köpa två-åring när man har ridit i 2 år

H

hannanilsson

tycker ni att det är bra att köpa en b-ponny som är två år och man är 8 år och har ridit i 2 år?? och man har ingen vuxen som kan hjälpa till attt rida in den????:confused:
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

nej vem skulle göra nått sånt? =/
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

Om man inte är en superdupertalang så låter det väl lite olämpligt? Men vilken 8-åring har själv råd att köpa häst, då måste ju föräldrarna lägga till med en slant och inser inte dom att det är olämpligt??? :confused:
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

I mina öron låter det helt vansinnigt....
Det är bara att hoppas att man tar råd från någon erfaren människa i samband med hästköpet..... Mest synd är det ju egentligen om 8 åringen som inte kommer att kunna rida hästen ordentligt på ett par år framöver, för att inte tala om allt jobb som de nog inte är medvetna om!
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

Nej, en åttaåring som bara ridit i två år borde inte skaffa häst överhuvudtaget.
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

Nej, en åttaåring som bara ridit i två år borde inte skaffa häst överhuvudtaget.
Det kan jag inte hålla med om, det beror väl helt och hållet på vad denna åttaåring har för bakgrund.
Min son som är sju har bra mkt mera häst känsla och ridkunskap är vad många 14åringa som ridit på ridskola i två år har.
Så lämpligheten i att skaffa häst ligger väl inte åldern?
DÄREMOT så håller jag med om att det är dirkt olämpligt att köpa en ung häst(eller häst över huvud taget) till en oerfaren ryttare om inte föräldrarna antingen har kunskapen själv eller lämnar över ansvaret till någon som har det.
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

Jag tycker att det är direkt olämpligt att skaffa en så ung häst till någon som inte har hållit på med hästar så länge. Tyvärr är det inte helt ovanligt att folk gör så. Jag har sett det många gånger när unga tjejer ska köpa häst och föräldrarna köper en unghäst till dem för att de är billigare. Sen blir också många av de hästarna förstörda rätt snabbt.
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

Visst, en åttaåring kan vara jätteduktig på att rida. Men hur många åttaåringar har lust och ork att ta ansvar för en häst sju dagar i veckan?
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

Förutom att en oerfaren ryttare bör ha en erfaren häst, så finns risken att ponnyn är urvuxen innan den är ordentligt ridbar för barnet i fråga.
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

Nej det är inte direkt lämpligt.. Det är bättre att köpa en äldre ponny som 8:a åringen kan använda sig av direkt...
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

Måste säga att det kanske inte låter som någon superidé, om inte denna 8-åring är en riktig supertalang.

Men måste dock tillägga att jag själv köpte en 4-åring när jag var 12 år, och hade också endast ridit i 2 år. Han var en riktig bråkstake men i dagsläget är han en jättefin och trevlig ponny!

så, det kan ju faktiskt funka. men det låter ändå inte som någon bra idé.. Som morsa skulle jag inte ha gått med på det.
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

jag kanske inte ska säga ngt eftersom att jag själv köpte en 1 åring när jag var 12 år:D ..
nu är han 4 år och har fått mycket beröm om hur lugn och snäll han är..han var knappt hanterad när jag köpte honom;) ..men sedan så hade jag lite folk att vända mej till om jag undrade ngt.. men däremot så fick ja ingen hjälp, min faster lovade att hjälpa mej när jag skulle skaffa häst, men det har hon inte gjort:mad:
men jag skulle inte rek. 8 åringen att köpa en 2 åring.
tycker att h*n kan köpa en äldre och mer erfaren häst/ponny..
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

Det är en usel idé. Speciellt om man inte har någon vuxen som kan hjälpa till att rida in den!!!

Personen kommer ha MYCKET mer glädje av en läromästare!
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

Ännu bättre: ta en läromästare på foder.
Då kan man lämna tillbaka hästen om det visar sig vara jobbigare än man trott.
 
Sv: köpa två-åring när man har ridit i 2 år

Inte så bra ide kanske. Vi letar själva efter en 2 åring till våran dotter som är 9 år. Men då har ju båda föräldrarna ett stort intresse, vi bor på gård och jag är så liten själv att jag kommer att rida in den. Jag skulle aldrig släppa henne på en inridnings häst när hon är så ung. Hon har inte den styrkan eller kunnskapen om något går fel. Det är ju inte roligt om dom tex går omkull eller liknande.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 203
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 352
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 195
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp