Koppel eller inte koppel...

Sv: Koppel eller inte koppel...

Du ska ha hunden i koppel. Detta enligt gällande lag.
Om du ska ha hunden lös ska, OBS.ska, den gå fot. Detta enligt de tolkningsbestämmelser som domstolarna går efter.

Att man visst kan ha hunden lös om den kommer då man ropar är inte enligt den juridiska tolkningen inte tillräckligt.
Det krävs fortfarande enligt tolkningsbestämmelserna att hunden skall vara i kort koppel, långt koppel godkänns faktiskt inte heller.

Du kan skall vara tacksam att du inte blev anmäld.

Calazirya och Cillamuffins m.fl. Tänk på vad ni skriver. Ni ska isom proffsdebattörer inte ge sken av att man visst kan bryta mot gällande lagar.

Är du jurist? Så att du vet detta till 100%?

Jag har alltid förstått det som att koppeltvång betyder att man skall ha koll på sin hund så att den exempelvis inte stör de djur som har ungar under denna period. Har man inte 100% kolla på hunden eller är lite lite osäker på den så måste man ha den kopplad. Är detta fel?

Stående fågelhundar får uppe i fjälls fortfarande fara upp och träna på ripa fram till sista april! Hur går det ihop? De regler du pratar om gäller kanske bara inom en stad/bostadsområde, men jag förstår inte vad hunden kan göra för skada där om den är lydig? Är det gråsparvarna den stör? Duvorna kanske?

För över lag skall man inte ha sin hund lös på ställen där det kan hända nått/den kan ställa till med nått om den inte är lydig och detta gäller året runt tycker jag!

Skulle vara kul att höra en jurists syn på det hela och vad följderna kan bli om man bryter mot dessa regler:confused:

Jag förstår irritationen över att du inte får ha din hund lös. Hade känt lika dant. MEN jag tror ändå det är viktigt att vi tar hänsyn till våra medmänniskor, hur knäppa de än är, särskilt om man bor nära inpå sina grannar.

Grannflickan under mig blir så rädd när hon ser min lille valp att hon nästan får panik. Trots att han är kopplad och älskar barn.
För att hålla mig på god kant med grannarna så anpassar jag mig efter dem så att de inte känner sig störda av min hund.
Brukar fråga dem om han stör när han springer runt och leker, men de ser inga problem med det.

Tyvärr älskar inte alla hundar, konstigt nog, och så länge det är så får vi nog anpassa oss lite.
Jag hade sett det annorlunda om ni hade varit på "neutral" mark som tex. skogen eller ett fält.

Däremot hade jag sagt:
Om du lämnar bilen på parkeringen så kopplar jag min hund....

Du har rätt att det är tillåtet att hålla på med träning av St. fågelhundar fram till sista april.
Jag vet inte om du känner till fjällvärlden under denna tid?
Det är i alla fall inga häckningsr eller flyttfåglar som störs, så därför finns det undan tag i lagen för sådan träning.

Jag har skrivit om detta i en tidigare tråd och jag kopierar en del av vad jag skrev då.

Citat från tidigare tråd:

Uppfattningen att man inte alls behöver ha hund kopplad under förbudstid är en sanning med modifikation.

Statens Naturvårdsverk säger i sin skrivelse (Dnr 264-5409-76)

Citat ur skrivelsen: " Best. i 12§ JS har under åren varit föremål för åtskilliga tolkningar, såväl från enskilda som myndigheter och olika organisationer. Härvid har främst lydelsen i 1 mom första stycket varit av intresse, nämligen "Under förbudstid skall såväl jakthund som annan hund hållas under sådan vård att den hindras löpa lös i mark där förbudet råder". Frågan har därvid gällt om den citerade lydelsen innebär att en hund måste vara kopplad eller ej, samt vad som anses som vara kopplad

Genom rättspraxis har lydelsen numera innebörden, vad beträffar marker där det finns vilt, att hunden skall vara kopplad eller, om det är fråga om en synnerligen genomdresserad hund, gå fot. Med genomdresserad skall här förstås - trots den uppenbara risken för att många hundägare okritiskt skall anse sin hund som "genomdresserad" - en hund som i alla upptänkliga situationer står under förarens direkta kontroll.Beträffande vad som skall anses kopplad, får verket erinra om lagstiftarens intentioner med den aktuella bestämmelsen.

Såväl den citerade delen av 12§ JS, som av övriga delar framgår klart att lagstiftaren velat förhindra att skada skall uppstå på viltet under deras yngel- och yngelvårdsperiod, nämligen under tiden 1 mars -den 21 aug.
Detta innebär att alla sätt på vilket en hund hålls i marker där det finns vilt (vilket innebär alla ytor med någon form av mer utbredd vegetation) som medför att hunden kan skada det vilt den träffar på, är olagliga.
Enligt verkets mening kan således koppel av sådan längd, att föraren inte omedelbart kan ingripa för att förhindra att hunden kommer i kontakt med viltet , inte accepteras.I detta sammanhang får verket även hänvisa till främst 22§ andra stycket i jaktlagen och Lag den 30juni 1943 om tillsyn av hundar(SFS 1943 nr 449) som - utöver bestämmelserna i 12§ JS - även berör hundhållningen. Gör hund skada på t.ex vilt kan brott även mot dessa lagrum åberopas, om skadan inträffat då hunden varit kopplad."

Slut citat:

Ganska klart eller hur?

Eftersom De absolut flesta i forumet anser att de har världens mest genomtränade hund i hela världen ena dagen, och sedan nästa dag kommer med jämmer om hur olydig hunden är så kan jag inte inse annat än att alla ska ha hunden i koppel.
Till och med i KORT koppel enl. texten ovan.

Tackar, det var intressant läsning!

Jag känner till fjällvärlden rätt så väl. Har ända sedan jag född var varit där uppe på vårvintern och även gjort turer dit på sommar och höst ;) Är uppfödd med stående fågelhundar :D

Men av det jag kan läsa så står det bara att man måste ha hunden kopplad i marker där det finns vilt! Inne i centrum eller i bostadsområden så borde det ju då vara ok att ha hunden lös men under uppsikt?! Typ vid en promenad. Eller har jag missat någon bit?

Det är ju logiskt att man i skog och mark måste ha hunden under "fot" uppsikt, men jag tycker att det skulle kunna vara lite slappare i städer/bostadsområden???

Håller dock med dig att det är många som gärna säger sig ha en väldresserad hund och som inte vill erkänna bristerna. Det är inte många som har testat hur deras djur beter sig under extrem störning.

Jag tycker iaf att man kan ha hunden lös så länge den inte stör omgivningen. Och självklart ska man ta hänsyn till grannar och hundrädda människor.
När jag hade hämtat hem min lilla taxvalp och var ute på gräset med han dom första dagarna så kommer en tjej som bor i samma hus gåendes förbi. Valpen, glad i allt o alla sprang ju så klart fram till henne och hon skriker "EN RÅTTA"!!!!! :rofl: :rofl: :rofl:
När jag hade förklarat för henne att det är en hundvalp så lugnade hon ner sig. Nu är han ju 11 månader och ser ut som en hund så hon är inte rädd för han längre.

Dom som bor här på området tycker det är ok att jag har han lös här och det är jag glad för för då kan hunden springa och leka med barnen :bump:

Läs en gång till!

"Detta innebär att alla sätt på vilket en hund hålls i marker där det finns vilt (vilket innebär alla ytor med någon form av mer utbredd vegetation) som medför att hunden kan skada det vilt den träffar på, är olagliga"

Jo jag läste speciellt det där flera varv, men jag tolkar det ändå som att det gäller i skog och mark och inte på gatorna i bostadsområden/centrum!?

Athos skrev:
Dom som bor här på området tycker det är ok att jag har han lös här och det är jag glad för för då kan hunden springa och leka med barnen :bump:

Ja jag är också välsignad med vänliga och hundglada grannar som inte heller har något emot att Enzo är lös. :bump: Därför känner jag att jag gärna vill fortsätta ha det så. Skulle någon framföra ett klagomål så hade jag gjort mitt bästa för att tillgodose alla parter.
Jag tror det handlar om ömsesidig respekt. Enzo smutsar ner en massa i vår trappuppgång, det har mina grannar översyn med. Då tycker jag att jag får visa hänsyn mot dem genom att inte ha valpen lös i trappen eller vid ytterdörren, ifall deras hunrädda dotter skulle komma.
Förlåt... det känns som jag drog in på ett sidospår.... men det handlar i alla fall om att vi som hundägare ska visa respekt för andra om vi vill ha det tillbaka.

Pangare skrev:
Eftersom De absolut flesta i forumet anser att de har världens mest genomtränade hund i hela världen ena dagen, och sedan nästa dag kommer med jämmer om hur olydig hunden är så kan jag inte inse annat än att alla ska ha hunden i koppel.
Till och med i KORT koppel enl. texten ovan.

:rofl: :rofl: Så sant så sant....
Jag är en av de som överskattar min lilla kille. Tycker att han "kan" en massa grejor.:D

Du hänvisar till Jaktlagen(1987:259) och Jaktförordningen(1987:905), båda dessa gäller i marker där det finns vilt.

I den här snart två år gamla tråden handlade det om en helt annan miljö som istället omfattas av de lokala ordningsstadgarna, i detta fallet Luleås.

"Lokala ordningsföreskrifter för Luleå
Hundar skall hållas kopplade inom centrum (bilaga 1:2, se nästa sida) hela året. I övrigt skall hundar hållas kopplade på försäljningsplats medan torghandel pågår, på lekplats samt under perioden från och med den 1 maj till och med den 30 september i park och på planteringsplats. Av 2 och 3 §§ framgår att regleringen i detta stycke endast
omfattar offentliga platser och vissa med offentliga platser jämställda områden."

Den plats jag befann mig på omfattades inte av dessa ordningsföreskrifter och kan heller inte beskyllas för att vara marker där det finns vilt. Alltså gäller Lag (1943:459) om tillsyn över hundar och katter

Där står att "1§ Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter."

Min hund gjorde varken det ena eller det andra, om man inte kan räkna det som avsevärd olägenhet att grannen kände sig sur och störd varje gång hon såg min hund lös.

Vidare står "2 § Hund som visat benägenhet att bita människor eller hemdjur må ej vara lös utomhus" Min hund har varken förr eller senare visat någon benägenhet att bitas.

Problemet är för mig icke längre existerande eftersom jag numera har eget hus, utan grannar, med egen mark där jag själv kan avgöra om jag vill ha min hund lös eller inte och kan skita i korkade människors korkade åsikter om det lyster mig.

Så sluta nu slänga lagtext som inte är relevant i denna trådens fall i ansiktet på folk.

Tie skrev:
Jo jag läste speciellt det där flera varv, men jag tolkar det ändå som att det gäller i skog och mark och inte på gatorna i bostadsområden/centrum!?

Det hänger på vad lokala ordningstagdan säger!Det är olika regeler för olika kommuner. Vissa har totalt koppeltvång, andra bara vid badplatser,lekpaltser oh kyrkogårdar osv
Det gäller att kolla upp det.
Dessutom kan de tibland vara svårt att avgöra vad som räknas som park/kyrkogård/badplats.

Tyvärr Dorro.
Svartöskatan ligger ju SO Ersnäs som inte omfattas av den lokala ordningsstadgan för Luleå.
Det är alltså en plats ute på vischan och där gäller faktiskt de paragrafer jag hänvisade till. Det gäller även i parker och liknande områden så ren landsbygd innefattas helt klart i jaktstadgans bestämmelser.
Även om du anser att du inte ofredar så hjälper det inte, anmäler någon så åker du dit.

"I den här snart två år gamla tråden handlade det om en helt annan miljö som istället omfattas av de lokala ordningsstadgarna, i detta fallet Luleås."
" jag numera har eget hus, utan grannar, med egen mark "
Citat Dorro

Kan det vara så att hon bodde någon annanstans tidigare? Dvs inte Svartöskatan? Hon skriver ju att hon nu flyttat till hus.

Jag såg faktiskt inte att det var en gammal tråd som någon hade plockat upp. Varför kom en sådan tråd upp igentligen?:confused: :confused:

Det förändrar inget i sakfrågan. Jaktstadgan gäller även egen mark så det spelar ingen roll. Jaktstadgan gäller överallt och sedan kan lokala ordningsstadgar ytterligare skärpa reglerna.

Beklagar verkligen att jag inte sett datumet på tråden.
Jag reagerade på att man ansåg att det är bara att ha hund lös om man själv anser att den lyder. Det är faktiskt inte så enkelt.
Det finns så många som inte har insikten om hur farligt det verkligen är för viltet, speciellt efter en sådan här vinter.

Pangare skrev:
Jag såg faktiskt inte att det var en gammal tråd som någon hade plockat upp. Varför kom en sådan tråd upp igentligen?:confused: :confused:

Det förändrar inget i sakfrågan. Jaktstadgan gäller även egen mark så det spelar ingen roll. Jaktstadgan gäller överallt och sedan kan lokala ordningsstadgar ytterligare skärpa reglerna.

Beklagar verkligen att jag inte sett datumet på tråden.
Jag reagerade på att man ansåg att det är bara att ha hund lös om man själv anser att den lyder. Det är faktiskt inte så enkelt.
Det finns så många som inte har insikten om hur farligt det verkligen är för viltet, speciellt efter en sådan här vinter.

Som du kanske förstått (eller inte...) så kan jag faktiskt de lagar som gäller för att ha lös hund. Då tråden skrevs bodde jag, precis som ChristinA trodde, inne i stan. Det aktuella fallet var inne på gården i ett hyresområde och nej, det gällde inga regler inom det som sade att man måste ha hunden kopplad. Hunden var då dessutom en liten valp.

Jag vet att jaktlagen gäller på min egen mark. Hunden är inte lös så att den kan jaga vilt, men det finns inte längre någon som klagar på att jag har henne lös på gården när jag krattar löv eller tränar med henne.

Dorro skrev:
Jag är inte ute efter medhåll. Men det hade räckt med en relevant kommentar om att du tyckte att jag skulle ha henne kopplad. Inte en tirad om att hon kan bli ihjälbiten av din Pitbull då.

Nu skryter du igen om att din hund är bra på att slita andra i stycken....
underligt folk här inne

Helt ärligt Pangaren, läs noga igenom vad du svarar på innan du säger till mig vad och hur jag skall debattera!

Calazirya skrev:
Äsch blås bort händelsen.

Så klart du ska ha hunden lös när du kan kontrollera den, koppel är ett nödvändigt ont!

Strunt i den kärringen!

Räcker inte detta!!!!

Under tid när hunden ska vara i koppel så ska gällande lag inte nonchaleras.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 584
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 033
Senast: Liran
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 983
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 141

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka