Köpa ny hund

Sv: Köpa ny hund

Jag har två hundar, en kelpie och en cockerspaniel. Blir det nån mer hund blir det lååångt framöver (när nån av våra nuvarande är borta), och troligtvis antingen en till cocker eller en lapsk vallhund.

Senast ändrad av en moderator:

Hur mkt pengar är ni beredda att lägga på en ny vovve och de är ju oxå en fråga va man har råd att köpa!

Om det är en valp efter bra linjer och något jag verkligen vill ha, så upp mot 15000:-.

En sak till:idea: va föredrar ni helst ??? TIK ELLER HANE ??? Svårt val där med!

Spelar mig ingen roll. Tycker inte det skiljer så mycket könen emellan rent egenskaps och arbetsmässigt.

Nu får jag snart hem ett tillskott till, men skulle jag köpa ännu en till hade det blivit en west highland white terrier-OM, jag hittade en variant med trevligt terrierlynne och visst anlag för gryt (vilket torde vara extremt svårt att hitta tyvärr) och mycket lite sjukdomshistoria.
Annars hade jag köpt en annan liten grytduglig prick-vad det skulle vara för en vet jag inte i dagsläget.

kl

Det skulle bli en irländsk settervalp, kön spelar mindre roll, sålänge hunden i sig har det jag är ute efter.

*kl*

Jag har själv funderat på det där... Jag har en flat som egentligen inte är särskilt rastypisk i alla situationer så jag känner att en ny flat vill man väl kanske inte ha... Så om man inte kan klona min hund sen när jag vill ha en ny... så...

är min önskeras:
*Lika posstiv och lättränad som en flat.
*Gärna något mindre än min nuvarande hund, helst 20-25 kilo, max 60 cm hög, men på den fronten kan jag verkligen göra undantag den är mindre viktig än pälsen.
*Lättskött päls, inte för mycket pälsvård.
*Inga tecken på aggresivitet mot varken människor eller andra hundar, inte heller svara på hot med aggresivitet.
*Viltren från "födseln" :angel:
*Älska att röra på sig, älska att träna, älska att sova inomhus
*Mentalt superstabil.
*Intelligent, kunna "tänka själv"

När någon har kommit på vad det är för ras kan ni väl höra av er... Tur att jag med största sonnolikhet inte behöver fundera med över detta på flera år...

Nu får jag snart hem ett tillskott till, men skulle jag köpa ännu en till hade det blivit en west highland white terrier-OM, jag hittade en variant med trevligt terrierlynne och visst anlag för gryt (vilket torde vara extremt svårt att hitta tyvärr) och mycket lite sjukdomshistoria.
Annars hade jag köpt en annan liten grytduglig prick-vad det skulle vara för en vet jag inte i dagsläget.

I England finns det westisar av "jakttyp"! Är tydligen mycket kompetenta i gryt. Dom går väl inte att ställa ut tror jag (eller, ja, går gör det väl, men frågan är väl hur bra det går;)), men är friskare har jag hört. Kanske något för dig?:)

Min uppfödare har btw dömt en westie här i Sverige har jag för mig.. Hm.

Gilly

Tack för dom fina svaren!!
Ja ska kolla runt va som finns och titta på mkt raser osv, :grin:

Lycka till med era vovvar!!

Återkommer så fort ja har hittat nött:idea:

I England finns det westisar av "jakttyp"! Är tydligen mycket kompetenta i gryt. Dom går väl inte att ställa ut tror jag (eller, ja, går gör det väl, men frågan är väl hur bra det går;)), men är friskare har jag hört. Kanske något för dig?:)

Min uppfödare har btw dömt en westie här i Sverige har jag för mig.. Hm.

Gilly

:eek: Halleluja!! Du råkar inte veta något kennelnamn eller så?

jag har varit inne på tre olika raser när jag funderat på att skaffa en ny vovve..

Först eng cockern för dom är ju så vackra, och gammel gubben där hemma är just en sån..otroligt fin i temperament och en riktig arbetskompis har han varit!

Sen var jag inne på bullterrier, men mest för dom ser så jävla coola ut. Men har kommit fram till att jag vill ha en vovve jag kan träna agillity med igen, så bullen fick vara..Vill ha en lite "lättare och smidigare "vovve..Men herregud så coola bullarna är..snygga, envisa och mysiga små grisar=)

Nu är det tollare som gäller för hela slanten, då jag vill ha en arbetsmyra, pigg och som gillar långa promenader o bada i havet:p

Så antingen en tollare eller en cocker igen..vi får se;)

*kl*

Jag har själv funderat på det där... Jag har en flat som egentligen inte är särskilt rastypisk i alla situationer så jag känner att en ny flat vill man väl kanske inte ha... Så om man inte kan klona min hund sen när jag vill ha en ny... så...

är min önskeras:
*Lika posstiv och lättränad som en flat.
*Gärna något mindre än min nuvarande hund, helst 20-25 kilo, max 60 cm hög, men på den fronten kan jag verkligen göra undantag den är mindre viktig än pälsen.
*Lättskött päls, inte för mycket pälsvård.
*Inga tecken på aggresivitet mot varken människor eller andra hundar, inte heller svara på hot med aggresivitet.
*Viltren från "födseln" :angel:
*Älska att röra på sig, älska att träna, älska att sova inomhus
*Mentalt superstabil.
*Intelligent, kunna "tänka själv"

När någon har kommit på vad det är för ras kan ni väl höra av er... Tur att jag med största sonnolikhet inte behöver fundera med över detta på flera år...
Ha, det var ju lätt - det där är ju en jaktgolden;)

Jag får hem min tikvalp om drygt en vecka. Har schäfer sen innan men vill prova något nytt och en ras som är mer alert och kan klara sig bättre i lydnaden så nu blir det en jaktgolden! :banana:

Just nu så har jag en flathane, som inte heller är särskilt rastypisk men alldeles underbar såklart. :D
Tror inte det blir en ny flat för min del när det är dags för en ny hund.

Har funderat på både schäfer och rottis, men jag har inte riktigt bestämt mig...

Är oxå lite intresserad av en jaktgolden. Har ju flat nu, men jag är inte så superintresserad av jaktbiten, tycker det är kul och så men inget jag lägger all min energi på. Med min blir det mest lydnad, spår eller sök. Undrar lite hur mkt jakt ni som har jaktgolden håller på med? Är de mkt lika en flat i mentaliteten eller skiljer det mycket?

Sorry för trådkapningen! :o

Gud så söt!
Ja är evt sugen på en golden men de finns oerhört mkt att välja på, :D

Golden kan jag varmt rekomendera, våran tjej som nu är tio månader är en helt fantastisk hund, med ett helt underbart psyke och ett bra självförtoende.
Hon är trevlig på alla sätt faktiskt, mångsidig men inte jätte krävande, framåt och nyfiken mot nya människor och hundar, men inte överdrivet "på", utan hälsar fint och försiktigt.
Som sagt, jag kan verkligen rekomendera det, ser bara fördelar med den rasen (förutsatt att hunden kommer från en bra och seriös uppfödare förstås) :bump:

Tämligen bedårande som valp..
n516602021_152741_4280.jpg

n516602021_152739_3868.jpg

Och jätte vacker som något äldre!
n516602021_374513_2063.jpg

Undrar lite hur mkt jakt ni som har jaktgolden håller på med? Är de mkt lika en flat i mentaliteten eller skiljer det mycket?
Jag jagar inte med mina hundar, men jakttränar för att det är så kul, både för hundarna och mig;) Vi startar på jaktprov då och då, men annars tävlar jag mest lydnad med mina hundar. En jaktgolden klarar sig absolut med det du vill göra, spår, sök och lydnad är perfekt!
Jämfört med de flattar jag har träffat (ganska många) så tycker jag att jaktgolden är mycket mindre flamsiga och betydligt mer fokuserade på sin uppgift.

vi har en tysk kleinespetz:love::
friends.html

men jag vill ha en mops:love::
MopsKlo.jpg

eller en chihuahua:love::
ChihuahuaViansBigMacAttackMac3.JPG

Jag jagar inte med mina hundar, men jakttränar för att det är så kul, både för hundarna och mig;) Vi startar på jaktprov då och då, men annars tävlar jag mest lydnad med mina hundar. En jaktgolden klarar sig absolut med det du vill göra, spår, sök och lydnad är perfekt!
Jämfört med de flattar jag har träffat (ganska många) så tycker jag att jaktgolden är mycket mindre flamsiga och betydligt mer fokuserade på sin uppgift.

Det var lite det jag ville höra, min är snart fyra år och han beter sig fortfarande som en unghund och han har väldigt svårt att fokusera. I synnherhet om han själv inte tjänar på det, han känner inte för att göra ngt för att jag ber honom utan det hela måste gå ut på att han kommer att tjäna på det. Visst gör han det, under lydnad, men inte direkt med ngn glädje vilket jag upplever som superjobbigt.

Jag tränar jakt med min för att han ska få använda sig av sina anlag, men inte så att vi har startat på jaktprov, utan mest för att han tycker det är kul.

Jag kommer nog att titta mer på jaktgolden, uppfödaren till min flat har även jaktgolden så man vet ju aldrig! ;)
Sedan kan jag inte sticka under stol med att en golden som är mörk och "lagom" i kroppen är helt underbar att se på!

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
702
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 203
Senast: AraSlei
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 490
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 645
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka