Köpe av häst.

B

Biijatch

Har börjat bjuda på en häst, senaste budet var 40 tusen, då kunde säljaren sänka sig till 45 inkl gårdsbesiktning så att man kunde höja
A1 försäkringen, ja fattar inte, vinner hon något på det?
Hästen är importerad från Belgien sommar 2007

Mvh Sandra

Sv: Köpe av häst.

Ehm, klart hon vinner på det om hon höjer priset med 5000 kr för en gårdsbesiktning?! ;) Fast jag är inte heller säker på om jag uppfattade din "fråga"? rätt...

Sänka från 40 till 45? :confused:

Om du köper hästen för ett pris, så kan du höja din försäkring till det beloppet, så du tjänar ju på det om priset höjs till 45'.
(om du nu får nytta av försäkringen i framtiden sas).

Hon kommer även tjäna ett par tusen iom att du betalar 5000 kr mer - en besiktning kostar inte så mkt.

Om jag förstod det du skrev rätt.

Säljaren tjänar en del juridiskt på att stå för besiktningen. Om det är fel på hästen som kommer fram efter köpet så kommer du som köpare att ha ett sämre läge om säljaren betalat för besiktningen.
Säljare kommer att anses mer än väl ha uppfyllt sin upplysningsplikt och du som köper kommer inte att anses har uppfyllt din undersökningsplikt.

Oj det var lite luddigt haha:o:angel:

Så här menade jag...

Från början så låg hästen på 60 000 kr. Vid provridning sänkte hon priset till 50 000 kr. Jag har bjudit 40 000 kr NU och ägaren sänkte sig från 50 000 till 45 000 kr inkl besiktning.
Grejen är den att hon skrev till mig att "du får honom för 45 000 kr inkl besiktning så att vi kan höja A1 försäkringen".
Jag förstår att det är bra att den höjs för mig, men varför vill hon det och vad vinner hon på det?
Jag kopplar verkligen inte alls!:eek:

Jag förstår att hon får mer pengar, det är ju inte det...

Nu fattar jag fan inte vad jag menar själv ens...eller jo, kan det ligga något lurt bakom?

Senast ändrad av en moderator:

Det låter ju värre när jag läser vad jag skrivit än när jag tänker på det...totally blond:rofl:

Eller hon kanske vill förvirra mig och få det att låta som om jag vinner asmycke på det, så att det inte spelar någon roll att ja betalar 5000 kr till? Eller?:crazy:

Det är som jag skrev innan att hon vinner på det juridiskt att hon står för besiktningen.
Plus att hon ju forfarande ligger lite högre än vad du har bjudit.

Jag tror så här: Hon kanske inte har lust att sänka hästen så mycket. Man vill ju ändå ha ut så mycket som möjligtför sin häst. Tyvärr är det få som har guldbyxor. Jag tror att hon tänkte ok, vi går halva vägen var. Hon hade sagt 50 och du bjöd 40. Så 45 är väl rimligt, du har ju ändå prutat den från 60. Köp den för 45, om du tycker att den ärvärd det, annars, håll fast vid ditt bud och hoppas hon ger sig.
Så tror jag.
Sen det där med försäkring.
Om du har en u.a besiktning så kan du höja försäkringen till mer än köpesumman.
Tack för mig!

Det är rätt luddigt - jag hade frågat henne hur hon menar att det skulle vara vinn/vinn situation för er bägge.

Jag hade i alla fall velat stå för besiktning, och jag hade gjort den på klinik.

Oj det var lite luddigt haha:o:angel:

Så här menade jag...

Från början så låg hästen på 60 000 kr. Vid provridning sänkte hon priset till 50 000 kr. Jag har bjudit 40 000 kr NU och ägaren sänkte sig från 50 000 till 45 000 kr inkl besiktning.
Grejen är den att hon skrev till mig att "du får honom för 45 000 kr inkl besiktning så att vi kan höja A1 försäkringen".
Jag förstår att det är bra att den höjs för mig, men varför vill hon det och vad vinner hon på det?
Jag kopplar verkligen inte alls!:eek:

Jag förstår att hon får mer pengar, det är ju inte det...

Nu fattar jag fan inte vad jag menar själv ens...eller jo, kan det ligga något lurt bakom?

Oj! vilken stor skillnad på prissumman, ifrån 60´till 40´. Det låter som om du måste vara bra på att pruta! Trodde att man max kunde få ned priset med 5´i sådana priskategorier.

jag antar att säljaren tänker som så att om hästen ändå säljs så mkt billigare än planerat så kan man ringa in gårds vet och få affären avklarad snabbt. Med tanke på att du skrev 40.000NU så låter det ju som man har bråttom.

Inget lurt alls med et hela. Hon vill inte sänka lägre än till 45.000 men för att vara sjysst och ge dig mer för pengarna kan hon tänka sig stå för en bes. Hon kan ha en vet. som inte är så dyr att använda och känner då att hon inte går ner allt för mycket men att du ändå inte har fått gå upp jättemycket. Fungerar så i businessvärlden.
Ex. om jag säljer en bil och köparen vill pruta mer än jag tänkt mig så kan jag trissa priset om jag ex. skickar med en uppsättning däck som inte har kostat mig lika mycket som prutaren vill pruta på fordonet. (tog bilexemplet då jag handlar med bilar)
Men som sagt juridiskt sett så är det du som köpare som har undersökningsplikten (såvida det inte handlar om att du köper från företag då gäller andra regler) och då är det du som ska betala för vet. bes.

Ok... Alltså hon sänkte från 60 till 50 utan att ja visste att hon tänkt 60 först eftersom ja provred en del andra hästar där oxå, men sen när ja läste på nätet så stod det 60 000 kr:d
Visst är det schysst å ändå sänka så att vi går halva vägen var så att säga, tänkte ja inte på...:eek:
Jag kan ju säga så här, totton behöver a looooooooot of käk, sadel är väl inte å tänka på å köpa nu om man säger så:cool: den skulle inte passa så länge direkt.:crazy: men men allt går med kärlek mat och god omvårdnad!
Får väl ge mig då och ta hennes "bud"!

Tack för all hjälp på mina konstiga funderingar!:bow: :bow: :bow:

jag antar att säljaren tänker som så att om hästen ändå säljs så mkt billigare än planerat så kan man ringa in gårds vet och få affären avklarad snabbt. Med tanke på att du skrev 40.000NU så låter det ju som man har bråttom.

Nej så brått e det inte, skrev så för att liksom markera eftersom första inlägget blev så himla svårt att förstå!:p

Fått och fått, vill du ha hästen besiktigad är det självklart du som betalar (oavsett om du är säljare eller köpare).

Alternativet är ju alltid att köpa/sälja hästen obesiktigad.

Menar du att köparens undersökningsplikt inte längre ingår i Konsumentköplagen?

Konsumentköplagen och köplagen är två helt olika lagar och man bör ha koll på dem vid köp. vid köp privatperson - näringsidkare gäller konsumentköplagen: http://www.konsumentratt.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=490&lngArticleId=147

och vid köp privatperson - privatperson gäller köplagen.

De olika lagarna fungerar på olika sätt och köplagen kan man skapligt lätt smita undan och vid problem kan du heller inte vända dig till konsumentverket utan det är stämmning i rätten som gäller.
konsumenten har fortfarande undersökningsplikt i konsumentköplagen men fungerar inte riktigt på samma sätt...

Jotack, det ingår i mitt jobb att ha koll på dessa två lagar, vilket jag har och vilket föranledde min förvånade fråga om inläggsskaparen syftade på att köparens undersökningsplikt skulle vara undantagen i Konsumentköplagen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 122
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 100
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 336
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar