Hur tänker ni andra, tror ni att ni kommer bli triggade av mellandagsrean? Jag kommer nog inte ens gå in i en enda klädaffär under den tiden, det är min plan i alla fall.
Antagligen inte.
Eftersom jag har semester och det ska rätt mycket till för att jag ska känna mig intresserad av att åka in till stan på en ledig dag.
Dessutom tycker jag att det är ap-trist att handla kläder och sådant som brukar hamna på mellandagsrean.
Mina stora "köperförmycket" är ridkläder, hästtäcken, schabrak. Detta har jag lyckats intala mig att jag har så det räcker och blir över... men det är klart, Hööks vinter-rea kan bli en svår prövning. Jag kan tänka mig att köpa ett par vinterkängor på deras vinterrea, om det blir sådana till försäljning. Det är dock inte "villhöver" utan välbehövlig ersättning till de vinterkängor jag har som är minst 15 år gamla.
Ska dessutom till Hööks och köpa en dyr födelsedagspresent till en kompis som fyller år i början av januari, hon ska få deras tunna grå reflexjacka som verkligen är suveränt synlig om än inte lämplig för vinterbruk.
Andra "köprförmycket" för mig är handarbeten och garn - men där lyckas jag tvinga mig att först göra klart sådant jag har hemma. Om jag håller mig till detta kan det gå lång tid innan jag köper nytt, för jag har rätt mycket hemma.
Och så har vi böckerna som ständig frestelse. Där är det svårt att stå emot, både rea och ordinariepris.
Men förra veckan skaffade jag ett nytt lånekort till biblioteket (det gamla hade jag tappat bort för jättelänge sedan; det var så länge sedan att jag inte ens fanns med i registret längre) så kan jag ha gott om underhållning även om de jag har liggande skulle ta slut, och de jag får låna av mamma skulle ta slut. För även om jag bor mitt ute i ingenstans så har jag bara tre kilometer till en biblioteksfilial. Och trots att det ligger mitt ute i ingenstans så har den filialen faktiskt öppet till 19 flera vardagar så jag hinner utan problem åka förbi på väg hem från jobbet om/när jag vill.
Jag har för övrigt skött mig skapligt de sista veckorna också.
Det har blivit två chipspåsar som jag inte "borde" ha köpt.
Men jämfört med innan köpstoppet så har jag köpt väldigt mycket mindre av rena onödigheter att stoppa i munnen: nästan inget godis/snacks. Inget bubbelvatten. Ingen saft.
Och därmed har det gått åt mycket mindre förpackningsmaterial, och mycket mindre pengar.
Dessutom - som ren bonus - har jag gått ner lite i vikt.
Sedan köpstoppet tror jag att det är 6-7kg vilket var välbehövligt. Skulle behöva gå ner två kg till för att hamna i normalvikt enligt BMI, vilket kanske inte vore så tokigt, och 4-6 kg för att hamna på den vikt jag faktiskt tycker att jag "ska" ha.
Eftersom januari och februari också kommer att bli stentuffa månader med hovslageri för 6-7 tusen varje månad, och skatt på lastbilen och ponnymätning och tre vaccinationer av hästar, förutom de där löpande kostnaderna som man alltid har, så tänker jag försöka hålla i med köpstoppet.
Egentligen har jag nog tänkt att jag ska hålla köpstoppet första halvåret -19 också (med samma undantag som hittills dvs får delta i ridträningar och -tävlingar).
Dessutom ett undantag för däckel om jag hittar en som passar manke/rygg för körponnyerna, och eventuellt ett nytt schabrak (men det hamnar nog på andra halvåret) inför JUF-SM dit jag är kvalad i bruksridningen -19.
Bra initiativ med köpstopp, trevligt att bli peppad av andras lyckanden och misslyckanden.