Köpe av häst.

Sv: Köpe av häst.

Jotack, det ingår i mitt jobb att ha koll på dessa två lagar, vilket jag har och vilket föranledde min förvånade fråga om inläggsskaparen syftade på att köparens undersökningsplikt skulle vara undantagen i Konsumentköplagen.

Oki, nä det gjorde jag inte, bara att man inte ska blanda ihop de två lagarna ;)

Jo det är ju klart...men det är ju inte alldeles för kul kanske

Fått och fått, vill du ha hästen besiktigad är det självklart du som betalar (oavsett om du är säljare eller köpare).

Alternativet är ju alltid att köpa/sälja hästen obesiktigad.

Vad är vanligast då? Är det att köparen står för besiktningskostn?
Är jag mer garderad som säljare om jag står för den? Det bästa är väl att besiktiga hästen innan den åker till ny ägare?

Vad kostar en gårdsbesiktning ca?

Som SÄLJARE vill jag gärna stå för besiktningen. Det underminerar köparens möjligheter vid en eventuell tvist. Dock är det ju inte schysst att göra så.

Som KÖPARE vill jag stå för besiktningen. Då vet jag dels att veterinären handlar på mitt uppdrag och sedan har jag en stark ställning vid en eventull tvist. Dessutom ligger det i mitt intresse att köpa en frisk häst.

Gårdsbesiktning hamnar ofta någonstans mellan 500-2500 kr. Dock tycker jag det är bättre att låta bli att besiktiga än att köra en gårdsbesiktning där det inte finns tillgång till ordentliga förutsättningar för att kontrollera hästens hälsostatus.

Som SÄLJARE vill jag gärna stå för besiktningen. Det underminerar köparens möjligheter vid en eventuell tvist. Dock är det ju inte schysst att göra så.

Som KÖPARE vill jag stå för besiktningen. Då vet jag dels att veterinären handlar på mitt uppdrag och sedan har jag en stark ställning vid en eventull tvist. Dessutom ligger det i mitt intresse att köpa en frisk häst.

Gårdsbesiktning hamnar ofta någonstans mellan 500-2500 kr. Dock tycker jag det är bättre att låta bli att besiktiga än att köra en gårdsbesiktning där det inte finns tillgång till ordentliga förutsättningar för att kontrollera hästens hälsostatus.

Om hästen säljs obesiktigad då? Vad händer då om fel upptäcks efter försäljningen?

Enligt köplagen eller konsumentköplagen? (status hos säljare respektive köpare).

Det blir ju svårt att reklamera hästen om köparen inte uppfyllt sin undersökningsplikt. Om det är ett dolt fel som inte kunnat upptäckas ens vid en veterinärbesiktning (t ex hjärtfel som inte hörs vid avlyssning av hjärtverksamheten) får ju säljaren ta tillbaka hästen och ersätta köparen (för köpeskillingen och eventuella utlägg som stallhyra etc).

Är det däremot ett fel som hade upptäckts OM köparen uppfyllt sin undersökningsplikt (besiktigat hästen) kan köparen INTE reklamera p g a detta fel.

Är det köplagen som gäller finns möjlighet att avtala bort en del av det ansvar säljaren har för dolda fel, men inte ens där kan man helt friskriva sig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 122
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 100
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 336
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar