Köpa, renovera...

cello

Trådstartare
Gårdsdrömmen blir allt starkare och vi börjar leta lite på allvar. Sitter och försöker räkna lite på ekonomi och har fått hyfsad koll på de löpande utgifterna. Svårare är det med uppstartskostnaderna.

Vi räknar med att köpa en gård i lite sådär halvbra skick. Byggnader med renoveringsbehov osv.

Vad kostar det att renovera ett äldre hus? Isolera, antagligen byta fönster, nytt kök och badrum..

Vad kostar det att bygga stall (enkelt) och lösdrift (mindre ligghall, stänga hagar, dränera grusa där det behövs)?

Det mesta arbetet kommer vi göra själva. Elektriker och rörmokare känner vi väl så det kommer bli bra mycket billigare.

Vet att det är svårt att säga, men ni som har renoverat och byggt, vad gick det på, ungefäääär?? :laugh:

Sv: Köpa, renovera...

Vårt hus kostade kring 500.000 att renovera och då har vi inte bytt fönster ännu. Ny golvisolerig, nya golv, vattenburen värme dragen i hela huset (golvvärme + radiatorer), två nya badrum, nytt kök och ny färg i alla rum. Nu gjorde vi ingenting själva, så kostnaderna drog väl iväg.

Vi håller på med nedervåningen i vårt hus. Är uppe i drygt 200'000 kr snart. Då är det kök och vardagsrum som renoverats från grunden till taket.
Vi har också elektriker i familjen, så den kostnaden är minimal. Vi gör allt själva, inga hantverkare.

Låter lite dyrt för kök och vardagsrum om man gör allt själv.. Väldigt hög standard? Vet dock att det inte kommer bli billigt. Började kolla runt vad alla vitvaror o liknande skulle kosta att köpa nytt och bara det skenade iväg rätt snabbt. Sen ska man ha köks- och badrumsinredning och sen allt annat. :D

Vi vill absolut inte snåla, men ändå komma så billigt undan som möjligt!

Ligghall kan du komma undan med 30'000 om du använder lösvirke och bygger själv, inkl grusning i hallen (hall på 4x8 meter).

Stall är ju otroligt olika, har man redan en byggnad att inreda kan det bli billigare, stall från grunden dyrare.

Hus har vi sluppit renovera, men stall byggde vi i en del av den befintliga byggnaden. Endast två boxar och stallgång. Sadelkammare har jag ute i det uppvärmda garaget, likaså foderhörna och vattenledningar.
Allt är gjort från grunden av oss (pappa framför allt); plattan göts i somras, pappa har svetsat ramarna till boxarna, satt upp ek-stolpar, lagt brädor som fyllning i boxväggarna etc. en gjutjärnsbrunn i varje box med ett lock över (för att underlätta vid storstädning av stallet). vattenhinkar i boxarna, galler över de gamla fönsterna har pappa svetsat etc. delar till skjutdörrarna har vi fått köpa.
Och tack vare min pappa och lite kontakter etc. så har vi kommit otroligt billigt undan! Vi har lagt ca 30,000 på mitt stall, sambon och jag och, om jag får säga det själv, så är det ett skitfint stall :D

Allt beror ju på vad du har till att börja med. Ska du bara renovera befintligt, eller ska du flytta badrum, kök, slå ut väggar, bygga nya tappor, ta upp fönster? Ska ni satsa på slutresultatet direkt (investera i dyrare badrums- och köksinredning t ex) eller ta bättre begagnat med sikte på att byta om 10 år?

Lägga om uppvärmning eller behålla befintlig? Är taket skadat? Behöver byggnader dräneras om eller är det redan gjort? Några övriga skador som behöver åtgärdas?

Det är jättesvårt att sätta prislapp utan att veta vad som ska köpas, hur det ska utföras och av vem. Vissa tider går det att få loss billigt material medan det ibland kan vara svårt att ens få till överpris - i vissa regioner.

Renovera befintligt, byta ut, förhoppningsvis inte flytta på något.

Hur det befintliga skicket är kan jag inte svara på eftersom vi inte hittat gården än :D men vi tänker oss att fasad och tak ska vara okej, inga större skador på byggnader.

Som sagt ska vi göra det mesta själv. Inredningen ska vara av bra kvalitet men behöver absolut inte vara lyxig.

Armani_ och lady_vip: gillar prisidéerna! :laugh: Tänkte att det ska finnas en lada som kan byggas om till stall.

Sånt som kostar, som man inte tänker på i stallväg, är gjuta platta och höja tak. Så vill ni spara in så se till att det är ordentligt golv och bra takhöjd från start.

När jag och min pappa renoverade mitt stall 2000 blåste vi ut all inredning och golv. Sen gjöt vi nytt golv, jag putsade väggarna och kalkade själv och sen byggde vi all inredning av lösvirke. Tyvärr vet jag inte riktigt prislappen exakt, men det är 3 st 3x3-boxar och en stallgång på 1,5 meter (sadelkammare och förvaring har jag i en annan del) men eftersom vi hade bra kontakter för material och byggde allt själva så har vi diskuterat i siffrorna 50'000, men då är plattan 20'...

Man lurar sig lite om man tror man ska komma billigt undan genom att göra saker själv. För även om hantverkare är dyra så jobbar de i regel mycket snabbare än man själv gör, om man nu inte är proffs. Sedan så bygger man ju åt sig själv så man försöker ju att inte vara dumsnål med material utan satsar på att det ska hålla ett bra tag framöver. För att sedan kunna göra allt jobb behövs mängder med olika verktyg, allt från spadar till skruvdragare, sågar till hammare.

Vi har lugnt lagt 350-400 tusen på vårt ställe hittills, då har vi byggt; 2 ligghallar med grus i botten, en stor gårdsplans som även används som ridbana, en lada ombyggd till stall med 4 boxar, vi har dränerat stora delar av hagarna som innan stod under vatten så här års, samt köpt accumulatortankar till huset så att vi kan hålla värmen längre än 5 timmar.

Fördelen med att göra det själv är att man kan sprida ut kostnaden på flera år! Säg att vi lagt 100 tusen om året ca, pengar som vi kunnat spara ihop under tiden vi bott här. Men det förutsätter att man köper ett ställe som går att bo i, även om det är i behov av renovering, så att det inte är akut. Man sparar inte pengar genom att köpa ett renoveringsobjekt, men man behöver inte ta lika stora lån med en gång.

Nästa stora projekt blir badrummet, ska bli så skönt att slippa gå ut och ner i källaren för att duscha i framtiden!

Huset är upprivet från grunden: ny isolering, nya golv, helt nytt kök, nytt värmesystem (vattenburen värme), kamin, väggar rivna in till timret och sen uppbyggt igen. Mellanvägg riven, helt ny el.
Ja, pengarna rinner iväg. Vi har inte valt budgetkök, men heller inte lyxvarianten.

Senast ändrad:

Man lurar sig lite om man tror man ska komma billigt undan genom att göra saker själv. För även om hantverkare är dyra så jobbar de i regel mycket snabbare än man själv gör, om man nu inte är proffs. Sedan så bygger man ju åt sig själv så man försöker ju att inte vara dumsnål med material utan satsar på att det ska hålla ett bra tag framöver. För att sedan kunna göra allt jobb behövs mängder med olika verktyg, allt från spadar till skruvdragare, sågar till hammare.

Väldigt bra skrivet.
Vi har hållt på i 3 månader nu.

Okej, då förstår jag att det blivit dyrt! Vi vill nog helst inte göra så mycket, men det är ju svårt att alltid veta i förväg vad som behövs. Visste ni från början att ni skulle behöva göra så mycket?

lady_vip: Vad bra, takhöjd och golv ska vi absolut titta på, det vill man gärna slippa ändra!

Teilani: Visst, fördelen med hantverkare är absolut att de jobbar snabbare. Men som du säger är fördelen med att göra det själv att det inte blir lika mycket pengar på en gång. Jag har också fördelen att ha en svärfar som har byggt flera hus själv (min sambo har också gjort en del) och svåger som är byggarbetare. Vet att de gladeligen kommer hjälpa till rätt mycket :laugh: och verktyg har vi så det svämmar över, så det lär bli ett mindre problem.

Börjar få någon slags vettig koll känns det som, och visst kommer det bli dyrt! Jisses vad fönster kostar, till exempel! :eek:

Ja, vi hade budgeterat för allt från början. Kommer dock gå över lite tyvärr. Men det har vi buffert för.

Vi skulle också fått mer hjälp av släkten egentligen, tills en blev sjuk lagom till vi skrev kontrakt...Skulle hjälp oss i ca 5 veckor, istället har det blivit ca 5 heldagar, så det är lite skillnad.
Men skam den som ger sig!

För övrigt så är all hjälp man får ovärdelig. Svärmor var här och tapetserade i lördags :).

Vi har en gård vi bott på i ca 1,5 år och har lagom hunnit bo in oss för att ha kommit fram till hur exakt vi vill ha det. Och det är stor skillnad på hur vi drömde och planerade att ha det i början. Så mitt råd är att bo in sig innan man börjar riva och renovera.

Vi har en äldre gård och när man börjar riva och renovera i sådana (det beror ju precis på hur omfattade renoveringen ska vara) så kommer det alltid fram mycket mer man måste göra än vad det var tänkt från början. Det kan vara många småsaker som måste fixas lite här och där till exempel som i slutändan ändå blir lite pengar.

Mitt råd är att inte renovera på en gång när ni flyttar in. Ibland är det förståss så illa att det är nödvändigt.

Så ifall man väntar lite så kanske man inser att en del lösningar som man från början tyckte var konstiga/fula kanske ändå är på en fullt acceptabel nivå.

Så ta det lugnt. Första tiden på en ny gård lär det antagligen ändå finnas alldeles för mycket att göra på den fritid man har.

Elarbeten och elartiklar kostar multum och det glömmer man ofta bort vid beräkningar. Jag brukar säga att man kan renovera hur dyrt som helst men det är svårt att renovera så billigt som möjligt just eftersom materialkostnaden lätt drar iväg även om man gör arbetet själv.

Sedan tycker jag nog att många skulle tjäna på att renovera upp gamla fönster istället för att byta till nya som exempel på där man kan spara pengar.
Vårt kök (som är vårt senaste renoveringsprojekt) blir exempelvis väldigt billigt jämfört med platsbyggt kök med massiva luckor och stommar eftersom vi kunde modifiera våra gamla stommar. Men det blir ändå dyrare än ett Ikeakök med standardlösningar trots att vi gör det själva.

Vi har ju ett livstidsprojekt när det gäller renovering. Faktum är att det antagligen skulle vara billigare för oss att leja bort renovering och istället jobba extra på våra ordinarie jobb men det känns inte intressant.
Har båda parterna ett intresse för renovering så är det ju i allra högsta grad ett gemensamt projekt och då tror jag att det blir mycket lättare att "stå ut" under en renovering snarare än då någon av parterna vill ha det perfekt direkt.

Ang att renovera upp gamla fönster, en vän till oss ville ha in offert på några fönster som skulle renoveras och fick att de skulle kosta 6000 kr st. Med tanke på att han fick nya fönster istället för 4000 st valde han det senare.

Nu säger jag inte att det alltid är så här, men det gäller att ta reda på först vad det kommer kosta :)

Där ska man verkligen inte lura sig! Vi har dyra, snickerigjorda fönster i bottenvåningen. De är fina trots att de inte haft mer än grundfärg de första 6 åren. På ovanvåningen köptes in standardfönster till mellanpris, de fönstren har ruttnat bort i bottenstycket redan efter fyra år. Det är enligt tillverkaren fullt normalt. Byte var 5:e år.

När vi var på snickeriet berättade de gamla snickarna att det är i de allra flesta fall en bättre investering att renovera äldre fönster av god kvalité än byta - de håller så otroligt mycket längre. Om man inte tar riktigt, riktigt dyra (nya) fönster då.

Lovisaleonora har helt klart en poäng! Det är just kvalitén på virket som är avgörande! För i tiden tog man det senvuxna virket med de allra tätaste årsringarna till fönsterkarmar. Så med "gamla" fönster menar jag inte 70-talsfönster utan betydligt tidigare.

I Gysinges handbok finns också ett exempel över energivärden på nyare 3-glasfönster (jag tror det var från 80-talet) fönster gentemot riktigt gamla, gissa vem som vann.. Däremot måste ju fönstret vara välkittat för att det inte ska läcka ut värme.

Och lättare renovering av fönster kan nog de flesta klara själv men det är rätt träligt.

Jag drömmer om att kunna byta ut vissa rutor (vi har blandade) mot handblåst glas men det får bli ett senare projekt.

Liknande trådar

Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
8 270
Senast: Lisen82
·
Hemmet Ännu en köpa hus tråd, jaaa vad kul tänker alla. Har tittat på ett hus som ser helt okej ut. Börjar bli dags renovera typ allt men om...
12 13 14
Svar
267
· Visningar
17 843
Senast: Pudlan
·
Hemmet Jag har hittat ett gulligt hus med relativt ok prislapp MEN det har ett extremt renoveringsbehov. De enda rum som är initialt över huvud...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 227
Hemmet Sitter i lite "knepig" sits. Jag äger ett hus, pojkvän flyttar in och vi blir sambos. Han och jag har egna barn. I framtiden så kommer...
2
Svar
25
· Visningar
3 147
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar