Köpeskontraktsfrågor

Taxilock

Trådstartare
Hoppas jag la tråden rätt nu.

Jag har lite funderingar som jag gärna vill komma till rätta med.'
Det är såhär att jag har eventuellt blivit erbjuden att få "ta över" det vill säga få en häst.
Men då vill ägaren att jag garanterar att jag aldrig säljer hästen vilket jag tycker är ganska orimligt då hästen ifråga är 6 år och jag omöjligt kan garantera att jag kan ha kvar hästen i cirka 20 år. Jag har ju absolut inga funderingar på att ta hästen och sälja den om ett år eller så och hästen i sig har väl inget värde i pengar så det är ingen risk att jag tar hästen och säljer den för att tjäna pengar. Hästen i fråga är även en häst som är väldigt betydelsefull för mig vilket ägaren också vet.
Men min fråga är om det verkligen går att skriva in i ett köpeskontrakt att köparen aldrig ska sälja hästen?

Sen är det en till fråga, vet att det redan finns tusen trådar om just den här frågan men om säljaren vill ha förköpsrätt så har jag förstått det som att det är bindande?
Vet iofs inte rikigt vad säljaren vill skriva in i kontraktet men kan vara bra att veta vad som gäller om nått sånt här kommer upp.

Ps ignorera gärna trådnamnet såg nu efteråt vad knepigt det ser ut :s

Senast ändrad:
Sv: Köpeskontraktsfrågor

Inga svar?
Ingen som har ngt svart på första frågan heller?
Alltså.
Går det att skriva in ett kontrakt att köparen aldrig får sälja hästen?

Rent juridiskt så hamnar man i lite olika lagstiftningar i det här fallet.
Dels i avtalslagstiftningen som då kommer att gälla för det här med att sälja hästen och förköpsrätten. Då gäller detta men det finns inget straff om du bryter mot det utan det är mer upp till din egen moral.
Det andra är att enligt alla köplagstiftningen så är det ägaren till något som fritt kan förfoga över det, hästen i det här fallet. Vilket gör att du kan sälja den och till vem som helst.

Det man kan göra som säljare för att binda upp dig till att följa avtalen är att lägga in någon form av sanktion. Som exempel att om du säljer hästen ändå så ska du ersätta den nuvarnade ägaren med X antal tusen kronor.

Tack så jätte mkt för ditt svar! Nu har jag fått lite klarhet i det hela så det blir till att skriva in att säljaren har förköpsrätt.
Tack för hjälpen!

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 117
Senast: Tualma
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 328
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 326
Senast: Juli0a
·
R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 166
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt
  • Uppdateringstråd 30