kopparspiral..

jerseyko

Trådstartare
Är det den enda hormonfria p-medlet? (Förutom pessar och kondom?)

Med en mamma som just nu behandlas för bröstcancer är jag inte direkt sugen på att använda en massa hormon-preparat. Mamma är nästan säker på att hon fick sin bara för det (hennes cancer är ej ärvd)

Dessutom har farmor haft bröstcancer så risken för mig känns ganska stor.
 
Sv: kopparspiral..

Men just nu så är du väl gravid ? Och då behöver du ju inte bekymra dig !?!

Förutom kopparspiral så finns ju den gamla hederliga kondomen !
 
Sv: kopparspiral..

Magnecyl brukar också fungera väldigt bra...


... OM man sätter den mellan knäna och kniper... :rofl:
 
Sv: kopparspiral..

Magnecyl brukar också fungera väldigt bra...


... OM man sätter den mellan knäna och kniper... :rofl:


:rofl: :rofl: :rofl:

Tack för dagen asgarv!!! :bow:

*harkel*

Till TS:
Jag har också letat hormonfria p-medel och har bara hittat kopparspiral, kondom och pessar.


Minipiller är ett bra alternativ för de kvinnor som avråds från p-piller som innehåller östrogen (kombinerade p-piller). Innehåller dock gulkroppshormon.

sen finns ju Sterilisering, "Säkra perioder" och "Avbrutet samlag"...de två sista är väl kanske inte att rekommendera... :crazy:
 
Sv: kopparspiral..

Jag har bara hört negativt om kopparspiral!

Typ jättemycket mens och menssmärtor.
 
Sv: kopparspiral..

Men det beror ju på vad man jämför med.
Om man jämför med hur det är med ett hormonellt P-medel som kan allt mellan stänga av mensen till att i alla fall lindra den, så blöder man ju mycket mer och har mera ont.
Jag blödde betydligt mindre på P-piller än utan och hade nästan inte ont alls.

Man måste ju jämför med hur det är utan preventivmedel över huvud taget.
Och då så blir skillnaden inte så stor.
Fördelarna är oändliga.
Alltid där, ingen påverkan på kroppen i övrigt och lätt att bli gravid igen när man tar ut den.

Jag hade det mellan barnen och var jättenöjd.
Nu är jag steriliserad och har nästan lika ont och blöder lika mycket.
Tacka vet jag P-piller i det läget.
Men efter barn och amning så bör man inte stoppa i sig hormoner.
Det förstör liksom skyddet mot bröscancer som man får av barnafödande och amning.
 
Sv: kopparspiral..

Utan preventivmedel mår jag hur bra som helst :)
Jag som trodde man blev ett sängliggande PMS monster av kopparspiral :angel:

Då är ju valet enkelt :D
 
Sv: kopparspiral..

Håller helt med I_U angående kopparspiral. Definitivt det bästa p-medel jag testat, det ger inga torra otäcka slemhinnor eller viktpåverkan som jag fick av piller och inte så omständigt som kondom. Jag blödde mer och hade mer ont än av pillren visserligen, men fördelarna uppväger nackdelarna. Min mamma fick nämligen också bröstcancer. Sen tycker jag det är rätt äckligt ur miljösynpunkt att fisklivet vid reningsverken påverkas av hormonerna som p-pilleranvändarna kissar ur sig...
 
Sv: kopparspiral..

Jag som trodde man blev ett sängliggande PMS monster av kopparspiral

Vissa blir ju det utan P-piller.
Men det har inte med kopparspiralen att göra.
Utan bristen på P-piller-hormon.

Jag mådde så jättebra på P-piller så jag saknar dem jättemycket.
Men det är inte värt riskerna.
Det var de starkaste kombinations-pillren.
Jag blödde igenom alla andra sorter.
 
Sv: kopparspiral..

Jag var utan p-piller i 8 månader innan jag blev gravid. Och då mådde jag faktiskt mkt bättre än innan.

Får bli en kopparspiral, funkar det inte så går det ju att ta ut den.
 
Sv: kopparspiral..

Funderar också på kopparspiral efter att min inneboende behagat komma ut (bf om 9 dagar).

Men hur funkar det - hur snabbt efter förlossningen kan man sätta in? Hur besvärligt är det att sätta in rep. ta ut? Känns den (kanske knäpp fråga men jag vet inte ens hur en spiral ser ut).

Vi har kört med kondom innan vi bestämde oss för barndå jag inte vill äta mer p-piller så så länge inte mensen blir värre än vad den är naturligt så är det lugnt (även om jag vanligen har stooora problem med mensen).
 
Sv: kopparspiral..

Jag är jättenöjd med min kopparspíral. "Nöp till" när den sattes in och sen lite som mensvärk. Första månaderna hade jag REJÄL mens, men med Cyklo-F så begränsades det ju.

Nu har jag helt regelbunden normal mens, en dag med kraftig blödning, sen är det rätt liten mängd faktiskt.
 
Sv: kopparspiral..

Jag är jättenöjd med min kopparspíral. "Nöp till" när den sattes in och sen lite som mensvärk. Första månaderna hade jag REJÄL mens, men med Cyklo-F så begränsades det ju.

Nu har jag helt regelbunden normal mens, en dag med kraftig blödning, sen är det rätt liten mängd faktiskt.

första månaderna... menar du i ett sträck, eller menar du varje gång du hade mens...

man har ju hört skräckisar om folk som typ blöder non-stop när de börjar med hormoner å andra saker...

jag har ångest deluxe...
vill inte äta hormongrejjer just för alla risker...
vill INTE bli gravid...
pojken säger att vi MÅÅÅSTE vara lite aktsamma nu (hans tjejkompis gjorde just abort)... bra att han tänker så osv.. men... det är ju alltid tjejen som får alla problemen så att säga... :(
 
Sv: kopparspiral..

Jag hör också till dem som varit jättenöjd med min kopparspiral. Mensen regelbunden som en klocka, inga biverkningar över huvudtaget och himlans smidigt att slippa ta piller för en slarvmaja som jag. Men JISSES vilken PMS jag fick efter att jag tagit ut den i våras, har aldrig haft det vare sig före eller under tiden jag hade spiral. Men nu får jag både ett jäkla humör och riktiga menssmärtor.
 
Sv: kopparspiral..

det är ju sånt man INTE vill råka ut för...

i illa kvickt igen eller?! :D

mer positivt så lilla jag törs ;)
 
Sv: kopparspiral..

Hur snabbt man kan sätta i spiral efter förlossning vet jag tyvärr inte. Tänkte prata med BM om det vid efterkontrollen. Isättning och urtag var inte så farliga, precis som Madick säger. Du tar en Ipren en stund innan du ska dit, skulle det inte funka så kan du få lokalbedövning.
Det enda jag (och sambon för den delen) kände av den när den väl är insatt var två små trådar som hänger ner från den. BM sa åt mig att känna på dem efter varje mens så att spiralen inte ändrat läge. Efter några månader tröttnade jag på att kolla, för den satt ändå som den skulle.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 715
Senast: Jamtland
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 164
Senast: Yrsel
·
Kropp & Själ Jag funderar lite på preventivmedel av olika slag, och ja jag veeet att kondom är det enda som skyddar mot könssjukdomar. Och hitintills...
2
Svar
33
· Visningar
3 669
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
15 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp