Det gör det. När jag läste om ANDT och barn/ungdomar hittade jag en del intressant läsning. Finns även bra böcker.
Har bara läst första sidan av tråden, så det finns risk att jag upprepar om någon annan redan tagit upp liknande.
Tobak är den viktigaste saken att hålla borta för att inte få problem med tyngre saker och det är viktigt att försöka skjuta upp en ungdoms alkoholdebut för att undvika framtida riskbruk eller ännu värre beroende. Dock sägs det ge bäst resultat om skolan fokuserar på tobaken och föräldrarna tar ansvar för alkoholpreventionen, att prova på tobak sägs ofta komma före alkoholdebuten. Viktigt att tänka på att alkohol, tobak och droger, narkotika samvarierar, därför är det bra om barn/ungdomar testar så sent som möjligt. Skrämselpropaganda fungerar sällan som avskräckande, däremot verkar nolltolerans mot alkohol och tobak kunna förebygga en del. Det bästa är nog att försöka bygga upp trygga och starka barn som kan stå emot grupptryck, jag vet, det är lättare sagt än gjort.
Och eftersom det är buke
självklart blir inte alla som provar tobak eller alkohol fast i ett riskbruk eller beroende, men för de som hamnar där är det ofta en del av vägen dit.
Tillägger att jag aldrig skulle köpa ut.