"kopierade" produkter

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lonely
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 2 900
L

Lonely

Nu tycker jag att det är dags för en "kopierade produkter tråd"

Ni visar en två olika produkter: En billig (kopierad?) och en dyr märkesprodukt.

Eftersom jag är dålig på att förklara ( :p ) så visar jag ett exempel :)

19220_M.jpg

Horze, Eskadron 639:-

610576.jpg

Hööks ORD. 229:- Nu. 169:- (Dom BLÅ)

:bump:

Sv: "kopierade" produkter

jadu. Hela Hööks sida är ju iprincip bara kopior.
Hjälm 679:- på Hööks
230144.jpg

o Originalet för 3500:-
1944.jpg

Jag tycker det är så surt med kopior, just för att det är så uppenbart att det är en kopia.
Då köper jag hellre en billig produkt som inte försöker efterlikna nån dyrare.
Det ser så lamt ut med tex. adidaskopior där kopian har 2 el. 4 stripes istället för 3. adidas är ju ändå inte speciellt dyrt.

Men, på hur många sätt kan man göra ett par benskydd?? Eller en ridhjälm?? Nä, plagiat hade det varit om hööks benskydd hade hetat typ "Eskadrion" och haft ett skimmelekipage hoppande över texten åt andra hållet.
Ta träns tex, de ser ju i stort sett lika ut oavsett märke. Eller en sadel.

Är så jävla trött på den snobbiga ridsporten där svindyra märkesgrejer är det enda som gäller, har man inte märkesgrejer så duger man inte! Ridkunskaperna sitter väl inte i de dyra prylarna???

Vilka av dessa benskydd var först? Vem har kopierat vem?
hgsenskydd3.JPG

eskadronlbsenskydd.jpg

dr6359.jpg

damasker1.jpg

brhog.jpg

Sen finns det "kopior" vi glädjs åt också: originalet heter Ivomed och när patentet gick ut kom raskt de billigare varianterna som Bimectin, Noromectin osv ... Trevligt för alla konsumenters plånbok!

Men visst kan just originalet vara dyrare eftersom de i många fall faktiskt haft kostnader för utveckling av produkten i fråga - kopian drar ju faktiskt nytta av deras forskning och produktutveckling.

Kopior handlar ju inte enbart om hästsport.
Vissa grejer blir typiska kopior just för att ett företag tillverkar en pryl, som blir väldigt populär och då bestämmer sig helt enkelt nån annan för att tillverka en sak som är väldigt lik den populära för att själv kunna rida lite på vågen.
Det finns ingen mening med att göra en kopia, om inte originalet är eftertraktat.
Visst kan man tycka att det är knäppt att det ska handla mycket om märken, men det behöver det inte göra, det handlar mest om hur mycket man själv bryr sig. Och köper man då en klockren kopia på nåt så ser ju många det och tror förmodligen att man inte har råd med originalet men ändå vill vara lite "inne".
Många gånger avspeglar också fina märken bra hållbarhet och kvalitet, något som är viktigt inom hästsport.
T.ex. Man köper troligtvis en dyr walshsele till sin travhäst för att man vill vara säker på att selen ska hålla länge och inget tråkigt ska hända mitt under ett lopp, inte för att bara vara fin. det är ändå ingen som ser vad det är för sele när hästen far förbi på banan täckt av lera.

dolce_&_gabbana skrev:
en stor SSSUUUCCCKKK :crazy:

på dej, jävla wannabe säger ja bara. fy fan väx upp

nån mer än jag som tröttnat på den där människan?

Tröttnat!!?? haha jag tycker det är kul när hon håller på :-) Hon är ju kändis i hela Sverige vid det här laget, dock inte för sina ridkunskaper eller något bra utan för sina omogna inlägg på Bukefalos.......vet många som sitter och vrider sig av skratt åt lilla Dolce :bump: :banana: :rofl:

Du har rätt! Om man ska få ett benskydd eller ett träns att inte likna ngt annat så kommer det att se riktigt fult ut! Kanske bara det förstärkta skyddet och sen snören runt om? Jättesnyggt (inte!)

Men altså. Ett senskydd är ju ett senskydd. Alla ser ju mer eller mindre likadana ut. Men när man som hööks försöker göra skydd så lika eskardons som möjligt, både som de första - där både färg och "skoning" är likadana - och på de andra där de tillomed har ändrat märket så att det ska likna eskardons, då är det ju solklart att man vill göra kopior.

Ja, men hur mycket sämre är kopian av en sak? Det behöver väl nödvändigtvis vara så att kopian är den sämsta, inte alltid i alla fall? Eller? *ser fundersam ut*

Starmartyr skrev:
Ja, men hur mycket sämre är kopian av en sak? Det behöver väl nödvändigtvis vara så att kopian är den sämsta, inte alltid i alla fall? Eller? *ser fundersam ut*
Nej, men det är B-stämpel.

:o :angel:

Aldrig påstått att kopian nödvänligtvis är sämre (även om jag faktiskt tror att det i många fall är så :D )

Jag tror att kopian är sämre, dels för att priset ofta är mycket lägre och dels för att det är allmänt bevisat att märkesprodukter håller högre kvalitet än de billigare alternativen.

Orginalet var Racing Tack, vita med svarta kardborresnören som man kunde byta ut... Och dom var skitsnygga på sin tid...nu skulle jag aldrig ta på dom... hihi.... Eskadron var den första av bilderna du visar... garanterat...

Men du betalar ju nödvändigtvis inte för kvaliten utan för märkeslappen som sitter på. Själv skulle jag aldrig kunna döma ut någon för att personen inte använder orginal (skulle lika bra kunna vara jag själv). Har aldrig hört nåt så sjukt...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 040
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva... 2
Svar
21
· Visningar
3 134
Senast: Cattis_E
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 227
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka