Vet och vet, friska välfungerande hästar är dyra. De flesta är ovilliga att betala för äran att bli av med sin häst som är värd tiotusentals kronor om de lätt kan sälja dem till ett bra hem. Jag sålde nyligen en frisk häst för 60.000, det fanns inte på min karta att istället för att få de pengarna i hand få en tusenlapp för köttet eller betala 5.000+ för avlivning och destruktion. Hästar med problem är svårplacerade.Om vi vänder på det, hur vet ni att inte de flesta hästar som slaktas egentligen är friska? Det vore inte lika konstigt att ljuga om, då det ändå får anses vara värre att slakta en sjuk eller skadad häst, än en helt frisk.
Där får en ha lite kritiskt tänkande och fundera på vad som är rimligt, och kanske acceptera att vi inte kan veta säkert.
Så länge det anses normalt och okej att äta kött ser jag inga problem med att slakta en frisk häst (om jag inte har en personlig relation till den) jag tycker om de flesta djur. När jag var sommarbarn på en gård, runt 12-års åldern, så såg jag sanningen i vitögat när jag insåg att min favorit kalv skulle bli mat när han vuxit till sig. Jag kunde för all del tagit beslutet att inte äta kött där och då, men beslutet var att jag accepterade att vi äter djur. Tvärt om så tror jag vi slaktar/avlivar för få hästar. I Sverige försöker många i det oändliga att få ordning på hästar som inte fungerar, hästen lider och människan riskerar att skada sig.
Och som sagt så värst vanligt att slakta friska, hästar som inte faller för åldern är det inte så jag förstår inte ditt argument och ja jag har observerat att du inte tror det är vanligt vilket gör din argumentation märkligare.