de då att han inte hade en enda muskel när han blev halt? eftersom han inte krymt i höjd?

sen har ja en kompis som köpte en 7åring som växte 6cm men de va pga att han inte fått tillräckligt med bra mat antagligen..och då hade hon knappt börjat träna plus att hästen va/är väldigt omusklad..

så ja tycker nog de låter konstigt endå att dom kan växa så mycket i mankhöjd pga träningen..nån cm visst men inte så mycket som 4..

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle säga att så länge det inte är en häst med VÄLDIGT mycket kapacitet så skiljer det faktiskt rätt mycket på en häst på 158 och 162.
För det första har de mindre hästarna en mindre kundgrupp, och sedan är det svårare för en mindre häst att hävda sig bland de större då man kommer upp i klasserna (MSV/Svår dress & hopp)

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 105
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 049
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 540
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
1 492
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt
  • Muddypaws 24/25
  • Hemlösa hundar ökar