Man brukar säga att veden behöver tas till vara på innan midsommar för att hinna torka nog mycket för att användas till vintern. Skulle du ta reda på träden som du har liggandes nu under hösten, och staplar dom så de kan torka ordentligt går dom nog att använda nästa vinter, även om de känns blöta nu :)
 
Som andra säger, ved som ska användas redan i vinter är alldeles för sent att börja kapa nu. Men det är ju inte förlorat, vintrar kommer tillbaka!

En säck ved 15kg är ofta ca 40 liter så det blir runt 2500 kronor per kubikmeter om den kostar 100 kronor.
Köper du förstklassig björkved av vedsäljare i 1-kubik (som då är samma som 25 säckar) så ligger den på ungefär hälften.
 
Angående huset, återigen det här med att elda. På Jula sålde dom 15 kg ved 100 kronor. För mig som är nybörjare låter det dyrt men jag har ju ingen aning om vad det räcker till men det måste väl finnas billigare? Vad är rimligt?
Min vedleverantör säljer 1 kubik för 750 kr. Stjälpt mått, dvs han häller veden på lasset, inte staplat. Ved säljs inte i kilo. Det säljs i kubik.

Ska du elda i huset ska du inte köpa på ställen som Jula. Du ska leta fram nån som säljer ved professionellt. ibland kan man hitta de som säljer i storsäck ( en kubik eller mer). En sån kan lyftas på ett bilsläp.
 
Min vedleverantör säljer 1 kubik för 750 kr. Stjälpt mått, dvs han häller veden på lasset, inte staplat. Ved säljs inte i kilo. Det säljs i kubik.

Ska du elda i huset ska du inte köpa på ställen som Jula. Du ska leta fram nån som säljer ved professionellt. ibland kan man hitta de som säljer i storsäck ( en kubik eller mer). En sån kan lyftas på ett bilsläp.
Veden har gått upp i pris sedan jag köpte för 10 år sedan till mitt hus. Då betalade jag 350 kr hemkört kubiken björkved. Tror jag hade 4 kubik per vinter för att hålla värmen och varmvatten (i Skåne).
 
Man brukar säga att veden behöver tas till vara på innan midsommar för att hinna torka nog mycket för att användas till vintern. Skulle du ta reda på träden som du har liggandes nu under hösten, och staplar dom så de kan torka ordentligt går dom nog att använda nästa vinter, även om de känns blöta nu :)
För många herrans år sedan fick jag lära mig att två saker ska man göra i april- sätta potatis om man vill ha till midsommar och ta hand om ved om man vill ha till årets vinter. :)
 
Vad ska du elda i? Braskamin, kakelugn, vedspis, panna, öppen spis? Ska du elda för värmen eller för mysfaktor?
Vi har en kakelugn som vi eldar i morgon och kväll, men är det skitkallt ute kan det även bli en brasa mitt på dagen också (kakelugn ska helst bara eldas med morgon och kväll), och vi gör av med ca 4-5 själpt kubik per år, då eldar vi från oktober-november till mars-april. Har du en braskamin så går det att elda lite mer, och mer ved går åt. Har du en liten vedspis så går det inte i så mycket åt gången, men den går också att elda i ganska många gånger på ett dygn. Har du en öppen spis så rekommenderar jag dig att sätta in en vedkassett snarast möjligast, annars så eldar du mest till kråkorna.

Hör med tex sotare hur du eldar smartast just i din eldstad. Jag som har kakelugn tex ska inte alls elda på samma sätt som man eldar i vedspis. Jag har spjäll jag ska styra kakelugnen med hela tiden, och står inte spjället rätt mot hur brasan är så ryker det antingen in, eller så eldar jag för kråkorna jag med. 😅

Min sambo håller på med ved och säljer blandved för 700kr säcken och björk för 800kr, och en säck är alltså en själpt kubik, dvs så har han bara kastat i veden i säcken, inte staplat.

Björk är dyrare men brinner längre, alltså får du ut mer av det än tex gran (som mest sprätter och säger poff, sen är den brasan slut) så det är lönt att lägga lite extra på att köra med björkved.

Ska du köpa hem ved så fråga så att den verkligen är eldningsbar nu till hösten/vintern. Är den inte torr nu så lär den inte hinna bli torr heller. Luftfuktigheten gör att veden torkar bäst i mars-april-maj, efter det så är det svårt att få den torr. Vi bor i Dalarna, alltså lite i mitten av Sverige.

Veden kan du förvara utomhus om det är så, stapla mot en vägg ståendes på lastpall och lägg på tex en plåt uppepå så klarar den sig fint. Helt tätt vill den inte heller ha.

Min dröm är att installera en vedspis i köket också, det är jag uppväxt med och det är sååå mysigt! Och det blir så varmt och skönt på direkten. Kakelugnen tar flera dagar innan den börjar ge ifrån sig någon värme, och då pratar vi enbart någon extra grad just i det rummet den står i. Jag kommer aldrig glömma doften när gjutjärnspannan med kalops i stått och puttrat några timmar på vedspisen i köket när jag kom hem efter skolan och stallet. 🥰
 
Det här med blandved är nog också olika från var man bor. Blandved i Skåne innehåller inte så ofta (gjorde inte) gran alls, det ansågs inte eldningsbart utan det var bok,al, björk som ingick där. Det finns ju inte asmycket gran i Skåne i jämförelse med andra delar av Sverige heller så det har ju kanske betydelse. Så kanske en bra idé att fråga vad blandveden består av (mest).
 
Jag har pratat med sotaren för att ta reda på om den är godkänd och klar att eldas i och det var inte länge sen sotaren var där och inspekterade och allt var bra. Hnnsa bara eldstad, men det finns väl olika sorter? Den är gjord murbruk, har en glaslucka och man lägger veden på några spjälor och inte direkt på underlaget som man också kan ta ut.

Jag frågade förra ägaren hur man skulle använda eldstaden. Han är rätt fåordig.” Lägg in veden och tänd” var hans svar. Men mormor säger att hon kan elda så hon får visa. Men ved måste jag fixa själv. Tänker definitivt inte köpa på Jula.
Vad ska du elda i? Braskamin, kakelugn, vedspis, panna, öppen spis? Ska du elda för värmen eller för mysfaktor?
Vi har en kakelugn som vi eldar i morgon och kväll, men är det skitkallt ute kan det även bli en brasa mitt på dagen också (kakelugn ska helst bara eldas med morgon och kväll), och vi gör av med ca 4-5 själpt kubik per år, då eldar vi från oktober-november till mars-april. Har du en braskamin så går det att elda lite mer, och mer ved går åt. Har du en liten vedspis så går det inte i så mycket åt gången, men den går också att elda i ganska många gånger på ett dygn. Har du en öppen spis så rekommenderar jag dig att sätta in en vedkassett snarast möjligast, annars så eldar du mest till kråkorna.

Hör med tex sotare hur du eldar smartast just i din eldstad. Jag som har kakelugn tex ska inte alls elda på samma sätt som man eldar i vedspis. Jag har spjäll jag ska styra kakelugnen med hela tiden, och står inte spjället rätt mot hur brasan är så ryker det antingen in, eller så eldar jag för kråkorna jag med. 😅

Min sambo håller på med ved och säljer blandved för 700kr säcken och björk för 800kr, och en säck är alltså en själpt kubik, dvs så har han bara kastat i veden i säcken, inte staplat.

Björk är dyrare men brinner längre, alltså får du ut mer av det än tex gran (som mest sprätter och säger poff, sen är den brasan slut) så det är lönt att lägga lite extra på att köra med björkved.

Ska du köpa hem ved så fråga så att den verkligen är eldningsbar nu till hösten/vintern. Är den inte torr nu så lär den inte hinna bli torr heller. Luftfuktigheten gör att veden torkar bäst i mars-april-maj, efter det så är det svårt att få den torr. Vi bor i Dalarna, alltså lite i mitten av Sverige.

Veden kan du förvara utomhus om det är så, stapla mot en vägg ståendes på lastpall och lägg på tex en plåt uppepå så klarar den sig fint. Helt tätt vill den inte heller ha.

Min dröm är att installera en vedspis i köket också, det är jag uppväxt med och det är sååå mysigt! Och det blir så varmt och skönt på direkten. Kakelugnen tar flera dagar innan den börjar ge ifrån sig någon värme, och då pratar vi enbart någon extra grad just i det rummet den står i. Jag kommer aldrig glömma doften när gjutjärnspannan med kalops i stått och puttrat några timmar på vedspisen i köket när jag kom hem efter skolan och stallet. 🥰
Ja någon plåt kanske behövs får se på onsdag hur det ser ut. Det har varit så mycket att titta på att vissa detaljer är lite suddigare.

Behöver en fläkt till badrummet och en fläkt ska sitta under vinden men vet ingen exakt plats där man ska ställa den för under vinden är lite vagt sagt men det är den enda infon jag fått. Funderar på att ta dit något företag för hjälp. Om det inte är uppenbart när jag väl kollar nästa vecka. Enligt besiktningsmannen kunde jag göra det själv men vi får se, men det borde inte vara så svårt att ställa en fläkt.


I eftermiddag kommer mina föräldrar och vi ska planera flytten eftersom vi kommer hålla på i 5 dagar och jag kommer få fortsätta själv efter men den planen fixar jag själv.

Mycket tankar nu
 
Jag fick till mig av vedleverantör att 1.5 kubik stjälpt mått är ca 1 kubik staplad. Med den informationen var det ganska lätt att räkna ut att bygghandelns ved i vissa fall faktiskt var billigare än de som kör ut säckvis. Däremot kan du säkert få tag på billig ved oskattat om du köper från någon bonde någonstans.
 
Jag fick till mig av vedleverantör att 1.5 kubik stjälpt mått är ca 1 kubik staplad. Med den informationen var det ganska lätt att räkna ut att bygghandelns ved i vissa fall faktiskt var billigare än de som kör ut säckvis. Däremot kan du säkert få tag på billig ved oskattat om du köper från någon bonde någonstans.
Det var intressant, att om jag kan hitta i någon affär går det också bra.

Tittade lite på blocket men siffrorna säger mig ingenting nästan. Hur mycket tror ni behövs för en äldre stuga med lite drag som är 72 kvm allt på samma plan? Kan jag elda varje dag? Och skulle det gå att värma bara med eldstad eller måste jag använda min luftpump också?
 
Det var intressant, att om jag kan hitta i någon affär går det också bra.

Tittade lite på blocket men siffrorna säger mig ingenting nästan. Hur mycket tror ni behövs för en äldre stuga med lite drag som är 72 kvm allt på samma plan? Kan jag elda varje dag? Och skulle det gå att värma bara med eldstad eller måste jag använda min luftpump också?
Att värma med bara eldstad under vintern kräver ganska mycket av både eldstaden, dess skötsel och konstant passning av en eldare. Så jag skulle rekommendera att använda luftvärmepumpen (?) för minst någon slags minimivärme. Om du använder det som komplementvärme tänker jag att runt 5 kubik staplat borde vara tillräckligt. Men det är bara mellan tumme och pekfinger, beror också mycket på hur effektiv eldstaden är på att (1) värma (2) hålla kvar värmen i olika väderslag.
 
Det var intressant, att om jag kan hitta i någon affär går det också bra.

Tittade lite på blocket men siffrorna säger mig ingenting nästan. Hur mycket tror ni behövs för en äldre stuga med lite drag som är 72 kvm allt på samma plan? Kan jag elda varje dag? Och skulle det gå att värma bara med eldstad eller måste jag använda min luftpump också?
Om jag inte minns helt fel (jag har lite dålig koll på luftvärmepump om det är sån du har) kan den ha ett läge som gör att den stänger ner när den inte behövs. Dvs säg att du eldar upp till 25 grader i huset och luftvärmepump är inställd på att värma till 22 grader stänger den ner när det passerar 22. Av den anledningen samt den @sjoberga beskriver hade jag faktiskt låtit den stå igång.

Beroende på kaminens effektivitet kan du behöva olika mycket ved. Vi använder kanske 2-3 vedträn av storleken som säljs på Jula i timmen i den vi har, utan att pyrelda. Har vi större vedträn blir det såklart färre.
 
Okej, ja det är en luftvärmepump. Ägaren pratade om att den kunde stänga av sig men visade mig bara tusen handmanualer över allt som sköts i huset och förstår ju att han inte har lust att gå igenom allt.
 
Jag har hela tiden tusen tankar och funderingar.

Jag måste hitta proppskåpet, jag vet på ett ungefär var man stänger av allt vatten, jag har skrivit på papper för föreningen med underhåll av vägar och snöröjning och vatten och avlopp och sophämtning och medlemsskap. Packat och rensat men har lite kvar som jag tar tag i imorgon igen, ska göra en lista på allt jag har kvar att packa nu.

Hundarna har varit lite svåra att leja bort. Mormor kanske kan ha dom en dag men då måste någon av oss åka in till stan vid lunch och gå med dom för hon vill inte gå med alla tre, min underbara farbror som blir min granne tycker ju att Alvin och Milou är så snälla att dom kan springa runt lösa men om inte jag är där är det en urdålig plan för ser dom något dom vill springa iväg och titta på kommer dom göra det eller känner behovet av att vakta så gör dom det också. Så därför känns det inte tryggt att lämna dom där om jag inte kan tvinga min envisa farbror att ha dom i lina när dom är ute.

Lösningen nu är att dom får vara med i huset i sovrummet och så får vi fixa omkring där och gå ut med dom och dom kan nog vara i hela huset ibland också, men söndag då flytten är behöver jag definitivt hjälp. Och fredag också egentligen. Men vi löser det, det gör vi. Min svägerska skulle kunna ta med hundarna på promenad någon av dagarna. Mormor ta söndag och dom andra dagarna får dom hänga på
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 719
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Jag har gjort det nu, satt igång processen att köpa hus. Jag hade mäklaren här idag i en och en halv timme, lång tid för min lilla...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 056
Senast: Lillefrun
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 981
Senast: MML
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 740
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp