köpt valp- hur löser vi det här ? :S

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare saraivarson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 12 553
S

saraivarson

Jag och min man har precis köpt vår första valp.
både min man och jag arbetar heltid och undrar hur man löser rastning, mat och ensamheten...
vi har tagit ledigt en månad över jul för att träna henne så att hon efter denna månad förhoppningsvis klarar sig lite ensam.
Min fråga till er är:
Hur gör/gjorde ni då ni köpte valp?
tog ni ledigt från jobbet, eller hur gjorde ni...??
livet kan ju inte stanna upp pga en hund.. men samtidigt vet jag vilken stor glädje hundar ger.. såå.. Hur gjorde ni under valptiden?????

Ge mig några tips!!!

Mvh sara

Sv: köpt valp- hur löser vi det här ? :S

Det kanske ni skulle ha tänkt på innan ni köpte valpen?
Hunddagis, dagmatte, ha med hunden på jobbet är några sätt att lösa det på. Men jag tror inte hunddagis tar emot små valpar.

Givetvis kan livet inte sluta för att man skaffar hund.
Däremot är det ju ett enormt ansvar, det är t ex enligt lag inte tillåtet att lämna den mer än 6 timmar åt gången utan rastning.

En månad kommer man inte långt på vad gäller ensamträning, det tar tid och er valp kommer definitivt inte att kunna vara ensam flera timmar om en månad. Det är uteslutet. Jobbar man heltid finns det t ex hunddagis eller dagmatte.

Har ni ingen lösning alls efter eran lediga månad?

Man löser det innan man köper valpen:idea:
En valp bör inte lämnas ensam mer än för träningens skull innan den är 6 månader så ni får lösa det genom att skaffa dagmatte/husse eller ha med valpen på jobbet. Och jo, valpen bör få så stor plats att den "stannar upp" livet, det är ett val man gör och hunden ska tas om hand på bästa sätt, dvs det sätt som är bäst för hunden.

Varför skaffade ni hund innan ni hade löst tillsynen:confused:

Säger som de andra, tänkte ni inte ut det där innan??

I vilket fall gjort är gjort..

Valpen kommer inte kunna klara sig ensam hemma om en månad. Hunddagis tar i regel inte mot valpar under 6 Månader och även då kan det vara lite diskuterbart om de är lite tidigt även det, men för vissa går det.

Dagmatte/husse är nog er bästa lösning såvida ni inte kan ha med på jobbet. Lite svårare i regel att hitta till liten valp eftersom dem inte är rumsrena och inte går att lämna ensamma ens en stund.

Nu vet jag inte hur gammal er valp är, kanske är den lite äldre än 8 v? Är den hyfsat rumsren?

I vilket fall som helst så tar ensamhetsträning längre tid än en månad. För att ta min yngsta som exempel så lämnade jag henne 4 timmar som max först när hon var 8 månader och då var det någon gång i veckan, inte mer. Jag är kanske överdrivet försiktig men samtidigt så måste man vara väldigt försiktig när man tränar ensamhet så man inte förstör ngt, hellre lite för försiktig i början tycker jag.

Jag, och många med mig, blir lite ställd här. Var valpen ett impulsköp? Detta är något man måste läsa på enormt mycket om, och reda ut, långt innan man får hem sin valp - om man överhuvudtaget kommer fram till att man KAN ha hund.
Vilken ras är valpen? En månad räcker inte på långt när för att kunna lämna en hundvalp ensam. Ensamhetsträning börjar man med successivt och mycket sakta, under lång tid. En liten valp måste dessutom ut och kissa och bajsa ideligen så den ska överhuvudtaget inte lämnas ensam långa stunder om man någonsin vill få den rumsren.
Jag vill inte låta fördömande, men det låter som om ni borde tänkt efter före. Nu får ni antingen ordna hundvakt, en dagmatte t.ex. eller lämna tillbaka valpen till uppfödaren. Jag hoppas ni kan ordna det på något vis, en hund är en familjemedlem som måste få ta tid och plats! Lycka till!

Skaffade ni en 8v-valp eller en lite äldre?

vi har tagit ledigt en månad över jul för att träna henne så att hon efter denna månad förhoppningsvis klarar sig lite ensam.

Ja vid det laget klarar hon kanske en kvart om hon är trött och ni har lite flyt.

Min fråga till er är:
Hur gör/gjorde ni då ni köpte valp?

Jag pluggade på distans, dvs hemifrån, det första halvåret med hunden. Efter det har jag anlitat hundvakt/dagmatte.

Hunddagis tar, som någon annan redan skrivit, inte emot hundar under 6 mån. Ni behöver annonsera/leta efter en dagmatte. Börja redan nu för det är inte alltid lätt. Jag betalar min dagmatte 100kr/dagen = runda slängar 2000kr/mån för det.
Se till att hitta någon med lite erfarenhet av valpar.

Säger precis som de andra: Det borde ni tänkt på innan ni köpte valpen!

En valp under 4 månaders ålder får dessutom inte lämnas ensam "mer än korta stunder" och därefter inte mer än 6 timmar per dag.

Det enda jag kan komma på är att börja ensamhetsträna försiktigt redan nu och på en gång börja leta efter dagmatte/husse eller hunddagisplats.

Jag köpte min valp precis när jag fick sommarlov. Under sommarlovet ensamhetstränade vi och sedan var hon med mig i skolan. (Jag pluggar hund och kan därför ha med mig henne)

Detta var bland det första jag tänkte på när jag funderade på att skaffa hund...

Jag är vikarie och kan alltså till viss mån bestämma själv hur mycket jag ville jobba. Sen så gjorde jag så att jag från början vande valpen att vara hemma hos mina föräldrar. Från början så kunde jag jobba dag om mamma jobbade kväll, för då var han med henne på dagen, kväll har jag kunnat jobba även om mamma också gjorde det då pappa och mina syskon tog hand om honom.

Valpen är idag 5½ månad och lämnas sällan ensam längre än ca 30 minuter. Även om han vid ETT tillfälle varit ensam i lite över tre timmar.

Ge mig några tips!!!

Mvh sara

Gå ner till deltid alternativt byt jobb där hunden kan vara med på jobbet! Funkar inte det försök hitta nytt hem till valpen hos någon som faktiskt har tid för den.

livet kan ju inte stanna upp pga en hund.. men samtidigt vet jag vilken stor glädje hundar ger.. såå..

"livet stanna upp" det beror nog allt på hur man ser det.
Har man inte de förtsättningar som krävs för att skaffa hund, så avstår man! så enkelt är det faktiskt och ni har uppenbarligen inte de förutsättningar som krävs och inte heller viljan att skapa dessa.

Själv blev jag med en till hund när jag precis skulle börja plugga. Det var bara att ändra planerna så att det funkade med ny valp.
Ingen av mina hundar har under hela sin livstid varit ensamma mer än en timme.

Hur kan man ens överväga att skaffa hund ( och valp dessutom) när man båda jobbar heltid och inte ens i förväg har funderat ut lösningar för sällskapet på dagarna.!!!

Du får ursäkta min hårda ton , men jag blir faktiskt väldigt less på egoistiska människor som betraktar djur som en rättighet och bortser för hur det påverkar djuret, i slutändan är det alltid djuren som blir lidande.

Senast ändrad:

Som sagt, ni skulle tänkt på detta innan.

Själv köpte jag valp på sommarlovet, jag var helt ledig den första månaden opch jobbade sedan en månad och då hjälpte familjen mig med passning så han aldrig behövde vara ensam. När jag började skolan fick han vara några timmar i skolans hundgård tillsammans med andra hundar och när han blev äldre klarade han av att vara ensam några timmar i lägenheten när vi bara gick halvdagar (men då var han nästa ett år). Kan ju tillägga att jag hade tur att få en valp som var otroligt lätt att ensamhetsträna och att jag även hade en annan hund när jag var hemhemma på helgerna och loven som var trygg med att vara ensam.

Nu är han 6 år och är ensam max 5 timmar. Men det händer väldigt sällan. När jag jobbar är han antingen med mig, som natt, eller så är han hos hundvakten.

Jag råder er att börja leta hundvakt nu. Hittar ni ingen så får ni sätta valpen på dagis.

Senast ändrad:

Alltså, jag kan verkligen inte hålla käften.

Hur tänkte ni där, egentligen...? Eller tänkte ni inte alls?
En valp ska i början aldrig bli lämnad ensam. En månad är ingen tid att hinna "träna" en valp på, varken ensamhetsträning eller rumsrenhet. Det kan ta oändligt mycket längre tid. Allt det är saker som man, dvs den seriösa hundägaren, tar reda på och löser innan man skaffar valpen. Det är ju den som blir lidande av att ni varit så otänksamma.

Ta långledigt, säg upp dig eller se till att valpen får ett nytt hem med ägare som tänkt till - innan.

Jag ska skaffa valp senare i vår. Då pluggar jag på distans heltid hemma, och kommer dessutom lägga in tidig semester. Då har jag flertalet månader på mig att vara hemma med valpen och lägga en bra grund. Sen ska jag börja jobba några få dagar i veckan för att sedan börja plugga på universitet. Jag har en sambo som även kommer vara med, och en äldre hund hemma sedan innan. Så tänkte jag göra :cool:.

/Upprörd Apo

Du får ursäkta min hårda ton , men jag blir faktiskt väldigt less på egoistiska människor som betraktar djur som en rättighet och bortser för hur det påverkar djuret, i slutändan är det alltid djuren som blir lidande.

Word! :bow:

Alltså när jag läser ditt inlägg så blir jag så fruktansvärt irriterad så jag håller just nu på att gå upp i atomer!!!!!

Jag har bara en enda fråga & det är hur i h-lvte kunde uppfödaren gå med på att sälja en valp till er?! För om jag ska skriva ned vad jag tycker omd et här så kommer det bli ett ANTAL otrevliga ord! Så jag sätter punkt där!

GRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR!!!!!!!!!!!!!!!:devil:

Senast ändrad:

Alltså, jag kan verkligen inte hålla käften.

Hur tänkte ni där, egentligen...? Eller tänkte ni inte alls?
En valp ska i början aldrig bli lämnad ensam. En månad är ingen tid att hinna "träna" en valp på, varken ensamhetsträning eller rumsrenhet. Det kan ta oändligt mycket längre tid. Allt det är saker som man, dvs den seriösa hundägaren, tar reda på och löser innan man skaffar valpen. Det är ju den som blir lidande av att ni varit så otänksamma.

Ta långledigt, säg upp dig eller se till att valpen får ett nytt hem med ägare som tänkt till - innan.

Jag ska skaffa valp senare i vår. Då pluggar jag på distans heltid hemma, och kommer dessutom lägga in tidig semester. Då har jag flertalet månader på mig att vara hemma med valpen och lägga en bra grund. Sen ska jag börja jobba några få dagar i veckan för att sedan börja plugga på universitet. Jag har en sambo som även kommer vara med, och en äldre hund hemma sedan innan. Så tänkte jag göra :cool:.

/Upprörd Apo

TACK för ett mkt bra inlägg!!!

KRAM;)

Dock så tror jag inte på att idiotförklara folk. Då är det lätt att ta till defensiven eller stänga av helt. Bättre då att vänligt förklara och hjälpa.

Dock så tror jag inte på att idiotförklara folk. Då är det lätt att ta till defensiven eller stänga av helt. Bättre då att vänligt förklara och hjälpa.

Tyvärr kan jag inte det i såna lägen där jag ser att djur far illa på något sätt.

Jag håller med om att de skulle ha tänkt över och löst detta innan,men samtidigt håller jag med ovanstående om att hunden far inte illa nu....

TS undrade hur NI har löst sånt här och ville ha tips och råd,inte påhopp om att hon är en djurplågare......Jag tror säkert de kommer lösa detta på bästa sätt för valpen.

Igentligen är mina ord överflödiga,då de flesta redan gett er tips på vad ni kan göra.Eftersom jag antar att valpen är liten så är det alltså uteslutet att lämna den själv efeter bara en månad.Ni bör försöka hitta en dagmatte/husse där hunden kan vara när ni jobbar(om ni inte kan ta med den till någon av ert jobb).När hunden är lite äldre(någon skrev 6 månader) så kan ni börja fundera på hunddagis om det kan vara ett alternativ som finns i närheten av er eller jobbet.

Jag hoppas verkligen ni hinner lösa detta och önskar er lycka till

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 242
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag längtar så efter att skaffa hund. Men förstår inte hur folk löser det, särskilt under valptiden?! Vi är en familj med tre barn. Vi... 2
Svar
35
· Visningar
5 725
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 921
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 271

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka