Köpa vuxen hund...

Nemo

Trådstartare
Har gått och funderat på att skaffa hund nu ett tag. Det måste bli en vuxen hund då jag studerar och sambon jobbar, vilket innebär att det inte går att ta hand om en valp.
Kan ju börja med att fråga om ni tror/tycker att det är lämpligt att skaffa hund fastän den cirka 3 dagar i veckan kommer att bli lämnad ensam runt 3 h per dag? (Sambon jobbar skift och jag studerar).
Därefter vill jag gärna ha tips om vad man ska tänka på när man köper en vuxen hund. (Är inne på en finsk lapphund).

Sv: Köpa vuxen hund...

Nemo skrev:
Har gått och funderat på att skaffa hund nu ett tag. Det måste bli en vuxen hund då jag studerar och sambon jobbar, vilket innebär att det inte går att ta hand om en valp.
Kan ju börja med att fråga om ni tror/tycker att det är lämpligt att skaffa hund fastän den cirka 3 dagar i veckan kommer att bli lämnad ensam runt 3 h per dag? (Sambon jobbar skift och jag studerar).
Därefter vill jag gärna ha tips om vad man ska tänka på när man köper en vuxen hund. (Är inne på en finsk lapphund).

Att hunden är fullt frisk , o bra mentalstatus.
och att hunden är van o vara själv är ju också viktigt när den är äldre sån han klarar av o vara själv i de timmar ni är borta.

Ju mer du vet om hundens tidigare liv, desto bättre, och en prövotid kan vara bra. Vårt köp av en vuxen hund var kanske inte så lyckat, fastän vi kände förra ägaren sen tidigare och även hade viss kontakt med dem efteråt... Hunden var jättetrevlig, hade dock en del lydnadsproblem såsom rymningsbenägen och kunde inte gå i koppel, plus att den bar på skabb utan att ha några symptom.

Mina två senaste (och alltså mina två nuvarande) har båda kommit som vuxna omplaceringar, hanen var 6 år när han kom och tiken 4 år.

Jag sökte och ville ha vuxen hund eftersom jag inte har tiden och möjligheten att vara hemma med en valp så länge som krävs.

Och det finns både bra och dåligt, positivt är ju att detagit sig förbi slyngelåldern, är förhoppningsvis rumsrena och har baslydnad och så. Förhoppningsvis. Nackdelen är att om de inte är rätt tränade och/eller fostrade kan man få mycket värre problem att få bukt med det än en valp, eller inte få bukt med det.

Jag visste väldigt väl bägge mina hundars historia, men det är ändå vissa saker som upptäckts längs vägen också. Nu har jag 'fördelen' att välja en typ av hund och ras som jag visste skulle ha enbart grundträning (läs: Veta vad den heter, förstå typ 'gå och lägg dig', kunna gå i koppel, rumsren samt bilvan), vilket jag såg som ett plus, mindre som kan (i mina ögon) lärts in fel.

Hanen var inga problem alls att uppfostra/träna som jag ville ha honom, det tog ungefär ett halvår innan han var som jag ville ha honom i sådana avseenden som att kunna gå lös i skog och mark utan att jaga t ex. Att jag inte kunde förutsätta det visste jag ju (bägge mina är fd kapplöpningsgreyhounds). Tiken var det ungefär samma sak med - på ytan. Hon visade sig dock inte vara riktigt pålitlig med det där med att vara lös vilket har ställt till en del problem, och en del blodsspillan.

Sen det som egentligen är viktigast att hela tiden ha med i beräkningen att vissa individer klarar det bättre att få ett nytt hem än andra. Min tik tyckte 'jaha, jag bor här nu? Ja här verkar ju jättetrevligt, det går bra det här' och boade in sig omedelbart. Hanen tog ett ÅR innan han någotlunda började visa sitt rätta jag. Han var ganska gnällig och låg första veckan, för attsen raskt byta det mot att bli ett häftplåster som vägrade släppa mig utom synhåll. Han var som en skugga bakom mig 24 h om dygnet.. Jättegulligt i böckerna man läste som barn, men den som försökt dammsuga och varenda gång man backar stupat på en 70 cm stor hund inser att det är inte såå kul i verkligheten ;)

Hanen började dessutom pinka inne när han blev lämnad ensam, vilket var minst sagt enerverande. Det var någon form av 'protest' eller 'otrygghetsbeteende' som jag under många år inte fick bukt med. Trots hundsällskap och träning osv. Det enda som hjälpte var att ge honom en liiiten avgränsad yta bara att vara på. När tiken kom försvann pinkandet nästan helt från en dag till en annan, så där var svaret annat hundsällskap.

Nu är mina inte så representativa dock. Hanen hade bott i hundgård fram tills någon månad innan han kom hit (således blev han lyrisk första julen att vi tog in ett kissträd åt honom.. Vi slängde julgranen på juldagsmorgonen, den STANK..), och tiken hade lyckats (hur förstår jag eg inte?) straffa sig ut från mer än ett hem innan hon kom hit. I grunden är dock bägge omplacerade för att de vägrade acceptera att deras tävlande dagar var över och inte klarade att som pensionerade bo i ett hem med tävlande hundar.

Det som jag ser som en av de allra största fördelarna med att ta en vuxen är att man kan kolla/man vet sådana saker som hur den är med andra hundar (och ev hanhundsaggressivitet), om det är en ras med höftledsproblem eller liknande kan man kolla det innan, man har också mer koll på hundens psyke än vad man kan se hos en valp etc.
Stora nackdelen är att man inte kan forma hunden själv på samma sätt som med en valp.

Nästa hund här blir dock en vuxen det med =)

Och veterinärbesiktiga hunden, även om du kan ta över försäkring och hunden aldrig varit sjuk etc så är det alltid bra att göra en veterinärbesiktning.

Ja men rena lydnads problem är väl ändå inte hundens fel, bara gå ut och ordna till dom.

Skabb är ju också ett mindre problem o bli av med om man ser det.

jag skulle hellre ta en orördhund om jag skulle ta en så jag får forma min egna sätt i lydnad som jag vill ha det på den.

Jag skulle mycket väl kunna ta en äldre hund från 15-24mån inte äldre, som är relativt orörd.
då får jag en hund som jag vet är menatlt bra o är fri i höfterna, med en valp alltid ett riskspel både mentalt o höfter, behöver inte vänta på rätt ålder eller nåt, då är man snart på tävlingsbanan igen.

Kanske ta en hund på foder?(om ni hade tänkt omplacering innan)
Vi har varit i samma situation som er, vi har tid för hund men inte för valp. Så vi hittade en hund som skulle ut på foder. Lite äldre, 2,5 år, men vi lärde känna hund och ägare i ett par månader innan prövotiden.
Nu har vi iofs haft en otrolig tur eftersom hon som äger honom och jag är mkt lika när det gäller hunduppfostran plus att hon gjort ett jättebra jobb. Vi kommer även att träna för henne och det har både hon och jag utbyte av.
Vi vet även att han är friröntgad, vi har sett resultat från MH, tävlingar osv.

Så det är några tips, kolla upp hälsostatus på hunden i fråga och på några led bakåt(så många som går eller som du tycker verkar nödvändigt), ev MH, tävlingar osv, se till att umgås med hunden, se hur den är med andra hundar, med människor, om den kan vara ensam osv. Jag hade även som krav att den skulle kunna vara med i stallet utan så mkt intro där.

Men är det en hund som kan vara ensam innan så behövs ju ändå lite omställningsperiod och inskolning på det hemma hos er. Men 3 h per dag 3 dagar i veckan ser inte jag som några problem.

/fia

fjutten skrev:
Så det är några tips, kolla upp hälsostatus på hunden i fråga och på några led bakåt(så många som går eller som du tycker verkar nödvändigt),

/fia

om det bara ska vara en hund inte nån i avel varför då titta på ledstatestik totalt onödigt har den hunden de väljer fria höfter o.s.v. ja då är det väl bra sen.

Ja, det är ju sant.. Jag är lite för trött.. Tänkt för mkt med hjärnan idag :smirk:
Men att kolla upp hälsostatus på hunden i fråga är ju en himla bra grej iaf.

Tack för jättebra svar allihop! Det är mycket att tänka på, och har ju ingen brådska med att hitta hund utan det får bli lite letande efter "the one". Men vuxen får det bli, & valp någon gång i framtiden :bump: Får helt enkelt fundera på ungefär samma saker som när man köper/letar häst. ;)

Jag kanske också ska påpeka att hund vi skaffade inte hade några problem med att acceptera oss som sin nya familj, fastän han rymde visste han var han hörde hemma. Han kom bra överens med alla, med ett undantag; vår gammeltik.

Nej, såklart är det inte hundens fel. Däremot var vi oförberedda på dem, och det hade behövts någon med mycket mer tid och erfarenhet för att få bukt med dem.

Om man ser det ja...som sagt syntes det inte på honom, utan det var när våra två andra hundar fick det som vi märkte det. Och de reagerade ordentligt och snabbt. Sen hade vi tre hundar att skabbehandla, det kanske inte är det roligaste.

Poängen är i alla fall att det är bra att känna tidigare ägare, veta om hundens historia...men man ska heller inte lita på att folk berättar allt. Hade vi vetat det här hade vi kanske funderat lite till på om vi var rätt ägare till hunden, och hade vi då bestämt oss för att ta hand om den ändå så hade vi varit förberedda.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 771
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 239
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 306
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 517
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar