köpt valp- hur löser vi det här ? :S

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare saraivarson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 12 553
Sv: köpt valp- hur löser vi det här ? :S

Givetvis är situationen inte bra men T.S bad ju om råd, ska man "hänga" henne för det? De flesta som blir osäkra ber nog inte ens om råd, och hur många hundar och andra djur lever inte i misär för det?
Jag är också på gång att skaffa hund, jobbar också heltid men har tonårsbarn och andra i närheten så valpen kommer inte vara ensam mer än kort stud ändå. Trots detta så kollade jag upp dagmatte i den staden jag jobbar. Jag kommer inte behöva det ofta men när jag behöver så betalar jag henne 100 kr dagen. Det betalr lätt det dåliga samvetet man annars skulle ha.
Kolla upp hur det ser ut i er stad. Beroende på ras så finns det ju alla varianter. Men leta fort!

har nog inte så bra råd.. men jag är ju "ensamstående" med min snart 2 åring. har haft honom sen han var valp.

i början var han med på jobbet och ute 9 timmar om dagen.
sedan började jag jobba heltid, 2 shift och då har jag löst det som så att en vän jag har, som då också har hund har honom när jag är på jobbet.
när hon är upptagen tar familjen (mamma,pappa,syster) hand om honom.

tänk efter lite, kanske har du någon sjukskriven/arbetslös väninna som behöver sällskap om dagarna :idea: ?

lösningen finns om man bara letar tillräkligt!

annars sätt upp lappar på brukshundsklubben eller liknande? finns många hundintresserade som säkert gärna har en "dagvovve" :)

hoppas det löser sig!

Jag och min man har precis köpt vår första valp.
både min man och jag arbetar heltid och undrar hur man löser rastning, mat och ensamheten...
vi har tagit ledigt en månad över jul för att träna henne så att hon efter denna månad förhoppningsvis klarar sig lite ensam.
Min fråga till er är:
Hur gör/gjorde ni då ni köpte valp?
tog ni ledigt från jobbet, eller hur gjorde ni...??
livet kan ju inte stanna upp pga en hund.. men samtidigt vet jag vilken stor glädje hundar ger.. såå.. Hur gjorde ni under valptiden?????

Ge mig några tips!!!

Mvh sara

Hmm:confused: Kanske borde ni tänkt igenom erat valpköp innan ni skaffade en valp. 1 månad ledigt, sen ska lillvoffen vara ensam?? Den är ju fortfarande valp.

Hade jag haft ett jobb där jag inte kunde ta med mina hundar skulle jag aldrig skaffa mej en valp. (OBS! egen åsikt), men nu har jag turen som kan ha med mej mina. Å när jag byter jobb å om de då inte skulle finnas möjlighet att ha dom med, är dom ändå stora då, å har varandra som sällskap, men att lämna mina hundar ensamma 8-9 timmar i sträck per dag, de skulle inte funka. Främst för mitt samvete, sen finns de väl regler om de oxå. Nu vet jag ju inte hur ni tänkt lösa de.

Säger precis som de andra: Det borde ni tänkt på innan ni köpte valpen!

En valp under 4 månaders ålder får dessutom inte lämnas ensam "mer än korta stunder" och därefter inte mer än 6 timmar per dag.

Utan att försvara något i tidigare inlägg vill jag göra lite förtydligande (Det ska ju helst vara korrekt information också).

Så här står det i djurskyddslagens föreskriftsmotiv kring ensamhet och hund:

10 § Hundvalpar under 4 månader får endast lämnas helt ensamma kortare stunder. Hundvalpar är känsliga och behöver mycket sällskap. Så länge valpen är med tiken och sina kullsyskon har den sällskap och lär sig att vara social. När valpen kommer till sitt nya hem är det viktigt att man inte lämnar den ensam mer än kanske några minuter i början. Ju äldre valpen blir desto mer kan man öka ut på tiden. En kort stund för en tvåmånaders valp är kanske upp mot en kvart medan för en 4 månaders valp kan vara upp mot en timma. Se även 1 kap 17 §.
Där står det:

17 § Hundar och katter ska få sitt behov av social kontakt tillgodosett.
Allmänna råd till 1 kap. 17 §
Social kontakt bör ske genom sällskap av artfrände eller människa.
Kontakt med människor bör ske några timmar varje dag genom aktivering, rastning eller annan sysselsättning.
...
Social kontakt bör ske genom sällskap av artfrände eller människa men kan i vissa speciella fall även ske genom sällskap av andra djur. Hundar umgås gärna med människor men behovet av social kontakt kan anses uppfyllt om den lever med en artfrände som den fungerar ihop med.

12 § Hundar som hålls inomhus utan fri tillgång till rastgård, ska rastas utomhus regelbundet med hänsyn till hundens ålder och hälsotillstånd
...
Det är inte lämpligt att låta en hund ligga ensam under en hel dag medan ägaren jobbar och först få bli rastad när ägaren kommer hem efter flera timmar. Som hundägare måste man lösa rastningsfrågan på något sätt. Det är också förkastligt ur social synpunkt att lämna hunden ensam eftersom hunden har så stark flockinstinkt och inte vill vara ensam. Åldern spelar också roll för hur ofta man måste gå ut med hunden, en valp måste t.ex. få gå ut flera gånger om dagen. Man brukar ju säga att den ska få gå ut efter den har sovit, ätit eller lekt, för att den då gärna vill göra ifrån sig.

Allmänna råd 2 kap. 12 §
Hundar bör rastas var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar bör dock rastas oftare.

DVS inte någonstans står det att vuxen hund får vara ensam max 6 timmar per dygn. Sen framgår det också av föreskrifterna att det inte bara är människan som kan utgöra sällskap. Däremot kan ju lämpligheten diskuteras ffa då det gäller en valp. För TS gäller det nu att lösa det hela på ett bra sätt så att den nya "familjen" kan fungera bra och få mycket glädje av varandra.

Senast ändrad:

Är det bara jag som inte tror ett skit på den här tråden?

Första inlägget, inga fler svar och som gjort för att reta Bukefalisterna.
Tiken är skeptisk.

Jag med, men skulle det vara så att TS inte är ett troll så vågar personen sig nog inte tillbaka för att svara heller efter alla upprepningar om hur tanklös och idiotisk h*n är ;)

Så Troll eller Okunnig/Osäker, det får vi nog aldrig veta nu :)

Jag tänkte det samma och hoppas att ts är ett troll, men tyvärr kan man aldrig veta och är det så att det inte är ett troll får man hoppas att de ordnar något bra för hunden.

Hur ser ni det med ensamheten, att lämna valp, om man har tre katter plus en äldre hund hemma, alla vana att vara hemma själva några timmar om dagen (Nu pratar jag max 2-3 timmar/dag) i veckan? Åsikter synspunkter?

Givetvis inte en liten valp man nyss fått hem, tänkte mer på en 5-6månaders.

Hur ser ni det med ensamheten, att lämna valp, om man har tre katter plus en äldre hund hemma, alla vana att vara hemma själva några timmar om dagen (Nu pratar jag max 2-3 timmar/dag) i veckan? Åsikter synspunkter?

Givetvis inte en liten valp man nyss fått hem, tänkte mer på en 5-6månaders.

Jag hade nog inte valt att ha katterna och hundarna ihop om jag inte skulle vara hemma, speciellt inte en valp.

I övrigt tycker nog jag att en 6 månaders som är bra ensamhetstränad och trygg kan klara sig 2 timmar om den gjort ngt roligt innan så den kanske är trött och kan sova bort de där ynka timmarna i ett naffs :)

Lite råd, Valpsäkra ett område tex köket har där en bädd till valpen,
har några gosesaker som du använder när du leka med honom dessa blir då hans kompissar, han ska alltid ha dom bredvid sig när han sover, när du är helt trygg med att valpen inte kan göra illa sig eller komma åt något den inte ska ha så får den vara i köket med sina låssaskompisar i bland redan från början, hur man går vidare beror lite på ras och mentalitet hos indeviden , se upp för elsladdar som den kan börja tugga på.
rumsrenhet, ge något gott varje gång den kissa och bajsa ute, torka upp olyckorna på golvet utan att säja nåt, det funkar men det kan ta några månader innan den klara av att reglera blåsan.
lycka till med lillen.
ps fortsätt att ställa frågor här även om det finns ett gäng som hellre hänger folk än att hjälpa.

Det bör nog inte vara några bekymmer om valpen är ensamhetstränad

Senast ändrad:

Om du inte skriver till mig så får du gärna skriva knapplån. För de där kan knappast varit menat till mig.

Jag hade nog inte valt att ha katterna och hundarna ihop om jag inte skulle vara hemma, speciellt inte en valp.

Varför inte? (Bara en fråga, dina tankar ang. det)
Den äldre hunden har levt i 13år med katterna, så de är väldigt bra vänner och valpen har inga problem med katterna heller, de är så snälla och busar med varandra.

Varför anser du att jag inte ska låta dem vara tillsammans..?

Jag och min man har precis köpt vår första valp.
både min man och jag arbetar heltid och undrar hur man löser rastning, mat och ensamheten...
vi har tagit ledigt en månad över jul för att träna henne så att hon efter denna månad förhoppningsvis klarar sig lite ensam.
Min fråga till er är:
Hur gör/gjorde ni då ni köpte valp?
tog ni ledigt från jobbet, eller hur gjorde ni...??
livet kan ju inte stanna upp pga en hund.. men samtidigt vet jag vilken stor glädje hundar ger.. såå.. Hur gjorde ni under valptiden?????

Ge mig några tips!!!

Mvh sara

Alltså.. jag bryr mig inte om jag låter hård. men..

Hur i hel*ete tänker man!?

Varför är ni så egoistiska att ni skaffar en valp utan att ha ordnat det för dens bästa? En ung hund, kan som många andra skrivit, och får inte heller enligt lag, lämnas ensam hursomhelst!

Jag blir vansinning över sånt här och ber att det är något löjligt troll som vill provocera.

Varför inte? (Bara en fråga, dina tankar ang. det)
Den äldre hunden har levt i 13år med katterna, så de är väldigt bra vänner och valpen har inga problem med katterna heller, de är så snälla och busar med varandra.

Varför anser du att jag inte ska låta dem vara tillsammans..?

Det är mest en säkerhets tanke. Om de börjar leka och det av någon anledning blir lite mer hårdhänt än vad som är menat. Om hunden får jaktinstinkt osv. Nu vet jag ju inte va du har för hundar utan utgick av någon anledning från att det gällde hundar som var lite större (hmm när jag tänker efter har du ju inte sagt ngt sådant, utan det var ju jag som bara föreställde mig det)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 242
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag längtar så efter att skaffa hund. Men förstår inte hur folk löser det, särskilt under valptiden?! Vi är en familj med tre barn. Vi... 2
Svar
35
· Visningar
5 725
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 921
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 271

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka