Nu är det väldigt snart dags att flytta, imorgon får jag nycklarna och vi kan sätta igång med allt. Om 5 dagar är jag inte längre en stadsbo.

Jag har beställt ved nu, och det kommer nästa vecka. Bondens sista björk plus blandved för att få tillräckligt. Det kommer bli hemskt att ta hand om allt, lasten körs till ”parkeringen ” för det går ju inte att komma närmare för sen är det ju rätt långt till huset och altanen där den ska förvaras. Lär ta ett par timmar. Gudars vad vältränad jag kommer bli av att bo i hus:p En kompis ska hjälpa till men som den stadsbo hon är går det inte om det regnar tycker hon. Men det är ju mitt hus så jag kan liksom inte låta bli. Men det är så värt det.

Jag har stressat, haft psykiska krascher men idag kraschade kroppen helt så jag har mest vilat i soffan och sovit för jag har varit så trött att det blixtrade vitt framför ögonen och jag vinglar när jag går. Så går det ju inte att ha det imorgon så jag måste piggna till lite.
 
Nu är det väldigt snart dags att flytta, imorgon får jag nycklarna och vi kan sätta igång med allt. Om 5 dagar är jag inte längre en stadsbo.

Jag har beställt ved nu, och det kommer nästa vecka. Bondens sista björk plus blandved för att få tillräckligt. Det kommer bli hemskt att ta hand om allt, lasten körs till ”parkeringen ” för det går ju inte att komma närmare för sen är det ju rätt långt till huset och altanen där den ska förvaras. Lär ta ett par timmar. Gudars vad vältränad jag kommer bli av att bo i hus:p En kompis ska hjälpa till men som den stadsbo hon är går det inte om det regnar tycker hon. Men det är ju mitt hus så jag kan liksom inte låta bli. Men det är så värt det.

Jag har stressat, haft psykiska krascher men idag kraschade kroppen helt så jag har mest vilat i soffan och sovit för jag har varit så trött att det blixtrade vitt framför ögonen och jag vinglar när jag går. Så går det ju inte att ha det imorgon så jag måste piggna till lite.
Veden kan du köpa en billig stor presenning över,så går den att köra när du orkar och har tid.

Heja dig!
 
Vi är på plats för att tämja hus och trädgård!

Mamma och pappa röjer utomhus, pappa slet hela dagen med att få fram stigen till huset. Jag visste inte ens att det fanns en liten stenkantad stig och mamma kämpade med vindruvor och rosor.

Jag jobbar inomhus, jag har avfrostat frysen och skurat lådor och glas och faktiskt tömt hela köket förutom det jag vill spara. Påbörjat arbetet i badrummet och lite saker jag ska flytta om som jag satt på fel ställe utomhus och jag har också gått igenom vilka saker jag vill ska bort och ska märka dom sakerna.

Men det mestades, bästades är att jag hittat hem! Så fort jag kommer in vet jag att här ska jag bo. Jag älskar mitt hus även om min ”positiva” farbror sa att jag köpt mig ett livslångt arbete och en massa mummel om allt som är fel men han är alltid så så jag och mina föräldrar slutade lyssna.

Det är mitt hus och jag älskar det verkligen,underbart. Och självklart är det mycket jobb, både i huset och bodarna och framförallt trädgården. Men jag älskar mitt hus, verkligen älskar det :heart

Hundarna trivs också, dom har provat att sova och vila på alla ställen som det går, och det är så skönt för jag kan vädra eller låta dom ligga ute med dörren öppen för det är en liten farstukvist med grind så där kan dom gå ut.

Och grannen kom med jätte goda nybakade bullar :love:

Efter att snälla men inte alltför positiva farbrorn kom så kom min moster och morbror och min morbror hjälpte till med att rensa sly på ett släp dom kom med. Jag fick till och med en present.

Men mamma och pappa är hjältarna. Fy vad dom slet igår när jag städade och rensade inne. Pappa fick inte igång motorsågen först så han högg med något som såg ut som en machete innan han fick igång motorsågen. Det gick verkligen knappt alls att ta sig till huset innan.


Idag ska vi plocka bort typ 400 böcker. Hoppas det finns en stege, det får vi nog göra alla tre och sen allt jox på hyllor och i skåp och vi måste ta uti med bodarna. Tänker att jag får kolla snabbt vad jag vill ska bort och visa mamma i huset och gå vidare till bodarna.

Tidsramen för att kunna få ordning på allt så mina saker får plats är rätt snäv med tanke på allt jobb.
 
En oro är att hålla koll på min äldsta hund. Om han råkar slinka förbi om man går ut eller inte märker att han följer efter. Han tycker ju det är roligt att nosa lite eller lägga sig och sola men han skulle också kunna vandra iväg, tar med kompostgaller idag så får se om dom räcker eller om jag behöver fler. Han är döv lillemannen så det går ju inte att ropa på honom om han är rädd eller förvirrad. Båda vill vara fysiskt väldigt nära mig så med den yngre som hör är det inget problem att det inte är staket från altanen till tomten, det är världens mattigaste hund.
 
Jag måste lova mig själv att aldrig köpa ett dödsbo igen, aldrig. Mäklaren och säljaren sa att han skulle plocka bort en del och klippa gräs men varenda sak är ju kvar på plats, säljaren tog en Tv och en kista. Allt annat är kvar. Alltså ALLT. Till och med saker som ett Pringlesrör, en tom dunk som det varit saft i, sådana där klämmor till brödpåsarna i affären. En gammal stor kyl och en gammal stor frys.

Vi har slitit i fyra dagar nu, idag städade vi i flera timmar så nu är allt rent men jag måste dammsuga efter att flyttkarlarna gått där. Igår var vi 7 personer som slet och körde iväg flera lastbilar fulla med både skänkes och slängas.

Jag råkade ge bort ett bord. Tänkte inte riktigt för nu saknar jag ett bord. Jag har tänkt att jag inte behöver bordet men det gör jag verkligen. Nu måste jag köpa ett nytt, jag är så virrig ibland. Ska kika på secondhand eller liknande. Surt att jag gav bort det för det var egentligen perfekt. Dum jag är :cry: Men det har varit så mycket. Inte riktigt hunnit tänka på varje sak i den här röran.

Mamma sa att det var bra gjort av mig att se potentialen i det här huset som var så fullt av skräp och igenväxt utanpå. Hon sa att hon vill komma ut och bo hos mig och hundarna då och då.

För det är verkligen ett fantastiskt hus, väggarna och taken är så fina
stora fönster med massor av ljusinsläpp. Jag får dubbla boytan mot nu. Altanen är nu inhägnad så hundarna kan gå lösa, det finns en farstukvist med grind så man kan ha öppet och få in luft och hundarna kan inte rymma.

Imorgon kommer flyttlasset och vi flyttar in så från och med imorgon bor jag där! Men vi kommer ha saker kvar att göra oss av med i lägenheten. Och hyra lastbil igen och köra ett par rundor med saker att slänga för det är för mycket skräp vi inte hunnit med. Och stora saker. Ni fattar inte hur mycket saker som fanns/finns här.
Nu får jag aldrig mer flytta. Inte förrän jag dör eller hamnar på äldreboende.

Men att få ordning på tomten vet jag inte hur. Börja med att klippa gräset så man ens kan ta sig fram

Men jag ÄLSKAR mitt hus något extremt:heart
 
Alltså, jag menar verkligen att aldrig mer köpa ett dödsbo. Visst så får jag massor av intressanta saker. Gamla saker, lite möbler, trädgårdsredskap men inte värt det knappt. Jag ville ju h just det är huset av alla jag tittat på i flera år men slitet. Utan massor av hjälp hade det här aldrig gått. Att göra huset beboeligt. Tomten måste jag verkligen ta tag i bara jag vet var gräsklipparen är och hur den fungerar.
 
Alltså, jag menar verkligen att aldrig mer köpa ett dödsbo. Visst så får jag massor av intressanta saker. Gamla saker, lite möbler, trädgårdsredskap men inte värt det knappt. Jag ville ju h just det är huset av alla jag tittat på i flera år men slitet. Utan massor av hjälp hade det här aldrig gått. Att göra huset beboeligt. Tomten måste jag verkligen ta tag i bara jag vet var gräsklipparen är och hur den fungerar.
Du behöver inte göra allt NU. Många av oss som äger hus - och har gjort i flera år - är långt ifrån klara och lär förmodligen aldrig bli det heller... :)
 
Alltså, jag menar verkligen att aldrig mer köpa ett dödsbo. Visst så får jag massor av intressanta saker. Gamla saker, lite möbler, trädgårdsredskap men inte värt det knappt. Jag ville ju h just det är huset av alla jag tittat på i flera år men slitet. Utan massor av hjälp hade det här aldrig gått. Att göra huset beboeligt. Tomten måste jag verkligen ta tag i bara jag vet var gräsklipparen är och hur den fungerar.
Du behöver inte göra allt på en gång. Du har ju resten av ditt liv att fixa grejer, i den prioordning och takt du mäktar med utan att ta slut på krafterna.

Det finns något speciellt med att köpa hus där inget rörts på ett tag och ingen städar ur. Jag tycker man får ett inblick i husets historia som är enormt besjälande. Fast en jäkla massa jobb också.
 
Min lärdom är att trädgården skall man ta det lugnt med, lätt att börja i stor stil med att röja och göra saker man sen ångrar och i en gammal trädgård brukar det finnas mycket värt att bevara och som bara behöver lite omvårdnad för att komma till sin rätt.
 
Det tar tid. Nu bor jag inte heltid i min stiga. Första sommaren gjorde vi de mest akuta sakerna, samt att jag tapetserade om ett rum. Började renovera fönster i prio-ordning baserat på skick.
Andra sommaren: bytte panel som var trasig samt målade om hela huset, fortsatte med fönsterna.
Tredje sommaren: bytte elcentral, renoverade alla fönsterkarmar (blir klar ikväll), slutför fönsterrenoveringen om ett par veckor.
Nästa sommar, den fjärde är det fokus på trädgården.

Så mitt tips är gör en lista med hur saker ska prioriteras, sen betar du av dem och fixar akuta saker som dyker upp. Sen ser man saker allt eftersom så tipsar även om att bo in sig, för en del ideer jag hade i början har jag ändrat på allt eftersom jag bott in mig. Så är glad att jag inte gjorde allt direkt (var inte möjligt men ändå)
 
Tack för jätte lugnande ord och pepp. Jag håller med dig @sjoberga att det är intressant att ta över ett helt hem. Jag har alltid sagt att det är ett levande hus, dom flesta såg nog bara en röra och pappa fick utbrott för stigen fram till huset hade ju blivit överväxt av rosor och träd och vi fick ducka och gå på snedden och vi rev sönder våra kläder och vi fick bära in hundarna.

Men här finns verktyg och saker som nog är från början av 1900-talet. Skridskor i trä med en skena under, köksverktyg och allt möjligt. Sparade några böcker men vi skänkte ca 600 böcker till välgörenhet och nästan alla möbler. Hittade en förstautgåva av lokaltidningen från 1758! Den sparade jag självklart, tror faktiskt den är äkta. Har inte vågat öppna den

Jag hade definitivt kunnat tjäna pengar men jag vill inte lägga min tid på det utan på huset.

Jag har aldrig brytt mig om vad andra tycker om mitt hus men lite glad blir jag nu när folk börjar se det på riktigt. Jag brukar vara så orolig för vad andra tycker men när det gäller huset och alltid mina hundar nu och kommande hundar så lyssnar jag inte alls och bryr mig inte om vad andra tycker, goda råd=ok, Mitt beslut=inte ok. Alla tycker jag väljer konstiga raser men jag gör vad jag vill och är alltid inläst på mina val.

Här har grannar kommit förbi och alla kommenterar vilket bra jobb vi gjort, alla verkar ha vetat om röran här så får se om fler grannar kommer förbi. Är inte jätte sugen på spontana besök men nåja, får se hur det blir.
 
Angående trädgården ska min mormor komma nästa vecka och titta på huset och då om hon orkar ska vi ta oss en titt på trädgården för hon är riktigt, riktigt bra på det och så ska hon visa mig hur jag använder eldstaden. Hon har bott på gårdar och odlat och gjort hantverk hela livet och haft kolonilott som äldre. Hon kan allt :heart
 
Tror ni jag skulle kunna prova att använda eldstaden själv ifall jag läser på eller ser youtube eller är det farligt?
Vad är det för eldstad? Nyfiken ;)
Gärna en bild!

Om skorstenen är kollad så är det absolut ingen fara att elda.
En eldstad funderar så att den varma röken stiger uppåt. Så man behöver få drag (varmluft som stiger upp) först genom att elda små stickor, pinnar och papper. När det är drag lägger man på större vedpinnar.
 
Jag har små kvistar och papper. Ska bara ta bort gammal aska först sen kör jag så fort jag får en lugn kväll, ni som har hund. Vad gör man in hundarna blir akut nödiga? Kan lämna eldstaden 5-10 minuter och bara gå ut och rasta?
 
Jag har små kvistar och papper. Ska bara ta bort gammal aska först sen kör jag så fort jag får en lugn kväll, ni som har hund. Vad gör man in hundarna blir akut nödiga? Kan lämna eldstaden 5-10 minuter och bara gå ut och rasta?
Bygg upp din brasa med tändbart, späntad ved eller torra grenar och sedan vedklabbar. Du behöver inte börja med en liten eld utan kan tända direkt. Om det är en kamin så öppna ventiler och stängda luckor, är det en öppen spis så öppet spjäll och gnistgaller.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 719
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Jag har gjort det nu, satt igång processen att köpa hus. Jag hade mäklaren här idag i en och en halv timme, lång tid för min lilla...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 056
Senast: Lillefrun
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 981
Senast: MML
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 740
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp