Koppel eller inte koppel...

Sv: Koppel eller inte koppel...

Orkar inte läsa hela men för din hunds säkerhet, HÅLL DEN KOPPLAD. Vad skulle hända om jag tex kom med min hund, en pitbull, betydligt bättre fighter och dessutom större än din, och om hund var av samma kön, sprang fram utan att du hann reagera? MIN hund skulle bli avlivad pga att du var oansvarig! Sånt gör mig rasande. Eller att det kanske var en mastiff eller grandi du mötte, dom är ju både kraftigare och större samt väger mer än din. Det var en liknande incident ganska nyligen. En jävla kärring hadde sin lilla "oskylldiga" fluff lös, den sprang fram och attackerade på en pitbull som såklart hann bita den rätt så rejält innan ägaren som höll pitblaningen kopplad kunde sära på dom.

Om du vill ha den lös så finns det rastgårdar, där stör du ingen.
I skogen kan ett djur dyka upp och din hund kanske jagar det vilket inte är tillåtet heller. I vissa fal är det ok att ha hunden lös, men då snackar jag inte om unga hundar com är nyfikna på allt och alla utan hundar som är äldre och är väldigt uppfostrade, så uppfostrade att dom tom inte skulle ge sig på en hund av samma kön när den sitter framför den.

Senast ändrad av en moderator:

Men snälla lilla stumpan. Om du skall svara som en sann bitch så får du faktiskt ta och läsa hela tråden, och sedan skriva nått som faktiskt är relevant i sammanhanget. Det fanns inga hundar i närheten. Det fanns inga människor i närheten. Hon störde ingen och hon lydde mig hela tiden. Kärringen som hoppade på mig har aldrig blivit störd av vare sig min hund eller mig, hon är bara vrång och korkad.

Om din hund biter ihjäl hundar som råkar komma fram till din så skulle jag ha munkorg på den om jag var du. Du pratar om pit-bull precis som om det var helt normalt att de biter ihjäl eller skadar andra hundar allvarligt så fort de får chansen. Det är det inte. Inte för någon ras. Då är det nått allvarligt fel på ägarens uppfostran och ledarskap. Sådana hundägare borde inte ha hund över huvud taget. Kanske du hör dit? Och vad snackar du om hundar av samma kön för? Är det så i din värld att hundar av samma kön inte kan umgås utan att det är normalt att dom slåss?

Min hund är under kontroll när hon är lös. Hon får inte springa som hon vill vare sig i skogen eller nån annanstans. Dra inte några knäppa slutsatser bara för att du har lust att spy galla på någon.

Ursäkta?!?!?! Jag skrev om MIN hund och MIN situation, vilken annan hund som hlst skulle hugga tillbax om en annan hund av samma kön biter eller hotar en hund. Bara för att man nämner vilken ras det är så betyder det inte att man smuttskastar rasen och det är INTE att smutskasta när man säger att ens hund INTE gillar andra hundar av samma kön, det är naturligt inom ALLA raser och när en stark,stor eller tung hund slåss mot en mindre så kan man ju räkna ut själv vad det hela slutar med. Ska du inte kommentera att jag nämnde GD oxå? Att jag sprider ut dåliga saker om dom oxå? *suckar* jag har i flera år gjort allt för att ändra rasens dålig ryckte, alltså pitbullens, underbarare hundar kan man inte hitta :) jag har läst hela inlägget nu. Men det spelar ingen roll, hur vet du att det inte dyker upp en annan hund bakom hörnet och hur vet jag vad du har för hund, om den är aggressiv och vad det är för kön på den? ska vi säga en pudel nu eller? Vi säger oxå att den får syn på din hund och börjar skälla vilt, din hund springer fram, dom är av samma kön och så råkar DIN hund skada den för att kanske pudeln bet först?

Då kan du allt räkna med böter.

EDIT: ang att jag vill spy galla på dig, haha vet inte vad du fick det ifrån? Om man startar en disskution så kan man inte tro att alla ska hålla med dig hela tiden, du vill ju att folk ska skriva vad dom tycker och det här var vad jag tyckte! :smirk:

Min hund sliter inte heller ihjäl andra hundar men om en annan hund börjar slita på min så försvarar hon sig, om hon gör större skada på din hund än vad din gör på min. fattar du nu vad jag menade?

Senast ändrad av en moderator:

Lägg ner pyret. Vi pratar inte om samma saker. Om du vill starta en tråd som handlar om att din hund blir anfallen av andra hundar så är det OK för mig. Det var inte det denna handlade om. Eftersom min hund är under kontroll så uppstår inte dina spekulerade situationer. Och om min hund nånsin skulle springa fram till en annan, tik eller hane spelar ingen roll, så vore det inte för att bita, det lovar jag dig. Om så skulle vara skulle jag allvarligt överväga om den hunden var tillräckligt sund för att få leva vidare.

Och nu är du där med könet igen. Jag hajar inte? ÄR det så att din hund inte går ihop med samma kön? Du kan ju inte förutsätta att alla hundar är likadana på den punkten. Om du jobbar för att PB inte skall smutskastas så gör du det på ett märkligt sätt. Märk väl, jag har inte sagt något negativt om rasen överhuvud taget. Det jag sade var att du verkar tycka att det är normalt för en PB att reagera med att bita och skada. Det anser jag är fel. Du nästan skryter om vilken "fighter" den är. Det anser jag är osunt. Hoppas jag aldrig möter dig. Om det skulle hända så skulle min hund lyda mig. Vad skulle din göra, förutom att vilja bita ihjäl min?

Jag vet vad jag har för ansvar och skyldigheter vad gäller min hund. Jag vet vilka lagar som gäller och vilka påföljder det blir. Och återigen. DET VAR INTE DET DET HANDLADE OM.

Jag är inte ute efter medhåll. Men det hade räckt med en relevant kommentar om att du tyckte att jag skulle ha henne kopplad. Inte en tirad om att hon kan bli ihjälbiten av din Pitbull då.

Nu skryter du igen om att din hund är bra på att slita andra i stycken....

jag kan inte annat än sucka. det hjälper nog inte att jag förklarar mer om vad jag menar för du har bestämt dig för att du vet bäst och att din 7 månader gamla valp abslot aldrig skulle kunna bli biten av en annan hund, min hund skulle aldrig bita nån om den andra inte verkade hotfull, och nej hon går inte heller ihop med tikar, so what? jag känner bara tre hundar som går fint ihop med alla hundar oavsett kön, därbland en pitbullblandning. Det jag ville få fram var att hur ska VI veta hur DIN hund reagagerar?? jag förstår kärringens reaktion, det är inte helelr bara hundar som kan skada din hund utan även bilar elelr att hunden springer iväg, din vovve är trots allt så pass ung och troligen väldigt nyfiken. Du säger att du hr bra koll på en, tur för dig, men som sagt, det är inget som hunden runt hörnet vet, och vad vet du om den?

kan tillägga; pitbulls eller inte, dom flesta hundar är inte speciellt pigga på en hund av samma kön, speciellt inte en som kommer springande mot en, och ännu mindre glad blir hundens ägare eller kasnke nån hundrädd. Det hela handlar om att ta hänsyn, du är inte ensam om att vilja ha din hund lös, det vill nog dom flesta hundägare. Min kompis hadde sin hane lös oxå en gång på allmän gata, det var helt tomt och hunden lyder jätte bra, men samma dag bet han en annan minde hund, dom särades på en gång så ingen skada skedd men hur kul är det igentligen för ägaren? Oavsett om det kommer en liten tax eller en stor mastiff.

En lite fundering - varför likställer du (och många fler) en LÖS hund med en OLYDIG hund?

Varför inte propsa på att folk ska träna lydnad med hunden istället för att sätta koppel på den? :idea:

Sucka på du. Jag har aldrig påstått att min hund aldrig kan bli biten. Jag har henne bara lös när hon inte riskerar att bli påkörd. Hon kallas in när det kommer folk, hundar eller andra potentiellt spännande varelser. Jag sätter henne inte i situationer där hon riskerar att möta okända, dräglande pitbulls med ägare som tycker att det är OK att deras hund anfaller sådant som kommer för nära. Hunden är numera 14 månader och kan fortfarande umgås med alla sorters hundar. Hon bits inte, det överlåter hon till matte att göra.

Jag håller med westernqueen.

kan säga såhär, skulle din hund springa fram till min så skiter han i om du menar väl eller inte han biter endå. Och nej han är inte aggressiv på något sätt, går underbart bra med alla människor och barn, men främmande hundar, nej tack, inte ens tikar gillar han.

Samma sak är det väl med pits, dom är inte direkt avlade till att kela med andra hundar ;)

men men, hoppas att det går bra för er i framtiden! Din hund är säkert jätte söt

Kanske för att hennes lösa hund springer runt och biter ihjäl andras hundar eftersom den är en sån bra fighter... Men en underbar hund låter det som....

Varför tar du alltid upp just pitbulls? Pitbullterriern är en HUND.
Nåväl, det är ju bra att du har sån koll på h*n. Det är så det ska vara oxå, du ska leda flocken och bestämma vad som är farligt eller inte, då har man en trygg hund.
Jag har träffat många fler hundaggressiva lösa hundar än lydiga lösa som inte ens kommer fram och hälsar. jag uppskattar inte nån, varken hund eller människa komma fram å hälsa/klappa utan att ha frågat först, oavsett om jag är ute och går med en mops eller en GD.

Men hallå, du måste ha en konstig definition på ordet "LYDNAD". En lydig hund springer väl inte fram till främmande hundar heller?

Ni som alltid tjatar om koppel hit och koppel dit - och inte verkar se några andra sätt att slippa störas av andra hundar - ni måste ha väldigt olydiga hundar själva... Eftersom ni aldrig nämner lydnadsbiten?

Ja, min hund är jättesöt, med alla utom hanar som muckar gräl. :devil: Och han springer inte fram till främmande hundar, så det behöver du inte oroa dig för... ;)

Dorro skrev:
Kanske för att hennes lösa hund springer runt och biter ihjäl andras hundar eftersom den är en sån bra fighter... Men en underbar hund låter det som....

Vart står det att hennes hund springer lös och biter ihjäl andras hundar? Jag har inte sett ett ord om att hennes hund har varit varken lös eller bitit ihjäl någon, om du har det så var vänlig citera.

Pitbulls är bättre fighters än alla andra raser, dom är avlade för det. Så det är väl ingen nyhet?

Att den är en underbar hund tvivlar jag inte en sekund på.

En lydig hund för mig är en hund som lyssnar på sin ägare oavsett situation, men hur ofta möter man inte ägare och deras "lydiga" hundar på promenad och så kommer den "lydiga" hunden springande rakt emot dig? Tur är väl att inte alla ägare är så :) det finns en aldeles underbar hund här, kan tom gå lös i stan(!!) utan att ens bry sig om det minsta lilla, hon går tätt fot med sin ägare hela tiden. Kul att se sånt

vem här är den som smutskastar pitbulls om inte du. "lösa hund biter ihjäl andra hundar", för det första, jag har aldrig nån hund lös som jag vet inte skulle komma till mig när jag ropar oavsett situation, och det gör jag inte med min ännu, har inte haft henne speciellt länge heller så vi känner knappt varandra. För det andra så är jag rädd att hunden ska bli stulen eller liknande, man vet aldrig vad som händer.

Dorro skrev:
Har precis hämtat mig efter en verbal attack från en sur kärring. Jag bor i hyreshus och var ute på gården med min 7 månader gamla briardvalp. Hunden är lös, det är ingen annan ute. Någon kommer fräsande i sin stadsjeep, för lat för att lämna bilen på parkeringen och måste köra in på gården för att hämta något. Nåväl. Jag ser att det kommer en bil, ropar in hunden som är ca 10 meter bort, hon kommer snällt och vi väntar att bilen passerar. En stund senare befinner vi oss vid sophuset längre bort. Då kommer jeepen igen, nu på väg ut. Jag kollar att hunden fortfarande går fot och sätter henne vid min sida. Då stannar bilen, ner rullas rutan och en klimakteriekärring väser - Varför har du inte hunden kopplad?
Lite undrande svarar jag att varför skall jag ha det, jag har ju full kontroll på henne? - Jo, man måste ha hunden kopplad! Nej, svarar jag, man måste ha hunden under kontroll enligt lagen, det är bara på vissa offentliga platser som hunden skall vara kopplad.
-Jaha du, då skall du väl alltid ha den kontrollerad så att den inte kan komma fram till min hund! Jag har nog sett dig när du haft henne lös! Där bryts samtalet då kärringen fräser iväg i sin jeep. Jag står kvar och ser ut som ??? Hennes hund? Vem är det? Min hund får gå fram till en (1) hund i grannskapet. Det är inte hennes. Funderade länge på vad hon menade, kom till slut på att det nog är en rabiat bc-blandis längre bort på gården som man aldrig ser ute annat än på balkongen, där han fradgande och rytande slänger sig efter alla som går förbi, hon brukar nog stå bredvid och röka när jag tänker efter. Det är sant att Tuffa en gång tagit sig en lov förbi denna balkong för att beskåda spektaklet, dock sker detta FRÅN 15 METERS HÅLL! Huga vad trött jag blir. Självklart har jag henne kopplad när situationen kräver det men jag räknar det inte som ett problem när hon håller sig på gott avstånd från folk och fä och kommer när jag ber henne. Jag vill inte heller bli attackerad av lösa hundar men detta kändes som ett obefogat påhopp.

skit i den jävla kärringen! har du koll på hunden så e de bra!

Jag har inte min hund kopplad på gården, hon håller sig till mig, annars vet hon att matte blir arg :angel: . Men om jag inte kunde lita på att hon skulle stanna hos mig även om det kommer andra hundar, människor etc. så skulle hon vara kopplad.

Jag tycker helt klart att du ska ha hunden lös, du verkar ha en sk. lydig hund.

Men alla dessa utan koll på vovvarna är jag arg på dagligen. Många är lösa andra utan kontroll i dessa :devil: flexikoppel. Min hund vill inte hälsa på andra!! Hon är rädd pga att hon blivit påflugen! Men folk verkar ha svårt att fatta. standard repliken "men han är så snäll" *grrr*

Jisses vilken gammal tråd som kommit upp igen och jag ser att jag har svarat i den...
Kan lagen om koppeltvång och det var inte den jag syftade på.
Många bostadsbolag skriver in i sina kontrakt att hundar skall hållas kopplade inom bostadsområdet. I mitt område tex kan man bli vräkt om man inte har sin hund i koppel, hur lydig den än är. Men än har ingen lyckats få detta igenom då det inte fungerar med alla ansvarslösa kattägare som låter sin katter springa hur som helst... Trots att det också står i kontraktet att katter ska hållas inom uppsyn.

Min hund är nästan aldrig kopplad, jag bor så bra så hon kan vara lös.. sen är hon med när jag rider o då är hon också lös..
Har såklart koppel på henne ibland också..Mne har man kontroll på sin hund så tycker jag att det är okej.

Strunta i kärringen!!

Säger samma sak Strunta i kärringen! Du har ju en LYDIG hund och inte en "lydig" hund ;)
På mitt bostadsområde ogillas det att hundar är lösa men tycker att det är ok om man har lydnad på hunden.
Jag har sällan min tax kopplad och grannarna tycker det ser lite käckt ut då han går fot och vi passerar en stor hund som skäller och drar i kopplet och vill äta upp min lilla go´bit:D och han rör inte en min. :p
Grannarna vet att jag har pli på rackarn så därför tycker dom att det är helt ok att han får springa lös och busa med barnen emellanåt vilket han ju :love:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 584
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 033
Senast: Liran
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 983
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 141

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka