Köpa vuxen hund...

Nemo

Trådstartare
Har gått och funderat på att skaffa hund nu ett tag. Det måste bli en vuxen hund då jag studerar och sambon jobbar, vilket innebär att det inte går att ta hand om en valp.
Kan ju börja med att fråga om ni tror/tycker att det är lämpligt att skaffa hund fastän den cirka 3 dagar i veckan kommer att bli lämnad ensam runt 3 h per dag? (Sambon jobbar skift och jag studerar).
Därefter vill jag gärna ha tips om vad man ska tänka på när man köper en vuxen hund. (Är inne på en finsk lapphund).

Sv: Köpa vuxen hund...

Nemo skrev:
Har gått och funderat på att skaffa hund nu ett tag. Det måste bli en vuxen hund då jag studerar och sambon jobbar, vilket innebär att det inte går att ta hand om en valp.
Kan ju börja med att fråga om ni tror/tycker att det är lämpligt att skaffa hund fastän den cirka 3 dagar i veckan kommer att bli lämnad ensam runt 3 h per dag? (Sambon jobbar skift och jag studerar).
Därefter vill jag gärna ha tips om vad man ska tänka på när man köper en vuxen hund. (Är inne på en finsk lapphund).

Att hunden är fullt frisk , o bra mentalstatus.
och att hunden är van o vara själv är ju också viktigt när den är äldre sån han klarar av o vara själv i de timmar ni är borta.

Ju mer du vet om hundens tidigare liv, desto bättre, och en prövotid kan vara bra. Vårt köp av en vuxen hund var kanske inte så lyckat, fastän vi kände förra ägaren sen tidigare och även hade viss kontakt med dem efteråt... Hunden var jättetrevlig, hade dock en del lydnadsproblem såsom rymningsbenägen och kunde inte gå i koppel, plus att den bar på skabb utan att ha några symptom.

Mina två senaste (och alltså mina två nuvarande) har båda kommit som vuxna omplaceringar, hanen var 6 år när han kom och tiken 4 år.

Jag sökte och ville ha vuxen hund eftersom jag inte har tiden och möjligheten att vara hemma med en valp så länge som krävs.