Köpa tomt och bygga?

MissFideli

Trådstartare
Om jag köper en tomt utanför planlagt område, får jag göra vad jag vill med den då? Alltså får jag ställa dit en villavagn och bo i, trots att den är större än ett Attefallshus?

Svar nej, du får inte göra vad du vill med den. Jag hade nog börjat med att kolla med aktuell kommun och i så fall begära ett förhandsbesked.

"Bygga utanför detaljplan

Utanför områden med detaljplan finns ingen generell byggrätt. Vill du bygga i ett sådant område krävs än mer omfattande utredning, med utgångspunkt från kommunens översiktsplan.

...

Om området där du vill bygga saknar detaljplan men ligger inom samlad bebyggelse, då gäller i princip samma bygglovsplikt som för ett område med detaljplan. Samlad bebyggelse kallas en grupp av byggnader om minst 10-20 stycken på tomter som gränsar till varandra eller gemensam väg, park eller liknande."

Sedan behövs det ju även för Attefallshus en bygganmälan. Jag hade alltså tagit kontakt med aktuell kommun och rådfrågat.

Liknande trådar

Hemmet Jag måste inse att jag har ett råttproblem. Förra året fick jag av grannen som är storbonde så han får köpa andra grejer än mig, men nu...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
4 676
Senast: Ramona
·
Hemmet Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 076
Senast: SaraXX
·
Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 062
Senast: nyttnick
·
Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
811
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar