Koppeltvång

Status
Stängd för vidare inlägg.

Lampan

Trådstartare
Vad hade ni gjort?

I helgen va jag ute och gick med mina hundar på grusväg långt från bebyggelse
Jag möter grannarna med hund
Dras hund är lös och tar sikte på oss, jag ropar "koppla hunden".
Hon säger "jag har inget koppel eller halsband."
Han säger "detta är vår privata väg"
Deras hund springer framtill mina fast att jag ställer mig i mellan Jag är rädd att någon av hundarna ska bli biten
Jag säger till henne att dom får ha hunden kopplad eftersom den inte lyder alls
Hon säger då igen att "detta är deras privata väg"
Jag säger att man har rätt att gå på vägarna och nu är det koppeltvång som gäller för hundar i naturen

Det är trist att börja bråka med grannen, samtidigt som jag vill och har rätt att gå på grusvägarna så vill jag inte träffa på dom igen med hunden lös och risk för skador.

Vad hade ni gjort?

I helgen va jag ute och gick med mina hundar på grusväg långt från bebyggelse
Jag möter grannarna med hund
Dras hund är lös och tar sikte på oss, jag ropar "koppla hunden".
Hon säger "jag har inget koppel eller halsband."
Han säger "detta är vår privata väg"
Deras hund springer framtill mina fast att jag ställer mig i mellan Jag är rädd att någon av hundarna ska bli biten
Jag säger till henne att dom får ha hunden kopplad eftersom den inte lyder alls
Hon säger då igen att "detta är deras privata väg"
Jag säger att man har rätt att gå på vägarna och nu är det koppeltvång som gäller för hundar i naturen

Det är trist att börja bråka med grannen, samtidigt som jag vill och har rätt att gå på grusvägarna så vill jag inte träffa på dom igen med hunden lös och risk för skador.

Enligt paragraf 16 i lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter ska hundar hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt – oavsett vem som äger marken.

Påminn dem om det strikta ägaransvaret i stället, och att du i princip får döda deras hund om du agerar i nödvärn för att skydda dig själv eller din egendom (alltså dina hundar).

http://www.skk.se/hundagande/lagar-och-regler/tillsynslagen/
http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Hundar-i-naturen/

Jag hade skaffat ett retrieverkoppel och helt sonika kopplat deras hund om den kom i närheten av mig. :devil:

Enligt paragraf 16 i lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter ska hundar hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt – oavsett vem som äger marken.

Påminn dem om det strikta ägaransvaret i stället, och att du i princip får döda deras hund om du agerar i nödvärn för att skydda dig själv eller din egendom (alltså dina hundar).

http://www.skk.se/hundagande/lagar-och-regler/tillsynslagen/
http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Hundar-i-naturen/

Jag hade skaffat ett retrieverkoppel och helt sonika kopplat deras hund om den kom i närheten av mig. :devil:
Så, du hade fortsatt gå på "deras privata väg"

Jag är lite rädd för att sparka till deras hund också, rädd att det triggar den och den biter någon av mina, det räckermed ett bett för att döda min lilla

Det är väldigt sällan en grusväg är en privat väg. Däremot kan det vara en enskild väg, vilket är en helt annan sak. Finns det fler hur längs vägen?

Det är väl att ta i, om hunden nu inte är en kossa;
14 § Anträffas en hund lös på område där lantbruksdjur finns, får hunden, om den inte låter sig infångas och om det är nödvändigt för att förhindra skada på lantbruksdjur, dödas av den som äger eller vårdar lantbruksdjuren.

I vilt-fallet gäller det här;
17 § Om en hund springer lös i ett område där det finns vilt, får jakträttshavaren eller någon som företräder honom eller henne ta hand om hunden. När detta har skett ska hundens ägare eller innehavare snarast underrättas. Om han eller hon inte är känd ska i stället Polismyndigheten underrättas. Om jakträttshavaren eller den som företräder honom eller henne inte vill ta hand om hunden, ska Polismyndigheten omhänderta hunden.
Kan inte hunden tas om hand, får Polismyndigheten avliva hunden, om detta är angeläget från viltvårdssynpunkt och försvarligt även med hänsyn till omständigheterna i övrigt.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...1150-om-tillsyn-over-hundar-och_sfs-2007-1150

Det är väldigt sällan en grusväg är en privat väg. Däremot kan det vara en enskild väg, vilket är en helt annan sak. Finns det fler hur längs vägen?
Det finns inga hus längs vägen, bara åkrar
Det är bondens åkrar på båda sidor
Alla som bor i området rider och går på vägen

Hunden springer även lös på deras gård, utan uppsikt

Det är väl att ta i, om hunden nu inte är en kossa.

14 § Anträffas en hund lös på område där lantbruksdjur finns, får hunden, om den inte låter sig infångas och om det är nödvändigt för att förhindra skada på lantbruksdjur, dödas av den som äger eller vårdar lantbruksdjuren.

I vilt-fallet gäller §17;
17 § Om en hund springer lös i ett område där det finns vilt, får jakträttshavaren eller någon som företräder honom eller henne ta hand om hunden. När detta har skett ska hundens ägare eller innehavare snarast underrättas. Om han eller hon inte är känd ska i stället Polismyndigheten underrättas. Om jakträttshavaren eller den som företräder honom eller henne inte vill ta hand om hunden, ska Polismyndigheten omhänderta hunden.
Kan inte hunden tas om hand, får Polismyndigheten avliva hunden, om detta är angeläget från viltvårdssynpunkt och försvarligt även med hänsyn till omständigheterna i övrigt.
Det är mycket vilt längs vägen, änder i bäcken, fasaner, kaniner rådjur mm

Det känns som att dunka huvudet i väggen att prata med dom, när dom upprepade ggr säger att "det är DERAS väg". Som om det är en ursäkt för att bryta mot lagen :banghead:

Det finns inga hus längs vägen, bara åkrar
Det är bondens åkrar på båda sidor
Alla som bor i området rider och går på vägen

Hunden springer även lös på deras gård, utan uppsikt
Det finns inget allmänt koppeltvång i Sverige, det är en väl spridd missuppfattning. Det är strikt ägaransvar som gäller. Jag får promenera med hund i marker med vilt, om jag kan kalla in min hund oavsett vad som händer omkring oss.

Hunden får springa lös på deras gård, utan uppsikt.
Men gör hunden vilken-som-helst skada på vad-som-helst, är ägaren ersättningsskyldig.
Det spelar ingen roll om hunden är lös utan uppsikt, lös under uppsikt, kopplad och har slitit sig eller kopplad och fjättrad dikt an mot ägarens ben.
Strikt ägaransvar gäller.

Det är mycket vilt längs vägen, änder i bäcken, fasaner, kaniner rådjur mm

Det känns som att dunka huvudet i väggen att prata med dom, när dom upprepade ggr säger att "det är DERAS väg". Som om det är en ursäkt för att bryta mot lagen :banghead:
Tyvärr är det inget lagbrott att en hund springer lös, om det inte är en lokal ordningsstadga som säger att hundar inte får springa löst. Nationalpark, stadspark, badplats eller liknande.

Det finns inget allmänt koppeltvång i Sverige, det är en väl spridd missuppfattning. Det är strikt ägaransvar som gäller. Jag får promenera med hund i marker med vilt, om jag kan kalla in min hund oavsett vad som händer omkring oss.

Hunden får springa lös på deras gård, utan uppsikt.
Men gör hunden vilken-som-helst skada på vad-som-helst, är ägaren ersättningsskyldig.
Det spelar ingen roll om hunden är lös utan uppsikt, lös under uppsikt, kopplad och har slitit sig eller kopplad och fjättrad dikt an mot ägarens ben.
Strikt ägaransvar gäller.

Tyvärr är det inget lagbrott att en hund springer lös, om det inte är en lokal ordningsstadga som säger att hundar inte får springa löst. Nationalpark, stadspark, badplats eller liknande.
Varför heter det Lag 2007:1150?

Dom har ingen pli på hunden alls, den springer fram till oss och lyder inte alls

Är det okey att ha en lös hund som springer fram till människor den möter?

Varför heter det Lag 2007:1150?
Vari Lag 2007:1150 står det att en hund måste vara kopplad?

Dom har ingen pli på hunden alls, den springer fram till oss och lyder inte alls

Är det okey att ha en lös hund som springer fram till människor den möter?
Nej, dina grannar är skithögar.
Men tyvärr är det inte olagligt att vara en skithög.

Så lagen om tillsyn blir gällande bara om något händer, om hunden dödar en and eller jagar ett rådjur?

Jag hade inte brytt mig överhuvudtaget om inte hunden eller min egen hund inte gillade varandra.
Hade låtit hundarna bekanta sig och bli vänner istället om jag ofta skulle passera förbi dom, man kan bråka och bråka, men finns det en enklare väg tar jag gärna den :)
ps jag bor också längs min privata väg.. hade blivit rätt förvånad om någon kom förbi och gapade om att koppla mina hundar faktiskt :)

Varför är dom skithögar ?
Verkligheten är inte bukefalos, i verkligheten förstår inte människor att det innebär grannkrig om en hund springer fram och hälsar på en grannhund tyvärr, förekommer rätt ofta och de flesta hundar har inte ont uppsåt alls.

Även om de brister och beter sog olämpligt så hade jag undvikit att gå just där jag riskerar att stöta på dem. Hjälper ju inte att de har fel om min hund blir påflugen eller tycker situationen är jobbig.
Sant, du har rätt
Det är inte värt att bråka eller riskera att något händer men jag blir trött på att behöva flytta på mig för att någon annan brister

Dom har även en häst utan sällskap i hagen också
Så där brister dom med

Jag hade inte brytt mig överhuvudtaget om inte hunden eller min egen hund inte gillade varandra.
Hade låtit hundarna bekanta sig och bli vänner istället om jag ofta skulle passera förbi dom, man kan bråka och bråka, men finns det en enklare väg tar jag gärna den :)
ps jag bor också längs min privata väg.. hade blivit rätt förvånad om någon kom förbi och gapade om att koppla mina hundar faktiskt :)
Vänner?
Det är en gammal tik, hon vill knappast bli vän med min unga hane
Jag vill inte riskera att hon surnar till och biter

Varför är dom skithögar ?
Verkligheten är inte bukefalos, i verkligheten förstår inte människor att det innebär grannkrig om en hund springer fram och hälsar på en grannhund tyvärr, förekommer rätt ofta och de flesta hundar har inte ont uppsåt alls.
Var och en har väl rätt att bestämma vilka hundar dom vill ska komma fram och hälsa på den egna hunden

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 930
Senast: hollypolly
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 176
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 978
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 548
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V